Tori.fi:ssä myynti. Miten toimitte jos joku varaa tuotteen aikoen hakea
sen viikon sisällä, mutta sitten uusi ostaja sanookin voivansa tulla hakemaan heti? Eli myyttekö heti ostajalle vai jemmaatteko viikon tuotetta ja mahdollisesti varaaja ei ostakaan?
Kommentit (105)
Kuinka arvokkaasta tuotteesta on kyse, ap?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:59"]
Huutonetissä asia on selkeämpi, se joka voittaa huudon, ostaa sen. Jos ei maksua ala kuulumaan, kauppa peruuntuu ja negapalaute "hupihuudosta". Torissa ilmeisesti myyjä saa itse valita, kenelle myy. Jos myyjä lupaa tavaran jollekin ostajalle, mun oikeustajun mukaan on hyvän kauppatavan mukaan velvoitettu myös sen tälle myymään. Eli tosiaan varovaisuutta siihen lupaamiseen. Torissa tosin ei ole mitenkään lyöty lukkoon sitä, että ostaja ottaessaan yhteyttä myyjään välttämättä sitoutuisi ostamaan (huutonetissä tilanne on näin) vaan se on molemminpuolinen sopimusasia. Mahdollisesti ostaja haluaa tarkastaa tavaran paikan päällä ennen ostopäätöstä.
[/quote]
Komppi tälle. Huutonetissä myös annettava palaute motivoi sekä myyjää että ostajaa toimimaan asiallisesti. En viitsisi asioida sellaisen myyjän kanssa, joka ensin sopii kaupoista ja sitten ilmoittaakin myyvänsä muualle. Minulle on käynyt kerran niin, että sovin kaupoista ja seuraavana päivänä myyjä soitti, että joku muu tulee noutamaan häneltä tuotteen. No, löysin saman tuotteen muualta ja ostin. Pari päivää myöhemmin myyjä laittoi viestin, ettei sitä noutajaa tullutkaan, olisinko vielä kiinnostunut. Luultavasti olisin jättänyt väliin, vaikka en olisikaan vielä hankkinut tuotetta.
Lisäksi tori.fi:ssä myyjät eivät tunnu huolehtivan ilmoitustensa ajantasaisuudesta. Olen monia, monia kertoja tiedustellut tuotteita, jotka on jo myyty.
Tori.fi on hyvä kauppapaikka. Tosin näin myyjänä ärsyttää ostajat, jotka eivät nouda tuotetta silloin kun on sovittu tai eivät maksa tuotetta silloin kun on sovittu. Näihin ohareihin menee tuhottomasti aikaa.
Lisäksi ärsyttää se, että kukaan ei enää noteeraa kolmen päivän vanhoja ilmoituksia eli koko ajan pitäisi olla päivittämässä ilmoituksia sinne "kärkeen" jotta niihin joku tarttuisi.
Itse olen 100 % luotettava noutaja. Jos kerron olevani kiinnostunut ja että nouto onnistuu vasta esim. viikon kuluttua, todellakin ilmestyn oven taakse tismalleen sovittuna aikana.
Jos huutonetissä huuto sulkeutuu ennen palkkapäivää, olen ehdottanut, että jos tuote ei mene kaupaksi, myyjä voi ottaa yhteyttä muhun myöhemmin. Kerron myös suoraan, minä päivänä voin tuotteen maksaa. Jos se on ok, raha lähtee tililtä täsmälleen sovittuna ajankohtana.
Näin siis huonekalujen kohdalla. Varausmaksua ei ole muuten kertaakaan kysytty.
Edulliset jutut, kuten vaatteet, kirjat yms. ostan ja noudan/pyydän postittamaan saman tien. Näitä en jättäisi "roikkumaan."
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:59"]
Huutonetissä asia on selkeämpi, se joka voittaa huudon, ostaa sen. Jos ei maksua ala kuulumaan, kauppa peruuntuu ja negapalaute "hupihuudosta". Torissa ilmeisesti myyjä saa itse valita, kenelle myy. Jos myyjä lupaa tavaran jollekin ostajalle, mun oikeustajun mukaan on hyvän kauppatavan mukaan velvoitettu myös sen tälle myymään. Eli tosiaan varovaisuutta siihen lupaamiseen. Torissa tosin ei ole mitenkään lyöty lukkoon sitä, että ostaja ottaessaan yhteyttä myyjään välttämättä sitoutuisi ostamaan (huutonetissä tilanne on näin) vaan se on molemminpuolinen sopimusasia. Mahdollisesti ostaja haluaa tarkastaa tavaran paikan päällä ennen ostopäätöstä.
[/quote]
Torin käytännöstä: Ei voi olettaa myyjältä, että tämä säilöö jotain tuotetta maailman tappiin kun ostaja vain ilmoittaa kiinnostuksensa. Ostaja ottaa ensin yhteyttä, mutta kun myyjä on vastannut (ehkä useampaankin sähköpostiin/tekstariin), niin ostaja häviää. Mitään ei kuulu.
Myyjä myy tuotteen jollekin toiselle ja jos eka ostaja jostain ilmaantuu, niin onko myyjä toiminut väärin?
Näitä häviäviä ostajia on tori.fi täynnä. Ja on todella raivostuttavaa, miten paljon aikaa menee hukkaan tollasten typerien hupikyselijöiden takia.
[/quote]
Tori onkin siitä huono kauppapaikka, että yhteydenotto myyjään ei sido ostajaa vielä, ehkä sitten voi päätellä, ettei ostajan yhteydenotto myöskään sido myyjää? Aloituksen tapaus koski lähinnä sitä, että jos myyjä lupaa myydä tuotteen jollekin - pitääkö tehdystä suullisesta sopimuksesta pitää kiinni. Myyjä voi asettaa jonkin takarajan - esim. viikon, ja jos ostaja siinä ajassa katoaa kartalta, tavaran voi kyllä myydä jo seuraavalle.
Kyllä täytyy olla pätevä syy, jos viikon pitää odottaa ostopäätöstä. Itse pidän päivän varattuna ja kuulen mielelläni miksei kauppoja voi samantien lyödä lukkoon. Päätöksen jälkeen voin pitää tavaraa säilössä esim kuljetuksen järjestelyn ajan, mutta tuote pitää maksaa. Jos joku ei pääse katsomaan tuotetta kuin vasta viikon kuluttua, niin silloin riski voi olla, että se on jo myyty.
Sitä vaan en ymmärrä, miksei ostajaehdokas no. 2 malta odottaa ykkösen päätöstä vuorokauden? Minne kiire valmiissa maailmassa?
eihä maitokaupassakaan varailla, joko ostetaan purkki maitoa tai sitten ei, soittakaapa vaikka cittariin voitko varata purkin maitoa tulen hakemaan 3 viikon pääst , on noi rahattomat varaajat pellejä
Laitetaan sen veran että miksi ylipäätänsä pitää varata? Eikö sitä tuotetta halutakkaan nopasti kaupaksi? Itse ainakin kierrän sellaiset myyjät kaukaa jotka varailee. Ei anna hyvää kuvaa myyjästä. Ne tuotteet jos varailee niin mitkä on varattu voi sitten ottaa samantien pois torista koska ovat varattuina ja näin ollen kukaan muu ei voi ostaa heti. Minä en varaile mitään vaan myyn ekalle joka laittaa rahat tiskiin.
jos tuote on varattu nii muun sille joka varaa mut jossei ala kuulumaan sillo ko tuote pitäisi hakea, kyselen perää ja jos menee viel aikaa nii ilmotan et myyn toiselle koska ei hakenu sovitussa ajassa.
Näin ostajankin näkökulmasta on mielestäni mukavampaa ihan suoraan ostaa tuote ilman mitään typeriä varauksia. Samantien vaan joko noudosta tai postituksesta sopimaan ja rahat tilille tai maksu noudettaessa tasarahalla. Kaikkien kannalta mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole aiemmin ollut tori.fissä ja nyt sitten myymäni tuotteen hinta nousi 100 e pyyntihinnasta. Olin ekalle luvannu tyhmyyksissäni pilkkahintaan tuoteen. En osannut sanoa ei. Tuli 10 soittoa joille tyhmyyksissäni sanoin että myyty hintaan, joka ei kata ees bensakuluja. Nyt otan tuotteesta 100 e rahaa, joka on tarpeen perheen äidille. Toivon, että eka soittaja sen ymmärtää. Olen pahoillani. Luulin ettei muita soittoja tule. Minulle tehtiin autokaupoissa kans oharit kun myyjä möi liian halpaa tuotetta. Kyllä näistä toipuu.
Joo, ota asioista, tässä tapauksessa hinnoista selvää ennenkun alat opettelee tota myymistä. V.....aa tommoset ahneet. Tori on tori, ei mikään huutokauppa. Itse ilmiannan aina jos satun törmäämään.
Vierailija kirjoitti:
Näin ostajankin näkökulmasta on mielestäni mukavampaa ihan suoraan ostaa tuote ilman mitään typeriä varauksia. Samantien vaan joko noudosta tai postituksesta sopimaan ja rahat tilille tai maksu noudettaessa tasarahalla. Kaikkien kannalta mukavampaa.
Näin ei ammattilaisena ostajana (tai muuna trokarina) niin ainakaan itselläni ei ole 24/7 h käytössäni pakettiautoa, eikä välttämättä aina aikaakaan, joten jos ostaisin vaikka sitten jo mainitun Tori-palvelimen kautta jotain isompaa, niin saattaisin joutua sopimaan erillisen hakupäivän, joka ei välttämättä osu samalle päivälle, ensimmäisen yheydenottoni kanssa. - Itse olen myös törmännyt heihin, jotka ovat "heti" valmiit ostamaan, mutta paikalle saavuttuaan alkavat vuolaan tinkimisen.
Toinen ääripää on sitten he, jotka eivät halua nähdä ostajaa lainkaan, vaan haluavat vain ja ainoastaan lähettää tuotteen maksun saavuttua tilille ja kaikki tapahtuu yksinomaan s-postin välitykselle.
-Tässä mielessä mm. Huutonetti o reilumpi koska, niin ostajan kuin myyjän
saamasta palautteesta voi, aiankin saada pienen aavistuksen osapuolten luotettavuudesta ja tavasta toimia.
Vierailija kirjoitti:
En ole aiemmin ollut tori.fissä ja nyt sitten myymäni tuotteen hinta nousi 100 e pyyntihinnasta. Olin ekalle luvannu tyhmyyksissäni pilkkahintaan tuoteen. En osannut sanoa ei. Tuli 10 soittoa joille tyhmyyksissäni sanoin että myyty hintaan, joka ei kata ees bensakuluja. Nyt otan tuotteesta 100 e rahaa, joka on tarpeen perheen äidille. Toivon, että eka soittaja sen ymmärtää. Olen pahoillani. Luulin ettei muita soittoja tule. Minulle tehtiin autokaupoissa kans oharit kun myyjä möi liian halpaa tuotetta. Kyllä näistä toipuu.
Itse vastasin ilmoitukseen, jossa myytiin arvotavaraa pilkkahintaan. Myyjä ilmoitti, että otti ilmoituksensa pois, mutta on valmis myymään kalliimmalla. Hän kertoi, että tajusi tuotteen arvon ilmoituksen laiton jälkeen. Ostin silti, sain edullisesti ja ymmärsin hyvin asia. Kerran sanoin yhdelle myyjälle, että tuote on tosi edullinen. Hän sanoi, että tietää mutta haluaa nopeasti eroon. Olin tyytyväinen halpaan hintaan, mutta en halunnut huijata myyjää. Tuli sellainen olo kun en ollut varma tajusin myyjä tuotteen arvon. Sillä ei ollut kysyntää muuten, mutta osui minun ammattisilmään.
Niin mielestäni kaupankäynnin reiluus on kaiken A ja O.
On se kiva jos myyjä vara tuotteen kun on vain se tietty päivä kuussa kun saa raha mutta sen verran sanon että jos on varattu niin otta pois se ilmoituksen sielttä tori koska ei sittä hyödyttä pitä siellä jos sinä luke että vaarattu koska ei kukan kysele tuotetta jos se on Jo myyty.
En annan varata tuotteita kahta päivää pidempään. Sovin noutohetken mahdollisimman pian ja jos ei ostaja ilmaannu, niin myyn seuraavalle.
Vierailija kirjoitti:
No mä pyytäisin heti hakemaan tulevaa odottamaan pienen hetken, kysyisin varanneelta haluaako hän tuotteen ja jos haluaa, niin voisi laittaa vaikka puolet kauppasummasta mun tililleni. Jos varannut toimii noin, ilmoitan heti hakemaan lähtevälle, että myyn varanneelle.
En ikinä maksaisi puolta kauppasummasta etukäteen, jos olen sopinut noudon.
Olen myynyt muistaakseni viimeksi polkupyörän. Sanoin, että tule heti, koska myyn pyörän ensimmäiselle, joka tulee rahojen kanssa hakemaan.
Ensimmäinen joka tuo rahat kouraan/laittaa rahat tilille, saa tuotteen. Mitään en varaa ilmaiseksi kenellekkään.
En salli mitään varaamista.
Mitä sellainen ylipäätään on? Joko tuote ostetaan tai sitä ei osteta.
En ala sietämään perheenäitejä jotka arpovat haluavatko kuitenkaan ostaa, onko varaa maksaa, saavatko mieheltä luvan, onko auto rikki tai Minna-Petteri kipeänä, jne.
Osto -> rahat tilille nopsaan. Noudosta voidaan sitten neuvotella.