Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uurnan lasku, kertokaa miten toimitaan

Vierailija
16.10.2013 |

Hautajaiset edessä, vainaja tuhkattu.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukon siunaustilaisuus oli pidetty kirkossa jo useita viikkoja aiemmin, krematoriossa oli ruuhkaa, joten tuhkaus ei tapahtunut heti seuraavalla viikolla.

Appiukon vanhimmat lapset olivat hakeneet uurhan krematoriosta, ja itse uurnanlasku tapahtui hautausmaalla, mukana oli pappi, ei suntio. Siihen oli kairattu valmis reikä, johon uurna laitettiin, sen reiän kohdalla olllut ruohotupsu oli säästetty ja se asetttiin siihen uurnan päälle (oli tiukka pakkanen yht'äkkiä, niin maa oli umpijäässä, vaikkei ollut yhtään lunta) sitten siihen laitettiin anopin hankkima uusi kukkalaite (oli itseasiassa ovikranssiksi tarkoitettu), siihen keskelle kynttilä ja sitten veisattiin yksi virsi (minä ja pappi veisattiin, muut eivät pystyneet laulamaan). Sitten lyhyet hyvästelyt ja anoppi lähti tyttären ja vävypojan kanssa ostamaan uutta televisiota Giganttiin.

Vierailija
42/69 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskän puolen mummo tuhkattiin viime kesänä/syksynä toiveidensa mukaisesti. Kuoli 23. kesäkuuta, muistotilaisuus pidettiin 10. heinäkuuta kun mummon ruumis oli arkussa ja uurna laskettiin sukuhautaan 5. syyskuuta mummon syntymäpäivänä kun olisi täyttänyt silloin 86 vuotta. Oli mulla ensimmäinen kerta elämässä, kun olin mukana jonkun uurnanlaskussa. Kaikki muut edesmenneet sukulaiseni on arkkuhaudattu tätä ennen. Iskä täytti haudan mullalla uurnan laskun jälkeen.

M28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedetään tuhkat pöntöstä alas. Vaihtoehtoisesti heitetään ne kadunlakaisuauton siivottavaksi.

Vierailija
44/69 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tädillä oli siunaustilaisuus ja muistotilaisuus. Täti arkussa tietenkin siunaustilaisuudessa.

Sitten muutama viikko myöhemmin haimme uurnan ja menimme yli 50 km etäisyydellä olevalle haudalle vain minä, mieheni ja tyttäremme. Siellä oli suntio/hautausmaan työntekijä tms. paikalla. Mieheni laski uurnan suntion (vanha nainen) kaivamaan kuoppaan. Luin jonkin rukouksen ja sitten pyysin, että voitaisiinko laulaa virsi. Se laulettiin. Se suntio tms myös. Muistaakseni se suntio myös peitti uurnan. Vieressä oli pieni kappeli. Se suntio oli sinne järjestänyt jotain pientä, joka kuulemma on tapana. En muista, mitä.

Vierailija
45/69 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suntio peittää uurnan jos omaiset ei sitä pysty tai halua tehdä. 

Vierailija
46/69 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukkoni uurnanlaskussa ei ollut suntiota paikalla. Haimme uurnan krematoriolta, ajoimme hautausmaalle. Muistolehdossa oli valmis paikka avattuna. Laskimme uurnan hautaan ja lapioimme umpeen.

Vierailija
47/69 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appiukkoni uurnanlaskussa ei ollut suntiota paikalla. Haimme uurnan krematoriolta, ajoimme hautausmaalle. Muistolehdossa oli valmis paikka avattuna. Laskimme uurnan hautaan ja lapioimme umpeen.

Missä takahikiällä on tuollainen tapa, että seurakunnan työntekijä ei ole mukana? Kuuluu asiaan, että on läsnä.

Vierailija
48/69 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt nykyistä käytäntöä. Erityisesti riipaisee siunaustilaisuudesta poistuminen, kun arkku (ja vainaja) jäävät yksin alttarille ja saattoväki kävelee pois. Miksei ja uurnaa voisi siunata ja laskea saattoväen kesken leposijaansa?

Säästyisi valtavasti rahaa, saattajat olisivat paikalla, ekologisuudesta puhumattakaan.

Vierailija
49/69 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tapana järjestää jotain kahvittelua uurnan laskemisen jälkeen?

Jos esim pelkät lapset asialla niin tottakai käydään kahvilla ja syödään vainajan lempileivonnaiset. 

Vierailija
50/69 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt nykyistä käytäntöä. Erityisesti riipaisee siunaustilaisuudesta poistuminen, kun arkku (ja vainaja) jäävät yksin alttarille ja saattoväki kävelee pois. Miksei ja uurnaa voisi siunata ja laskea saattoväen kesken leposijaansa?

Säästyisi valtavasti rahaa, saattajat olisivat paikalla, ekologisuudesta puhumattakaan.

Ei meillä ole jätetty vainajaa yksin alttarille. Isäkin saatettiin takaisin kylmiölle ja siellä ruumiskärryä kuljettaneet läheiset saivat vielä viimeisen hetken vainajan kanssa ja antoivat hyvästinsä arkkua koskettamalla.

Vierailija
51/69 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ymmärsi ostaa riittävän suuren, siis television.

Vierailija
52/69 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hiljattain kaksissa hautajaisissa joissa vainaja siunattiin tuhkana. Toisissa oli ensin siunaustilaisuus kirkossa ja sitten siirryttiin hautausmaalle. Haudallakin vielä laulettiin muutama virsi lisää. Toisissa hautajaisissa siunaus tapahtui haudalla, pappi puhui lyhyesti, virsiä ei veisattu lainkaan.

Vierailija
53/69 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herkkiä omaisia ja läheisiä paikalle. Tuhkapurkki voi aiheuttaa ahdistuksen ja paniikin osalle. Huutoa, itkua, panikointia. Herkälle olisi parempi kotona ja joku tukena tms. Tai ei tiedä koska on tuhkaus.

Vierailija
54/69 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Philipsin 20 riittää aika monelle, kun vaan on tarpeeksi paksu ja suonikas.

Vierailija
55/69 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni ruumiinsiunaus oli kirkossa. Arkku oli valmiina alttarin edessä. Tilaisuus alkoi musiikilla ja kukkien laskulla. Toimituksen päätyttyä jokainen haki kukkansa pois. Arkku kannettiin kirkosta ulos ruumisautoon ja auto lähti kohti krematoriota. Saattoväki käveli kukkasten kanssa hautausmaalle ja laski kukat vähin äänin tulevalle hautapaikalle. Yksi joukostamme lauloi " mun sydämeni tänne jää". Siitä siirryimme srk-kotiin viettämään muistotilaisuutta.

Tästä uurnanlaskuun n.4 viikkoa. Tuhkaa säilytetään srkn tiloissa. Suntio on kaivanut uurnalle kuopan ja antaa uurnan. Omaiset laskevat uurnan ja täyttävät kuopan. 

Mukana vain lapset perheineen ja puoliso. Menevät vainajan kotiin syömään yhdessä, koska Ruuanlaitto oli siskoni tapa rakastaa. Pakastimesta löytyi vielä hänen tekemiään leivonnaisia.

Vierailija
56/69 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siunaustilaisuus tapahtuu lähes aina ennen uurnan laskua.Itse uurnan lasku on lyhyt tilaisuus, jossa läsnä on yleensä vain lähimmät omaiset ja suntio/srk:n edustaja, pappia ei uurnan laskussa ole mukana kuin vain pyydettäessä.

Seurakunnan työntekijä, yleensä suntio, on omaisia vastassa, josta menevät yhtä matkaa haudalle.

Haudalla suntio ottaa haudan päältä kannen pois, yleensä uurnan laskee omainen, pienen hiljaisen hetken jälkeen suntio kehoittaa omaisia luomaan haudan umpeen, jos omaiset eivät sitä itse halua/jaksa tehdä, niin siinä tapauksessa suntio tekee sen.

Haudan peittämisen jälkeen omaiset voivat asetella mahdolliset siunaustilaisuudesta viedyt kukat haudan päälle ja jäädä keskenään haudalle, suntio poistuu yleensä tässä vaiheessa.Omaiset voivat halutessaan laulaa virren haudalla tai lukea jotain muistosanoja, virsikirjassa on myös olemassa "maahan kätkemisen-kaava

Minäkin ihmettelen alapeukkuja, koska juuri noinhan se tapahtuu.

Onko nuo alapeukuttajat sitä mieltä, että se ei saisi mennä noin?

Vaikka kaikkihan nykyään on joittenkin hälläväliä-tyyppien mielestä väärin ja turhaa ja tyhmää. 

Vierailija
57/69 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä takahikiällä on tuollainen tapa, että seurakunnan työntekijä ei ole mukana? Kuuluu asiaan, että on läsnä.

Kyllä seurakunnan edustajan kuuluu olla paikalla varmistamassa, että kaikki menee oikein.  Vähintään jo siksi, ettei uurnaa lasketa vaikkapa väärään kuoppaan.  Ettei vain tuossa käynyt niin, että ei odotettu seurakunnan työntekijää paikalle ja paineltiin itse samantien laskemaan uurna.

Minun seurakunnassa  ei missään nimessä toimita noin.  Aina on oltava suntio tai muu työntekijä paikalla.

Vierailija
58/69 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut papit kieltäytyvät siunaamasta tuhkaa. 

Vierailija
59/69 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt tilaisuus hyvästit siinä voi laulaa virren papin kanssa ja tärkeintä on muistot valokuvia kannattaa monistaa talteen.Ennen kuin kukaan kuolee olisi mukavaa yhdessä katsella valokuvia menneistä ja muistella elämää.

Vierailija
60/69 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siunaustilaisuus tapahtuu lähes aina ennen uurnan laskua.Itse uurnan lasku on lyhyt tilaisuus, jossa läsnä on yleensä vain lähimmät omaiset ja suntio/srk:n edustaja, pappia ei uurnan laskussa ole mukana kuin vain pyydettäessä.

Seurakunnan työntekijä, yleensä suntio, on omaisia vastassa, josta menevät yhtä matkaa haudalle.

Haudalla suntio ottaa haudan päältä kannen pois, yleensä uurnan laskee omainen, pienen hiljaisen hetken jälkeen suntio kehoittaa omaisia luomaan haudan umpeen, jos omaiset eivät sitä itse halua/jaksa tehdä, niin siinä tapauksessa suntio tekee sen.

Haudan peittämisen jälkeen omaiset voivat asetella mahdolliset siunaustilaisuudesta viedyt kukat haudan päälle ja jäädä keskenään haudalle, suntio poistuu yleensä tässä vaiheessa.Omaiset voivat halutessaan laulaa virren haudalla tai lukea jotain muistosanoja, virsikirjassa on myös olemassa "maahan kätkemisen-kaava

En tiedä miksi tämä kirjoitus on saanut alapeukkuja. Meillä meni juuri tämän mukaan. Itse lapioitiin kuoppa umpeen ja siunaustilaisuudesta jääneet kukat asetettiin haudalle. Muistaakseni suntio saattoi meidät hautapaikalle, mutta sen jälkeen poistui paikalta ja saimme olla keskenämme.

Mahdollisesti nuo siunaustilaisuudesta jääneet kukat. En tiedä, miten muualla, mutta pääkaupunkiseudulla tuhkat sai hakea vasta kuukausien päästä. Ei siinä enää siunaustilaisuudesta jääneistä kukista ollut mitään jäljellä haudalle laitettavaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä