Minkälainen ihminen ei tykkää eläimistä?
Juttelin pitkästä aikaa erään työkaverini kanssa ja kerroin, että meillä on kissa. Tähän työkaveri sanoi, että hän ei tykkää ollenkaan mistään eläimistä, ei kissoista, ei koirista, ei mistään. Hän ei ole kuulema koskaan halunnut lemmikkiä, eikä hänellä ole koskaan sellaista ollutkaan. Työkaveri on myös paatunut sinkku ja huomasin taas kuinka vähän yhteistä meillä on.
Jäin kuitenkin miettimään minkälainen tuo ihminen on yleensäkin. En tunne häntä paremmin, enkä välttämättä haluakaan tuntea - tunnetteko te jonkun tällaisen ihmisen? Minkälainen ihminen on eläimiä lähes inhoava ihminen muuten? :-/
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkieläinten pidossa inhottaa eniten niiden eritteet, kaikki kakattamiset ja pissattamiset sekä yleinen epähygieenisyys. Mikään eläin ei ole kovin puhdas, vaan aina on sitä sotkua ja pahaa hajua enemmän tai vähemmän. Koirat ovat äänekkäitä, haisevia ja arvaamattomia, kissoilta taas voi saada toksoplasmoosin. En halua eläimiä ainakaan omaan kotiini sotkemaan ja haisemaan, siisteys on tärkeintä.
Hiukka neuroottista? Jos ei ole vettä eikä viemäröintiä ja muuta infraa on pakko olla siistinkin ihmisen hieman epäsiisti. Tai on sairas ja muiden armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Siedän eläimiä, en halua niitä kuitenkaan kotiini.
Lisäksi kaikki vastuu, ruoka, kusettamiset tms, hiekkalaatikko, muu siivous, karvat, eläinlääkäri,
hoitajan etsiminen jos reissuun yms yms.
Kiitos, ei minulle.
Mielestäni on eläinrääkkäystä kieltää lemmikiltä lajinmukainen käytös jos et pysty sitä
sille tarjoamaan.
Et ole huono ihminen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka ei ole jäänyt infantiilille tasolle.
Ihminen, joka ei ole kasvanut infantiilista itsekeskeisyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä eläimistä eikä tulisi mieleenikään hankkia lemmikkiä. Inhoan myös kyläpaikkoja, joissa eläimiä eli jätämme mielummin menemättä.
Ihan tavallisia ihmisiä ollaan luonteeltamme jne mutta eläimet nyt eivain sykähdytä. En kyllä pidä eläinrääkkäyksistäkään.
Juurikin noin. En tykkää siitä, että eläimiä pidetään ja kohdellaan paremmin kuin ihmisiä, niille syötetään kalliita herkkuja, kutsutaan hän-pronominilla, vaikka jo alakoulussa opetetaan että ihmisistä puhutaan HÄN, eläimistä ja asioista SE, niille lässytetään ja leperrellään kuin vauvalle jne. jne. Lapsista tykkään paljon ja tulen heidän kanssaan oikein hyvin toimeen. Enkä tarkoita että niitä lemmikkejä pitäisi laiminlyödä tms., mutta ihmiset ja eläimet on erikseen. En ymmärrä että krs-talossa pidetään 2 - 3 isoa koiraa enkä voi sietää koiranomistajia, jotka eivä
Kouluajoistasi taitaa olla aikaa. Nykytiedon mukaan, eläimillä on erittäin paljon yhteistä ihmislajin kanssa mitä tulee tunne-elämään ja järjen käyttöön. Johtuukohan tuollainen asenne vietinomaisesta reviirin puolustuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkieläinten pidossa inhottaa eniten niiden eritteet, kaikki kakattamiset ja pissattamiset sekä yleinen epähygieenisyys. Mikään eläin ei ole kovin puhdas, vaan aina on sitä sotkua ja pahaa hajua enemmän tai vähemmän. Koirat ovat äänekkäitä, haisevia ja arvaamattomia, kissoilta taas voi saada toksoplasmoosin. En halua eläimiä ainakaan omaan kotiini sotkemaan ja haisemaan, siisteys on tärkeintä.
Hiukka neuroottista? Jos ei ole vettä eikä viemäröintiä ja muuta infraa on pakko olla siistinkin ihmisen hieman epäsiisti. Tai on sairas ja muiden armoilla.
Ei suinkaan neuroottista vaan herkät aistit, nenä ja korvat. En jaksa kuunnella mitään haukkumista, ja eläimet valitettavasti haisevat pahalle ja sotkevat joka paikan. Lemmikkien omistajat ovat vain niin tottuneita siihen hajuun ja likaisuuteen, että eivät aina ymmärrä jos toisia inhottaa.
Suoraan sanoen: ihmiset jotka eivät pidä eläimistä, ovat "sus". Epäilyttäviä.
Ketjussa on jo hyvin perusteltu moneen kertaan miksi näin. Kontrollinhaluisuus ja tietynlainen kylmyys tulee ensimmäisinä mieliin, myös minä-ja-maailma-pyörii-minun-ympäri-mentaliteetti tulee mieliin ja jonkinlainen umpimielisyys (ei ymmärrä eikä kiinnosta ymmärtää oman lajin ulkopuolisia elollisia lajeja, havainnointi/käsitys- ja tunnekyky on yksiulotteista).
Ei voi puhua olevansa eläinihminen, jos ei siedä kaikkia eläviä olentoja ja ymmärrä niiden käytöstä. Osa inhoaa koiria, osa kissoja, osa kaikkia eläimiä. Osa sanoo olevansa eläinihminen mutta on oikeasti kaikkea muuta. Paras ystäväni on aina inhonnut kaikkia koiriani jo 30 vuoden aikana, ei ole koira- vaan kissaihminen, ja koirani kuulemma jatkuva tuijotus ärsyttää häntä, samoin karvanlähtö. Minä sitten en siedä hänen kissojaan liikaa, koska aina hyppäävät syliin pyytämättä ja kävelevät ruokapöydällä ruokailun aikana, mikä mielestäni oksettavaa, samaa tekevät uunin kanssa ruoan valmistuksen aikana. Silti voidaan olla toistemme luona vierailevia ystäviä, yhdessä käydään ulkonakin (ilman noita lemmikkejä). Oma mies inhoaa haukkuvia koiria ulkona pihoilla, tai niitä jotka räyhäävät hihnassa, oma koira ei onneksi sitä aloita edes muiden aloituksesta, mutta mies inhoaa noita rähjääviä koiria enemmän kuin niitä sen sallivia ihmisiä hihnan toisessa päässä. sitten taas itse inhoan päälle hyppiviä koiria vaikka olisi tuttukin koira, joten onhan jopa kissa- tai koiraihmisissäkin isoja eroja keskenään.
On kyllä todella vaikea ymmärtää miksi jotkut eivät tykkää eläimistä. Eivätkö he siis kykene muodostamaan minkäänlaista tunneyhteyttä eläimeen, vaikka viettäisivät paljon aikaa jonkin eläinyksilön kanssa? Monet eläimet kuitenkin kykenevät muodostamaan tunnesiteen ihmiseen.
Vai eivätkö osaa kommunikoida ilman sanoja? Minä olen aina ymmärtänyt eläimiä, ja minusta on tosi kiehtovaa, että lemmikkini osaavat lukea minua ja minä osaan lukea niitä. Ihmisten kanssa tulee enemmän väärinkäsityksiä vaikka on yhteinen kieli käytössä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella vaikea ymmärtää miksi jotkut eivät tykkää eläimistä. Eivätkö he siis kykene muodostamaan minkäänlaista tunneyhteyttä eläimeen, vaikka viettäisivät paljon aikaa jonkin eläinyksilön kanssa? Monet eläimet kuitenkin kykenevät muodostamaan tunnesiteen ihmiseen.
Vai eivätkö osaa kommunikoida ilman sanoja? Minä olen aina ymmärtänyt eläimiä, ja minusta on tosi kiehtovaa, että lemmikkini osaavat lukea minua ja minä osaan lukea niitä. Ihmisten kanssa tulee enemmän väärinkäsityksiä vaikka on yhteinen kieli käytössä.
Sinulle eläimet ovat vain nisäkkäitä tai ainakin selkärankaisia? Suurin osa eläimistä on selkärangattomia ja sinulla on varmaan tunneyhteys niihinkin? Ja varmaan osaat lukeakin niitä?
Rajallinen käsitys eläimistä ei tarkoita eläinrakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen: ihmiset jotka eivät pidä eläimistä, ovat "sus". Epäilyttäviä.
Ketjussa on jo hyvin perusteltu moneen kertaan miksi näin. Kontrollinhaluisuus ja tietynlainen kylmyys tulee ensimmäisinä mieliin, myös minä-ja-maailma-pyörii-minun-ympäri-mentaliteetti tulee mieliin ja jonkinlainen umpimielisyys (ei ymmärrä eikä kiinnosta ymmärtää oman lajin ulkopuolisia elollisia lajeja, havainnointi/käsitys- ja tunnekyky on yksiulotteista).
Olisi ensin hyvä määritellä mitä eläimistä pitämisellä oikeastaan edes tarkoitetaan. Onko se tässä tapauksessa lemmikeistä vai luonnonvaraisista eläimistä pitämistä tai kenties molempia? Tiesitkö myös että eläimistä voi pitää haluamatta niitä kuitenkaan omaan kotiinsa? Se ei tee kenestäkään kylmää tai itsekeskeistä, jos omaa erilaiset arvot kuin sinä.
Tyypillinen vauva-keskustelu, eikö täällä kukaan ymmärrä, että eläimistä tykkääminen ja sellaisen haluaminen lemmiksi ovat 2 täysi eri asiaa.
Tykkään siis eläimistä valtavasti mutta en halua sitoutua lemmikin hoitoon, enkä halua lemmikkien aiheuttamia sotkuja karvojen ja kakkatassujen muodossa jne.
Sama on lasten kanssa, onhan se kuuluisa lausekin, lapset ovat ihania, kunhan eivät ole omia.
Eläimet ovat parhaimmillaan luonnossa.
Ihmisen outoa itsekkyyttä haalia eläimiä kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä paljon on sellaisia, jotka pitävät eläimistä, mutta eivät halua niistä aiheutuvaa vaivaa, sotkua ja allergiaa. Eläintenomistajat eivät tätä voi ymmärtää. Móni eläintenomistaja rakastaa lemmikkiään niin paljon, että kohtelee ihmisiä ympärillään kuin sontaa. Se on epätervettä. Parempi olisi rakastaa ihmisiä.
Totta.
Minä rakastan eläimiä. Niiden pitäisi saada elää omaa vapaata elämäänsä kaukana ihmisistä.