Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka varhaisessa vaiheessa lapsi voi oppia lukemaan?

Vierailija
25.11.2007 |

Meillä kaikki oppineet joko eskarissa tai ekalla. Mutta onko totta, että jopa 3v. osaa lukea?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on jo aiemmin kouluvalmiimpi ja muutenkin lahjakkaampi oppija?

Vierailija
22/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, on päässyt helpolla kouluissa. Koskaan ei ole lukenut eikä koulukirjoja kotiin kantanut. Silti pamahti 6 ällää ja todella korkeasti koulutettu alalle, jolle vain parhasita parhaimmat pääsevät opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi lukeakin sanoja. Minä opin nelivuotiaana lukemaan, esikoiseni viisivuotiaana.

Vierailija
24/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-90.. niin siellä oli yksi 2 vuotias poika joka luki, ja osasi kirjoittaa kirjain palikoilla... käden motoriikka ei vielä ollut kehittynyt tarpeeksi että olis osannu kirjoittaa kynällä, mutta niillä palikoilla kirjoitteli pitkiä juttuja.

Vierailija
25/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää koulumenestystä.

Tiedän yhden AS-tyypin, joka oppi lukemaan 3-v. ja ei ole pystynyt lukemaan itselleen ammattia ts. opiskelemaan aikuisiällä (peruskoulu ja lukio käytynä). Sosiaalisilta taidoiltaan on erittäin rajoittunut.

Vierailija
26/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menin vuotta etuajassa kouluun, koulu oli aina helppoa. Olin siis laiska lukemaan, mutta muistin yhdellä kuulemalla.

Esikoiseni aloitti myös nyt eskarin vuotta etuajassa ja oppii helposti ja nopeasti.

Meillä se näyttää olevan merkki myös koulumenestyksestä.

Vierailija
27/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kakkosen mainitsemasta kirjainyhdistelmän tunnistamisesta olen eri mieltä kuin luennoitsija. (Minulla on itsellänikin lapsi, joka on tunnistanut kirjaimet ja numerot 1-1,5-vuotiaana). Isi-sanan tunnistaminen toki osoittaa, että lapsi tunnistaa kirjaimia ja on kiinnostunut niistä. Se voi luoda pohjaa myöhemmälle lukemisen oppimiselle. Tai sitten ei.

Se 1v. ei nimittäin sen enempää ' lue' kirjainyhdistelmiä tai sanoja, hän vain muistaa niiden muodot ulkoa. Yhtä hyvin hän voisi muistaa perusmuotoja kuten kolmioita tai neliöitä. Tästä on hyvä esimerkki se, että lapsi sanoo ' A' nähdessään A:ta muistuttavan sähkötolpan. Hän tunnistaa kirjaimen muodon muuallakin kuin kirjoissa. Se ei kuitenkaan ennusta hänelle varhaisempaa lukemisen oppimista. Niin tapahtuu todennäköisemmin vain silloin, kun kiinnostus kirjaimiin ja lukemiseen säilyy. Eikä se suinkaan aina säily :-)

Vierailija
28/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennenkin olin kyllä luetellut tuttuja pikkukirjoja sanasta sanaan oikein, mutta kukaan ei voi tietää, osasinko lukea vai osasinko vaan sadut ulkoa.

Koulussa olen pärjännyt aina hyvin. Ala- ja yläasteella en juurikaan joutunut läksyjä tekemään kotona, kun ehdin kaikki tehtävät tehdä aina tunnilla. Lukiossa olikin sitten opettelemista siinä, että ne läksyt pitää tosiaan tehdä.

Olen tietyllä tapaa alisuorittaja, kun en ole lapsena liiemmin haasteita joutunut kohtaamaan. Yliopistoon pyrin, mutta kun en tajunnut tuon läksyjen tekemisen tärkeyttä, niin pääsykoekirjat jäivät aika vähälle lukemiselle, enkä tietenkään päässyt sisään. Olen nyt kolmatta kertaa opiskelemassa toisen asteen tutkintoa ja koulu on edelleen helppoa. Paperit tulevat olemaan taas hyvät, mutta en ole siitä kovin ylpeä, koska kaikki on ollut niin helppoa. Kaipaan tietyllä tavalla haasteita, mutta silti aina luovin siitä, missä aita on matalin. On niin mukavaa olla luokkansa paras ja toisen asteen koulutuksissa se ei ole kovinkaan vaikeata. Onneksi olen nyt opiskelemassa itselleni todella sopivaa alaaa, jossa on hyvät mahdollisuudet myös siihen jatkokoulutukseen.

Matemaattisesti en ole koskaan ollut mitenkään erityisen lahjakas, kyvyt ovat nimenomaan tuolla kielellisellä puolella. Liikunnallisesti olen aivan surkea, mutta sosiaaliset taidot onneksi ovat hanskassa.

Aika tavallinen tallaaja siis, vaikka aikaisin opinkin lukemaan.

Vierailija
29/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittamaan 4-vuotiaana. 2-vuotiaana tunsi kaikki kirjaimet, joten en oikeastaan ihmetellyt sitä, että oppi lukemaan sitten 4-vuotiaana. Oli kova kiinnostus kirjaimiin.

Vierailija
30/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän suvussa. Koulussa menstys on ollut vaihtelevaa ja kaikilla on ainakin toistaiseksi ihan duunariammatit. Tästä tulevasta polvesta ei tiedä. Mutta ei tuo aikaisin lukemaan oppiminen ole välttämättä mikään älykkyyden merkki.

Vierailija
31/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niinkään kielellisen lahjakuuden kanssa. Siksi olisi tärkeämpää opettaa lapselle matemaattisia valmiuksia kuin lukemiseen liittyviä.

Vierailija
32/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasurien sanotaan olevan matemaattisesti lahjakkaita!Mulla olikin aina kymppi matikassa. Ja monet muuten sanovat, että matemaattinen ja kielellinen lahjakkuus menee käsi kädessä. Eivät siis ole toisiaan poissulkevia. Loogista päättelyähän se kielitaitokin on.

7

Vierailija
33/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulussa siitä sai tosiaan kärsiä kun opettaja pakotti lukemaan sanat tällä tavalla: a-a- aa, s-i- si, aa-si.

kevätlukukaudella oli jo eri opettaja joka antoi sujuvasti lukevien lukea omaan tahtiin koulun kirjastosta lainattuja kirjoja kun lukutaidottomat tavasivat.

Vierailija
34/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vasen aivopuolisko on looginen. Kielellinen lahjakuus on myös loogista, jos puhutaan ihan mekaanisesta lukemisesta. Siinä mielessä ne eivät sulje toisiaan pois. (Luova ajattelu on oikeassa aivopuoliskossa ja sehän on ihan toinen juttu).

MInun tietääkseni ei ole todettu, että vasurit olisivat lahjakkaampia millään tasolla. En ole koskaan kuullut sellaisesta tutkimuskesesta. Onko joku?

18, kasvatustieteilijä

Vierailija
35/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en väittänytkään tutkimustulokseksi!

Meidän suvussa vasurit on kaikki matematiikassa hyviä. Samaten lapsistani tämä vasuri, oikeakätinen taas ei...

7

Vierailija
36/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tulos teidän suvussa.

Itse kun ihan mututuntumalla ajattelen tuttujani, niin en huomaa heidän välillään mitään korrelaatiota. Esim. minun veljeni ei ole pelkästään hyvä matikassa, vaan hän on jonkinasteinen nero. Lukiossa hän opetti opettajaansa, joka suorastaan kumarsi hänen peräänsä. Hän on ihan oikeakätinen.

18

Vierailija
37/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi paljon vasureita! Ehkä heistä sitten löytyy sitä korrelaatiotakin.

7

Vierailija
38/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että on jo aiemmin kouluvalmiimpi ja muutenkin lahjakkaampi oppija?

oikeastaan koko ala-asteen. Yläasteella se tasoittui, enkä lukiossa ollut enää mitään top teniä. Kuitenkin ihan " ok" . En kuitenkaan esim. kirjoittanut äikästä ällää, ei ollut lähelläkään.

Vierailija
39/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö osasi kirjaimet 2-vuotiaana. Kirjoitteli nimiä ja tuttuja sanoja magneettikirjaimilla 2-3-vuotiaana ja yht äkkiä vaan osasi lukea.

Poika opetteli nimiä kalenterista ja jäljensi kirjaimia satukirjasta ja sama juttu, oppi itse lukemaan.

Ovat myös matemaattisesti lahjakkaita. Ja siinä tulleet kyllä isäänsä; onneksi!

Vierailija
40/40 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan kuulleeni/lukeneeni jostain, että vasenkätiset ovat muista " fiksumpia" . (Toki aina on poikkeuksia, mutta noin yleisesti ottaen... )

Muistelen tämän johtuvan siitä, että maailma on suunniteltu oikeakätisille. Vasenkätinen joutuu joka päivä (ihan arkisissakin askareissa) käyttämään " luovuuttaan" .

Esim. veitsien leikkaava pinta, kierrekorkit, lompakot, jne. jne. on suunniteltu oikeakätisille.

Ja ap:n kysymykseen, siskoni oppi 5-vuotiaana lukemaan, veljeni (joka vasenkätinen) 3-vuotiaana. Itse opin vasta koulussa;) Veljeni muutenkin monilahjakkuus, hyvä niin musiikissa, matematiikassa, kielissa, urheilussa kun reaaliaineissakin.