Miten lestadiolaisilla on varaa elämään, johon muilla ei ole?
En kysy tätä kateuttani tai muuten pahalla, vaan täysin mielenkiinnosta. Seurailtuani seudullamme asuvia lestadiolaisperheitä olen alkanut ihmetellä, miten he kustantavat elämänsä. "Tavallisissa" perheissä esimerkiksi molempien vanhempien kokopäivätyötä perustellaan usein sillä, että se on taloudellinen pakko, ei ole varaa toisen jäädä kotiin. Kuitenkin lestadiolaisperheissä äiti yleensä on kotiäitinä ja vain mies töissä (yleensä jopa ihan perusduunissa, ei missään huipputuloisessa virassa). Silti heillä on monta lasta, iso auto, rakentavat suuria omakotitaloja jo ihan nuorina, pukeutuvat hyvin, sisustavat tyylikkäästi jne. Enkä ole koskaan kuullut lestaperheestä, joka eläisi taloudellisesa ahdingossa tai "sossun rahoilla". Miten he tämän tekevät?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä aika monesta lestadiolaisäidistä lukenut (en tunne ketään), jotka aina lasten välissä on vähän aikaa töissä. Onko ne sitten kuitenkin olleet poikkeuksia?
Nykynaisilla yleistä :) itse tunnen monia näin tekeviä
-vl
Raamatussa kehotetaan näin, että :"Ennen kaikkea etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan niin se ohessa teille kaikki tarpeellinen annetaan."
Jumala on luvannut hyvästi siunata kuuliaiset lapsensa.
Rakkaasti ja lämpimästi kehotan teitä tulemaan seuroihin Rauhanyhdistykselle.
Sopii miettiä aloittajan kysymystä. Itse rakennettiin ensimmäinen talo reilu 20-vuotiaina ja ihan täysin itse. Myytiin se kun oltiin asuttu siinä 10 v ja lainaa jäljellä noin 70€. Rakennettiin sen jälkeen unelmien talo hyvälle paikalle ja ollaan käytännössä velattomia.
Meillä on kaksi autoa (joista toinen vuoden vanha), lähes uusi asuntovaunu ym. Ihmiset tykkää katsella pihaan kun ohi ajavat.
Me ollaan opiskeltu paljon ja molemmilla on hyvät työt.
Reissataan silloin kun huvittaa sekä kotimaassa että ulkomailla. Nautitaan elämästä ja olosta. Kierretään kesäisin seuroja.
Ollaan kiitollisia joka päivä olostamme. Elämämme on vaatinut paljon työtä ja perslihaksia. Laiskalla ihmisellä tämä ei olisi onnistunut.
Iso perhe ei ole este, ehkä hidaste. Meillä tosin ei lapsia ole kuin 7.
Elävät monesti todella vähällä ja nuukasti. Ruokaan max. 80 € / hlö ja arvostettu on se rouva, joka pärjää tästä vähemmällä talousrahalla. 700 € kuussa on kymmenhenkiselle perheelle ihan normaali ruokabudjetti. Pottua, puurua, maitua, leipää. Kouluruoka monelle lapselle tosi tärkeä.
Lapsiin ei rahallisesti panosteta, ei heillä ole terveysvakuutuksia vaan ilmaisia kunnan terveyspalveluita käytetään, ei ole maksullisia harrastuksia. Nuoret, varsinkin pojat, muuttavat täällä usein varhain kotoa, jopa 16-vuotiaana ammattikouluun mennessä. Siinä missä nykyopiskelijoille ei kelpaa muu kuin oma yksilö, näitä mahtuu ongelmitta kolme kaksioon. Veden ja sähkön kanssa ollaan tarkkoja. Suihkussa käydään ammattiopistolla tai lukion liikuntatunneilla, ei laskun edestä ollenkaan. Samoin kotona opetettu jo säästämään sähköä ja vettä, monessa lapsiperheessä sovitut suihkupäivät ja pissalla käydessä ei saa pyttyä vetää. Kuten tässä ketjussa jo mainittu, niin teinit hankkivat itse omat taskurahansa ja koulukirjansa. 14-16-vuotiaat tytöt toimivat usein jossain perheessä lapsenlikkana ja saattavat olla yön yli vastuussa suurperheen lapsista.
Ei monella rahat riitäkään eikä äiti jaksakaan. Isät töissä, äidit eivät yleensä palkkatyöhön ehdi jos ovat ihan oikeassa uskossa eivätkä lastentuloa rajoita. Etelässä sitten enemmän näitä neljä- tai viisilapsisia vl-perheitä, koska siellä tontit ja asuminen nin paljon kalliimpaa. Moni perhe saa toimeentulotukea, kun ei rahat riitä kymmenhenkiselle perheelle edes minimitoimeentuloon. Ihan oikein että toki sitä tukea hakevat, mutta vl-uskossa kuitenkin korostetaan niin kovasti sitä maallista menestystä, ettei kukaan siitä ääneen kehtaa puhua. Lapset usein päivähoidossa myös sosiaalisista syistä. Sopii usein oikein hyvin perheelle siinä kohdin, kun päivähoito on heille maksutonta ja lapsi saa päiväkodissa useamman kerran päivässä syödäkseen. Kokemukseni mukaan eräässä kunnassa yli puolella vl-äideistä lääkelistassa mukana masennuslääkitys. Pakko leikkiä tarmokasta, ahkeraa, jaksavaa ja menestyvää on liikkeessä valtava - se on luettavissa tässäkin ketjussa. Heillä, joilla on rahaa, on mahdollista hommata kaikkea mahdollista auttavaa tekniikkaa ja teinityttöjä auttamaan lasten- ja kodinhoidossa, muilla on kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset eivät joudu kohtaamaan työttömyyttä. Helposti uskon ringin sisällä järjestyy joku työpaikka. Juuri se on mikä mahdollistaa isot asuntolainat ja lainavetoisen elämäntyyliin. Ei ole huolta huomisesta kun töitä on tiedossa niin kauan kuin sielu sietää, toisin kuin meillä syntisillä.
Tämä pätee myös helluntalaisiin ja jehoviin. Nuorilla duunareilla on talolainaa ja autolainaa niin että tilillä ei ole rahaa ennen seuraavaa tilipäivää edes auton tankkaamiseen. Luottokortitkin ovat usein tapissa vaikka yhden kk nettopalkalla ei pysty maksamaan piikkiä pois. Moni kakku on päältä kaunis. Olen ihmetellyt miten niin moni kanssani samassa sosioekonomisessa asemassa oleva elää niin leveästi. Useimmiten vastaus on että on kierretty pankit läpi ja otettu lainaa niin paljon kun on saatu.
Itse olen ihmetellyt niitä seurahuoneita. Osa niistä on jo pelkiltä rakennuskustannuksiltaan useita miljoonia. Tosin joukosta löytyy paljon ihmisiä joille ei tuota ongelmaa laittaa kymmeniä tuhansia yhteiseen hyvään. Lainaakin varmaan saavat melko avokätisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt niitä seurahuoneita. Osa niistä on jo pelkiltä rakennuskustannuksiltaan useita miljoonia. Tosin joukosta löytyy paljon ihmisiä joille ei tuota ongelmaa laittaa kymmeniä tuhansia yhteiseen hyvään. Lainaakin varmaan saavat melko avokätisesti.
Lahjoittamalla rakennustarvikkeita lestadiolaiskapitalisti saa arvostusta kuten menneiden aikojen patruunat. Jotka rakensivat työläisille asuntoja, perustivat kouluja ym. Kun on tarpeeksi rahaa on tavoitellumpaa ostaa aineettomia hyödykkeitä kuten sosiaalista arvostusta.
Tuntemani lestadiolaisnaiset käyvät lasten välissä töissä, ja ovat korkeakoulututkinnon suorittaneita. Ahkeria, ja yritteliäitä sekä yhteisöllisiä. Tapohin ei varmastikaan kuulu pikavipit, yli varojen kuluttaminen tai törsäily...
Asun lesta- keskittymässä ja aloittajan kanssa ihmetys senkun kasvaa. Missä töissä ja missä välissä nää ehtii käydä, kun lapsia on 25vuotiaana jo 6-7 kpl ja maha pystyssä, korkeakoulututkinnoista puhumattakaan,- kaikkea sitä kuuleekin.. Mutta kyllä nää äipät vaan lähikaupastakin ostaa vaan parasta ja tätä " menestyspuolta" esitetään kyllä mielellään. Vielä kävellä osaamattomat nuorimmat kainaloissa roikkuvatkin lapset on puettu yltäpäältä HH.n ja silmälasit sankoineen varmasti kalleimmat, mitä mistään saa.. pientä ylenkatselua vähän rahvaaseen siinä ympärillä ja parkkipaikan ökyimmällä maasturilla kotiin isiä odottaan raksatöistä!..?
Tulot nettona
Isä 2500€
Äiti 1000€
Lapsilisät 1500€ (7lasta)
Tulot yhteensä 4500€
Menot kk
Asuntolaina 900€
(lapset jakavat huoneet yms)
Ruoka per lapsi 100€ (n.3,5€ pvä)
Vanhempien ruoka yht 400€
Sähkö 350€
Vesi 300€
Auto+bensa 400€
Jää vielä 1150€ muuhun
Lapset käyttävät kierrätettyjä/toistensa vaatteita
Harrastukset ilmaisia
Alkoholiin, tupakkaan, muotiin, matkoihin, sisustukseen, koruihin, kampaamoihin, turhaan elektroniikkaan ei mene rahaa.
-Elintaso voi olla erilainen kuin ulospäin uskoisi. Vaikka perheessä olisi iso talo ja pari autoa, niin saattaa olla paljon velkaa. Tai arjessa raha on jatkuvasti tiukalla, vaikka ulospäin näyttäisi hyvältä. Tätähän voi olla kaikenlaisissa perheissä, ei vain lestadiolaisilla.
-Moniin asioihin ei kulu rahaa. Siinä säästää vuodessa pitkän pennin, jos ei tule suoratoistopalveluiden maksuja, leffalippuja, konserttilippuja, meikkejä, zumbatunteja jne. Ja keskivertosuomalaiseen verrattuna säästää pitkän pennin, jos ei käytä alkoholia ollenkaan. Lasten kohdalla ei myöskään ole esim. kalliita harrastusmaksuja kilpaurheilun osalta, kun eivät harrasta kilpaurheilua.
-Monet asiat tehdään lestadiolaisperheissä itse. Moni opettelee leikkaamaan perheenjäsenten hiukset, ruoka laitetaan kotona ravintoloissa syömisen sijaan, osa ompelee itse vaatteita jne. Ruoka on usein peruskotiruokaa, eikä kallista. Tätähän tehdään muissakin kuin lestadiolaisperheissä.
-Oma kokemus on, että lestadiolaisperheissä syödään kohtuullisempia annoskokoja kuin keskivertosuomalaisperheissä. Ei ole montaa pihviä/hampurilaista tms per hlö, vaan jokaiselle on yksi. Tämä kulttuuri näkyy juhlissakin, kukaan ei yksin syö neljäsosaa täytekakusta, vaan jokainen ottaa kohtuudella.
-Taloudellisesta puolesta yleisesti, ei vain lestadiolaisten kohdalla: tuista ei puhuta julkisesti. Harva ihminen (oli lestadiolainen tai ei) kertoo avoimesti, jos elää vaikka osittainkin tukien varassa. Aihe on aika tabu ja rahasta puhumista muiden kanssa usein vältellään.
-Asuinpaikka vaikuttaa talon ja tontin hintaan. On muuten ihan eri asia rakentaa talo johonkin pikkupitäjään kuin vaikka Espooseen. Monet tuntemani lestadiolaiset asuvat hyvin pienillä paikkakunnilla tai isommilla paikkakunnilla kaukana kaupungin keskustasta. Pieneltä paikkakunnalta voi saada halvallakin talon, johon isommalla paikkakunnalla ei olisi varaa.
Yhteisöllisyys ja se että kaikki tukee ja auttaa toisiaan. Opetetaan toisilleen taitoja ja tietoa. Siksi menestyvät ja tietävät paljon asioista.
Individualismi tekee tyhmäksi ja ihminen on heikko ilman muita.
T. Lestan avopuoliso.
Lasten harrastuksiin ei mene rahaa, mm. urheilu ja kulttuuriharrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyys ja se että kaikki tukee ja auttaa toisiaan. Opetetaan toisilleen taitoja ja tietoa. Siksi menestyvät ja tietävät paljon asioista.
Individualismi tekee tyhmäksi ja ihminen on heikko ilman muita.
T. Lestan avopuoliso.
Tarkoitit kai entisen lestadiolaisen? Lestadiolaiset eivät elä avoliitossa.
Elintaso voi olla paljon matalampi kuin luulet. Tulee siis pienemmilläkin tuloilla toimeen.
Täällä asuu paljon lestadiolaisia yksikään äiti ei ole kotiäiti vaan käy töissä. Eivät käytä alkoholiin rahaa ja rakentavat talon ihan pankkilainalla
Rauhan yhdistys määrää. Siis kuvio on seuraava. Ostat asunnon jos määrätään ja hintaan kuten autoissa ja hinnassa. Huijaus on kansanhuvi siellä vähän koulutettuja. Siis ääliöitä. Rikkaamillta sitten kiristetään rahat jotta luiden päälle saadaan jotain. Kakarat huonosti kasvatettuja ja riesa jopa poliisille jne. jne. SYÖPÄ
Vierailija kirjoitti:
Mun käsitys on (korjatkaa jos olen väärässä), että talojen rakentamisessa autetaan- rakennustarvikkeet ja -työt hankitaan sopuhintaan toisien lestojen yrityksistä ja paljon saadaan talkooapua. En tiedä muusta, mutta kyllähän siinä jo säästää ihan hirveitä summia.
Jenkeissä on myös paljon tota "kristityt tukee kristittyjä". Arvostan.
Ennen kotiäitejä oli enemmän, nykyisin paljon isompi osa käy töissä.
Meillä päin ainakin pyörii ihan kunnon lestamafia ja olen alkanut epäillä että kunnan puolelta (lestoja nekin, mm kunnanjohtaja) lestoja suositaan salaisesti ja myös ei-niin-salaisesti. Virat menevät lestoille, tonttijärjestelyt, rakennushankkeet, projektit, kaikki alkaa olla tämän uskovaispiirin hallinnassa ja heidän etujensa mukaisia. Ei-uskovaisia huijataan ja laskutetaan minkä ehditään ja uskonveljille on kaikessa eri hinta, puolta pienempi.
Niin ja perheet tietenkin saavat massiiviset lapsilisät.