No, niin... 11-vuotias poikani väitti juuri, että
kaikki muut pojat hänen luokallaan saavat pelata sotapelejä.
Löytyisikö täältä ketään äiti tai isää, jotka eivät anna 11-vuotiaansa pelata sotapelejä?
Kommentit (167)
Minä olen pitänyt rajaa K16-peleissä ja niitäkin vähän mielellään vähän siivommasta päästä mutta kyllähän niissäkin veri lentää. yhtään K18 peliä ei ole tässä taloudessa.
Änärissä ikäraja on 12v, mutta peli on pääasiassa virtuaalilätkää, joskus ehkä tapellaan. Tosi mieto peli, jos minulta kysytään, pidän tuota ikärajaa liian tiukkana.
Terveisin änhispelaaja.
Löytyy, minä en anna. 11v saa pelata k12 pelejä mutta ei sen kummempia.
Ei saa meillä pelata. Eikä häntä oikeastaan ole edes kiinnostanut. Pelaa oikeastaan vain minecraftia, fifaa ja änäriä. Änärissä toki on korkeampi ikäraja, mutta olen sanonut että jos peli menee pelkästään tappeluksi, niin lähtee se peli pois käytöstä.
Meillä 11v saa pelata vain niitä k-16 pelejä jotka minä olen katsastanut ensin ja jotka myös tuon 15v:n mukaan ovat sopivia.
Eli ositain tarkastan ikärajat ihan itse pelaamalla ja toisaalta myös isoveljen sana painaa jos hän on saanut pelata peliä.
Olen huomannut että joissain peleissä on korkea ikäraja ihan turhaan kun taas toisissa se voisi olla korkeampi.
En anna pelata. Tosin asia ei meillä mikään ongelma, koska poikaa ei moiset pelit edes kiinnosta, joten ei ole tarvinnut mitenkään erityisesti edes kieltää. Mutta jos pelaisi, niin vain ja ainoastaan ikärajojen sallimissa rajoissa.
Sotepelejä (esim. Call of Dutyt ja Battlefieldit ynnä muut) en antaisi pelata. NHL:lä on naurettavan korkea ikäraja.
Meillä vitosluokkalainen poika saa pelata K-12 pelejä. En juurikaan seuraile pelejään muuten mutta ikärajat katsotaan aina. Tiedän, että lähimmässä tuttavapiirissä on sama linja. Tosin luokallaan on kuulemma myös sellaisia jotka saa pelata "mitä vaan".
En usko pelien ikärajoihin. Terve lapsi ymmärtää pelien ja todellisuuden erot. T: Isä 32v. (poika 12v.)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:45"]Meillä 9v poikamme sai juuri GTA V pelin jota hän on nyt pelannu jo kahdessa päivässä 13tuntia. Poikamme on aivan normaali ja koulussa parempi kuin muut. Pelit kehittävät lapsia, ikärajat ovat vain suosituksia jotka on säädetty kiusaksi. Poikamme myös pelaa Dead Spacea ja muita pelejä kanssani.
[/quote]
GtaV on hyvä peli, mutta en tiedä ihan 9v
Tietenki jossei pelaa ollenkaa onlinea :) mun kohta 18v pelaa peliä kyllä lähes 24/7
Hep! En anna pelata sotapelejä, en näe yhtäkään syytä miksi antaisin.
Annoin poikani 13 v kokeilla tuota GTA V peliä. Pelasi pari kertaa, ja sitten peli meni mun työkaverille. Poikani ei halunnut enää pelata sitä. Uteliaisuus tuli tyydytettyä. luotin lapseni omaan järkeen pelin suhteen.
11v. pelaa lähinnä K12-pelejä, ainoastaan yksi K16-peli on jota Steamissa pelaa (Team Fortress), isänsä on sen hyväksynyt. Suurin osa K16-peleistä on vielä liian rankkoja, yhtään K18 poika ei edes itse haluaisi pelata eikä saisikaan.
Mulla ois täällä 13v poika joka ei saa pelata sotapelejä.. juurikaan mua ei muutenkaan kiinnosta mitä "kaikki" muut saa tehdä. Minä päätän mitä meillä saa tehdä, ei koulukaverit. Ja tätä varten on mm koulun vanhempainillat, näistä on hyvä puhua siellä.
NHL:ssä on ikäraja siinä olevien tappeluiden takia.
Itse en näitä ikärajoja ihan allekirjoita. Mielestäni pelien hyvät puolet voittavat huonot. Toki kohtuus kaikessa.
Mutta myös, jokainen vanhempi kasvattaa lapsensa parhaaksi katsomallaan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:38"]
Yksi asia minua on aina ihmetyttänyt näiden videopelien vastustajien argumenteissa, että miksi sitten niitä häiriintyneitä yksilöitä oli jo ennen videopelejä? Jos kerran videopelit aiheuttavat agressiivisuutta, niin miksi niitä sekopäitä sitten oli jo ennen videopeliaikaa? Saatanako heihin meni?
[/quote]
Ei se edelleenkään aiheuta niinkään agressiivisuutta, vaan oireet ovat muut kuten tuossa tutkimuksessa on todettu, johon aiemmin viitattiin. Varmaan se osassa aiheuttaa agressiivisuuttakin, ainakin kaverin kakarat ovat tooodella agresssiivisia, jopa niiden kaikkein nuorimmainen huutaa vierestä raivon vallassa, että tapa se tai että kosta sille jne. kun isoveli pelaa kaverinsa kanssa. Samaten niiden normileikit ovat agressiivisia, joskin leikit jää aika vähiin kun aika kuluu konsolin ääressä.
K-18 materiaali on omiaan lisäämään ongelmia, oli se sitten oikeaa kotiväkivaltaa tai videopeliä, niin sillä on vaikutuksia kehittyvän nuoren aivoihin ja muuttaa heidän käytöstään ja suhtautumistaan muihin. Niistä tulee useimmiten kylmiä ja ne eivät osaa ottaa toisia huomioon, olla avuliaita jne. kuten aiemmin on jo todettu. Siinä tutkimuksessa kontrolliryhmien välillä oli selkeä ero vaikka kyseessä oli vasta 9-10 vuotiaat lapset.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:45"]
Meillä 9v poikamme sai juuri GTA V pelin jota hän on nyt pelannu jo kahdessa päivässä 13tuntia. Poikamme on aivan normaali ja koulussa parempi kuin muut. Pelit kehittävät lapsia, ikärajat ovat vain suosituksia jotka on säädetty kiusaksi. Poikamme myös pelaa Dead Spacea ja muita pelejä kanssani.
[/quote]
Tietääkö teillä vanhemmat mitä kaikkea GTA V pelissä on?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:57"]
Tietääkö teillä vanhemmat mitä kaikkea GTA V pelissä on?
[/quote]
Tuskin vanhemmat tietävät mitä noissa on ja kuvittelevat että ne on vaan pelejä jotka ei ole todellisia. GTA on kuin dokumentti jostain jengiläisestä, seksiä, väkivaltaa ja huumeita.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:38"]
Yksi asia minua on aina ihmetyttänyt näiden videopelien vastustajien argumenteissa, että miksi sitten niitä häiriintyneitä yksilöitä oli jo ennen videopelejä? Jos kerran videopelit aiheuttavat agressiivisuutta, niin miksi niitä sekopäitä sitten oli jo ennen videopeliaikaa? Saatanako heihin meni?
[/quote]
Ei se edelleenkään aiheuta niinkään agressiivisuutta, vaan oireet ovat muut kuten tuossa tutkimuksessa on todettu, johon aiemmin viitattiin. Varmaan se osassa aiheuttaa agressiivisuuttakin, ainakin kaverin kakarat ovat tooodella agresssiivisia, jopa niiden kaikkein nuorimmainen huutaa vierestä raivon vallassa, että tapa se tai että kosta sille jne. kun isoveli pelaa kaverinsa kanssa. Samaten niiden normileikit ovat agressiivisia, joskin leikit jää aika vähiin kun aika kuluu konsolin ääressä.
K-18 materiaali on omiaan lisäämään ongelmia, oli se sitten oikeaa kotiväkivaltaa tai videopeliä, niin sillä on vaikutuksia kehittyvän nuoren aivoihin ja muuttaa heidän käytöstään ja suhtautumistaan muihin. Niistä tulee useimmiten kylmiä ja ne eivät osaa ottaa toisia huomioon, olla avuliaita jne. kuten aiemmin on jo todettu. Siinä tutkimuksessa kontrolliryhmien välillä oli selkeä ero vaikka kyseessä oli vasta 9-10 vuotiaat lapset.
[/quote]
On kuitenkin edelleenkin vanhempien tehtävä valvoa, mitä ne nassukat pelaa ja katsoo. Itse sanoisin, että vaikutukset ovat yksilökohtaisia.
Sotapelit ovat todistetusti hyväksi, reaktio kyky paranee, oppii säästämään, miettii asiat ennen kuin juoksee vihollisten keskelle ja niitä pelatessa näkee miltä maailma näyttää kun taas urheilu pelejä pelanneilla on huomattu keskittymis vaikeuksia ja yliaktiivisuutta. Monet sotapelit ovat tarina heistä jotka olivat valmiita uhraamaan henkensä maansa puolesta ja siitä että vaikka toveri kaatuisi se ei saa haitata sinua sillä hänkin haluaisi sinun jatkavan taistelua lopulliseen voittoon saakka. Jotkut sotapelit kertovat taas fiktionaalisista konflikteista mutta opetus on sama ja se on rikastava kokemus taistella uusissa ympäristöissä.