Ennustavat, että ensi vuonna meillä on millä kuluttaa
Sanovat, että 1.5-2 prosentin talouskasvu mm. yksityisen kulutuksen kasvamisen ansiosta.
Pyh. Olen omissa laskelmissani huomioinut korkojen laskun ja silti ensi vuosi näyttää aika toivottomalta. Tänä vuonna piti tukeutua säästöihin parissa kohtaa ja ensi vuonna niitä ei enää ole eli kulutusta on pakko vähentää. En ole kuullut läheisiltäni päinvastaisia ajatuksia. Osa on pahemmassa pulassa kuin minä. Lainanlyhennysvapaatkin pidetty yms. Ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä ollaan. Kyllä nämä analystit ovat sitten pihalla siitä mitä elämä nykysuomessa on. Ja hallitus antaa lisää reippaasti veronkotuksilla. Tuntuu umpikujalta.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/reaalipalkoista-on-haihtunut-liki-15…
Kommentit (41)
Ennustan että ensi vuonna ennustetaan ihan samaa
Millä mekanismilla ellei palkat nouse noin 20%?
En ole nykyhallituksen kannattaja, mutta Suomessa ylikulutetaan edelleen. Olen maapallon ystävä ja ymmärrän että ekologisesti ajateltuna meillä ei ole tähän enää varaa. Toivottavasti ihmiset tajuaisivat sen siellä missä se olisi jo syytä tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Kulutus pysähtyy niin että saamme voimakkaan deflaation
Tätä minäkin pelkään. Pieniä yrityksiä menee konkkaan. Kaikenmaailman lelukauppoja yms. jotka ovat ensi oire siitä, että kuluttajien rahahanat ovat menossa kiinni. Rahaa ei yksinkertaisesti ole kuin ihan perusjuttuihin. Sitten alkaa työttömyyden kasvu. Ja kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Millä mekanismilla ellei palkat nouse noin 20%?
Jep. Ja työnantajat vihjaavat, että palkkoja ei nosteta kun ei ole varaa. No. Menkää konkkaan sitten, kun ei niitä palveluita kukaan osta näillä nykyisillä palkoilla. Hyvä, että saa laskut maksettua ja ruokaa pöytään.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä luoda välillä positiivista ajatusta. Voit manifestoida myös sitä kuinka rahasi riittävät aina kaikkeen mitä tarvitset ja ne riittävät aina. Luota siihen.
Ei minua kiinnosta koko kuluttaminen. Huvittavaa marmatusta, etteikö Suomessa tulisi toimeen, kun monissa maissa monet ihmiset joutuvat elämään muutaman dollarin päiväbudjetilla.
Itsehän mietin aktiivisesti sitä, että voisi muuttaa ulkomaille. Esim. Italian talous on kasvussa ja IT-töitä tuntuisi olevan. Ilmastokin vähän erilainen. Pari vuotta katselen tätä, mutta jos ei parane niin lähden. Yksi kaveri lähti jo Saksaan.
Hallitus, päättäjät ja media uskovat lujasti, että kasvu perustuu yksityiselle velanotolle. Kun korkotaso päätyy jälleen lähelle nollaa, ilmaista rahaa on mällättäväksi, mikä taas luo kysyntää ja työpaikkoja. Suomen ollessa kyseessä puhutaan lähinnä asuntokaupasta. Jonkin tilaston mukaan asuntokauppa vastaa peräti 60% kokonaistuotannosta. Tämä maa elää rakentamisesta ja asuntojen myynnistä ja ostosta (velaksi). Mitään uusia nokioita on turha odottaa.
Tuolla mennään 2-3 vuotta, ja seuraava lama on kahta pahempi. Sama tilanne kuin juopolla, joka tarvitsee ryyppyä selvitäkseen aikaisemmasta krapulasta. Seuraava nousuhumala tarvitsee kahta lujempaa ryyppyä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta koko kuluttaminen. Huvittavaa marmatusta, etteikö Suomessa tulisi toimeen, kun monissa maissa monet ihmiset joutuvat elämään muutaman dollarin päiväbudjetilla.
Heh. Siellä on vähän eri hintakin vaikka jaihenlihalla. Kyllä keskiluokkaisen ihmisen pitäisi pystyä elämään hyvää elämää ihan kaikkialla. Ei toteudu enää Suomessa. Mutta onneksi ollaan EU:ssa niin vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
En ole nykyhallituksen kannattaja, mutta Suomessa ylikulutetaan edelleen. Olen maapallon ystävä ja ymmärrän että ekologisesti ajateltuna meillä ei ole tähän enää varaa. Toivottavasti ihmiset tajuaisivat sen siellä missä se olisi jo syytä tajuta.
Osa käsittää tämän niin että köyhät pitäisi poistaa elävien kirjoista ja osa taas että rikkaiden porsastelu olisi hyvä lopettaa.
Muistakaas sitten että vientialojen lakkoihin voi osallistua kaikki alat koska niiden palkkaratkaisu koskee kaikkia aloja. Pakotetaan yhdessä vientialojen palkat niin korkeaksi etttä on sitten varaa pyytää omissa ratkaisuissakin 😂 jos ei muuten niin yleislakkoon sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin totta. Sellaiset ihmiset marmattaa, joitten elämä pyörii oman navan ympärillä. Maailman mittakaavassa Suomi kuuluu edelleen maihin, joilla on liian suuri ekologinen jalanjälki. Tätä ei haluta myöntää, koska muuten omalta yhteiskunta malliltamme menisi pohja. Tarkoitan tällä perinteistä kapitalistista jatkuvaan talouskasvuun perustuvaa näkemystä vaurauden ja hyvinvoinnin lisääjänä... joka on vanhanaikainen ajatus.
Tätä ekonomistit ovat jauhaneet tasaisin väliajoin puolustaakseen Orpon hallituksen elämää kurjistavia leikkauksia. Suomalaisten ostovoima ja usko tulevaisuuteen on nolla eikä mitään tuottavaa ja merkittävää uutta, jolla Suomi nousisi ole näköpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa käsittää tämän niin että köyhät pitäisi poistaa elävien kirjoista ja osa taas että rikkaiden porsastelu olisi hyvä lopettaa.
Niin että tämä kiristyvä taloustilanne onkin ympäristötoimi? Ai saatan... kyllä ne persut on ovelia. Vihreämpiä kuin vihreät :D
Vierailija kirjoitti:
Hallitus, päättäjät ja media uskovat lujasti, että kasvu perustuu yksityiselle velanotolle. Kun korkotaso päätyy jälleen lähelle nollaa, ilmaista rahaa on mällättäväksi, mikä taas luo kysyntää ja työpaikkoja. Suomen ollessa kyseessä puhutaan lähinnä asuntokaupasta. Jonkin tilaston mukaan asuntokauppa vastaa peräti 60% kokonaistuotannosta. Tämä maa elää rakentamisesta ja asuntojen myynnistä ja ostosta (velaksi). Mitään uusia nokioita on turha odottaa.
Tuolla mennään 2-3 vuotta, ja seuraava lama on kahta pahempi. Sama tilanne kuin juopolla, joka tarvitsee ryyppyä selvitäkseen aikaisemmasta krapulasta. Seuraava nousuhumala tarvitsee kahta lujempaa ryyppyä jne.
Ongelma tässä on vaan se että kukaan ei osta asuntoja, koska voi saada fudut milloin tahansa ja turvaverkot on viety. Sen varaan on siis turha laskea.
Joopa joo,poliittiset lakot maksoivat jo miljardin,joten lisää vaan,sillä suosta noustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä luoda välillä positiivista ajatusta. Voit manifestoida myös sitä kuinka rahasi riittävät aina kaikkeen mitä tarvitset ja ne riittävät aina. Luota siihen.
En ottanut kantaa. On turha puhua pehmeitä, kun osa väestä elää jo köyhyydessä. Ja on elänyt jo vuosia. Vuosikymmeniä. Ja kuten eräs tuossa totesi, myös suomalaiset (kansana) elävät "yli varojen" - eli kulutamme luonnonvaroja liian paljon. Suomi vaan on niin pieni pisara maailman mittakaavassa, että tilanne ei muuttuisi mihinkään vaikka koko kansa katoaisi tällä sekunnilla. Mutta voisimme toimia esimerkkinä muille maille, jos haluaisimme. Tuottaa uutta teknologiaa ja kestäviä ratkaisuja ja näyttää, että reilumpi (=tasaisempi, eli pienemmät varallisuuserot) varallisuuden jakautuminen ihmisten kesken on parempi kaikille. Mutta emme ilmeisesti sitä kykene tekemään.
Harmittaa, että nuorena olin niin nössö etten hakeutunut ulkomaille. Hommasin yliopistotutkinnon, jolla ei ulkomalla tee mitään. Palkka on noussut muutamalla eurolla, mutta tuntuu slti ettei mikään säästätoimi riitä. Myin auton ja lopetin turhat palvelut. Aikaisemmin tuntui, että rahaa jäi säästöön vaikka ei erikseen edes yrittänyt säästää. Nyt kiristelyn myötä olen kuitenkin joutunut puuttumaan säästöihin.
Kulutus pysähtyy niin että saamme voimakkaan deflaation