Olen elänyt jo 12-vuotta pelon vallitessa elämääni!!
Koko tämän ajan olen jännittänyt, että menetämmekö kotimme, koska meillä on taloudellisesti ollut tiukkaa. Olemme molemmat ns. duunareita ja nyt minä opiskelen yliopistossa paremman tulevaisuuden toivossa. Tilannettamme on pahentaneet veromätkyt ja kelalle takaisin maksettavat asumistuet.
Taloudellinen ahdinko on siis kestänyt jo 12-vuotta ja kuin ihmeen kaupalla ollaan aina selviydytty jotenkin..
Tässä esimerkkejä:
Perin mummoni ja tätini (eri vuosina), molemmilta jäi perintöä 2 tuhatta euroa, seurakunta on avustanut ja olen tehnyt opiskelujen ohessa 2 eri pienipalkkaista työtä.
Miehen tulot eivät ole meidän yhdessäolon (20-vuotta) aikana nousseet juuri yhtään (teollisuusala) hänen tuntipalkka on nyt 10,50¿, raskas fyysinen työ.
Miten te muut jaksatte?
Kommentit (41)
meillä 98m2 rivaripääty jossa sähkölämmitys. Ollaan myöskin otettu lämpö pois muualta kuin pesuhuoneesta ja lämmitetään takkapuilla ja meillä oli viimevuoden keskiarvio sähköön 70e/kk. Tässä siis kaikki vuodenajat, kesällä ei pidetä lämmitystä juuri laisinkaan. Samoin vesilasku kuulostaa älyttömältä? meillä viimevuoden kulutus 19m3 ja KOKO VUODEN LASKU 220e.
Ollaan nelihenkinen perhe myös!
" KUTEN kylpyhuoneen kosteattilat TÄYTYY nykyisin käsitellä eristeellä ja vakuutusyhtiö ei hyväksy tätä ellei sitä tee ammattilainen no " ammattilaiseksi" pääset 250 euron viikonloppukurssilla. "
Missä tuommoisia kursseja on? Mua alkoi kiinnostaa!
t: eräs joka muuten vaan seurasi ketjua
Tyttö ja poika ostivat käytetyn skootterin ja mopon omilla rippilahjarahoillaan. Vai tarkoititko noita vakuutuksia? Pitäisikö ne irtisanoa?
Ap
Eikö teillä ole kanttia myydä asuntoa ja muuttaa kaupungin vuokra-asuntoon. Ei tommosessa tilanteessa muu auta. Saattasitte saada asumistukseakin vuokra-asuntoon. Onko järkeä elää veitsi kurkulla koko elämän?
Pahvilaatikoissa vanhoja vaatteita,kirjoja ja lp-levyjä, joita tuskin kukaan ostaa.
Kaikki arvokas on jo myyty
Talous ei nyt kestä toista opiskevaa aikuista
Pah, olkoon myönnän ollaan toooosi rikkaita anteeksi turha ruikutus..
Ap poistuu paikalta, kiitos tsemppaajille.
näitä vesieristyssertifikaattikursseja järjestää siis ammattioppilaitokset ja vakuutusyhtiöt, esim., sekä työkkäri - ja kaikki vesieristeitä ja kylpyhuonematieriaaleja tuottavat firmat, tietysti.
Oma mieheni oli sellaisella ja hankki sertifikaatin muutama vuosi sitten työnantajansa järjestämällä kurssilla. Hän ei kuitenkaan ole viitsinyt uusia sertifikaatttiaan (se pitäisi uusia uudella kurssilla tai näyttökokeella joka vuosi) koska ei sen perään kukaan, ei vakuutusyhtiötkään oikeasti kysele.
lisäksi on niin, että tuo sertifikaatti opettaa vesieristeen levittämisen ja sen, ettei eri materiaaleja kannata sotkea keskenään. Laatoittamista se ei opeta, eikä sitä yhdessä viikonlopussa oppisikaan. Se on opeteltava erikseen, sillä laattamiesten jäljissä on eroja. En itse maksaisi senttiäkään tämmöiselle viikonloppukurssin käyneelle miehelle, eikä maksa moni muukaan.
Kolmas pointti on sitten se, että tuosta 50eurosta tunnissa jää käteen noin vajaa 20 euroa sen jälkeen kun siitä maksetaan tel, ttvakuutus ja verot.
Adultan sivuilta löytyy, mut en osaa linkittää " oikein" :) Maksoi kyllä enemmän ku mitä mä oon puskaradiolta kuullu. Niin ja kesti vaan YHDEN päivän..
Adulta on varmaan just kalliimmasta päästä.
Niin ja voi olla et täytyy olla työkokemusta edes vähän sivuavalta alalta, mut epäilen et ap:n mies tekee jotain samantyylistä duunia..
en itse tie tästä sen enempää, yritin mun äijälle ehdottaa et kävis tollasen kurssin..
Vierailija:
Emme harrasta mitään maksullista tämä netti on ainut yleellisyys 20¿kk ja kone ollaan saatu kierrätyksestä halvalla.
---
Lapsiakin muuten hävettää, kun ei ole tietokonetta, ei nettiä ym.Ap
anna sen hallita sinua. Eikö lapset jo vois tehdä vaikka lehdenjakoa tmv?
Tsemppiä!
Se vaan on niin et siinä vaiheessa kun se VAHINKO siihen sun miehes tekemään taloon tapahtuu niin siinä vaiheessa kun sun miehelläs ei sellasta sertifikaatti (silloin voimassaolevaa) ole, niin tulee kutsu luultavimmin raastupaan. NIITÄ SAA JA VOI tehdä kuka vaan, mutta kun vesivahinko iskee sitä kysytään ja penniäkään et korvausta saa kun ei oo ollu ammattimies asialla.
Niin ja laatoitusta ei oo tarkoituskaa oppia, sen jopa useimmat (mun tuttava piirissä) tekee nimen omaa itse koska sen voi tehdä itse (kuhan rakennustarkastaja sen hyväksyy). kurssi koskee nimenomaa vain ja ainoastaan juuri tämän sinisen nesteen levitystä ja kuinka se kuuluu levittää.. Ja riippuen veroprosentista joka varmasti 18% velallisella 1600euron palkkaa saavalla (ap) niin n. 38 euroo jää käteen. ensin miinus 18% ja sitten 5%telliä yms.. tietty riippuu kokonais tunti määrästä..
terv. 23
Eli jos lainamäärä ei ole pienentynyt 12 vuodessa, niin jossain on vikaa. Lainarahalla eläminen on kallista. Oletteko ottaneet kulutusluottoja vai mitä tarkoittaa tuo " Lainaa on uusittu ja otettu lisää elämiseen" ? Niissä on hurjat korot.
Vierailija:
Asuntolainaa on 89 000¿ ja se on lähes sama summa kuin 12 vuotta sitten----
Lainaa on uusittu ja otettu lisää elämiseen. Autoa maksetaan 150¿ kk maksoi 2000¿.
se ei nimittäin ole 5 vaan 38 prosenttia. Joko sen maksat itse tai sen maksaa se joka sut palkkaa, mutta jälkimmäisessä tapauksessa se palkkaaja kyllä vähentää sen sun tuntipalkastasi.
Ja arvaa mitä? ei mun mieheni mihinkään raastupaan joudu. Taloyhtiö vastaa siitä, mitä sinne halutaan. Vakuutusyhtiö on ylensä mukana jo silloin kun remonttia tehdään, sillä yleensähän se tehdäänkin jo alunperin vakuutusyhtiön rahoilla EDELLISEN kostausvaurion jälkeen. Ja mun mieheni tekee näitä siis isossa firmassa jne. jolloin raastupaan sellaisen sattuessa joutuisi tietenkin se firma, eikä yksittäinen työntekijä. Mutta vakuutusyhtiötkin on jo tajunneet, ettei kostausvauriot johdukaan huolimattomasta vesierkan levityksestä vaan siitä, että ne aineet nyt kestää sen aikaa kun ne kestää ja sitten ne on uusittava.
Ruikuti, ruikuti, mutta mitään ei tehdä asian parantamiseksi?
Miehellä on ollut huono palkka monta vuotta, joten mistään yllättävästä ei ole kyse. Toisin sanoen on ollut monta vuotta aikaa etsiä paremmin palkattu työ.
Talo on teille liian kallis. En tiedä mitä se on aikoinaan maksanut, mutta ette varmaan ole yhtään lyhentäneet lainaa, jos sitä vielä on jäljellä? 12 vuotta sitten talojen hinnat olivat huomattavasti edullisimpia kuin nyt.
Talo on teille liian kallis ylläpitää. Vuokratontti ja suora (?) sähkölämmitys. Köyhillä ei nykyisillä sähkönhinnoilla ole varaa sähkölämmitykseen.
Jos on 12 vuotta ollut aikaa murehtia raha-asioita, ei kyseessä ole muu kuin oma tyhmyys ja kykenemättömyys katsoa asioita kokonaisuuden kannalta. Ruikuttamalla ei asiat parane, pitää olla ymmärrystä ja rohkeutta tehdä myös muutoksia elämässä, jos asiat ovat huonosti.
oli taloyhtiö ja vakuutusyhtiö valvomassa tekoa. Joka vaiheen jälkeen valokuvattiin ja kävi tarkastaja katsomassa että oikein menee. Ei tarvii mitään ammattilaisia tähän jos vaan valvonta pelaa.
jos teillä on nuo tulot mitä on niin kyllä te siihen asumistukea saisitte muutaman satasen niin jo helpottaisi elämä.
Ei pysty vastaa ku sanoo et linkittäminen kielletty, vaikka ei yhden yhtäkää nettisivua kirjoituksessa, katotaan tuleeko tää..
Tosiaan en tähän asiaan sen enempiä ole tutustunut kun puskaradion kautta, että kannattavaa on jos on valmiiksi jo muutenkin tekemässä ko. asioita työkseen. Mä en puhu nyt mistään korjauksista (edellisen vaurion jälkeen) vaan ihan kun siinä iässä ollaan että ystävät ja kaverit rakentaa omia taloja, oli kerran puhetta että ystäväpiiristä joku tän kurssin kävisi ja me maksettaisiin sille 50euroo tunti. En siis ole yhtään varma kuinka paljon siitä oikeasti maksetaan. Mutta tuon verran ainakin. Ja mitä sillä loppupeleissä on merkitystä jääkö 20 vai 30 euroa käteen kun ainakin se on enemmän kun ap:een miehen reilu 10 euroo josta viedään vielä vero ja tellilelli maksut? Niin ja sen voi toki tehdä valvonnalla yms itse, mut koksa se on hankalaa mutta sillä säästää rahaa, monet kutsuu helposti sen tekemään jonku muun.
23
Nii ja Jos olet tai joku on,ei nyt puhuta sun miehestä, niin ei tuu mitään henkkoht riitaa, firmassa töissä ja tekee sitä sen yrityksen nimiin, niin tottakai se on sen yrityksen syy jos se ei uusi näitä sertifikaatteja ja se on syyllinen, ei tekijä. Tällöin palkka on myöskin itse työnantajasta kiinni, eikä tel maksut ole niin korkeita.
Yrittäjä joutuu maksamaan olisko 21pinnaa telli maksuja eli verot ja tellit pois niin kätöseen jää 30 euroa.
mitä tästä opimme, vauva lehden sivuille ei voi kirjoittaa henkilökohtaisesti lehennystä henkkoht sillä k kirjainten väliin tulevalla pisteellä, heti kun otin sen pois ni johan toimi....:)
23
Ne tavarat niistä pahvilaatikoista jos ne siellä kerran tyhjänpanttina on.
TAI koska toi korko kuulostaa niin korkeelta, ni nyt kun sulla on tietokone ja netti niin kilpailuta pankit loppusummalla paljon antaa korkoa ja paljon marginaaleja.
yritä nähdä tulevaisuus positiivisemmin.
Asutko pääkaupunkiseudulla? www. eve lace. fi tarvitsee jatkuvasti uusia alusvaate myyjiä (itse en sitä tee) mutta kaverini (neljän lapsen äiti) sitä tekee. ELI saat itse päättää työajoistasi.
Toinen juttu miehesi kannattaisi kouluttautua lisää. ON hirveästi rakennusalan töitä mihin tarvitaan pikkutekijöitä. KUTEN kylpyhuoneen kosteattilat TÄYTYY nykyisin käsitellä eristeellä ja vakuutusyhtiö ei hyväksy tätä ellei sitä tee ammattilainen no " ammattilaiseksi" pääset 250 euron viikonloppukurssilla. Jonka jälkeen miehesi (tai mikset sinä) voi tehdä töiden ohessa tuota tutuille ja tuntemattomille. Tämänhetkiset saavat siitä 50 euroa tunti ja siinä menee noin 2h.. viikonlopputyöksi aika mukavaa lisäansiota. ja varmasti omakotitaloaluella paljon uusrakennuksia, ja muutenkin uskon että hyvä jkurssi käytäväksi.
LVI-asentajaksikin voisi kouluttautua, mutta siinä joutuu kauan aikaa opiskella ja siihen teillä ei nyt varmasti ole aikaa.
henkilökohtaisen avustajan töitä sinä voisit myös tehdä kotona olon ohessa, tarkoitan että varmasti on parempi palkkaista kun kaupankassat yms..
Ja jo vakuutusyhtiöt " liukuhihnatöistä" maksavat samanverran kun miehellesi, pistäppä harkintaan:)
NIIN ja HYMY PYLLYYN!