Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kysymyksiä kätilölle?

Vierailija
14.11.2007 |

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko oksitosiinilla käynnistetyssä synnytyksessä saada epiduraalin ennakoiden? Siis tarviiko odottaa äärimmäisiä kipuja?

Vierailija
2/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit kai eilenkin ja vastasin samoin kuin nyt: synnytyksen täytyy olla selkeästi käynnissä ennen puudutusta, muuten voi pysähtyä. Jossain harvoissa tilanteissa voidaan laittaa epiduraalikatetri selkään valmiiksi, josta on sitten helppo lisätä lääkkeet kun kivut alkavat ja synnytys alkaa edistyä. Riippuu kuitenkin ihan sairaalan mahdollisuuksista, miten toimitaan.

klö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö mun seuraavissa raskauksissa mennä aiemmin ekaan ultraäänitutkimukseen sen takia? Näin olen ymmärtänyt.

Ja jos menen aiemmin ultraan, niin joudunko itse sen kustantamaan, vai tehdäänkö se kaikille joilla on ollut kohdunulkoinen?

Vierailija
4/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi meni vähän käteen toi mun kivunlievitys. En vaan ymmärrä miksi

piti odottaa äärimmäiseen kipuun ennenkuin sain kivunlievitystä. Ei kai se ihan yllätyksenä tule, ettäkäynnistetty synnytys saattaa olla hyvinkin kivulias. Pyytäessäni räjähtävään kipuun lievitystä, kätilö kehotti odottelemaan. Ei katsomut esim kuinka paljon kohdunsuu oli auki. Olen vähän katkera tilanteesta.

Vierailija
5/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisessä synnytyksessä multa löydettiin streptokokki-bakteeria +++. Lapselta sitä ei löydetty. Minua ei lääkitty mitenkään.

Onko mulla siis edelleen tuo bakteeri ja vaikuttaako jotenkin kun olen nyt uudestaan raskaana?

Vierailija
6/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinverran on apua välilihan öljyämisestä loppuraskaudessa ja esim lämpimästä vedestä joko kylpynä, suihkuna tai lämpöisinä kääreinä synnytyksen aikana. Kudostyyppi on kuitenkin ratkaisevin asia.

klö

Vierailija
7/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaa on näin irtisanoutumisten vuoksi n. 60 km, joten lähes tunti on matkaan varattava. Vesien meno on ilmeisesti selvä merkki, mutta jos synnytys alkaakin supistuksilla?

- rv 39 -

Vierailija
8/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole alkuraskauden vuotoja , kipua tms ei tarvita kuin aivan normaali raskauden seuranta. Jos poikkeavia oireita on, sinut lähetetään ultraan, josta maksat vain omavastuukäynnin. Jos haluat, oit yksityisellä ultraäänen teettää missä vaiheessa vaan omin kustannuksin.

klö

Vierailija
9/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imukuppi voidaan tehdä vasta ksuun ollessa täysin auki ja pään laskeuduttua jo pilkistämään. Muissa tapauksissa sectio, jos tilanne niin vaatii.

klö

Vierailija
10/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka supistuksia jo olisi, mutta kohdunsuu ei ole lähtenyt selkeästi avautumaan alkutilanteesta, ei puudutusta laiteta vielä. En tiedä miksi ei tutkittu silloin kun pyysit puudutusta. Epäselvät tilanteet kannattaisi aina kysyä ja selvittää paikan päällä, jälkikäteen on mahdoton arvailla, mitä syitä oli että toimittiin kuten toimittiin.

klö

Vierailija
11/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä raskaudessa kannattaisi ottaa näyte, onko bakteeria edelleen. Jos on, se kannattaisi hoitaa ettei lapsi saisi sitä. Ota asia puheeksi neuvolassa.

klö

Vierailija
12/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy ottaa neuvolassa asia puheeksi. t. 9

Vierailija
13/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistuksissa lähde siinä vaiheessa kun kotona alkaa olla epävarma ja vähän kivuliaskin olo, supistukset tihenemässä ja voimistumassa siihen verrattuna mitä olivat alkaessa. Ja tosiaankin sitten, jos vesi menee.

klö

Vierailija
14/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti provosoi kätilöä, koska sanoi synnytyspelon olevan sellainen muotijuttu nykyään. Pelkokeskustelussa en tuonut esiin vaatimuksia, toivoin vain, että kipuni otetaan todesta, koska pelkään kovia kipuja. En sitten mennyt selvittelemään asiaa, vaikka olis ehkä pitänyt, koska vatvon sitä vieläkin, vaiukka synnytin yli kolme vuotta sitten viimeksi.

Nyt lähden synnyttämään sillä mielin, että pyrin kertomaan selkeästi mitä toivon, enkä heittäydy ammattilaisten armoille.

t. hoitaja

Vierailija:

Vaikka supistuksia jo olisi, mutta kohdunsuu ei ole lähtenyt selkeästi avautumaan alkutilanteesta, ei puudutusta laiteta vielä. En tiedä miksi ei tutkittu silloin kun pyysit puudutusta. Epäselvät tilanteet kannattaisi aina kysyä ja selvittää paikan päällä, jälkikäteen on mahdoton arvailla, mitä syitä oli että toimittiin kuten toimittiin.

klö

Vierailija
15/15 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa vaan, kun siinä kohdunulkoisessa ei ollut mitään oireita, ennen kuin munanjohdin repesi ja sitten olikin jo tosi kiire... :( Että joutuuko sen taas kokemaan uudestaan...