Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka varhaisessa vaiheessa lapsi voi oppia lukemaan?

Vierailija
25.11.2007 |

Meillä kaikki oppineet joko eskarissa tai ekalla. Mutta onko totta, että jopa 3v. osaa lukea?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulumenestystä vaan pikemminkin päinvastoin. Itse opin 4-vuotiaana.

Vierailija
2/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu siihen, että paljon lukevat lapset pärjäävät koulussa vähän lukevia paremmin. Ja nuorena lukemaanoppinut on kiinnostunut lukemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin ihan tavallisia, mieheni on kyllä matemaattisesti erittäin lahjakas, on korkeasti koulutettu.

Siskonsa opiskelee biologiksi, kaikissa aineissa tasavahva.

Vierailija
4/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

into lopahti noin 2,5-vuotiaana. Täyttää pian neljä, eikä ole juuri kiinnostunut. Olen yllättynyt tästä ketjusta, että niin moni on oppinut tuossa iässä, siis myönteisesti yllättynyt.

Meilläkin olisi varmaan mahdollista, mutta vaatii tietenkin lapsen oman kiinnostuksen. Kirjoja " luemme" paljon, siis katselemme ja juttelemme siitä, mitä kirjoissa näkyy.

Itse opin lukemaan kuusivuotiaana.

Meillä lapsen kirjaimien opettelu alkoi siitä, että hän osoitti kirjaimia t-paidan tekstistä: mikä tuo? Se on k.. Sitten osoitteli muita kirjaimia ja totesi, että k.. Naurahdin, että no se ei ole k, se on m. Tuo taas on a.. Ja kohta lapsi osoitteli ja toisti kirjaimia.

Missähän iässä muissa maissa opetetaan lapset lukemaan? Monissa maissa mennään eskariin kolme- tai neljävuotiaana. Ranskalaiselta ystävältäni tuli kortti, johon hänen juuri neljä vuotta täyttänyt tyttärensä oli itse kirjoittanut nimensä. Suomessa ei varmaan monille tule edes mieleen, että noin nuorelle voisi yrittääkään opettaa? Siis kokeilla, onko kiinnostunut. Mielestäni mitään kiirettä tuossa ei todellakaan ole, ehtii sitä myöhemminkin.

Vierailija
5/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osannut kirjoittaa nimensä vai oliko hän kirjoittanut kirjaimet sanelun mukaan.

Vierailija
6/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on britti ja meni kouluun 4-vuotiaana. Osasi silloin lukea. Hyvin pärjäsi koulussa ja yliopistossa. Minä opin lukemaan itsekseni 5-6-vuotiaana ja samoin pärjäsin hyvin koulussa.

Vierailija
7/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelivuotiaista osaa jo nimensä korttiin kirjoittaa! Herran jestas sentään.

Vierailija
8/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut ollenkaan kiinnostunut kirjoista ja lukemisesta ennen kuin kuulin että naapurin tyttö opetteli lukemaan. Halusin oppia ensin, ja opinkin sen taidon alta viikossa 4-vuotiaana.

En ollut erityisemmin kiinnostunut lukemisesta, mutta koulu oli minulle helppoa. Ei tarvinnut päntätä, kun asiat pysyivät helposti päässä muutenkin sen hetken kun kokeisiin tarvitsi.

Mitä tästä seurasi? Se että mulla on vielä aikuisenakin TODELLA huonot tavat oppia ja opiskella. On todella vaikeaa motivoida itseään ihan oikeasti opiskelemaan asioita, kun aina on selvinnyt vain luumuilemalla.

Joten en olisi kovin ylpeä siitä, jos lapseni eivät koskaan lukisi ja opettelisi asioita OIKEASTI koulua varten, ei koskana tekisi läksyjä ,ja pärjäisi silti. Todennäköisesti hän olisi juuri samanlainen kuin minä.

Vierailija:

Perustuu siihen, että paljon lukevat lapset pärjäävät koulussa vähän lukevia paremmin. Ja nuorena lukemaanoppinut on kiinnostunut lukemisesta.

Vierailija
9/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä varmaan suurin osa nelivuotiaista, jopa kolmevuotiaista osaa kirjoittaa nimensä itse, eikä kyse ole siitä, että osaisi kirjoittamisen taidon, vaan siitä, että lapset oppii helposti kirjoittamaan nimensä ulkomuistista. Ei tarvitse edes tietää kirjainten nimiä, silti sen voi osata " kirjoittaa" .

Niin Ranskassa kuin Suomenmaallakin..

Vierailija
10/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kaikki lapset ovat osanneet kirjoittaa nimensä jo n. 3-4-vuotiaina...moni lapsista on osannut tuolloin jo kirjoittaa sisarustenkin nimiä:) Eli kaikki jo siihen mennessä " ulkoa opittuja" sanoja!

Vierailija
11/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi onkin hassua, että pidetään kiinni tästä vanhasta " koulussa vasta opetetaan lukemaan" ajatuksesta. Varsinkin kun meillä on hyvä esiopetussysteemi ja hyvät, koulutuksen saaneet opettajat valmiina.

Vierailija
12/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisen eskarissa kyllä opetetaan lukemaan.

Vierailija
13/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

matalasti koulutettujen lapset oppivat lukemaan ennen kouluikää. Mistäköhän tämä johtuu... ?

Minä olen kasvatustieteilijä ja meidän lapset ovat oppineet lukemaan vasta ekalla. Meillä on lapsille luettu aina kamalasti ja opettajat sanoneet, että lapsille on poikkeuksellisen suuri sanavarasto. He ovat myös osanneet kirjaimet jo parivuotiaina, mutta lukeminen on antanut odottaa itseään. Olenkin ajatellut, olisiko syynä se, ettei ole " Tarvinnut" lukea. Joku on aina lukenut kaiken heidän puolestaan.

Vierailija
14/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille on luettu paljon jo ihan pienestä alkaen! En usko, että se vaikuttaisi lukemaanoppimiseen niin, että lapsi oppii myöhemmin, pikemminkin päinvastoin! Ja kasvatustieteilijä olen minäkin =)

Vierailija
15/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään siihen oikeastaan usko, mutta jokin selitys siellä taustalla varmaan on. Opettajat myös kuvailevat poikaani " hyvin älykkääksi" eli kyse ei ole älystä tai sen puutteesat.

No, meillä on takana ulkomailla asumista, kielten sekamelska voi siihen vaikuttaa.

44

Vierailija
16/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin lukemaan 4-vuotiaana. Esikoiselleni on luettu aina ja kaikkialla, oppi lukemaan 4-vuotiaana. Kuopukselleni on luettu vielä enemmän ja päälle on kuunnellut esikoisen kirjat, on nyt 3,5 ja tavailee sanoja...

Vierailija
17/40 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tunnisti kaikki kirjaimet 1 v 4 kk:n ikäisenä. Kuvakirjoja katsellessa häntä kiinnosti vain kirjaimet, eivät kuvat eikä teksti muuten. Poika yllätti meidät juuri kolme vuotta täytettyään lukemalla pitkän sepustuksen leipäpussin kyljestä. Koulumenestys oli todella hyvä ja hän on kielellisesti erittäin lahjakas. Vieraitten kielten oppiminen ei tuottanut yhtään vaikeuksia. Englannin kieltä hän oppi ihan auttavasti jo ennen kouluikää, kun pelasi videopelejä, joissa puhe ja tekstitys oli englanniksi.

Muutkin lapsemme ovat oppineet melko aikaisin lukemaan, kaksi lapsista 4-vuotiaana ja kaksi 5-vuotiaana. Toinen 5-vuotiaana oppineista ei ole mikään nero, todellakaan: kokeista tulee jatkuvasti seiskaa. Kasi on suorastaan harvinaisuus. Toinen taas on lahjakas kielisssä, ja toinen 4-vuotiaana oppineista on matemaattisesti lahjakas. Kuopus on nyt 5-vuotias ja hän on lukenut ja kirjoittanut noin vuoden.

Mies on koulutukseltaan KM, minä FM.

Vierailija
18/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuutta tutkinut Kari Uusikylä on luennollaan puhunut jopa alle yksivuotiaasta, joka oppi tunnistamaan isi-kirjainyhdistelmän tekstin seasta, eli siis periaatteessa oli kovaa vauhtia oppimassa lukemisen ideaa. Tuo kuulostaa minusta aika hurjalta, mutta täysin mahdollista silti.

Vierailija
19/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oli juuri täyttänyt neljä, kun oppi lukemaan. Sujuvasti luki 4.5-vuotiaana. On kai siis mahdollista.

Vierailija
20/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin ollut sellainen ihme lapsi kaikissa taidoissaa.

Mulla lapsi tokalla ja oppi nyt vasta lukemaan syksyn aikana.