Miksi työnantaja maksaa viulut, kun duunari sairastaa? ei mee jakeluun
Kommentit (48)
Hänen tehtävänään on katsoa ettei tule pipi ja että karhunpoika saa sairastaa rauhassa ja että on tarpeeksi hienot talot ja autot ja ulkomaanmatkat ja runsaat eläkerahat tulevaisuudessa.
Monesti olen huomannut, että työntekijät ottavat aivan heti saikkua kun vain tietävät että sitä saavat. Enpä taida ulkopuolisia yritykseeni palkata. Kunnon työntekijät ovat todellakin kiven alla. Tämä taitaa olla useammankin yrittäjän mielestä tois juttu.
Vierailija:
Monesti olen huomannut, että työntekijät ottavat aivan heti saikkua kun vain tietävät että sitä saavat. Enpä taida ulkopuolisia yritykseeni palkata. Kunnon työntekijät ovat todellakin kiven alla. Tämä taitaa olla useammankin yrittäjän mielestä tois juttu.
Lukee laissa ja vielä työehtosopimuksissa.
Onhan niissä monia muitakin kummallisuuksia, kuten pekkaspäivät ja korvaukset epämukavista työajoista. Näitäkään kaikki työnantajat eivät ota ymmärtääkseen.
7:
Näitäkään kaikki työnantajat eivät ota ymmärtääkseen.
Siksi, koska diili on se, että yrittäjä/työnantaja ottaa sopimuksen mukaan se riskin kantaakseen. Se tarkoittaa että sillä on mahdollisuus saada iso voitto, mutta tietenkin on aina mahdollista että tulee epäonnea, esim että kaikki työnteikäjät sairastuu yhtä aikaa.
Yrittäjän/työnanatjan pitää määrätä tuottensa hinta olis e joku kama tai työsuorite niin, että tää riski sisältyy siihen hintaan, jota se pyytää. Se tarkoittaa myös sitä että palkkojen täytyy olla sen verran pienemmät pyydettyyn hintaan nähden, että homma kannataa siitä huolimatta että joku sairastuu väliaikaisesti.
Sittenhän on vielä tää että sairastumisiin liittyvää riskiä tasataan työntekijälle otettavin lakisääteisin vakuutuksin.
Työntekijä myy työpanstaan, mutta ei ota riskiä. Se tarkottaa että esim. sairausajalta saa palkan, mutta toisaalta ansiot ei koskaan voi samalla lailla noustakaan.
Ja joo, yrittäjällä on riski ja sit siitä hyvästä saa riistäjähaukut...
Eihän meillä ole kuin asunto kurkihirttä myöten lainojen vakuutena, mut sehän on vaan etu siitä hyvästä, et saa yrittää!
Vierailija:
Monesti olen huomannut, että työntekijät ottavat aivan heti saikkua kun vain tietävät että sitä saavat.
Saikkuahan saa kun on sairaana. Silloin sitä tietää saavansa.
Mun mielestä on hyvä että ovat sairaslomalla kun ovat sairaanakin. Tuottavuus on parempi sitten kun tulevat terveinä taas takaisin. Ei meidän firmassa ole ollut turhia sairaslomia. Jonkun kerran joku on ollut saikulla, mutta eipä tätä hommaa kipeänä voisi tehdäkään.
Kelahan siitä suurimman osan maksaa.
Missähän todellisuudessa sä elät?
Työnantaja maksaa kaikki alle 10 päivän sairaslomat ihan itse. Kelalta ei tuu senttiäkään.
Ja jos niin huonosti käy, et saikku jatkuu yli 10 päivää, niin sitten hakemisen jälkeen saa noin 65 % palkkakuluista takaisin.
Eiks oo hienoo ja varmaan tosi kadehdittavaa.
Otetaan esimerkiksi tavallinen flunssa johon liittyy kuumetta, kestää normaalisti viikon, jotkut onnekkaat selviää vähemmälläkin.
Jos sairastunut työntekijä ei saisi sairasloma-ajalta palkkaa, hänen olisi toimeentulonsa turvatakseen mentävä töihin. Työteho sairauden vuoksi tosin olisi jotain 50% luokkaa. Jos firmassa on muitakin työntekijöitä, tämä ensimmäisenä sairastunut 100% varmuudella sairastuttaa muutkin.
Lopputuloksena firman työteho laskee ja kun sairastunut työntekijä ei saa levätä, kierre jatkuu, tulee jälkitauteja ja 50% työteho jatkuu pahimmassa tapauksessa kuukauden. Puhumattakaan siitä että pomo itse sairastuisi!
Saati että olisit maksanut sille yhdelle raukalle kuumeiselle ihmiselle ne viisi sairaslomapäivää ja toiset olisi paahtanut sen ajan täysillä töitä...
jos lain noudattaminen tuntuu kovin vaikealta.
lojaalisuutta sinua kohtaan. JA sairaana toki saakin olla saikulla, siihen ei luulisi järkevän ihmisen puuttuvan millään muotoa. Vai pitäisikö työntekijän antaa sun firmallesi sekä työpanoksensa että terveytensä? Millä palkitset hänet siitä?
Vierailija:
Siis Kelalta saa 65 % sen 10 päivää ylittävän ajan palkasta ei siis siltä ensimmäiseltä 10 päivältä.
Ja jos sit käy niin, et sairastuu uudelleen eri sairauteen tai 30 päivän päästä, niin taas on työnantajalla 10 päivää karenssia.
Tervetuloa yrittäjäksi!
Vierailija:
Missähän todellisuudessa sä elät?Työnantaja maksaa kaikki alle 10 päivän sairaslomat ihan itse. Kelalta ei tuu senttiäkään.
Ja jos niin huonosti käy, et saikku jatkuu yli 10 päivää, niin sitten hakemisen jälkeen saa noin 65 % palkkakuluista takaisin.
Eiks oo hienoo ja varmaan tosi kadehdittavaa.
Yleiset velvollisuudet
Työntekijän on tehtävä työnsä huolellisesti noudattaen niitä määräyksiä, joita työnantaja antaa toimivaltansa mukaisesti työn suorittamisesta. Työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa.
Vai väitätkö että juuri te olette yrittäjiä, koska haluatte tehdä maailmasta paremman paikan...
Vierailija:
Ja joo, yrittäjällä on riski ja sit siitä hyvästä saa riistäjähaukut...Eihän meillä ole kuin asunto kurkihirttä myöten lainojen vakuutena, mut sehän on vaan etu siitä hyvästä, et saa yrittää!
Sairausajan palkka
Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.
Jos meillä on riski, niin meillä saa olla sit myös mahdollisuus rikastua ilman vinkumista.
En mä ole se alkuperäinen kirjoittaja.
Me kyllä maksetaan hyville työntekijöille ekstraa, eikä meillä ole koskaan ollut mitään ongelmia sairauslomien, eikä työntekijöiden kanssa. Me ollaan valittu hyvät työntekijät.
Mutta tiedän kyllä kolikon toisenkin puolen. Jos ei vaan aamulla jaksa nousta töihin, ni soitto lääkärille, et mulla on oksennustauti ja avot, voi mennä takas maate.
Aamuisin tullaan 5 - 15 minuuttia myöhässä, kahvitauot venyy puol tuntisiks, ruokatunti liki tunniks (jos on puol tuntia) ja sit tuntia ennen kotiinlähtöä voi jo aloittaa sen kotiinlähdön venaamisen.
Älkääkä nyt sit sanoko, et pomolla on velvollisuus " vahtia" , et homma toimii. Kyllä aikuisen ihmisen pitää pystyä hoitamaan hommansa ilman kyttäystä.
Me myös joustetaan työntekijöiden hyväks, koska he on hyviä tyyppejä!
Me ei olla ostettu kenenkään vapaa-aikaa, vain työpanos ja siks odotamme reiluutta molemmin päin.