Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatteletko numeroita jossain " muodossa" ?

Vierailija
23.11.2007 |

Tuon värien nimet -ketjun innoittamana luin Wikipediasta synestesiasta, ja törmäsin myös ilmiöön nimeltä " number form" .



Näetkö numerot jossain muodossa? Wikipedian artikkeli aiheesta löytyy täältä:

http: //en. wikipedia. org/wiki/Number_form



Minä näen numerot muodossa, mutta oma muotoni on täysin erilainen kuin ko. artikkelin kuvassa oleva. Omat numeroni menevät suoraan ylös tai vasemmalle/oikealle. 1-10 menee ylös, 10-20 oikealle, 20-100 ylös ja 100-> vasemmalle.



Kuulostaa ehkä oudolta niistä, jotka eivät näe numeroita missään muodossa, mutta itseni lisäksi tiedän ainakin äitini, jolla on numeroille oma muotonsa. Äitini näkee numerot hyvin eri tavalla kuin minä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä pakonomainen tarve laskea kaikki , tv : tä katsellessa laskee kaikki lauseiden kirjaimet ja kertoo ne neljällä . Rekisteri kilvistä laskee numerot ja kirjaimet ja kertoo nekin jollakin luvulla . Hassua , itsellä on tosi huono matikkapää , toivottavasti meidän lapset tulee isäänsä tässä hommassa .

Vierailija
22/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenties As-ihminen? Tulee jotenkin mieleen tuosta laskemisesta.

Tai sitten voisi olla myös jokin pakkoneuroosi. Häiritseekökö häntä itseään tuo laskeminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää hahmotan numerot just samalla tavalla kuin sinä! Eli ensin 1-10 ylös sitten 10-20 oikealle jne!



Hullua vai mitä! Oon joskus miehelle selittänyt sitä ja ihmetellyt, kun se ei ollenkaan tajua.



Oletko muuten miten pärjäillyt matikassa? Mun mies kun mietti, että jos siksi oon menestynyt matemaattisissa aineissa, kun mulla on tuommoinen numerojärjestys. Tiedä sitten, enkä siitä menestyksestäkään ole varma.





t. yks matikanope

Vierailija
24/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ylipäätään en kai ole tavannut kovin montaa ihmistä, jotka hahmottaisivat numeroita missään muodossa... :D

Olen kyllä pärjännyt matematiikassa ihan hyvin, tosin lukiossa luin lyhyen matikan, kun pitkä ei kiinnostanut. Lyhyt matikka tuntui jotenkin käytännönläheisemmältä, pitkä oli liian teoreettista, tykkään mieluummin pyöritellä numeroita kuin kirjaimia (=kaavoja). ;) Fysiikassa ja kemiassa olenkin sitten ihan surkea, kun lukiossa luin vain yhden pakollisen kemian kurssin enkä fysiikkaa ollenkaan.

Mutta esim. päässälaskut hahmotan tuolla omalla lukusuorallani, enkä ole koskaan lapsenakaan käyttänyt laskemisessa apuna sormia.

Minäkin eilen selitin miehelle näitä numero- ja vuosiympyräjuttuja, numeroiden värejä yms., ja mies sanoi, että jos ei tuntisi minua niin hyvin tietäisi minun olevan ihan täysjärkinen ihminen, niin epäilisi vahvasti mielenterveyttäni. :D

Niin, ja opettajaksi minäkin tulevaisuudessa valmistun, en tosin matematiikan. :)

ap

Vierailija:


Mää hahmotan numerot just samalla tavalla kuin sinä! Eli ensin 1-10 ylös sitten 10-20 oikealle jne!

Hullua vai mitä! Oon joskus miehelle selittänyt sitä ja ihmetellyt, kun se ei ollenkaan tajua.

Oletko muuten miten pärjäillyt matikassa? Mun mies kun mietti, että jos siksi oon menestynyt matemaattisissa aineissa, kun mulla on tuommoinen numerojärjestys. Tiedä sitten, enkä siitä menestyksestäkään ole varma.

t. yks matikanope

Vierailija
25/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia oli käytössä ainakin 70-luvulla. Vasemmalla puolella oli ylhäällä tammi-maalis ja alhaalla huhti-kesä, vastaavasti oikealla puoliympyrässä alhaalla heinä-syys ja ja yläsegmentissä loput kolme. Meillä oli vuosiympyrä keittiön seinällä ja siitä olen oppinut oman " vuosikuvioni" . Eli vuodenvaihde on minulla ylhäällä ja keskikesä alhaalla ihan niin kuin tuossa pahviympyrässäkin oli.

Vierailija
26/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen hyvin monet asiat geometrisesti, kolmiulotteisesti.



Okei, ensin ap-asia: näen luvut oikealle yläviistoon menevinä 1-100 ja siitä eteenpäin oikealle alaviistoon siitä satasesta taittuen. Isot luvut, kuten miljoonasta eteenpäin laskeutuvat kohtisuoraan alaspäin.



Vuosi on minulle ympyrä, jossa vuodenvaihde ylhäällä ja se kiertää vastapäivään.



Mutta näettekö te sanat myös kolmiulotteisesti? Minä näen nekin, ja ihan koko ajan. Jokainen sana jonka sanon tai ajattelen, kelluu päässäni kuin jokin avaruuden kappale. Sen takia pystyn sujuvasti puhumaan myös takaperin. Itse asiassa käännän kaiken automaattisesti myös takaperin, mutta selvyyden vuoksi puhun oikeinpäin. Koska sana on vain rivi kirjaimia, on ihan sama, mistä päin sen lukee.



Ja tämän " taidon" huomasin 7-vuotiaana.



-insinööri kuitenkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos löytyy uusia keskustelijoita aiheeseen

Vierailija
28/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta, että näette numeroita ja sanoja? Minä en näe yhtään mitään. Tai ehkä vielä näen sen numeron ja se ratkaiseva numero on boldilla. Esim. vuosiluvussa se viimeinen numero on " isompi" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

matikassa olen keskivertotallaaja. Olikohan lyhyt matikka lukiossa 9.

Vierailija
30/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä mennyt kesä on ylhäällä, joulu on edessä tasassa mun kanssa, tammikuu etuoikealla...



Numeroista mulla ei ole vahvaa visuaalista johdonmukasuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä se Veera näytti vuoden ympyränä mutta kierron meni vastapäivään! Itse olen AINA ajatellut että menee myötäpäivään ja on ympyrä, tammikuu alkaa 1 kohdalta jne. Kiva kuulla että jotkut tosiaan aattelee että voi mennä " vastakarvaan" ja joillakin ei ole ympyrää ollenkaan ;)

Vierailija
32/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. vuosi 2000 on aika kaukana vasemmalla, ehkä vähän etuvasemmalla, mutta kuitenkin.



Tulevaisuus on etuoikealla. Vanhuuteni näen kaukana oikealla, ensi kevään mutkan kautta etuoikealla. Vuosi kun tekee mutkan, se ei ole suora, vaan ovaali tms. kuten monella muulla. Minun vuoteni menee myötäpäivään. Olen oikeakätinen.



Oman syntymävuoteni näen vasemmalla monen tavallaan aidan tai kynnyksen takana. Kynnykset ovat 70-80-lukujen taite, 80-90-luvun taite ja ja vuosituhannen taite. Syntymävuoteni 79 on aivan siinä yhdellä taitteella:)



Vuosikymmenen, ainakin nyt kun 80-lukua ajattelen, näen janana. Vuosi 86, jolloin aloitin koulun, näkyy siinä janan keskeltä pikkasen oikealle. 90-luvun näen oikeastaan...no jaa, janana...kuitenkaan en niin vahvasti kuin 80-lukua, koska jotenkin teinivuodet jaksottivat elämää enemmän kuin kalenterivuodet.



Jännää, ei näitä visioita kauhean helposti sanoiksi pue, ne vaan on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näettekö esim. enkunkieliset sanat oikeinkirjoitettuna, siis siten kun ne kirjoitetaan paperille vai miltä ne kuulostaa? Suomessa kun on niin johdonmukaista tuo asia...ainakin meille suomalaisille:)



Itse en näe sanoja...

Vierailija
34/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis näe mitään tollasia, mutta ei se mua kyllä yhtään haittaa. Paitsi että oon matikassa aika huono, ja jos näkisin samallalailla voisin kai olla parempi. Esim. kertotaulu ei suju yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/47 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan nähnyt mitään, mutta kyllä ihmisen aivot on kummallinen värkki.



Mä olen kohtuullisen lahjakas matematiikassa (pitkä matikka 9 ja M vanhaan aikaan) ja luin yliopistossakin hitusen matikkaa. Mä en numeroita tai muita sarjoja ajattele noin ollenkaan. Tosin mä olen aika hyvä hahmottamaan avaruusgeometriaa.



Vieraan kielen sanat mä kyllä hahmotan aina kirjainjonoina, en äänteinä. Muistan lapsenakin ihmetelleeni niitä Tenavien tavauskilpailuja, mun mielestä englannin ja ranskan tavaaminen on helppoa. Luulisin, että olisin ollut aika haka tavauskilpailuissa jos olisin ollut amerikkalainen lapsi.

Vierailija
36/47 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tosin vuosi on viiva,ei ympyrä,mutta muuten asioilla on usein värit ja jopa maut;)

Olen se kenen lapsi antaa asioille värejä.

Vierailija
37/47 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja numeroilla ja kirjaimilla on värejä, tosin ei kaikilla.

ap

Vierailija:


Mulle tosin vuosi on viiva,ei ympyrä,mutta muuten asioilla on usein värit ja jopa maut;)

Olen se kenen lapsi antaa asioille värejä.

Vierailija
38/47 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta (näköjään) useimmista muista poiketen se kiertää vastapäivään ja joulu/uusivuosi on alhaalla :)



Näin on aina ollut, mielikuva on tosi voimakas.

Vierailija
39/47 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi alkaa alhaalta ja nousee ylöspäin vastapäivään kevättä kohden. Kesä on ylhäällä ja syksy laskee alaspäin talveen.



Numerot ajattelen maskuliinisina tai feminiinisinä :) Esim 5 on naispuoleinen ja 7 miespuoleinen. :)

Vierailija
40/47 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin vuosi on lähes pyöreä. Kesäkuu on kello kolmessa ja joulukuu ysissä. Viikko on kuitenkin jana ja viikonloppu käätää suunnan takaisin janan alkuun.