Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ma haluaisin valilla ottaa loparit tasta aidin hommasta. Olen niin vasynyt. En saa ikina herata omaan tahtiin, vaan aina joudun heraamaan kesken unien hirvittavaan karjumiseen.

Vierailija
12.11.2007 |

Mun yksivuotiaalla on maailman rumin itkuääni...korvia vihlova. Olen väsynyt ainaiseen lahkeessa roikkumiseen ja isompien lasten kiukutteluun ja paikkojen sotkemiseen. Onko mitään paikkaa, mihin lapset voisi kärrätä vaikka viikonlopuksi? Mies on yhtä väsynyt ja tarvitsee myös lepoa. Sellaisia sukulaisia ei ole, jotka voisivat auttaa.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselee tällaisessa ketjussa eikö 2- ja 3-vuotiaita saa kuriin...Omat kun kyllä on kasvatettu eivätkä kilju tai huuda :-DDD

Ei saa. Jos on kuolemanväsynyt, niin silloin lasten pistäminen kuriin on helpommin sanottu kuin tehty. Väsymys kiristää pinnaa, ja se kasvattaminen kun vaatisi lehmän hermoja. Väsyneenä tulee huudettua helposti, ja lapset käyttäytyy entistä huonommin. Eli tällaisia ongelmia ei voi lähteä ratkaisemaan niin, että pistäkää ne lapset kuriin. Se uniongelma tai väsymys pitää ratkaista ensin, vasta sitten äidistä on keskittymään kärsivälliseen kasvatustyöhön.

En katsonut viestejäsi kunnolla, mutta yleisvilkauksellakin kävi selvästi, että et osaa ottaa huomioon kysyjän tilannetta ja vastata hienovaraisesti. Toki hienoa, jos kerrot keinoja, joilla tehdä arjesta helpompaa, mutta sitä ei tarvitse tehdä tyyliin: " Ai et jaksa? No minä taas jaksan, minusta arki on aivan ihanaa enkä todellakaan ole väsynyt." Vinkit menisivät varmaan perille, jos muotoilisit ne toisin: " Voin kuvitella, miten raskaalta valvominen tuntuu! Meillä on auttanut, että..." Kokeilepa joskus.

Vierailija
2/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä onkin tullut paljon, muut voi jättää omaan arvoonsa.

Haluaisin vain viestilläni välittää suuret sympatiani sinulle - ja tietenkin kaikille muille väsyneille äideille! Itselläni on vain yksi lapsi, mutta hän oli koko ensimmäisen elinvuotensa erittäin, erittäin huono nukkuja. Välillä mentiin tunnin pätkissä, välillä vain 20 minuutin. Jo raskausaikana univelkaa kertyi vakavan sairauden ja sairaalassa olon myötä.

Asumme ulkomailla, apua ulkopuolelta ei ollut ja mies teki (ja tekee edelleen) ympäripyöreää päivää oman uniapneansa kanssa taistellen, joten en voinut pyytää häneltä apua. Vasta kesälomalla pystyimme pitämään unikoulun ja lopettamaan yösyötöt, jolloin tilanne vähitellen parani. Nukuttujen öiden myötä minäkin palauduin vähitellen elävien kirjoihin. Pahimpina aikoina luulin tulleeni hulluksi, kun vaan itketti päässä humisi, oli paha olo ja söin taukoamatta jaksaakseni pysyä hereillä ja käydä töissä, täällä kun äitiysloma on vain pieni tynkä. Joskus sängystä nouseminen tuntui aivan ylivoimaiselta ulos menemisestä tai urheilusta puhumattakaan. Äitini kun näki mut pitkän tauon jälkeen, passitti heti järkyttyneenä päiväunille: Muistutin mustine silmänalusineni ja täysin turvonneena pandakarhua. Vanhoja kuvia katsoessa ihan puistattaa...

Muistot tuosta ekasta vuodesta ovat aika sumuisia, peilistä ne valitettavasti näkyvät selkeästi; en ole vieläkään saanut lohdutussuklaalla syömiäni kiloja pois, ja vieläkin yksi huono yö saa mut tasapainottomaksi, mutta jokainen hyvä yö antaa voimia ja toivoa, joita sinäkin, ap, toivottavasti saat mahdollisimman pian. Toivottavasti lohduttaa edes vähän se tieto, ettet ole yksin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen väsynyt ja aivan loppu. Saisi edes joskus nukkua rauhassa. Tuo meidän vauva herää 5-6krt joka yö. En koskaan yölläkään herää omia aikojani vaan aina saa herätä kesken unien kauheaan karjuntaan. Aikamoista kidutusta tämä on.

Saisipa nukkua edes yhden yön niin ettei jatkuvasti heräteltäisi. Tämä on vaikuttanut minuun pelkotiloina, ahdistuneisuutena. Koska tämä loppuu?

Vierailija
4/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöjen aikaa. Ole yö poissa kotoa. Jätä lapsi miehellesi, vanhemmillesi, kummille. Ota omaa aikaa 24h riittää aina silloin tällöin.

Itse oli juuri risteilyllä työporukan kanssa ja vaikka hieman univelkaa tuli niin ihme kuinka paljon paremmin taas tuntuu jaksavan ja odottaa miehen isyyslomaa joulukuun puoleenväliin asti. En tarkoita että itse hankkisit sitä univelkaa lisää tms. nukut sitten siellä minne menetkin. Mene vaikka ystävällesi yökylään ja otatte viinilasin tai kaksi. Puhut. ota nyt ihmeessä omaa aikaa!!!!!

Vierailija
5/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meidän vauva on jo 10kk eikä nuku siten millään öitä. Yhtä ininää ja vinkunaa joka yö.

Joulukuussa muutamme isompaan asuntoon ja olen jo päättänyt että vauva saa siellä mennä nukkumaan talon toiseen päätyyn kuin minä ja ovet pidetään kiinni. Otan vaikka vielä jotakin alkoholia että saisin nukuttua edes yhden yön. Tulen kohta hulluksi siis olen niin väsynyt että näen harhoja. Pelkään että sairastun johonkin skitsofreniaan tms.

Ja isompia lapsia on. Päivällä ei tässä huushollissa saa nukuttua millään vaikka mies katsoisi lapsia. Meteli on niin kova koko ajan.

Vierailija
6/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonnekin muualle yöksi, kaverille, omille vanhemmille, sisaruksille, hotelliin jos todella ei mitään muuta vaihtoehtoa.

Mä nukun myös välillä eri huoneessa korvatulpat korvissa, ja mies heräilee.

Vierailija
7/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyytekö palkkaamaan lastenvahdin vaikka kerran kuussa?

Oletko kotiiti, onko töihin paluu mahdollista? Se voi tosilla auttaa ja etenkin isommat lapset saattavat kaivata seuraa ja tekemistä jo enemmän. Liika energia putrkautuu kotona riehumisena ja levottomuutena.

Mutta toisinkin voi käydä. Minusta töissä käyminen on vain lisännyt stressiä, hermostun kun elämä on nin aikataulutettua. Mutta henkisesti ehkä olen tasapainoisempi kun saan ajatella muutakin kuin tiskikoneen täyttöä ja kurahousujen pesua.

Vierailija
8/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kenelläkään tietoa, että olisiko mitään palvelua tms.... Meillä on kolme vilkasta lasta, joten iäkkäät isovanhemmat eivät jaksa heitä hoitaa ja asuvat kaukanakin. Onko mitään " lapsihotellia" jonne heidät voisi dumpata vähäksi aikaa, että saatais esimerkiksi kerran siivota täällä kotona rauhassa ja vielä nukkua päälle yksi yö???

Ja anteeksi, että käytän hirvittäviä sanoja " kärrätä" ja " dumpata" ...haluain vain hetken olla rauhassa omassa kodissa.

Vierailija
9/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Nuku kun vauva nukkuu. Siis päivälläkin.

2. Kun tilanne on mennyt yliväsyneeksi, sovit miehesi kanssa että hetken (esim. viikon) vuorottelette niin, että toinen hoitaa tämän yön, toinen seuraavan. Viikossa olette saaneet purettua tilannetta jonku verran.

3. Älä jämähdä kotiin. Myös se väsyttää jos hortoilet väsyneenä vauvan kanssa kotona pitkin päivää.

4. ÄLÄ ODOTA ETTÄ TILANNE MUUTTUU. Ja tämä on sanottu täydellä ystävyydellä. Itse tein tuon virkeen esikoisen kanssa kun kaikki sanoi " että alkaa nukkumaan kun saa kiinteitä tai on niin ja niin vanha" . Se oli virhe. Nyt on tämä tilanne. Meillä se esikoinen ei nuku vieläkään öitä läpi (vaikka ei ole tietystikään syönyt öisin 8 kk jälkeen) ja on 3 v. Ja se ei ole vanhemmasta kiinni, nuorempi on nukkunyt yönsä jo parikuukautiseni, joten älä itseäsi syyllistä.

Vierailija
10/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonlopuksi isovanhempien luokse, ja sinä sitten olet rauhassa omassa kodissasi. Me tehdään näin ja toimii, vastaavasti mä poistun välillä lasten kanssa. Yhteistä aikaa on harvemmin mutta siihen riittää kyllä MLL tai Väestöliiton hoitaja ja pari tuntia leffassa tai syömässä.

Vierailija
11/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi kunnon kurinpalautus? Ei koton saa huutaa eikä riehua. Lapsille seläksi, että äiti nukkuu nyt ja jos täällä eivät osaa leikkiä hiljempaa, ei tule yhtään joululahjaa eikä karkkipäivää. Ja lapsille paljon ulkoilua.

Tsemppiä, muistan hulluksi tulon tunteen kun oli 2v. non stop- valvomista takansa. Sitä ei voi tajuta ennenkuin kokee. Onhan se vanha kidutuskeinokin, herättää ihmistä jatkuvasti. Sen tiedetään vaikuttavan aivoihin voimakkaasti.

Vierailija
12/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tuossa olisi kyllä hyvä bisnesidea. Siis var´masti voisi perustaa ketjun joka tuottaisi viikonloppu vapaita vanhemmille. Hoidon täytyisi olla laadukasta ja turvallista. Hintaahan sille tulis hirveesti mutta moni olis varmaan valmis paljon maksamaankin.

Kaikilla kun ei ole mitään sukulaisapuja tai sitten mieluummin maksaa kun tuntuu niin inhottavalta anella apuja.

Vierailija
13/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itettiin sieltä mökille :-(.

Vierailija
14/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä kautta ehkä ei ihan koko viikonlopuksi järjesty... Mutta edes vähän lyhyempiä pätkiä apua tuohon hommaan, jos keksitte jonkun paikan johon mennä rentoutumaan siksi aikaa kun hoitaja on kotona. Itse haluaisin välillä olla kotona yksin niin että hoitaja veisi lapset vaikkapa omaan kotiinsa, mutta sellaista ei olla viel' saatu järjestettyä. Isovanhemmat asuvat kaukana meillä.

Vierailija
15/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vanhemmuus on upein asia mitä on tapahtunut!

Teen 3- vuorotyötä, 2 leikki-ikästä hurjapäätä, mies tekee keikkatyötä, harrastan liikuntaa. Napsin vitamiineja, rautaa varsinkin kuukautisten aikaan. Teen asioita jokka rentouttaa ja joista nautin.

Ei haittaa jos lapset herää aikasin, ne herää aikasin jos herää. En ole koskaan olettanut että lapset olis aina niinkuin haluan. Musta kaivaa hautaa, jos alkaa ressaan tollasista niinkun " Taas ne heräs aikasin!" Se on asenneongelma, odotat jo sitä että lapset herää TAAAAAS ajoissa. Koitan jaksaa tätä pyörytystä, olen varma että kohta tulee aika kun en saa lapsia heräämään kouluun, vaan uni maittais niille.. ;)

Harrasta liikuntaa, tsekkaa ruokavaliosi/riittävä nesteytys, hanki ulkopuolinen lastenhoitaja jos ei ole sukua apuna. Lakkaa negatiivinen ajattelutapa ja etsi positiivisia juttuja elämästäsi! Laita asioita tärkeysjärjestykseen: laita tietokone kiinni - leiki lapsien kanssa.

Ota lapsia mukaan siivoomiseen, jätä välillä päiviä kun et siivoa vaan olette vaan keskenänne.

Veikkaan että koska sain negatiivisen kuvan kirjotuksestasi ettet anna paljoa positiivista palautetta lapsille, opettele sanomaan positiivisia juttuja lapsille. Näin muuttuu kodin ilmapiirikin!

Nuku lapsien kanssa samaan aikaan. Menkää kaikki pötkötteleen päiväunia. Mene aikasemmin yöunille!

Vierailija
16/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 3 viikkoa kipeänä yhtä soittoa, sekin veroittaa voimiani. Mut jotenkin tuntuu, että en tervehdy, jollen saa vähän aikaa itselleni ja lepoa myös....

Vierailija:

Mulle vanhemmuus on upein asia mitä on tapahtunut!

Teen 3- vuorotyötä, 2 leikki-ikästä hurjapäätä, mies tekee keikkatyötä, harrastan liikuntaa. Napsin vitamiineja, rautaa varsinkin kuukautisten aikaan. Teen asioita jokka rentouttaa ja joista nautin.

Ei haittaa jos lapset herää aikasin, ne herää aikasin jos herää. En ole koskaan olettanut että lapset olis aina niinkuin haluan. Musta kaivaa hautaa, jos alkaa ressaan tollasista niinkun " Taas ne heräs aikasin!" Se on asenneongelma, odotat jo sitä että lapset herää TAAAAAS ajoissa. Koitan jaksaa tätä pyörytystä, olen varma että kohta tulee aika kun en saa lapsia heräämään kouluun, vaan uni maittais niille.. ;)

Harrasta liikuntaa, tsekkaa ruokavaliosi/riittävä nesteytys, hanki ulkopuolinen lastenhoitaja jos ei ole sukua apuna. Lakkaa negatiivinen ajattelutapa ja etsi positiivisia juttuja elämästäsi! Laita asioita tärkeysjärjestykseen: laita tietokone kiinni - leiki lapsien kanssa.

Ota lapsia mukaan siivoomiseen, jätä välillä päiviä kun et siivoa vaan olette vaan keskenänne.

Veikkaan että koska sain negatiivisen kuvan kirjotuksestasi ettet anna paljoa positiivista palautetta lapsille, opettele sanomaan positiivisia juttuja lapsille. Näin muuttuu kodin ilmapiirikin!

Nuku lapsien kanssa samaan aikaan. Menkää kaikki pötkötteleen päiväunia. Mene aikasemmin yöunille!

Vierailija
17/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mieskin on ihan poikki tuo meidän nuorempi kun ei nuku kuin max 1h putkeen. En tiedä mikä sillä on. Syö ainakin 3krt yössä siis imetän. Tuota olen koittanut vähentää mutta jos en imetä niin sitten heräilee 15min välein.

Esikoinen on kyllä luojan kiitos hyvä nukkumaan. Eikö vauvoille ole edes mitään unilääkettä. Itse tunnen itseni sairaaksi. Rytmihäiriöitä, sydämentykytystä, ahdistuneisuutta ja eniten siis nuo harhat häiritsevät minua. Siis näen yöllä että vauvalla on pirunsarvet tai mustia hahmoja jotka liikkuu. Tiedän että noi on harhoja mutta saavat pelkäämään. Koen että tämä kaikki johtuu noista levottomista öistä.

Siitä olen ylpeä että lapsilleni en tätä näytä. Vauvan hoidan hikeentymättä ja vanhemmille lapsille en raivoa vaikka väsyttää.

Vierailija
18/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamusta jo nyt, kun ollaan niin tiukilla.

Vierailija
19/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisasta neuvoa liikkumaan ja harrastamaan kun ongelmana on unen puute. Ihminen, joka kärsii pahasta unen puutteesta, ei tarvitse enempää aktiviteetteja vaan unta.

Ymmärrän kyllä hyvän tarkoituksen ja olen samaa mieltä, mutta kaikki on lähtöisin levosta. On turha kuormittaa itseään enemmillä vaatimuksilla jos elimistö ei saa levätä.

Ottaisin mielummin pienempiä tavoitteita kuten vaikka ulkoilun. Mennään vaikka joka aamu puistoon tunniksi, pariksi. Sillä tavoin tein kun oli valvottava lapsi. Lähteminen oli tuskaa, mutta päivä sen jälkeen rauhallisempi, ja kotoa lähteminen kohensi mielialaa.

Jos kotona ei voi levätä, mies voi viedä lapset ulos tai vaikka jonnekin HopLoppiin purkamaan energiaa. Vastaavasti sama juttu toisin päin, miehellekin lepoaikaa.

Vierailija
20/54 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä menisin sinuna nyt ekana kertomaan neuvolaan ja pyytämään apua sieltä. Mutta jos te vuorotellen valvoisitte niin ihan varmasti se auttaisi hiukan, vaikka se miehesikin olisi väsynyt. Ja pyydä vaikka nukahtamisunilääkettä sieltä neuvolasta jos olet niin väsynyt ettei pysty enää nukkumaankaan.