Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen elänyt jo 12-vuotta pelon vallitessa elämääni!!

Vierailija
14.11.2007 |

Koko tämän ajan olen jännittänyt, että menetämmekö kotimme, koska meillä on taloudellisesti ollut tiukkaa. Olemme molemmat ns. duunareita ja nyt minä opiskelen yliopistossa paremman tulevaisuuden toivossa. Tilannettamme on pahentaneet veromätkyt ja kelalle takaisin maksettavat asumistuet.

Taloudellinen ahdinko on siis kestänyt jo 12-vuotta ja kuin ihmeen kaupalla ollaan aina selviydytty jotenkin..

Tässä esimerkkejä:

Perin mummoni ja tätini (eri vuosina), molemmilta jäi perintöä 2 tuhatta euroa, seurakunta on avustanut ja olen tehnyt opiskelujen ohessa 2 eri pienipalkkaista työtä.

Miehen tulot eivät ole meidän yhdessäolon (20-vuotta) aikana nousseet juuri yhtään (teollisuusala) hänen tuntipalkka on nyt 10,50¿, raskas fyysinen työ.

Miten te muut jaksatte?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veromätkyt ja asumistukien takaisinperinnätkään eivät pitäisi olla mitään kovin suuria yllätyksiä, jos yhtään osaa laskea ja suunnitella taloutta. Mutta ap:han ei osaa, joten se siitä.

Vierailija
2/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä toinen on kuitenkin työssä? Onko mätkyt olleet ihan järkyttävän suuret joskus? Eikös se ollut hyvä että sait perintöä?

Vielä se helpottaa kun pääset sinäkin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole nauttineet hetkeäkään talossa asumisestamme, osa tavaroistakin on vielä pahvilaatikoissa, en jaksa sisustaa ja ns. olla kotona/kotiutua kun jatkuvasti mietin, koska tämä myydään kasautuvan laskupinkan takia.

Elämä on ollut kärsimystä ja olen menettänyt vuosia tuolle pelolle, että koska talous rohmahtaa kokonaan. Olen toivonut, että saisimme jostakin parempipalkkaista työtä ja aika on kulunut odottamiseen..aika loppuu, elämä loppuu..

ap

Vierailija
4/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myykää talo ja lakatkaa kituuttamasta. Minusta ette kuullosta köyhiltä, vaan siltä että ette hallitse rahankäyttöänne.

Vierailija
5/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pelätä jotain, joka ehkä tapahtuu joskus.

Vierailija
6/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten yksinhuoltajana ja kotiäitinä. Ei mua pelottanut.

Kannattaisiko ottaa yhteyttä esim. kirkon diakonissaan. Se osaa neuvoa talouden hallinnassa. Martoilta saa myös apua, jos on talouden kanssa ongelmia. He osaavat neuvoa loistavasti raha-asioissa.

Elämä on julmaa, mutta oikealla asenteella se on hauskaakin.

Vierailija
7/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lastenkin takia. Pelokas äiti ja pahvilaatikot ei kuullosta onnelliselta lapsuudelta.

Vierailija
8/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinua voisi auttaa jonkinlainen keskusteluapu ja ennen kaikkea kannattaisi käydä terveyskeskuksessa tarkistamassa, ettet vain olisi masentunut. Masennuslääkkeet voisivat jo osaltaan avata silmiäsi näkemään mahdollisuuksia uhkien sijaan.

Vierailija
9/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valitat, minä seikkailen tätä ihanaa elämää muutaman sadan euron turvin joka kuukausi, onneksi koti on jo maksettu. Mutta joka kuukautiset laskut tekevät tiukkaa (lämmitys, vesi, sähkö, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet), kuitenkaan en viitsi valittaa ja olla nauttimasta elämästä. Tämä on nyt tätä hetkeä, ehkä huomenna on toisin

Vierailija
10/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvoja totesi, ettei juuri voi auttaa mitenkään meitä. Joku sanoi, että ei hallita taloutta, miten perustelet sen? Osaatko antaa vinkkejä miten talous helpottaisi?

Tässä jo säästökohteet, ettei tule samoja ehdotuksia talouden hallitsemiseen;

Eli talossa asuminen maksaa vähemmän kuin esim. vuokralla oleminen meidän perheelle (3 lasta), lainan korko 480¿ ilman lyhennystä (sapattivapaa menossa eli 1-vuosi pelkkiä korkoja maksellaan).

Sähkölämmitys on otettu pois kaikista muista tiloista, paitsi pesuhuoneen lattialämmitys. Lämmitämme takkaa 2 krt pv. ssä ja pukeudumme lämpimästi sisätiloissa.

Kirjaamme tarkasti ylös tulot ja menot ja ruokakaupasta ostamme vain ja ainoastaan tarvittavan. Ostan aina säästeliäästi ruokaa esim. päiväyksen menneitä tuotteita ja leivät suoraan leipomosta II-laatua. Vaatteet ostamme lähes 100% kirpputoreilta.

Keräämme marjoja pakkaseen ja mm. naapuri lahjoitti marjat pensaista meidän perheelle.

Puhelimissa on kaikilla saldorajoitus

Auto on vanha, mutta pakollinen työmatkan vuoksi

Emme harrasta mitään maksullista tämä netti on ainut yleellisyys 20¿kk ja kone ollaan saatu kierrätyksestä halvalla.

Ehkä sitä vain näkee asian niin subjektiivisesti, ettei osaa ymmärtää että huonomminkin voisi asiat olla.

Lapsiakin muuten hävettää, kun ei ole tietokonetta, ei nettiä ym.

Ap

Vierailija
11/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhhuh. aika kalliisti asutte. Onko okt?

Sä et nyt ihan tarkkaan kertonut teidän rahatilannetta. Paljonko bruttotulot ja minkälaiset maksut yms...

Vaikeepa mitää yrittää neuvoa miten kannattais toimia.

Vierailija
12/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaisi tässä talousahdingossa? Ei se miehen palkka nouse sen avulla ainakaan.

Kerro konkreettisia esimerkkejä mitä apua voisi terveyskeskuksesta saada?

Ap

Vierailija
13/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt hemmetti lapsianne, ei tue ole elämää mitä haluisi lapsilleen opettaa! Että otetaan laina ja sitten pyydetään apua sieltä ja täältä jne.

Ai, että kun tuollaiset korpee! Vähän järkeä siihen elämään, kiitos!

Vierailija
14/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme 4 henkinen perhe, mies tienaa kuussa käteen 1600e ja mä saan kotihoidontuen 250e ja lapsilisän 210e/kk meillä näin:

Eli talossa asuminen maksaa vähemmän kuin esim. vuokralla oleminen meidän perheelle (3 lasta), lainan korko 480¿ ilman lyhennystä (sapattivapaa menossa eli 1-vuosi pelkkiä korkoja maksellaan).

Lainanlyhennys, vesimaksut ja yhtiövastike yhteensä 800e (lainaa 85 000e) asumme pk-seudulla

Sähkölämmitys on otettu pois kaikista muista tiloista, paitsi pesuhuoneen lattialämmitys. Lämmitämme takkaa 2 krt pv. ssä ja pukeudumme lämpimästi sisätiloissa.

Sähkölasku n.40e/kk

Kirjaamme tarkasti ylös tulot ja menot ja ruokakaupasta ostamme vain ja ainoastaan tarvittavan. Ostan aina säästeliäästi ruokaa esim. päiväyksen menneitä tuotteita ja leivät suoraan leipomosta II-laatua. Vaatteet ostamme lähes 100% kirpputoreilta.

Emme katso ruokakaupassa juurikaan mitä ostamme, emme pihistä ruuassa. Vaatteet ostetaan kirpparilta/huutonetistä. Kierrätämme KAIKEN mahdollisen! Eli lastenvaatteet lähtee myyntiin heti kun ovat pieniä tai olen kyllästynyt niihin, sama pätee omiin vaatteisiin ja kenkiin. Kengät ostamme aina uutena. Pesuaineet ym. ostetaan yleensä lidlistä koska siellä edullisinta.

Keräämme marjoja pakkaseen ja mm. naapuri lahjoitti marjat pensaista meidän perheelle.

Emme marjasta emmekä kerää pakastimeen juurikaan mitään, paitsi joskus halpoja lihoja, ranskiksia ym " normaalia" .

Meillä puhepaketit, yht. 120e/kk

Autolainaan ja dieselveroon yht. 420e/kk + dieselit n.120e/kk

Emme harrasta mitään maksullista tämä netti on ainut yleellisyys 20¿kk ja kone ollaan saatu kierrätyksestä halvalla.

Käymme uimahallissa 1x/vko koko perhe. Kone on, nettimaksu 25e/kk

Ehkä sitä vain näkee asian niin subjektiivisesti, ettei osaa ymmärtää että huonomminkin voisi asiat olla.

Ap

[/quote]

Tässähän tämä tulikin, taisi olla provo koska äsken kerroit että kone ja netti on ja tässä että ei ole???

Meillä jää vielä säästöönkin kuukaudessa n. 100e.

Vierailija
15/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten terveyskeskuksessa puhuminen voisi helpottaa sun oloasi ja noita kuvitelmia.

Meillä on ollut erinäisinä vuosina samanlaiset tulot -mies töissä jotakuinkin tuolla tuntipalkalla ja minä opiskelemassa tai minä töissä ja mies opiskelemassa tai työttömänä - ja ihan hyvin on selvitty. Vaikka on vuokraakin maksettu.

Sua voisi auttaa sellainen laskelma, jossa arvioisit etukäteen esim puolen vuoden tai vuoden tulot ja menot kuukausittain. Tulot toiseen sarakkeeseen ja menot toiseen. Laskuista usein näkee, koska on seuraava eräpäivä. Sillä laskelmalla voi sitten itselleen kertoa, että kyllä ne rahat riittävät, vaikka tiukille meneekin, ja milloin on aihetta pihistää vähän tavallista enemmän.

PS jos teillä on jo sen ikäisiä lapsia, ettei heistä saa lapsilisää, niin he saavat opintotukea tai voivat mennä itsekin töihin. Aikuisia lapsia teidän ei tarvits elättää eikä hoitaa heille tietokoneita, jos kerran talous on tiukilla.

Vierailija
16/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten te voitte ostaa pienemmän asunnon johon on varaa.

Niin yksinkertaista.

Vierailija
17/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie saa käteen n. 1000-1500¿ kk. Minä opintorahaa 230¿ ja töistä n. 300-400¿ yhteensä. Lapsilisä yhdestä. Isompi saa opintotukea 38¿

Laskuja on koti- ja auto sekä lasten mopovakuutukset joka toinen kk 100¿.

Asuntolainaa on 89 000¿ ja se on lähes sama summa kuin 12 vuotta sitten

Tonttivuokra 80¿ kk

Lainaa on uusittu ja otettu lisää elämiseen. Autoa maksetaan 150¿ kk maksoi 2000¿.

Isompien koulukirjat tännä vuonna yht. 200¿

sähkölasku kerran kk 120¿

vesilasku joka toinen kk 120¿

Bussimatkat opistolle 50¿ kk

Yhdellä lapsista lääkitys joka maksaa 70¿ kuukaudessa

Ap

Vierailija
18/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku luulee provoksi, ei voi mitään ja minkäs minä sille teen ettei mies tai minä saada tämän paremmin rahaa.

Vierailija
19/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän opetat myös mopoileville lapsillesikin.

Mopo osamaksulla, voi jeesus!

Vierailija
20/41 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin että ap:n teksti olisi kursivoitu mutta tässä selvennys:

Kyllä teillä oikeasti mättää joko kaupassa tai jossain TODELLA pahasti tai sitten ette tienaa kumpikaan mitään!

Me olemme 4 henkinen perhe, mies tienaa kuussa käteen 1600e ja mä saan kotihoidontuen 250e ja lapsilisän 210e/kk meillä näin:

ap:

meillä:

Lainanlyhennys, vesimaksut ja yhtiövastike yhteensä 800e (lainaa 85 000e) asumme pk-seudulla

ap:

meillä:

Sähkölasku n.40e/kk

ap:

meillä:

Emme katso ruokakaupassa juurikaan mitä ostamme, emme pihistä ruuassa. Vaatteet ostetaan kirpparilta/huutonetistä. Kierrätämme KAIKEN mahdollisen! Eli lastenvaatteet lähtee myyntiin heti kun ovat pieniä tai olen kyllästynyt niihin, sama pätee omiin vaatteisiin ja kenkiin. Kengät ostamme aina uutena. Pesuaineet ym. ostetaan yleensä lidlistä koska siellä edullisinta.

ap:

meillä:

Emme marjasta emmekä kerää pakastimeen juurikaan mitään, paitsi joskus halpoja lihoja, ranskiksia ym " normaalia" .

ap:

meillä:

Meillä puhepaketit, yht. 120e/kk

ap:

meillä:

Autolainaan ja dieselveroon yht. 420e/kk + dieselit n.120e/kk

ap:

meillä:

Käymme uimahallissa 1x/vko koko perhe. Kone on, nettimaksu 25e/kk

ap:

Ap

taisi olla provo koska äsken kerroit että kone ja netti on ja tässä että ei ole???

Meillä jää vielä säästöönkin kuukaudessa n. 100e.

ja lisättäköön vielä että jos ap teillä oikeasti on muka tiukkaa niin kyllä kannattaa tarkistaa kauppalaskut ym. tai sitten tuo " puute ja kurjuus" on vain sun päässäsi johon kyllä auttaa terveyskeskuksessa jutustelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä