Yaz ja Yasmin KUOLEMANTAPAUKSIA ``N.30 TAI 40``
http://www.iltalehti.fi/terveys/2013061217141523_tr.shtml
SAKSALAINEN LÄÄKEYHTIÖ BAYER. syy ainakin 23 naisen kuolemaan.
Kyseessä ovat saksalaisen lääkeyhtiö Bayerin e-pillerit Yasmin ja Yaz, joita myydään myös Suomessa.
Vuonna 2011 Kanadan terveysviranomaiset havahtuivat siihen, että veritulppariski näytti nousseen jopa kolminkertaiseksi Yazin and Yasminin käyttäjien kohdalla.
Asia alkoi valjeta terveysviranomaisille tietokantoja läpikäymällä, kun kyseisistä e-pillereistä alkoi tulvia lääkäreiden ja farmaseuttien raportoimia haittavaikutusilmoituksia.
Nyt Kanadassa uskotaan, että peräti 600 naista on saanut Yasminista ja Yazin käytöstä terveyshaittoja vuosien 2007 ja 2013 välillä. Lisäksi epäillään, että synteettistä drospirenoni-hormonia sisältävät ehkäisypillerit ovat syy ainakin 23 naisen kuolemaan.
Menehtyneistä naisista puolet ovat olleet alle 26-vuotiaita. Nuorimman uhrin on raportoitu olleen vain 14-vuotias.
Kaikkia kuolemantapaukset sattuivat pian sen jälkeen, kun ehkäisypillerit oli otettu käyttöön. Yksi uhreista oli perusterve, 18-vuotias Miranda Scott, joka ehti käyttää ehkäisypillereitä vain reilun kuukauden ajan ennen äkillistä kuolemaansa.
Scottin äidin mukaan tytär tuupertui kolme vuotta sitten kuntosalilla ollessaan. Äiti ei voinut ymmärtää, mikä oli koitunut urheilullisen ja nuoren naisen kohtaloksi.
- Heti kun sain kuulla hänen käyttäneen Yasminia ajattelin, että tämä täytyy selvittää ja niin tein. Silloin ajattelin, että herra isä, tämä hänet tappoi, äiti Chip McClaughry kertoi CBC Newsin haastattelussa.
"Kyseessä vain jäävuoren huippu"
CBC Newsin mukaan Kanadan viranomaiset ovat jo haastaneet Bayerin oikeuteen. Ensimmäinen oikeuskäsittely järjestetään Ontariossa 4. syyskuuta.
Miranda Scottin äitiä ja yhteensä tuhatta naista edustava juristi Tony Merchant uskoo, että lääkeyhtiön ehkäisypillereistä koituneista kuolemantapauksista on selvitetty vain murto-osa.
Merchantin mukaan lääkärit eivät välttämättä osaa yhdistää nuorten naisten kuolemia ehkäisypillereihin.
- Tunnemme tähän mennessä noin 30-40 kuolemantapausta, mutta kyseessä on taatusti vain jäävuoren huippu.
Merchantin mukaan sadat naiset ovat jo olleet yhteydessä häneen. Juristin mukaan Yasminin ja Yazin käyttäjiltä on poistettu sappirakkoja. Lisäksi käyttäjät ovat kärsineet veritulpista ja aivohalvauksista. Monet naisista ovat kertoneet joutuvansa syömään verenohennuslääkkeitä lopun elämäänsä.
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Bayer on joutunut vastaamaan ehkäisypillereiden haittavaikutuksista oikeudessa. Pelkästään Yhdysvalloissa yhtiö on joutunut pulittamaan miljardikorvaukset pillereiden aiheuttamista haitoista.
varokaa ja lopettakaa jos käytätte. terveys on kuitenkin tärkeämpää. kaikilla e-pillereillä on Vähintään vaikutus hormonitasoon.
Kommentit (104)
Minä olen syönyt noita yazeja nyt 10kk ajan. Elämäni ensimmäiset pillerit (olen 30v.) mulle gyne kirjoitti nuo, kunminulla on paha pco, ja välivuotoja sekä jatkuvaa mahakipua. NUo pillerit ovat vieneet kivun pois ja vuodot säännöllisikis. Uskaltaako noita nyt sitten syödä kuitenkaan :/.
minä vaihtaisin tai siis itse en käyttänyt enkä halua käyttää e-pillereita ollenkaan. joten suosittelen että et käytä ollenkaan. joskus ne kuukautiset loppuu. mitä sitä hormonitasapainoa horjuttamaan ennen aikojaan. on väärin jos poikaystävä tai aviomies ei tajua että hormonilääkitys tekee kauheata vaikutusta kehoon. jos ei ``tajua`` niin hänelle voi vaikka ehdottaa että itse tilaa netistä miehille tehdyn e-pillerikuurin. se on kuitenkin varmaan kallista. mutta on se olemassa. mitäköhän vastaa sille. ottaisiko itse hormooneja sekoittavia lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 07:25"]
Olen 37v. ja lääkäri just tilasi mulle näihin reseptin. Pitäisiköhän vaihtaa??
[/quote]
minä vaihtaisin tai siis itse en käyttänyt enkä halua käyttää e-pillereita ollenkaan. joten suosittelen että et käytä ollenkaan. joskus ne kuukautiset loppuu. mitä sitä hormonitasapainoa horjuttamaan ennen aikojaan. on väärin jos poikaystävä tai aviomies ei tajua että hormonilääkitys tekee kauheata vaikutusta kehoon. jos ei ``tajua`` niin hänelle voi vaikka ehdottaa että itse tilaa netistä miehille tehdyn e-pillerikuurin. se on kuitenkin varmaan kallista. mutta on se olemassa. mitäköhän vastaa sille. ottaisiko itse hormooneja sekoittavia lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 07:25"]
Olen 37v. ja lääkäri just tilasi mulle näihin reseptin. Pitäisiköhän vaihtaa??
[/quote]
älkää käyttäkö e-pillereita. ne myös vaikuttaa rintasyöpäriskiin. ja halukkuuteen seksiin.
25-vuotias nainen haastoi Ranskan viranomaiset ja saksalaisen lääkeyhtiö Bayerin oikeuteen saatuaan sairauskohtauksen Meliane-merkkisten kolmannen polven e-pillereiden käyttämisen jälkeen. Nainen sai verenkiertohäiriön, joka johti osittaiseen halvaantumiseen.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Ranska+otti+ep%C3%A4ilytt%C3%A4v%C3%A4t+e-pillerit+syyniin/a1305632954941
älkää käyttäkö e-pillereita.
mitään niistä eivät ole ainakin hyväksi terveydelle. jos kuukautiskierron kivut poistuu niiden myötä, eihän se tarkoita että kuukautiskivujen syy on poistettu. joillakin on vain ne kivut kuukautisten aikana. kuten minulla. oksennustunnetta, kipuja. mutta se ei ole verrattavissa haittaan mitä e-pillerit tuo. kuukautiset on luonnollinen asia mikä näyttää että naisella on hyvä terveys. kuukautisten lääkärillinen pysäytys ei voi olla terveellistä.
en ikinä käytä e-pillereita. kuukautiskivut kestän onnellisena siitä että mulla on kuukautiset. kerran niitä ei ollut melkein vuoteen kun olin 15 munasarjassa olevan ison kystan takia. kuukautiset on merkki terveydestä. ja kohtu puhdistuu sisältä säännöllisesti. jos tulen raskaaksi niin hyvä niin, synnytän näin sitten pitää tapahtua. elämää se on ja se on mahdollisuutta. t.26v nainen.
Olen käyttänyt 5 vuotta Yasmineja :( Nyt pelottaa ihan tosissaan! Tuossa jutussa mainittiin, että jotkut ovat joutuneet käyttämään verenohennuslääkkeita. Mullakin hemppa aika korkea. Ajattelin lopettaa pillerit, mutta mitä muuta tilalle? Onko hormonikierukka yhtään sen parempi?
Ei minulla ollu kipuja vain kuukautisen aikaan vaan kokoajan. JA ei ne kuukautisetkaan tulleet kuin silloin tällöin. Joskus meni 3-4kk välissä ja sitten taas vuosi 2-4vk putkeen. ei tuolle pco.lle ole mitään pois hotiokeinoa. Raskauskin olisi ollut tervetullut,mutta enpä ole tullut raskaaksi kun ei sitä ovulaatioakaan tapahdu kuin hyvin harvoin. Ja lisäksi limakalvo ei kohdussa oikein kypsy. joten jos hedelmöiys joskus tapahtuisikin ei alkoi voi kohtuun kiinnittyä.
Soitin just pillereiden vaihto lääkärin ajan.
t. 8
Olen syönyt Yasmineja 8 vuotta ja vaihdoin takaisin Trikvilariin välivuotojen takia. Toisaalta Trikvilarista on sanottu että ne ovat tosi voimakkaita (?) ja niitö käyttää lähinnä epilepsialääkitystä käyttävät. Höh
Mä lopetin pillereiden käytön, kun äidilleni aiheutui niistä veritulppa. Sen seurauksena äitini halvaantui. Olin itse tuolloin vasta parikymppinen ja nyt olen hyvin kiitollinen, että äidin lääkäri silloin vinkkasi, että kannattaisi minunkin harkita lopettamista. Ja näinhän se meni, että vasta pillerien käytön lopetettuani tajusin, miten ne minua muuttivat. Olin koko ajan kireä (no, oikeastaan suorastaan raivopää) eikä seksikään kiinnostanut pätkääkään (eli siis todellakin "ehkäisypillereitä"). Nyt olen sitkutellut 15 vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä, enkä ikimaailmassa ottaisi sitä takaisin.
Korkea hb ja verenohennuslääkitys eivät liity mitenkään yhteen.
Minulla on ollut joskus aikoinaan sekä Meliane että Yasmin (eri aikaan tietty). Ei sopinu mulle, vaikutti mielialaan ja paino nousi noin 15 kilolla. Heti kun lopetin pillerit, laihduin 2-3 kk sen 17 kg, vaikka sinä aikana söin pizzaa, hampurilaisia, karkkia, suklaata, sipsiä sekä ruokaa reilusti. Pillereiden käytön aikana, kun huomasin, että painoa kertyy, vähensin henrkkujen syömistä radikaalisti. Kokeilin ehkäisyrengastakin, mutta jatkuvat hiivatulehdukset vaivasivat. Totesi muidenkin pillerikokeilujen jälkeen, ettei mikään hormonaalinen ehkäisyvalmiste sovi minulle ja onneksi niin.
Menkkakipuihin, jotka minulla on KOVAT, on auttanut Macan syönti, niin uskomatonta kuin se onkin. Ei tarvitse vetää enää kipulääkkeitä purkista kourallisia. Eli suosittelen, luonnollista ja terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 07:37"]
ainakin nämä ovat nyt lääkärien mukaan haitallisia. on ollut kuolemantapauksia. yhtiö on joutunut maksamaan miljoonia korvaussummia. ei olisi maksanut tyhjästä asiasta. suosittelen että jos kuitenkin haluat käyttää niin vakavasti kehoon vaikuttavia lääkeitä, käy ainakin muutamalla lääkärillä, kysy eri mielipiteitä. jos lääkärisi on jo ne neuvonut, tuskin hän ottaisi sanansa takaisin, vaikka se yhtiö on jo joutunut maksamaan ihmisille terveyskorvauksia. olen myös kuullut en tiedä onko se totta mutta että lääkäreille soittavat nämä lääkärifirmojen myyjät ja antavat hyvän rahakorvauksen jos he suosittelevat jotain tiettyä e-pilleria. miten monille antavat, sitä enemmän korvausta saavat. itse lääkärihän voi uskotella itselleen ettei tee mitään väärää kun lääke on nyt laillinen. mutta katsokaa itse tilastoja. haluaisitteko käyttää mitä lääkettä. on vaikeata sanoa.
[/quote]
Lääkärit eivät saa rahakorvausta mistään määräämistään lääkkeistä, idiootti. Nykyään saavat pullakahvit ja muutaman kynän ja muistilappusen. Kannattaisiko asioista ottaa selvää? Kaikissa e-pillereissä on veritulpan riski, tässä kyseisessä ilmeisesti normaalia suurempi. Tuskin sitä kukaan lääkäri enää suosittaa sitten kun tästä asiasta tulee VIRALLINEN tieto. Mutta ihan samalla tavalla Buranat ja antibiootit ovat vaarallisia, että kannattaa miettiä mitä suustaan päästää tässä hysteriassa ja mitä sinne tunkee.
Taas paljon melua tyhjästä. E-pillerit eivät sovi ylipainoiselle tupakoitsijalle. Kun käyttäjiä on miljoonia, niin tietysto suuressa joukossa näkyy kohonnut veritulppariski. Kuitenkin vain yksi noista naisista oli perusterve, eli muut eivät olleet. Heidän ei kannattaisi syödä e-pillereitä.
Alkuraskaudessa on suurempi tukosriski kuin e-pillereitä käytettäessä ikinä. Silti naiset uskaltavat tulla raskaaksi.
E-pillerit suojaavat monilta syöviltä, kuten kohdun runko-osien ja munasarjasyöviltä. Monia muitakin hyödyllisiä terveysvaikutuksia on.
Eiköhän kaikissa e-pillereissä ole veritulppariski, varsinkin jos on ylipainoa ja tupakoi.
Jos itse ei tarvitse e-pillereitä muuhun kuin raskauden ehkäisyyn, tästä on hyvä vauhkoontua ja huudella että nyt kaikki lopettakaa se pillereiden syönti. Itselläni on vaikea endometrioosi, joka on vaikeuttanut lasten saamista, olen läpikäynyt kaksi vaikeaa leikkausta ja endometrioosi aiheuttaa minulle paljon muitakin vaivoja kuin kivuliaat kuukautiset (mm. vaikeita hermostollisia kipuja, harvinaisempi endon muoto) ja ainoa keino estää endometrioosin leviäminen on pitää kuukautiset poissa, tai mahdollisimman harvoin. Söin monta vuotta Yasminia, mutta se ei pitänyt hermokipuja tarpeeksi hyvin pois, joten vaihdettiin toiseen hormonilääkkeeseen. Nyt ei ole kuukautisia ollenkaan ja elämä on monin tavoin helppoa, kun endometrioosi on rauhoittunut, ei tarvitse pelätä uusia leikkauksia eikä kärsiä päivittäisistä kivuista.
Mielelläni olisin syömättä kokonaan hormoneita, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kohdun- ja munasarjojen poisto ei takaa endon poistumista, ja tuon operaation jälkeen joutuisin joka tapauksessa syömään vaihdevuosilääkitystä. Että se on helppo huudella että lopettakaa hormonien ja pillereiden syönti. Jos minun pitää valita veritulpan riski tai päivittäiset hermokivut, valitsen kyllä sen laadukkaammaan ja kivuttomamman elämän, vaikka siihen riskejä liittyisikin. Sitä paitsi hormoniton elämä veisi minut taas leikkauspöydälle, ja leikkaukseen liittyy aina myös riskejä.
itse taidat olla käyttämäsi kirosanan tavoinen, kun nimittelet toisia ihmisiä. lähetä vielä viesti iltalehdelle, etteivät saisi kirjoittaa FAKTOJA. pelästyitkö muuten vai oletko kyseisten lääkkeiden käyttäjä? vai maksuja saava lääkäri kun saatkin sen pullan? kuitenkin sen pullan ne saa, huomio! ne saa rahaa siitä. kukapa epäilisi.
kehtaat vielä esitellä itsestäsi lääkäriä ja väittää että antibiotiit ovat samaa kuin Yaz ja Yasmin? ne ovat lääkkeet jotka PARANTAA.
YAZ JA YASMIN OVAT JO TAPPANEET AINAKIN 23 NAISTA V.2007-2013. lukekaa linkistä faktan.
MILLOIN ON ANTIBIOOTEISTA JA BURANANSTA KIRJOITETTU SAMALLA TAVALLA? MILLOIN ANTIBIOOTEISTA JOHTUVISTA KUOLEMANTAPAUKSISTA JA PYSYVISTÄ TERVEYSHAITOISTA ON JOUDUTTU MAKSAMAAN MILJOONIA RAHAKORVAUKSIA?
TÄMÄ BAYER ON MAKSANUT MILJOONIA RAHAKORVAUKSIA. ONKOHAN NIIN HELPPOA SAADA MITÄÄN RAHAKORVAUSTA JOS EI TODISTETUSTI LÄÄKE PILAANNUT TERVEYDEN?
FAKTAA. AINAKIN 23 NAISTA ON MENEHTYNYT YAZ JA JASMIN E-PILLEREIDEN TAKIA.
FAKTA TIETOA.
mutta kirjoitustyylistäsi voi päätellä kuinka hyvä ``asiantuntija`` olet, et varmaan edes osaannut avata linkkiä sivustolle.
http://www.iltalehti.fi/terveys/2013061217141523_tr.shtml
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 07:37"]
ainakin nämä ovat nyt lääkärien mukaan haitallisia. on ollut kuolemantapauksia. yhtiö on joutunut maksamaan miljoonia korvaussummia. ei olisi maksanut tyhjästä asiasta. suosittelen että jos kuitenkin haluat käyttää niin vakavasti kehoon vaikuttavia lääkeitä, käy ainakin muutamalla lääkärillä, kysy eri mielipiteitä. jos lääkärisi on jo ne neuvonut, tuskin hän ottaisi sanansa takaisin, vaikka se yhtiö on jo joutunut maksamaan ihmisille terveyskorvauksia. olen myös kuullut en tiedä onko se totta mutta että lääkäreille soittavat nämä lääkärifirmojen myyjät ja antavat hyvän rahakorvauksen jos he suosittelevat jotain tiettyä e-pilleria. miten monille antavat, sitä enemmän korvausta saavat. itse lääkärihän voi uskotella itselleen ettei tee mitään väärää kun lääke on nyt laillinen. mutta katsokaa itse tilastoja. haluaisitteko käyttää mitä lääkettä. on vaikeata sanoa.
[/quote]
Lääkärit eivät saa rahakorvausta mistään määräämistään lääkkeistä, idiootti. Nykyään saavat pullakahvit ja muutaman kynän ja muistilappusen. Kannattaisiko asioista ottaa selvää? Kaikissa e-pillereissä on veritulpan riski, tässä kyseisessä ilmeisesti normaalia suurempi. Tuskin sitä kukaan lääkäri enää suosittaa sitten kun tästä asiasta tulee VIRALLINEN tieto. Mutta ihan samalla tavalla Buranat ja antibiootit ovat vaarallisia, että kannattaa miettiä mitä suustaan päästää tässä hysteriassa ja mitä sinne tunkee.
[/quote]