Lapsen sairasloma
Tyttäreni joutuu leikkaukseen, josta toipumisaika on 1-2 viikkoa.
Töistä voin olla pois 4 päivää lapsen sairasloman takia. Olen yksinhuoltaja, joten olen ainoa joka lapsen voi sairastuessa hoitaa. Miten nuo tuon 4 päivän ylimenevät päivät? Joudunko palkattomalle vapaalle? Talouteni on toooodella tiukilla jo valmiiksi, eikä varaa palkattomiin vapaisiin oikein olisi.
Joskus kuulin jostain että jos etukäteen on tiedossa että lapsi joutuu leikkaukseen tms, silloin ei makseta yhtään mitään sairasloma-ajalta. Pitääkö tämä paikkansa, eli että on mahdollista että saatan joutua 2 viikon palkattomalle vapaalle, mikäli lapsen hyvinvointi sen vaatii? Auttakaa, olen ihan hermoraunio.
Kommentit (23)
Minkä ikäinen lapsi kyseessä? Jos alle kouluikäinen niin tarvitsee hoitajan mutta jos koululainen niin pitää pärjätä päivä itsekseen. Soittelet töistä välillä.
Palkkaa maksetaan yleensä vain jos lapsi sairastuu äkillisesti, ei silloin kun leikkaus tms. on jo tiedossa. Minkä ikäinen lapsi?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:20"]
Palkkaa maksetaan yleensä vain jos lapsi sairastuu äkillisesti, ei silloin kun leikkaus tms. on jo tiedossa. Minkä ikäinen lapsi?
[/quote]
Eli joudun siis ottamaan koko leikkauksen vaatiman ajan palkatonta vapaata. Tämä tulee kaatamaan talouteni lopullisesti. Ei helvetti.
AP
Haet kelasta rahaa, palkkaa sulle ei makseta. Ellei ole jokin d-todistus tms taustalla
[/quote]Tuo on ihan tes.- ja työpaikkakohtainen juttu. Mun työpaikalla maksetaan se 4 päivää palkallisena, vaikka leikkaauks on etukäteen tiedossa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:23"]
[/quote]Tuo on ihan tes.- ja työpaikkakohtainen juttu. Mun työpaikalla maksetaan se 4 päivää palkallisena, vaikka leikkaauks on etukäteen tiedossa.
[/quote]
Työnantaja kuuluu teknologiateollisuuden liittoon eli ilm. sitä TESiä noudatetaan.
Tiedän että esimieheni ei jousta pisaraakaan, eli mikäli hänestä on kiinni, ja laki sen sallii, poissaoloni on palkatonta.
AP
Palkkaa ei saa tuolta ajalta, koska leikkaus on tiedossa. Mutta jollakin nimellä on olemassa kelakorvaus, jota voi saada sairaustapauksissa. Helpoiten asia selviää, kun soitat Kelaan ja kysyt, ei tarvi stressata asiasta!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:23"]
[/quote]
Työnantaja kuuluu teknologiateollisuuden liittoon eli ilm. sitä TESiä noudatetaan.
Tiedän että esimieheni ei jousta pisaraakaan, eli mikäli hänestä on kiinni, ja laki sen sallii, poissaoloni on palkatonta.
AP
[/quote]Kannattaa se silti tarkistaa työnantajalta. Teknologiateollisuuden tes meilläkin on ja (silti) työnantaja maksaa palkallisena.
Saisikohan tuollaisesta Kelan erityishoitorahaa? Se on suunnilleen samansuuruinen kuin äitiyspäiväraha, ja tarkoitettu juuri niihin tilanteisiin, kun joutuu olemaan palkattomalla vapaalla työstä. Kannattaa kysyä suoraan Kelasta. Lääkärintodistuksen siihen tarvitsee, ja riippuu myös lapsesi vaivan laadusta, saako sitä.
On ilmeisesti jokin isompi leikkaus kyseessä, jos tarvitsee todella olla hoidosta pois noin pitkään?
Et pystyisi mitään lomapäiviä ottamaan siihen? Tai palkkaamaan hoitajaa lapselle tuoksi ajaksi?
Todennäköisesti et todellakaan pysty pitämään niitä 4 palkallista "lapsi sairas"-päivää tuossa tilanteessa. Nehän on tarkoitettu lasten äkillisten sairastumisten akuuttiavuksi, lähinnä infektiosairauksiin.
Mites, onko teillä pekkaspäiviä? Voitko osan ajasta tehdä sisään/ takaisin? Olisko mahdollista ottaa vuosilomaa?
Ei ole mahdollista ottaa vuosilomaa, se on tiukasti määrätty koska sen voi pitää. Pekkasiakaan ei työssämme kerry.
Lapsen isä on työtön, mutta ei missään tapauksessa suostu olemaan lapsen kanssa (nytkin näkee tyttöä ehkä joka toinen kuukausi).
Joskus tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta tämä elämä.
AP
Älä nyt vaivu epätoivoon. Kai teillä joku ystävä/sukulainen on joka voi auttaa. Jos ei omasta suvusta, niin miehen puolelta vaikka.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 10:28"]
Tästäpä lukemaan: http://www.kela.fi/sairaanhoito_jos-lapsi-sairastuu
Opiskele tosiaan tästä. Voit hakea erityishoitorahaa Kelasta. Pyydä sairaalasta lääkäriltä D-todistus ja toimita sen kanssa erityishoitorahan hakemus Kelaan. Uskoisin että asia järjestyy.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 12:27"]
Älä nyt vaivu epätoivoon. Kai teillä joku ystävä/sukulainen on joka voi auttaa. Jos ei omasta suvusta, niin miehen puolelta vaikka.
[/quote]
Mun perhe asuu ulkomailla/ ne ketkä asuu suomessa, ovat tietysti yhtä lailla työelämässä kuten minäkin.
Miehen puolen suvun kanssa en ole tekemisissä (laittoivat eron jälkeen välit minuun ja lapseen poikki, kun tein exästä rikosilmoituksen tähän hakattuaan mut. Olen hirveä akka kun jätin heidän kultapojunsa, vaikka hän petti minkä ehti ja pahoinpiteli mua. Eli ei, sieltä apua on turha odottaa).
Joudun ottamaan jonkun lainan, jotta selviän parin viikon palkattomasta vapaasta ja pienikin laina kaataa lapsen ja minun tiukan talouden.
Olen oikeasti ihan paskana. Huono omatunto kun murhedin työjuttuja vaikka lapsen terveyttä tässä pitäisi murehtia enimmäkseen.
En edes uskalla ajatella koko leikkausta, siirrän sen vaan pois mielestä.
AP
Miksi sä et nyt hyvä ihminen tajua tuota kelan osuutta???
Moi PÅRvoo
Pystytykö sopimaan työnantajan kanssa että vähentävät 1 viikon per kuukausi niin ei tule samaan palkkakauteen molemmat viikot?
Kannattaa nyt kuitenkin selvittää tuo Kelan juttu ennenkuin vaivut epätoivoon. Ja onko todella niin suuri operaatio, että hoidosta pitää olla poissa 2 viikkoa?
Kysy henkilöstöosastolta tai liitosta.