Tori.fi:ssä myynti. Miten toimitte jos joku varaa tuotteen aikoen hakea
sen viikon sisällä, mutta sitten uusi ostaja sanookin voivansa tulla hakemaan heti? Eli myyttekö heti ostajalle vai jemmaatteko viikon tuotetta ja mahdollisesti varaaja ei ostakaan?
Kommentit (105)
No mä pyytäisin heti hakemaan tulevaa odottamaan pienen hetken, kysyisin varanneelta haluaako hän tuotteen ja jos haluaa, niin voisi laittaa vaikka puolet kauppasummasta mun tililleni. Jos varannut toimii noin, ilmoitan heti hakemaan lähtevälle, että myyn varanneelle.
Voin säilyttää tavaraa pari viikkoa jos ostaja on sen maksanut. Jos raha ei liiku, niin silloin tavaraa ei jemmailla kennellekkään joka ehkä ostaa sen, vaan minun pitää olla vakuuttunut että hän todella on ostamassa sen. Päivän pari voin pitää, mutta en mitään viikkoja. Tyhjätaskuille on turha varata mitään, se saa joka eikana lyö rahat kouraan.
No, en antaisi varata, jos ei laita rahaa tilille.
Mutta jos olisin tyhmänä mennyt lupaamaan, että pidän varattuna viikon, niin sitten pitäisin, mutta ottaisin opikseni enkä tekisi niin toista kertaa.
Jos on kalliimmasta tavarasta kyse, tekisin, niin kuin 3 ehdottaa, että soittaisin, pyytäisin vähintään puolta summasta heti, jos ostaja haluaa pitää varauksen voimassa. Kertoisin totuudenmukaisesti, että joku on kiinnostunut ostamaan heti, enkä halua turhaan riskeerata, että kaupat jäävät kokonaan syntymättä. Jos on pikkusumma kyseessä, en lähtisi puljailemaan, vaan tekisin, niin kuin olen luvannut ja toivoisin parasta.
Mä poistan heti ilmoituksen torilta jos joku ilmoittaa olevansa kiinnostunut. Sitten mahdollisella ostajalla on viikko aikaa hakea tuote. Jos mitään ei tapahdu viikkoon niin ilmoitan, että laitan takaisin myyntiin ja varaus purkautuu.
Tosin olen kuullut, että näin ei pitäisi tehdä, koska menee nopeita kauppoja ohi.
Raha tilille niin saa tulla vaikka silloin 2vko päästä, muuten tuotteen saa sen joka ensimmäisenä maksaa
Mitä tässä yhteydessa tarkoitetaan varaamisella? Jos tarkoitetaan sitä että joku haluaisi ostaa sen mutta rahaa on tulossa vasta ensi kuussa, niin en varaisi, vaan myisin sille jolla on rahaa. Jos joku haluaa tuotteen, mutta pääsee hakemaan sen vasta ylihuomenna, niin sekin on ok. Jos kyse on vaikka siitä että ostaja on toiselta puolelta suomea ja hän liikkuisi täällä päin kuukauden päästä ja voisi silloin noutaa tuotteen, niin kyllä silloin pitää maksaa ainakin puolet tuotteen hinnasta jotta jäisin odottamaan noutoa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:19"]
Se saa joka tulee ekana hakemaan. En lupaile säästää.
[/quote]No tässä se rajanveto sitten alkaa. Mitä jos joku tulee kaukaa ja lupaa tulla ylihuomenna ja joku toinen sanoo myöhemmin että voisi tulla hakemaan huomenna. Myytkö jälkimmäiselle vai ensimmäiselle?
Yleensä teen niin että varaan ekalle n. viikoksi. Ja seuraaville ilmoitan että palaan asiaan jos ei ekana varannut noudakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:19"]
Se saa joka tulee ekana hakemaan. En lupaile säästää.
[/quote]No tässä se rajanveto sitten alkaa. Mitä jos joku tulee kaukaa ja lupaa tulla ylihuomenna ja joku toinen sanoo myöhemmin että voisi tulla hakemaan huomenna. Myytkö jälkimmäiselle vai ensimmäiselle?
[/quote]
Kuten sanoin. En säästele.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:18"]
Mä poistan heti ilmoituksen torilta jos joku ilmoittaa olevansa kiinnostunut. Sitten mahdollisella ostajalla on viikko aikaa hakea tuote. Jos mitään ei tapahdu viikkoon niin ilmoitan, että laitan takaisin myyntiin ja varaus purkautuu.
Tosin olen kuullut, että näin ei pitäisi tehdä, koska menee nopeita kauppoja ohi.
[/quote]
Kokemukseni perusteella ei todellakaan kannata tehdä noin. Minä olen saanut lukuisia yhteydenottoja "kiinnostuneilta" ostajilta. Saattavat lähettää pari-kolmekin viestiä ja on jo puhuttu nouto-osoitteesta sekä aikataulusta kun sitten yht'äkkiä ko. ostajat häviävät jonnekin. Nykyisin varaudun aina siihen, että ensimmäiset yhteydenotot on haamuostajilta. Harmittaa vain turhaan viestittelyyn kuluva aika.
No jos olen jonkun kanssa asiasta jo sopinut niin tietysti myyn hänelle. Törkeää olisi lähteä myymäänkin se jollekin toiselle. Samoin olisi törkeää jättää tuote hakematta jos varannut.
Soittaisin nyt sille ekalle, että minulla olisi tuotteelle ostaja per heti, että vieläkö olet kiinnostunut.
Lisäksi viisastuisin tästä, enkä alkaisi varaamaan tuotteita viikoksi, max. pari päivää ja pidemmissä varausajoissa joku varaussumma.
Onko kallis tuote?
Jos on jokin halpa, saattaisin jemmata ja odottaa ekaa ostajaa. Jos on kallis tuote, jolle ei välttämättä ole ostajaa joka kulman takana, tuotteen saisi se joka ekana tuo rahat minulle.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:18"]
[/quote]
Kokemukseni perusteella ei todellakaan kannata tehdä noin. Minä olen saanut lukuisia yhteydenottoja "kiinnostuneilta" ostajilta. Saattavat lähettää pari-kolmekin viestiä ja on jo puhuttu nouto-osoitteesta sekä aikataulusta kun sitten yht'äkkiä ko. ostajat häviävät jonnekin. Nykyisin varaudun aina siihen, että ensimmäiset yhteydenotot on haamuostajilta. Harmittaa vain turhaan viestittelyyn kuluva aika.
[/quote]
Mitä teet, jos joku muukin ilmoittaa haluavansa tuotteen? Sanotko tokalle, että jos eka ei hae tuotetta, niin myyt tokalle? Vai ilmoitatko molemmille, että nyt se, joka tulee oveni taakse heti rahat kourassa, saa tuotteen?
Huutonetissä asia on selkeämpi, se joka voittaa huudon, ostaa sen. Jos ei maksua ala kuulumaan, kauppa peruuntuu ja negapalaute "hupihuudosta". Torissa ilmeisesti myyjä saa itse valita, kenelle myy. Jos myyjä lupaa tavaran jollekin ostajalle, mun oikeustajun mukaan on hyvän kauppatavan mukaan velvoitettu myös sen tälle myymään. Eli tosiaan varovaisuutta siihen lupaamiseen. Torissa tosin ei ole mitenkään lyöty lukkoon sitä, että ostaja ottaessaan yhteyttä myyjään välttämättä sitoutuisi ostamaan (huutonetissä tilanne on näin) vaan se on molemminpuolinen sopimusasia. Mahdollisesti ostaja haluaa tarkastaa tavaran paikan päällä ennen ostopäätöstä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:59"]
Huutonetissä asia on selkeämpi, se joka voittaa huudon, ostaa sen. Jos ei maksua ala kuulumaan, kauppa peruuntuu ja negapalaute "hupihuudosta". Torissa ilmeisesti myyjä saa itse valita, kenelle myy. Jos myyjä lupaa tavaran jollekin ostajalle, mun oikeustajun mukaan on hyvän kauppatavan mukaan velvoitettu myös sen tälle myymään. Eli tosiaan varovaisuutta siihen lupaamiseen. Torissa tosin ei ole mitenkään lyöty lukkoon sitä, että ostaja ottaessaan yhteyttä myyjään välttämättä sitoutuisi ostamaan (huutonetissä tilanne on näin) vaan se on molemminpuolinen sopimusasia. Mahdollisesti ostaja haluaa tarkastaa tavaran paikan päällä ennen ostopäätöstä.
[/quote]
Torin käytännöstä: Ei voi olettaa myyjältä, että tämä säilöö jotain tuotetta maailman tappiin kun ostaja vain ilmoittaa kiinnostuksensa. Ostaja ottaa ensin yhteyttä, mutta kun myyjä on vastannut (ehkä useampaankin sähköpostiin/tekstariin), niin ostaja häviää. Mitään ei kuulu.
Myyjä myy tuotteen jollekin toiselle ja jos eka ostaja jostain ilmaantuu, niin onko myyjä toiminut väärin?
Näitä häviäviä ostajia on tori.fi täynnä. Ja on todella raivostuttavaa, miten paljon aikaa menee hukkaan tollasten typerien hupikyselijöiden takia.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:02"]
Mitä teet, jos joku muukin ilmoittaa haluavansa tuotteen? Sanotko tokalle, että jos eka ei hae tuotetta, niin myyt tokalle? Vai ilmoitatko molemmille, että nyt se, joka tulee oveni taakse heti rahat kourassa, saa tuotteen?
[/quote]Tilanteen mukaan kuten valitset. Luultavasti tulet luvanneeksi sen sille ensimmäiselle ja olet jo sopinut milloin hän sen noutaa, toiselle ilmoitat että palataan asiaan jos ensin ehtinyt katoaa tms.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:00"]
sen viikon sisällä, mutta sitten uusi ostaja sanookin voivansa tulla hakemaan heti? Eli myyttekö heti ostajalle vai jemmaatteko viikon tuotetta ja mahdollisesti varaaja ei ostakaan?
[/quote]
Varasin yhtä apteekkarinsenkkiä jolleki akalle kolme viikkoa,piti tulla hakemaan ja aikataulut ei natsannu. Senkistä oli tarkat kuvat ja kuvaus oli että käytön jälkiä,mutta koska puuta voi käsitellä ja hinta oli jonkun kympin. Muija tulee lopulta nokka pystyssä ja valittaa senkissä olevasta jäljestä (näkyi kuvissa) ja sanoin että niin se ei ole uusi ja siksi hinta halpa. Ilmoitti armollisesti että voi ostaa jos pudotan hintaa. Sanoin että ostajia on jonossa ja senkin arvo/kunto on laskettu halpaan hintaan. No eipä ottanu senkkiä. Myin sen sitten seuraavalle joka oli innoissaan "rustiikkisesta" lookista ja kehui miten halpa. Periaatteesta en varaa enää mitään kellekää, ekalle noutajalle myyn.
No jos olen luvannut ekalle niin eka varaaja hakee.