Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yaz ja Yasmin KUOLEMANTAPAUKSIA ``N.30 TAI 40``

Vierailija
12.06.2013 |

http://www.iltalehti.fi/terveys/2013061217141523_tr.shtml

SAKSALAINEN LÄÄKEYHTIÖ BAYER. syy ainakin 23 naisen kuolemaan.

Kyseessä ovat saksalaisen lääkeyhtiö Bayerin e-pillerit Yasmin ja Yaz, joita myydään myös Suomessa.

Vuonna 2011 Kanadan terveysviranomaiset havahtuivat siihen, että veritulppariski näytti nousseen jopa kolminkertaiseksi Yazin and Yasminin käyttäjien kohdalla.

Asia alkoi valjeta terveysviranomaisille tietokantoja läpikäymällä, kun kyseisistä e-pillereistä alkoi tulvia lääkäreiden ja farmaseuttien raportoimia haittavaikutusilmoituksia.

Nyt Kanadassa uskotaan, että peräti 600 naista on saanut Yasminista ja Yazin käytöstä terveyshaittoja vuosien 2007 ja 2013 välillä. Lisäksi epäillään, että synteettistä drospirenoni-hormonia sisältävät ehkäisypillerit ovat syy ainakin 23 naisen kuolemaan.

Menehtyneistä naisista puolet ovat olleet alle 26-vuotiaita. Nuorimman uhrin on raportoitu olleen vain 14-vuotias.

Kaikkia kuolemantapaukset sattuivat pian sen jälkeen, kun ehkäisypillerit oli otettu käyttöön. Yksi uhreista oli perusterve, 18-vuotias Miranda Scott, joka ehti käyttää ehkäisypillereitä vain reilun kuukauden ajan ennen äkillistä kuolemaansa.

Scottin äidin mukaan tytär tuupertui kolme vuotta sitten kuntosalilla ollessaan. Äiti ei voinut ymmärtää, mikä oli koitunut urheilullisen ja nuoren naisen kohtaloksi.

- Heti kun sain kuulla hänen käyttäneen Yasminia ajattelin, että tämä täytyy selvittää ja niin tein. Silloin ajattelin, että herra isä, tämä hänet tappoi, äiti Chip McClaughry kertoi CBC Newsin haastattelussa.

"Kyseessä vain jäävuoren huippu"

CBC Newsin mukaan Kanadan viranomaiset ovat jo haastaneet Bayerin oikeuteen. Ensimmäinen oikeuskäsittely järjestetään Ontariossa 4. syyskuuta.

Miranda Scottin äitiä ja yhteensä tuhatta naista edustava juristi Tony Merchant uskoo, että lääkeyhtiön ehkäisypillereistä koituneista kuolemantapauksista on selvitetty vain murto-osa.

Merchantin mukaan lääkärit eivät välttämättä osaa yhdistää nuorten naisten kuolemia ehkäisypillereihin.

- Tunnemme tähän mennessä noin 30-40 kuolemantapausta, mutta kyseessä on taatusti vain jäävuoren huippu.

Merchantin mukaan sadat naiset ovat jo olleet yhteydessä häneen. Juristin mukaan Yasminin ja Yazin käyttäjiltä on poistettu sappirakkoja. Lisäksi käyttäjät ovat kärsineet veritulpista ja aivohalvauksista. Monet naisista ovat kertoneet joutuvansa syömään verenohennuslääkkeitä lopun elämäänsä.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Bayer on joutunut vastaamaan ehkäisypillereiden haittavaikutuksista oikeudessa. Pelkästään Yhdysvalloissa yhtiö on joutunut pulittamaan miljardikorvaukset pillereiden aiheuttamista haitoista.

varokaa ja lopettakaa jos käytätte. terveys on kuitenkin tärkeämpää. kaikilla e-pillereillä on Vähintään vaikutus hormonitasoon.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin nuorempana e-pillereitä koska silloin kierukka oli synnyttämättömille no-no, ja kortsut olivat niin helkkarin kalliita jokapäiväiseen sekstailuun. Söinköhän niitä vuoden verran ja koin kyllä mielettömimmät auranäyt ikinä! Se pitkä parisuhde sitten kariutui ja käyttelin taas kondomeja satunnaisten ohikulkijoiden kanssa, jätin pillerit vähäksi aikaa.

Kun kävin hakemassa uutta ehkäisyä, minulta kyseltiin kaikenmaailman asiat terkkarilla. Mm. aurallista migreeniä? Huh, sitäpä juuri, silloin tajusin, mitä ne näyt olivat! Kun makasin sohvalla enkä kyennyt liikauttamaan jäsentäkään moneen tuntiin koska muuten olisi vihlaissut, koko näkökenttä täynnä sähkövaloja, vihreää, sinistä, punaista, säkenöivä puhelin, oranssihohteiset kukkaset, silmäluomet kiinni tai auki. Sen jälkeen oli pitkään se usko, että jos on aurallista migreeniä, ei saa käyttää MITÄÄN hormonaalista ehkäisyä, joten minulta kiellettiin kaikki muu paitsi kuparikierukka (ja kondomit, mitkä on minulle kyllä seksintappajat numero yksi). Nyt ajat ovat taas muuttuneet ja käytän hormonikierukkaa, koska sen yhteys näihin verenkiertohäiriöihin on kuulemma poistettu. Kuparikierukasta tulivat ihanat luonnolliset, kohtua puhdistavat vuodot 3vkoa/kk.

Vierailija
22/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluukin, että oletko valmis kuolemaan ehkäisyn takia?

Ehkäisypilleri ovat sellainen lääkitys, jolle ei voida hyväksyä ollenkaan kuolemanriskiä. Esim. syöpälääkkeille voidaan hyväksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hyötyä siitäkin, että oon ikisinkku ja vanhapiika. Ei ole ikinä tarvinnut tunkea tuollaisia keinotekoisia hormoneja elimistöön. Eikä todennäköisesti ikinä tarvitsekaan. :)

Vierailija
24/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 19:17"]

Kysymys kuuluukin, että oletko valmis kuolemaan ehkäisyn takia?

Ehkäisypilleri ovat sellainen lääkitys, jolle ei voida hyväksyä ollenkaan kuolemanriskiä. Esim. syöpälääkkeille voidaan hyväksyä.

[/quote]

Juuri niin. Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia ja niiden kanssa on vain elettävä, jos niitä sairautensa hoitoon tarvitsee. Mutta hedelmällisyys ei ole sairaus! E-pillereistä on apua monille sairauden, kuten endometrioosin ym., hoidossa, ja kyseisistä sairauksista kärsivien kannattaa tietenkin ottaa riski ja pillereitä syödä. Mutta kannattaako terveen ihmisen ottaa erinäisten sairauksien tai jopa kuoleman riski ihan vain välttääkseen raskauden, jonka voi välttää muillakin keinoin? Ei minun mielestäni. Kyllä terveyteni menee raskaudenpelon edelle.

Vierailija
25/104 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:12"]

Kärsin kovista ovulaatiokivuista joihin nämä pillerit ovat auttaneet. Mikähän muu ehkäisy olisi hyvä? Kierrukuka ilmeisesti lisää kuukautisvuotoa joten sitä en halua koska ovat muutenkin runsaahkot. Kondomikaan ei sovi enkä tykkää. Onko ehkäisykapselista kokemuksia?

[/quote]

Vain kuparikierukka lisää vuotoja. Hormonikierukka sen sijaan vähentää niitä, monilla loppuu vuodot jopa kokonaan käytön ajaksi. Tuotahan käytetään jopa hoidoksi koviin vuotoihin, vaikkei ehkäisyn tarvetta olisikaan. Samaa hormonia kuin ehkäisykapseleissa eli vain progesteronia eli ei sisällä lainkaan estrogeenia, joka on se veritulppariskin keskeinen aiheuttaja.

Vierailija
26/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sekä endometrioosi että toinen munasarja PCO-tyyppinen, toinen taas kasvatti 9 sentin munasarjakystan ja nyt minulla on noin 1,5 toimivaa munasarjaa jäljellä. Kystan poistoleikkaus ei mennyt ihan putkeen, enkä pissannut ilman kertakäyttökatetria viikkoon. Ennen tätä edellistä hirmuisan vaarallista tappajapilleriä Diane Novaa makasin lisäksi joka kuukausi päivän, joskus kaksi, sikiöasennossa kramppaamassa kuukautiskivuista, vaikka söin 2400 mg ibuprofeenia ja 2 g parasetamolia päivässä. Turhalta tuntuu mainita, mutta olipa minulla myös kukkiva akne ja rasvaiset hiukset, joitten kanssa oli aika kurja viettää teini-ikää.

Olen syönyt Diane Novaa nyt yhteensä seitsemän vuotta. Välillä jätin sen vuodeksi pois siinä toivossa, että pärjäisin ilman, mutta sen vuoden aikana kasvatin samantien appelsiinin kokoisen suklaakystan. En tupakoi, urheilen, olen normaalipainoinen, juon vähän, elän terveellisesti, eikä kenelläkään sisaruksistani, vanhemmistani eikä isovanhemmistani ole ollut verisuonitauteja. Raskaaksi tuleminen juuri nyt pilaisi elämäni.

Pillerit sopii joillekuille. Minulle ne ja nimenomaan kauhea Diane Nova ovat olleet elämäni paras sijoitus, enkä luovu niistä ikinä, ellen joko halua tulla raskaaksi tai ole menossa kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen. Pakkoko niitä on syödä, jos on ylipainoinen, polttaa korsteenina tai suvussa on joka toisella sydän- ja verisuonitauteja? Tämän Suomen kansan tappaa ylipaino, viina, tupakka, suola ja kova rasva. E-pillerit saa vielä aika monta kuolonuhria aiheuttaa (yksinään tietysti, ilman noita viittä yllämainittua), että pääsee mukaan kerhoon.

Kukaan tutkinu, montako "täysin tervettä" ihmistä on kuollu veritulppaan, jonka aiheutti LENTOKONE? Näin btw.

Vierailija
27/104 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkia kuolemantapaukset sattuivat pian sen jälkeen, kun ehkäisypillerit oli otettu käyttöön." 

Eilen eräässä televisio-ohjelmassa lääkäri-ihminen oli sitä mieltä, että ei itse vaihtaisi kyseisiä pillereitä jos on oireetta käyttänyt niitä monta vuotta. Häneltä siis kysyttiin käyttäisikö hän itse kyseisiä pillereitä. Tietenkin kyseisten pillereiden aloitusta kannattaa harkita. Jos joku miettisi, onko lääkärillä tarve puolustella lääketoimitusten ja sopimusten takia joitain valmistetta, niin en usko. Vaihtoehtojahan lääkkeille on pakko tarjota sellaisissakin tilaneissa, että joku valmiste ei jollekulle sovi.

Mediassa on myös puhuttu yleisesti terveellisten elämäntapojen positiivista vaikutuksesta veritulpan riskiin yleisesti ja e-pillerien kanssa. Veritulpan riski suurempi jos ei liiku riittävästi tai ruokavalio ei ole kohdallaan. Lisääntynyt riski veritulppaan voi tietysti tulla myös perussairauksien tai perimän takia. Näissä tilanteissahan ehkäisyä valittaessa lääkäri punnitsee tilanteen.

Itse käytän tällä hetkellä Yasminia, mutta koska olen niiden kanssa jo melko pitkään ollut ja tapanani ei ole syödä epäterveellisesti tai löhöillä, en lähtisi panikoimaan. (Paniikki kyllä meinasi ottaa vallan vielä eilen) Syksyllä reseptin uusinnan ollessa ajankohtainen keskustelen lääkärini kanssa onko lääkkeen vaihtamiseen syytä.  Tietenkin on inhottavaa ajatella, että kuka tahansa valmistetta käyttänyt tai käyttävä olisi voinut menehtyä, mutta itseäni lohdutan sillä, että jos suurin riski veritulppaan on ollut pillereiden aloituksen yhteydessä joten välttämättä riski valmistetta jo käyttävillä ei ole järkyttävän suuri.

Jos välitön vaara olisi kyseessä, valmisteiden käyttö olisi käsketty jo lopettamaan.

Vierailija
28/104 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset eivät pidä lapsista. Maailma ei ole enää isien, jotka tuovat leivän pöytään ja äitien, jotka alistuvat liian monen lapsen kanssa kotiorjiksi. Yhdistettynä siihen, että harvat nykynaiset - ja miehet eivät osaa kasvattaa lapsiaan, ei kannata ottaa edes riskiä raskaaksi tulemisesta. On myöskään turha odottaa että koulut ja päiväkodit ovat lastenkasvatusta varten. Kasvatus tehdään kotona. Lapset ovat vain hoidossa hoitopaikassa. Samaa mieltä olen siitä, että aborttia ei tarvita, mutta vain silloin jos osataan ehkäistä raskaus.Lasten hankkiminen liikakansoitetulla maapallolla on epäeettistä.

Miksi maailman kaikkien velvollisuuksien keskellä pariskunnan yhteisestä rakkauden hetkestä pitää tehdä liian vastuullista ja likaista? Miksei se voi olla puhdasta ja kaunista kahden ihmisen hellyyttä ja välittämistä ilman pelkoa ylimääräisitä ruokittavista suista?

Vierailija
29/104 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnin palkka on kuolema. Room. 6:23.

Vierailija
30/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
31/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh!

Vierailija
32/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
33/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merchantin mukaan sadat naiset ovat jo olleet yhteydessä häneen. Juristin mukaan Yasminin ja Yazin käyttäjiltä on poistettu sappirakkoja. Lisäksi käyttäjät ovat kärsineet veritulpista ja aivohalvauksista. Monet naisista ovat kertoneet joutuvansa syömään verenohennuslääkkeitä lopun elämäänsä.

Vierailija
34/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva toi Bayerin Stop kuukautisille -mainos tossa oikealla?

Vierailija
35/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ja vielä ``stop kuukautisille``? kuukautiset on osa naisen terveyttä. ilman kuukautisia ei ole lapsia. se on elämä, oikea naisen elämä. oikea onni, jos naisella on kuukautiset. mielestäni kaikki kuonaaineet poistuu kehosta ja kohtu puhdistuu juuri tällä tavalla kun veret lähtee. ajatelkaa että joskus kuukautiset loppuu vaihdevuosina. ei niitä tarvitse ennen aikojaan pysäyttää ja vahingoittaa kuukautiskierrettä ja hormonitasapainoa.

Vierailija
36/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37v. ja lääkäri just tilasi mulle näihin reseptin. Pitäisiköhän vaihtaa??

Vierailija
37/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, mä söin yasmineja parikymppisenä :/

Vierailija
38/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy ajatella ensisijaisesti omaa terveyttään. se vaikuttaa jatkossa kaikkeen elämässä. en ikinä käyttänyt enkä halua käyttää mitään e-pillereita. jos tulen raskaaksi niin olen onnellinen, vaikka olenkin sinkku. elämä on mahdollisuutta.

Vierailija
39/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan uskaltanut syödä e-pillereitä. Ne vaikuttaa ihan hurjasti myös rintasyöpäriskiin ja muihin naisten sairauksiin.  Odottelen vaan milloin tämä tieto julkaistaan.

Vierailija
40/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hui! Itse käytin Yatsia jokusen vuoden. Toivottavasti ei tullut mitään siitä ajasta :o

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi