Anoppi kaivaa miehen ikivanhat lelut, vaatteet ym. lapselle...
...Ällöttää, kun anoppi touhuissaan kaivelee jostain hiirensyömistä laatikoista miehen ja tämän kolmen sisaruksen tuhotunnäköiset lelut, lakanat ja vaatteet a la 70' s meidän lapsukaisemme käyttöön!
Kuinka voisi kauniisti sanoa, että ehkä kannattaisi hommata ehjiä käyttöön. Ovat aika höppänöitä ja pihejä koko appivanhemmat. Ei tee mieli jättää lasta tuollaiseen hoitoon, kun joutuu nukkumaan koinsyömissä lakanoissa ja leikkimään likaisilla ja risoilla leluilla, raukka.
Kommentit (38)
Jotenkin lähden aina sillä oletukselle, ettei kukaan roskaa säilytä, eli niitä puhkikuluneita vaatteita ja lakanoita tai rikkinäisiä leluja. Mutta onhan toki niitäkin " hamsteri-ihmisiä" , ei vain onneksi minun lähipiirissäni. Meillä on säästössä vain ne helmet ja leluista juuri nämä hintavat ja ajattomat, kuten ne legot ja barbit...
T: se joka aiemmin puhui, ettei voi mielipahaa sympatiseerata, mutta ehkä sitte kuitenkin...
mihinkään,samoin anopilta saimme jotain vanhaa-----kiitos kummallekin mummille
Itsekin laitan sivuun mm. tyttären kauniit juhlamekot, joita ei todellakaan ole kulutettu puhki. Ja kauniit, ehjät lelut sekä lakanat.
Mutta en tajua tuollaista, että huonon säilytyksen jälkeen kehdataan tuoda rikkinäisiä ja likaisia kamoja pikkulapsen käyttöön. Vie roskikseen vaan ja kiitä kauniisti.
=) kai muistatte kaiken tämän , kun olette itse *niitä anoppeja *
olen laittanut jonkin verran sivuun lapsen vaatteita, mm lähes kaikki maripaidat olen säästänyt. Joskus ajattelin, että joska sitten oma lapsenlapsi - mutta sitten tajusin, että riippuu varmasti paljon miniästä =)
Ja nuo maripaidat ovat vain osa säästetyistä, paljon myös tämän hetkistä kuumaa ja kallista merkkikamaa.
Omalle äidilleni olen kiitollinen että hän oli säästänyt, joitakin parempia vaatteitani, leluja, kirjoja (muutaman omansakin 50-luvulta!) ja ihania paksuja puuvillalakanoita. Sellaista paksuja, pehmeitä ja sileitä lakanoita kuin nuo vanhat ovat, ei edes nykyaikana saa.
Anoppi on säilyttänyt poikiensa kaikki vanhat leluromut. Muuten olisi ihan kiva juttu, mutta kun suurin osa on rikkinäisiä. Esim autoradan palasia löytyy ja niitä ei saa missään nimessä hävittää, sillä " ne osat on kyllä tallessa jossain vintillä. Rata on kyllä rikki, mutta pappa korjaa sen" . Ja tähän tyyliin.
Myös kaikki (siis kaikki) vanhat koulukirjat, vihot ym on visusti tallessa ja miniät saa ne sitten käydä läpi että mitä halutaan heittää pois ja mitä säästetään. Ja sitä tavaraa on PALJON!
Toisaalta oma äitini on vastakohta ja hän on heittänyt pois kaiken. Jotain ala-asteen ainekirjoituksia olisi kiva ollut säästää, sillä muistan niitä vielä hyvin, kun luettiin luokan edessä. Samoin ehjät nuket ja kirjat. Ne olisi ihana antaa nyt omien lasten leikittäviksi!
...kun anoppi oli kaivanut pojallemme mieheni vanhan helistimen ja kertoi, että tämän avulla mieheni tajusi vauvan kätensä. Meni puoli tuntia, kun oma vauvamme alkoi tarttua helistimeen ja sitten - MITKÄ NÄMÄ ON????? Tämmöiset omituiset viipottimet, joita mä voin heiluttaa????
lahjoituksena punaiselle ristille.
Suurin osa mun vanhoista vaatteista ja leluista on laitettu kiertoon suvun nuoremmille lapsille, mutta tuo mummun neuloma villapaita palasi kierrokselta juuri sopivasti mun pojan käyttöön. Samoin legot äiti säästi vartavasten lapsenlapsia varten.
Anoppi kaivoi myös pari vaatetta varaston kätköistä. Toinen niistä talletettiin heti varastoon, toinen otettiin käyttöön.
Itse aion säästää edelleen sen mummun neuloman villapaidan, samoin kuin oman äitini ja anopin neulomat paidat. Niitä ei suvusta pois anneta. Sisareni lapsille voin lainata, jos hänellä joskus lapsia on. Leluista säästän vain rakkaimmat ja ehjät. Varastotilat ovat muutenkin täynnä, ei sinne mitään lumppua ja romua säästetä.
Noita jeesusteipillä korjattuja leluja on laatikkotolkulla viety roskiin, autoja joiden akseli korvattu rautanaulalla jne. todella turvallista. Kun muutettiin isompaan, toivat miehen " jäämistön" meille peräkärrillä, kaikki vanhat koulukirjat ala-asteelta lukioon, lapsena keräillyt karkkipaperit, kivet, rikkinäiset autoradat jne. Suunnilleen kaikki miehen lapsuudenvaatteet , keinokuituiset 70 ja 80 luvun vaatteet mukana myös. Ei siis mitään vauvan vaatteita, vaan puhkikuluneita 150cm ja siitä ylöspäin aina aikuisten kokoon asti, että sitten meidän pojille joo säästetään... Meinas itku tulla, ei pelkästään minulta :) Mies kävi kasaa läpi ja taidettiin kaikki suunnilleen roudata lähimmälle kaatikselle, kun oikeesti ei ollut mitään säilytettävää vaan ihan roskaa.
Koiravainaan kaluamat lapinreissun kansallispukunuket jne---
Kielikukkanen loistaa :)))))
Vierailija:
mua taas ällöttää, kun anopilla on olohuoneessaan semmonen lapsenlapsille varattu lelukori. ne lelut on koiravainaansa kaluamia lapinreissusta tuotuja kansallispukunukkeja, kirpputorilta ostettuja hiuksettomia ja tupakanhajuisia mollamaijoja ja öljyisiltä etelän uimarannoilta kerättyjä kiviä. lelukori taitaa toimia myös roskakorina, koska sieltä löytyy joka kerta myös karkkipapereita, rutistettuja sanomalehtiä, hiuspinnejä, klemmareita... ja näitä " leluja" sitten 10kk:n ikäinen kuopuksemme imeskelee nautinnollisesti. :X anopille kun mennään niin yritän aina ensimmäisenä vaivihkaa heivata tän korin vessan nurkkaan piiloon.
Minä annan nyt lapselleni omat leluni ja vanhat vaatteeni. Niitä on ilo käyttää. Olin itse todella tarkka tavaroista ja ne eivät ole ollenkaan rikkinäisiä. Osa vaatteista toki on varmaan ihan kulunut ja heitetty pois, mutta lelut ovat priimakuntoisia. Esimerkiksi nukkekoti kalusteineen, legot jne.
joissa itse aikanani (ja samoin siskoni ja veljeni) tulin sairaalasta kotiin :-)
N30
Vierailija kirjoitti:
Jaa
Päätit nostaa tämän kohta 20 vuotta vanhan ketjun! Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa
Päätit nostaa tämän kohta 20 vuotta vanhan ketjun! Miksi?
Niinpä, nuo aloituksessa mainitut lapsetkin taitavat olla jo täysi-ikäisiä.
Osa on ollut aika huonoa ja kulunutta mutta joukossa myös upeita helmiä esim. näitä kirkasvärisiä eläinkuvioisia froteepukuja, vastaavia joita huutonetissä on huudettu yli satasella. Kirkasväriset lasten lakanat olen myös ottanut mielihyvin vastaan.