Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yaz ja Yasmin KUOLEMANTAPAUKSIA ``N.30 TAI 40``

Vierailija
12.06.2013 |

http://www.iltalehti.fi/terveys/2013061217141523_tr.shtml

SAKSALAINEN LÄÄKEYHTIÖ BAYER. syy ainakin 23 naisen kuolemaan.

Kyseessä ovat saksalaisen lääkeyhtiö Bayerin e-pillerit Yasmin ja Yaz, joita myydään myös Suomessa.

Vuonna 2011 Kanadan terveysviranomaiset havahtuivat siihen, että veritulppariski näytti nousseen jopa kolminkertaiseksi Yazin and Yasminin käyttäjien kohdalla.

Asia alkoi valjeta terveysviranomaisille tietokantoja läpikäymällä, kun kyseisistä e-pillereistä alkoi tulvia lääkäreiden ja farmaseuttien raportoimia haittavaikutusilmoituksia.

Nyt Kanadassa uskotaan, että peräti 600 naista on saanut Yasminista ja Yazin käytöstä terveyshaittoja vuosien 2007 ja 2013 välillä. Lisäksi epäillään, että synteettistä drospirenoni-hormonia sisältävät ehkäisypillerit ovat syy ainakin 23 naisen kuolemaan.

Menehtyneistä naisista puolet ovat olleet alle 26-vuotiaita. Nuorimman uhrin on raportoitu olleen vain 14-vuotias.

Kaikkia kuolemantapaukset sattuivat pian sen jälkeen, kun ehkäisypillerit oli otettu käyttöön. Yksi uhreista oli perusterve, 18-vuotias Miranda Scott, joka ehti käyttää ehkäisypillereitä vain reilun kuukauden ajan ennen äkillistä kuolemaansa.

Scottin äidin mukaan tytär tuupertui kolme vuotta sitten kuntosalilla ollessaan. Äiti ei voinut ymmärtää, mikä oli koitunut urheilullisen ja nuoren naisen kohtaloksi.

- Heti kun sain kuulla hänen käyttäneen Yasminia ajattelin, että tämä täytyy selvittää ja niin tein. Silloin ajattelin, että herra isä, tämä hänet tappoi, äiti Chip McClaughry kertoi CBC Newsin haastattelussa.

"Kyseessä vain jäävuoren huippu"

CBC Newsin mukaan Kanadan viranomaiset ovat jo haastaneet Bayerin oikeuteen. Ensimmäinen oikeuskäsittely järjestetään Ontariossa 4. syyskuuta.

Miranda Scottin äitiä ja yhteensä tuhatta naista edustava juristi Tony Merchant uskoo, että lääkeyhtiön ehkäisypillereistä koituneista kuolemantapauksista on selvitetty vain murto-osa.

Merchantin mukaan lääkärit eivät välttämättä osaa yhdistää nuorten naisten kuolemia ehkäisypillereihin.

- Tunnemme tähän mennessä noin 30-40 kuolemantapausta, mutta kyseessä on taatusti vain jäävuoren huippu.

Merchantin mukaan sadat naiset ovat jo olleet yhteydessä häneen. Juristin mukaan Yasminin ja Yazin käyttäjiltä on poistettu sappirakkoja. Lisäksi käyttäjät ovat kärsineet veritulpista ja aivohalvauksista. Monet naisista ovat kertoneet joutuvansa syömään verenohennuslääkkeitä lopun elämäänsä.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Bayer on joutunut vastaamaan ehkäisypillereiden haittavaikutuksista oikeudessa. Pelkästään Yhdysvalloissa yhtiö on joutunut pulittamaan miljardikorvaukset pillereiden aiheuttamista haitoista.

varokaa ja lopettakaa jos käytätte. terveys on kuitenkin tärkeämpää. kaikilla e-pillereillä on Vähintään vaikutus hormonitasoon.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on viisi vuotta käyttänyt Yasmineja, ei ole syytä huoleen, sillä tulppariski liittyy lähes poikkeuksetta käytön aloitukseen (kuten tuossakin skandaalihakuisessa uutisessa mainittiin). Tämän takia nelikymppisille ei mielellään määrätä e-pillereitä, jos hei eivät ole aiemmin syöneet niitä, sillä tilastollisesti ikä lisää tulppariskiä yhdessä pillereiden kanssa. Jos tukosta ei ekana vuotena ole tullut, sitä tuskin tuleekaan, oli sitten nuori tai vanha.

Jos alat tupakoida, ei kannata syödä pillereitä. Tosin tupakointi on suurempi veritulppariskin lisääjä kuin pillerit, joten kannattaa mieluummin luopua tupakasta kuin pillereistä.

Vierailija
82/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos numero 50 selvennyksestä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että lääkäri tyrkyttää pillereitä, sama lääkäri on todennäköisesti nähnyt monta tapausta, joissa nainen kieltäytyy e-pillereistä ja on kohta vastaanotolla pyytämässä lähetettä aborttiin.

Sukulaiseni työskenteli pitkään terveyskeskuslääkärinä ja sanoi, että näitä naisia on yllättävän paljon. Ensin sanotaan, ettei ehkäisylle ole tarvetta ja sitten tullaan vaatimaan aborttia.

Vierailija
84/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Yasminelle eri pilleri kuin Yasmin? Onko tästä Yasminellestä ollut vaarallisia haittavaikutuksia? Itse syönyt niitä kohta 5v. ja ei ongelmia paitsi migreeni välillä kuukautisten aikaan eli hormoonallinen. Kärsin kovista ovulaatiokivuista joihin nämä pillerit ovat auttaneet. Mikähän muu ehkäisy olisi hyvä? Kierrukuka ilmeisesti lisää kuukautisvuotoa joten sitä en halua koska ovat muutenkin runsaahkot. Kondomikaan ei sovi enkä tykkää. Onko ehkäisykapselista kokemuksia?

Vierailija
85/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt noita merkkejä, mutta saman yhtiön valmistamaa Yasminellea kylläkin. Siinä pitäisi olla kai vähän vähemmän hormoneja. Lopetin tuonkin käytön kyllä reilun vuoden jälkeen, kun alkoi tuntua etten ollut enää oma itseni. Lihoin, ajatus ei kulkenut ja tunsin itseni välillä jopa jotenkin sairaaksi. Kuukautiset olivat epäsäännölliset pitkään lopetuksen jälkeen. En ole sen koommin käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja olo on parantunut ja kilot lähteneet tosin kovasti työtä tekemällä. Olen aika varma, että mulla on suurentunut riski tulppiin ja tuollaisiin, sillä lähisuvussa on ollut taipumusta sydän -ja verisuoniongelmiin. Olen vielä nuorikin ja en halua suurentaa riskiäni jonkun typerän hormonivalmisteen takia. Ehkäisy ei ole ehkä nyt niin sataprosenttisen varmaa, mutta toisaalta lapsi ei edes kaataisi maailmaani vaikka olisikin tulossa jossain vaiheessa.

Vierailija
86/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 jatkaa. Mulla yksi kaveri syö kyllä tällä hetkellä Yasmineja, vaikka ei edes parisuhteessa ja tuskin käyttää pelkkänä ehkäisynä yhden illan jutuissa (jos sellaisia on). Hänellä ei ole kivuliaita tai epäsäännöllisiä kuukautisia eikä muutakaan "varsinaista" syytä käyttää niitä. Minä en kyllä viitsisi huvikseni popsia ja vieläpä maksaa siitä.

Vierailija
87/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 11:58"]

Jos tuntuu, että lääkäri tyrkyttää pillereitä, sama lääkäri on todennäköisesti nähnyt monta tapausta, joissa nainen kieltäytyy e-pillereistä ja on kohta vastaanotolla pyytämässä lähetettä aborttiin.

Sukulaiseni työskenteli pitkään terveyskeskuslääkärinä ja sanoi, että näitä naisia on yllättävän paljon. Ensin sanotaan, ettei ehkäisylle ole tarvetta ja sitten tullaan vaatimaan aborttia.

[/quote]

Olen 27-vuotias, en ole koskaan tehnyt aborttia. Mitkään pillerit tai hormoonivalmisteet eivät sovi minulle. Siis eivät sovi, vaikka miten sovitellaan ja kokeillaan. Ei ole ikinä sopinut eikä tule sopimaan. En halua testata enää mitään ja olen ilmoittanut tämän suoraan, mutta kohteliaasti. Silti tyrkytetään ja tyrkytetään ja tyrkytetään...

Eikö lääkärin pitäisi ajatella ensisijaisesti asiakkaansa terveyttä, eikä miettiä asiakkaan puolesta mahdollista raskautta? Ei ole lääkärin hommaa päättää asiakkaan puolesta, että tuo nyt sanoistaan huolimatta tulee kohta abortoimaan sikiönsä. Kyllä lääkärin pitää pystyä luottamaan potilaansa sanaan siitä, ettei

A) mitkään hormoonivalmisteet käy, varsinkin kun sitä toistaa miljoona kertaa

B) näkee sormuksen, olen menossa naimisiin (sanon sen), sanon että lapsia saisi jo tulla

Eihän lääkärit rupea missään sellaisessakaan tilanteessa tyrkyttämään pillereitä, jossa pariskunta aktiivisesti alkaa yrittämään lasta! Voihan se sellaisessakin tilanteessa mieli muuttua, on tehty päätös hätäisesti, ei tajuta mihin ryhdytään jne.

Eli huono tekosyy, enkä usko tuohon. Voit sanoa tuttavallesikin, että opettelee lääkärinä kunnioittamaan potilaan omaa tahtoa ja lopettaa sen tyrkytyksen.

Vierailija
88/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 07:25"]

Olen 37v. ja lääkäri just tilasi mulle näihin reseptin. Pitäisiköhän vaihtaa??

[/quote]

KAIKKI HORMONIA sisältävät lääkkeet ovat VERITULPPARISKI !!!!!!

älkää käyttäkö niitä, etenkään kun jos olette jo vanhoja, olette lihavia, verenpaineet koholla, syötte rasvaa/suolaa epäterveellisesti, suvussane on ollut tulppia...

ELi aina kannataa ehkäisyksi valita luonnonmukainen vaihtoehto, kondomi suojaa taudeiltakin

lapset kun on saatu, niin sit vaikka piuhat poikki, 

miksi syödä turhia pilleireitä vuosikymmenet????????????

itse en ole ikänäni syönyt ehkäisypillereitä.

Vierailija
89/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksenne, että lääkäri ei tosiaan saa minkäänlaista palkkiota reseptin kirjoittamisesta. Ei  ehkäisyvalmisteista, ei kipulääkkeistä, ei antibiooteista. Yksityissektorilla lääkäri laskuttaa reseptin uusimisesta, mutta siinäkin hän laskuttaa ajankäytöstä ja vastaanottobyrokratiasta, eikä saa lääketehtaalta penniäkään.  Pullakahveja saa, jos osallistuu lääke-esittelyyn, ja niitä järjestää useammatkin firmat.

Kunnallisella perhesuunnitteluneuvolassa maksetaan tuntipalkkaa, ja se on lääkärin kannalta ihan sama, käytätkö kumia, kierukkaa vai mitä "tsiljoonasta" pilleristä. Kunhan ehkäisy on tehokas eli et tule raskaaksi, ja sinulle turvallinen.

t. lääkäri

Vierailija
90/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 puhuu potaskaa, kaikki hormonivalmisteet eivät lisää veritulppariskiä. Pelkkää keltarauhashormonia sisältävät valmisteet, kuten ehkäisykapseli ja hormonikierukka eivät lisää veritulppariskiä.

Vierailija
91/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:33"]

60 puhuu potaskaa, kaikki hormonivalmisteet eivät lisää veritulppariskiä. Pelkkää keltarauhashormonia sisältävät valmisteet, kuten ehkäisykapseli ja hormonikierukka eivät lisää veritulppariskiä.

[/quote]

Kuten ei myöskään insuliini, kilpirauhashormonit, jotka nekin on hormoneja. 

Eli tosiaan kyseessä on pitkälti nämä synteettiset estrogeenit, joita on e-pillereissä, ja nekin nimenomaan voimistavat sitä henkilön geneettiseltä ja elämäntapapohjalta olevaa tukosriskiä. Naisella, jolla EI ole geneettistä tukosriskiä eikä merkittävää ylipainoa, yhdistelmäpillereiden aiheuttama tukosriskin kasvu on tämänhetkisen tietämyksen mukaan pienempi kuin raskauden tai raskaudenkeskeytyksen aiheuttama. 

t. Lääkäri (n.60)

Vierailija
92/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:33"]

[/quote]

Kuten ei myöskään insuliini, kilpirauhashormonit, jotka nekin on hormoneja. 

Eli tosiaan kyseessä on pitkälti nämä synteettiset estrogeenit, joita on e-pillereissä, ja nekin nimenomaan voimistavat sitä henkilön geneettiseltä ja elämäntapapohjalta olevaa tukosriskiä. Naisella, jolla EI ole geneettistä tukosriskiä eikä merkittävää ylipainoa, yhdistelmäpillereiden aiheuttama tukosriskin kasvu on tämänhetkisen tietämyksen mukaan pienempi kuin raskauden tai raskaudenkeskeytyksen aiheuttama. 

t. Lääkäri (n.60)

[/quote]Ei kun siis 61... 

Vierailija
93/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuo tulppani kärsinyt ja nykyään on käytössä keltarauhashormoni. Sen kanssa ei ole ollut ongelmia.

Itse pitäisin kohtalaisen suurena ongelmana sitä, että tuo riski on pieni ja tulpan mahdollisuutta ei uskota "koska se on niin harvinaista". Näin minullekin lääkäri sanoi ja lähestulkoon nauroi päin naamaa! Soitti kylläkin perään ja pyysi anteeksi, ja oli hyvin hissukseen teho-osastoreissuni jälkeen. Eli lääkärit, ottakaa ihan tosissanne jos jollain pillereitä syövällä on oireita jotka viittaavat tulppaan! Vaikka hän olisi nuori, normaalipainoinen ja tupakoimaton.

Kiitos.

Vierailija
94/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 10:02"]

Taas paljon melua tyhjästä. E-pillerit eivät sovi ylipainoiselle tupakoitsijalle. Kun käyttäjiä on miljoonia, niin tietysto suuressa joukossa näkyy kohonnut veritulppariski. Kuitenkin vain yksi noista naisista oli perusterve, eli muut eivät olleet. Heidän ei kannattaisi syödä e-pillereitä.

Alkuraskaudessa on suurempi tukosriski kuin e-pillereitä käytettäessä ikinä. Silti naiset uskaltavat tulla raskaaksi.

E-pillerit suojaavat monilta syöviltä, kuten kohdun runko-osien ja munasarjasyöviltä. Monia muitakin hyödyllisiä terveysvaikutuksia on.

[/quote]

No se alkuraskaus kestää 3kk, mutta pillereitä voi joutua syömään kymmeniä vuosia.

Itse en käytä pillereitä, en polta enkä ole ylipainoinen. Mutta olen yli 40-vuotias ja sairastan migreeniä. Riskit ovat mielestäni liian suuret.

Vierailija
95/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun niiden pillereidenkin riski rajoittuu pääasiassa käytön alkuun, jos pillereitä on syönyt pitkään, riskit ovat pienet. Alkuraskaudessa riski on huomattavasti suurempi kuin e-pillereitä syödessä ikinä.

Nelikymppisille taas pillereitä ei yleensä määrätä, joten kyllä tuo riski on tiedossa ja se vaikuttaa. On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin e-pillerit. Ja nelikymppisenkin riskit ovat pienet, jos hän on syönyt niitä pillereitä jo aikaisemmin.

Vierailija
96/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tulpan pohkeeseen Yasmineiden käytön aikana. Käytin pilsuja gynen suosituksesta nonstop, koska kärsin runsaista kuukautisista.

Lopetin Yasminit tulpan jälkeen, mutta gyne ei nähnyt yhteyttä niiden ja veritulpan välillä. Muutenkin oli jatkuvasti tuputtamassa hormonaalista ehkäisyä.

Vierailija
97/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 13:34"]

Mä sain tulpan pohkeeseen Yasmineiden käytön aikana. Käytin pilsuja gynen suosituksesta nonstop, koska kärsin runsaista kuukautisista.

Lopetin Yasminit tulpan jälkeen, mutta gyne ei nähnyt yhteyttä niiden ja veritulpan välillä. Muutenkin oli jatkuvasti tuputtamassa hormonaalista ehkäisyä.

[/quote]

Lisään että olen aina ollut hyvin hoikka, sporttinen, en tupakoi enkä käytä alkoholia. Tulppa tuli kuitenkin, alle kolmekymppisenä. Muita lääkkeitä en käyttänyt kuin e-pillereitä.

Vierailija
98/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä käytän yazia ja nyt kyllä harmittaa tää hormoonien syönti :( olen syönyt pillereitä nyt muutamani vuoden ja olen 30-vuotias kahden lapsen äiti. hoikka ja tupakoimaton, silti epäivlyttää tämä touhu. Meinasin vaihtaa kierukkaan, jos siitä ei kerta haittaa ole. Olen monesti miehelle valittanut näistä hormoonien haitoista (söin ennen yazminea, mutta niistä sain kauheita päänsärkykohtauksia) ja nyt taidan tänään snoa, että kumit esiin tai lääkärille ja piuhat poikki, tää tyttö ei enää pillereitä popsi :)

Vierailija
99/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne on kyllä epäpätevä, jos veritulpan jälkeen suositteleen estrogeenivalmisteita. Sairastettu veritulppa on ehdoton este e-pillereille, hormonikierukalle sen sijaan ei. Virkavirheestä voisi valittaa, jos joku lekuri noin tekee.

Vierailija
100/104 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 13:50"]

Gyne on kyllä epäpätevä, jos veritulpan jälkeen suositteleen estrogeenivalmisteita. Sairastettu veritulppa on ehdoton este e-pillereille, hormonikierukalle sen sijaan ei. Virkavirheestä voisi valittaa, jos joku lekuri noin tekee.

[/quote]

Näin on.

Mielestäni monet gynet muutenkin on aika pilleriorientoituneita, syytä en tiedä. Määräävät migreenikoillekin yhdistelmäpillereitä yms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi