Mies tempaisi Halloween-kerjääjien kanssa ;)
En ollut itse eilen kotona mutta mies kertoi, että oven taakse oli ilmaantunut sitkeä kerjäysporukka, lähemmäs 10 kpl noin 8-10 vuotiasta lasta. Meillä ei ole yleensä pyhäinpäivänä avattu ovea kerjäläisille kun emme jaksa ruveta selittämään lapsille miksi on sopimatonta kerjätä, uhkailla ja käyttäytyä huonosti kun perimmältäänhän vika kuitenkin on vanhemmissa jotka moisen sallivat.
No, tämäpä porukka oli ensin aikansa soittanut ovikelloa. Kun ovea ei aukaistu niin olivat ruvenneet potkimaan sitä. Kun potkiminenkaan ei ollut tehonnut niin olivat lähteneet kiertämään taloa ja hakkaamaan ikkunoita. Sitten olivat palanneet ovelle pimputtamaan ovikelloa.
No, mies oli tästä suivaantunut ja mennyt viimein avaamaan oven ja kysynyt että tietävätkö lapset mikä päivä tänään on. Olivat yrittäneet änkyttää jotain karkeista ja kepposista niin mies oli sitten selittänyt ipanoille koko jutun pyhäinpäivästä ja sen taustasta, merkityksestä, tavoista jne. (mies on pappi, joten selitys oli varmaan aika perusteellinen).
Sitten hän oli vielä kysynyt että olivatko lapset mielestään käyttäytyneet hyvin pimpotellessaan, potkiessaan ja hakatessaan ikkunoita ja kertonut että nimenomaan kyseisenä päivänä kerjääminen ja uhkailu sekä pukeutuminen luurangoiksi ja viikatemiehiksi on erityisen epäsopivaa ja huonoa käytöstä.
Lopuksi hän oli onneksi vielä sanonut lapsille että eihän tämä heidän vikansa ole vaan niiden aikuisten vika jotka eivät ole heille asiaa kertoneet ja tervetuloa meille virpomaan sitten pääsiäisenä.
No joo, minä nauroin katketakseni kun mies äsken jutun kertoi. Ipanat olivat kuulema vavisseet kuin haavanlehdet tuossa portailla, mutta saavatpahan kasvatusta edes jostain jos ei kotona älytä sitä antaa :-) Saas nähdä tulevatko pääsiäisenä.
Kommentit (124)
Tai sitten oletat ahdasmielisyyttäsi vaan niin.
t. 64 joka olisi toiminut samalla tavalla kuin pappi, paitsi jättänyt sen vanhemopien arvostelun pois.
Ja vain siitä syystä että AP:n mies sattuu olemaan pappi.
Ei kai tässä nyt ollut millään tapaa kyse ammatista tai ahdasmielisyydestä vaan siitä että lapset häiriköivät ja mies heitä ihan asiallisesti ojensi.
Taitaa olla kaikenmoisia ahdasmielisiä uskonnonvastustajia palsta täynnä kun heti ollaan lukemassa rivien välistä vaikka mitä ahdasmielisyyttä, pedofiliaa jne. vaikka alkuperäinen kertomus on ihan asiallinen.
Ihan kuka tahansa järkevä ihminen ammatista riippumatta olisi toiminut samoin. Ihan törkeää tuomita ihminen vaikka miksi pelkästään ammatin perusteella vaikkei se liittynyt alkuperäiseen kertomukseen mitenkään!
Selittäisitkö millä tapaa ap:n mies on itse vastuussa siitä että naapureiden lapset häiriköivät heidän ovellaan ja tekevät ilkivaltaa?
Ihan käsittämätön ajatus! Siis lapset saavat tehdä mitä tahansa ja missä tahansa ja jos joku joskus uskaltaa puuttua asiaan niin hän on väärässä ja sietää saada rangaistuksen.
Tuolla tavalla varmaan kasvatetaan kunnollisia kansalaisia tulevista veronmaksajista?
Käsittämättömiä ääliöitä linjoilla...
Sehän tässä arvostelua herättää.
Siitähän moisissa vain on kyse... Ei mistään muusta. Vai voitteko sanoa, että ne lapset sitä tekisivät, jos joka taloudesta saisivat vaikka eilisen päivänhesarin matkaansa??? No eivät taatusti enää kerjäisi.
Siis mielestäsi kuuluu selviin ja luvallisiin lasten yleisiin sääntöihin se, että toisten ovikelloja saa soitella, ovia potkia ja ikkunoita kolistella, siis " kujeilla" ?
Ja jos ei ymmärrä että kaikilla lapsilla on tähän subjektiivinen rajoittamaton oikeus niin on ahdasmielinen?
Taitaa olla aika paljon ahdasmielisiä ihmisiä maailmassa! En minä ainakaan suvaitsisi moista käytöstä ipanoilta vaan toimisin täysin samoin kuin AP:n mies.
Ei mene meidän lapsi ensi vuonna näihin bileisiin enää.
Minun mielestäni AP:n kertomuksesta käy nimenomaan selville, että Halloweenin viettoa ei tuomittu vaan nimenomaan sopimaton käytös, joka oli sinänsä jo sopimatonta ja jonka ajankohta teki vielä sopimattomammaksi.
AP kirjoittaa esim. viestissä 5 näin: " Oli ihmisen uskonto, elämänkatsomus tai tavat mitä tahansa niin mielestäni kuuluu ihan normaaleihin yleismaailmallisiin käytöstapoihin, että toisten annetaan viettää juhliaan ja perhe-elämäänsä rauhassa eikä käydä pimpottelemassa, potkimassa ja hakkaamassa ikkunoita.
Maassa jossa valtaosa ihmisistä on kristittyä on mielestäni ihan asiallista ottaa huomioon kristilliset juhlapyhät toimissaan eikä esimerkiksi häiritä ihmisten joulun tai pääsiäisen viettoa. Ihan samalla tavalla on syytä kunnioittaa muiden uskontojen juhlapyhiä ja välttää häiriköintiä ja kiusantekoa vaikkei juhlaa itse niitä viettäisikään.
Itse en edes kuulu kirkkoon eikä pyhäinpäivällä ole minulle mitään erityistä merkitystä, mutta siitä huolimatta ei tulisi mieleenkään päästää lapsiani häiriköimään muita ja mielestäni mieheni toimi harvinaisen ansiokkaasti tilanteessa.
AP"
Minun mielestäni tuo ei kuulosta kauhean ahdasmieliseltä tai tuomitsevalta vaan pikemminkin erittäin järkevältä suhtautumiselta. Ahdasmielisiä ovat tässä ketjussa ne kirjoittajat jotka heti ajattelevat AP:n ja miehensä olevan ahdasmielisiä pelkästään miehen ammatin perusteella.
Vierailija:
Siitähän moisissa vain on kyse... Ei mistään muusta. Vai voitteko sanoa, että ne lapset sitä tekisivät, jos joka taloudesta saisivat vaikka eilisen päivänhesarin matkaansa??? No eivät taatusti enää kerjäisi.
Ja siis en puolustele ovien potkimista, ikkunoiden hakkaamista tai hillitöntä pimpottelua. Olisi hauska nähdä kun em. viestin kirjoittaja jakelee virpojillekin vanhoja sanomalehtiä...
Pääsiäinen on perinteinen juhla, virpojia on Suomessa ollut " aina" - tosin nykyäänhän tässä on mennyt karjalainen virpomisperinne sekaisin länsisuomalaisen trulliperinteen kanssa, mutta kuitenkin perinteinen juhla. Halloween taas ei ole millään lailla suomalainen juhla, suomessa juhlitaan perinteisesti pyhäinpäivää ja ennen vanhaan kekriä. Tietääkseni kummankaan viettoon ei kuulu karkin kerjääminen ovilla. Ja toi keppostelu on mun mielestä ihan mautonta, " jos et anna karkkia, räjäytetään sun postilaatikko" . Poliisit perään vaan...
Itse en omia lapsia aio halloweeninä päästää kiertämään tulevinakaan vuosina, palmusunnuntaina kyllä kierretään mummit ja kummit. Ja jos meille jonkun pyhäinpäivän tienoilla kerjääjiä eksyy, niin tyhjin käsin saavat lähteä. Aion ilmoittaa heille nätisti, että meillä ei halloweenia vietetä eikä karkkiakaan ole. Jos sitten alkavat " keppostelemaan" niin poliisit vaan paikalle.
Eikä meillä tosiaan halloweeniä vietetäkään. Lapset jos koulussa jotain noitajuhlaa pitävät tai jos joku kaveri kutsuu, niin menköön, mutta meidän kotiin ei tämmöisillä amerikkalais-kaupallisilla höpö-juhlilla ole asiaa. Kohta kai Suomessa aletaan viettää kiitospäivääkin. Pöh.
Miksi tarvitsisi avata omaa oveaan kellekään jos ei halua? Jos joku tulee ovellesi ja kerrot hänelle mielipiteesi jostain juhlapyhän vietosta tai ihan mistä vaan niin sinulla on siihen täysi oikeus! Kenenkään ei tarvitse pakosti tulla toisten ovikelloja soittelemaan. Eri asia jos alat pysäytellä ihmisiä kadulla ja valistaa siellä. Minusta ap:n mies on toiminut täysin oikein.
Meillä ei onneksi käynyt mitään kerjääjiä. Koko halloween on mielestäni turhaa amerikkalaista hömpötystä. Jos joku muu perhe sitä viettää lähettämällä lapset kerjäämään karkkia niin siitä vaan, mutta ei pidä vetää hernettä nenään jos kaikki eivät sitä vietä samalla tavalla.
En ala vastailemaan kaikille kirjoittajille erikseen, koska viestejä on niin paljon. Muutama näkökohta kuitenkin.
Ensinnäkään mieheni ei ole mitenkään ahdasmielinen tai tiukkapipo ja itse olen sitä vielä vähemmän enkä itse tosiaankaan edes kuulu kirkkoon, mieheni ammatti on minulle pikemminkin ikävä tosiasia kuin ylpeilyn aihe ;) Meidänkin lapsemme ovat pukeutuneet Halloween-asuihin päiväkodin ja koulun juhliin ja askarrelleet oma-aloitteisesti Halloween-juttuja emmekä ole siihen puuttuneet. Mielestämme Halloween on vähän hölmö juhla, jenkkiperintöä ja sinänsä tarpeeton, vaikka naamieisten järjestäminen onkin ihan ok. Lapsetkin mieluummin pukeutuisivat johonkin muuhun kuin niihin hirviöasuihin. Mutta siis vietämme Halloweenia, mutta juuri niin vähän kuin on pakko.
Kerjuulle emme kuitenkaan lapsiamme tule missään tapauksessa päästämään nimenomaan sen vuoksi että on mielestämme huonoa käytöstä kerjätä tai uhkailla ja näin se on lapsillekin selitetty. Ja vielä huonommaksi käytökseksi sen tekee se, että jossain talossa tosiaankin saattaa olla pyhäinpäivää viettämässä joku vastikään omaisensa menettänyt joka tosiaankin pahastuu luurangoista ja viikatemiehistä. Silloin kun lapsemme ovat käyneet virpomassa ja toivottamassa hyvää pääsiäistä niin he ovat käyneet vain tuttujen naapureiden luona ja jompikumpi meistä on aina ollut mukana, mielestäni se on vastuullista käytöstä vanhemmilta.
Mieheni on mielestäni erittäin hyvä lasten kanssa toimiessaan, paljon parempi kuin minä. Hän on pitänyt kymmeniä rippikouluja ja ollut muutenkin aika paljon lasten kanssa tekemisissä sekä työnsä kautta että lastemme harrastuksissa ja hän tosiaankin osaa sen. En siis hetkeäkään epäile että hän olisi pitänyt lapsille " ahdasmielistä saarnaa" tai " haukkunut heidän vanhempiaan" vaan olen varma siitä että valistus on ollut interaktiivista ja nykyaikaisten pedagogisten menetelmien mukaista vaikken itse ole ollutkaan sitä kuulemassa. Miehelleni juuri tällainen " koko kylä kasvattaa" -metodi on ollut sydäntä lähellä ja hän ottaa todella hienosti vastuun muidenkin lapsista.
Mielestäni on ihan käsittämätön väite että oven avaamatta jättäminen olisi provosointia huonoon käytökseen. Onko teillä jotain parempia metodeja epätoivottujen pimpottelijoiden hillitsemiseksi? Kaikkina aikaisempina pyhäinpäivinä olemme jättäneet oven yksinkertaisesti aukaisematta ja lapset ovat tyytyneet siihen. Tänä vuonna asia oli mieheni kertoman mukaan mennyt täysin älyttömyyksiin (oven potkiminen ja ikkunoiden hakkaaminen), mistä syystä miehen oli pakko puuttua asiaan vaikka he olivatkin juuri syömässä ja mieheni täystyöllistetty omien lasten kanssa eikä olisi millään ehtinyt puuttua asiaan. Mikähän mahtaa olla toiminnan vastustajien näkemys siitä mitä miehen olisi pitänyt tehdä? Poliisien soittaminen olisi minusta ollut vähän ylimitoitettua ja sitäpaitsi lapset olisivat varmaan poistuneet siihen mennessä kun poliisit olisivat saapuneet. Lasten vanhemmista emme tiedä mitään koska mies ei tuntenut lapsia eli siis he eivät olleet mistään ihan lähistöltä. Mielestäni sanallinen puhuttelu oli nimenomaan järkevin ja asiallisin tapa toimia.
Mielestäni on myös ihan asiallista lasten kasvattamista opettaa näille että maailmassa on erilaisia ihmisiä jotka ajattelevat asioista eri tavalla ja se pitää elämässä ottaa huomioon. Ei lapsikaan voi olettaa että kaikki aikuiset aina ymmärtävät kaikki " kepposet" ja " kujeilut" tilanteesta ja ajankohdasta riippumatta ja että kaikki aikuiset aina haluavat jaella karkkeja kaikille lapsille. Mielestäni tämän asian selittäminen lapsille kuuluisi vanhempien velvollisuuksiin mutta valitettavasti kaikki vanhemmat eivät sitä ymmärrä. Omille lapsillemme olemme opettaneet että virpomiseen kysytään pääsiäisenä lupa ja virvotaan vain jos lupa tulee. Saaduista karkeista kiitetään aina olivat ne sitten kuinka pieniä ja vaatimattomia tahansa.
Tässä keskustelussa olen pahoillani lähinnä siitä että tulin maininneeksi mieheni ammatin, se kun näyttää provosoineen monia keskusteluja kommentteihin joita tuskin muuten olisi tullut. Itselleni kun tuolla ammatilla ei juurikaan ole merkitystä eikä se näy päivittäisessä elämässäni mitenkään niin en aina osaa varoa sen kertomista vaikka olen aikaisemminkin huomannut että se on kuin punainen vaate joillekuille. Ammatin mainitsemisen jälkeen yleensä sataa sontaa niskaan kaikista niistä todellisista tai kuvitelluista vääryyksistä joita kuka tahansa uskovaksi itseään väittävä ihminen on maailmanhistorian aikana aiheuttanut.
AP
Entäpä jos oven takana olisi ollut joku sairaskohtauksen saanut, naapuri, jolla unohtui avaimet kotiin, tai joku muu apua tarvitseva.
Lisäksi olisi päässyt paljon helpommalla, kun olisi aukaissut oven ja sanonut ettei ole karkkia. Ei niitä kepposia yleensä kukaan tee, tuo " postilaatikon räjäytys" on juuri suomalainen versio kepposesta. Jenkit ja muut yleensä tekevät jonkun oikeasti viattoman/hauskan kepposen.
Varmaan asian voisi ratkaista jotenkin muutenkin. Henkilökohtainen mielipiteeni on että ihmisten pitää ymmärtää että ovikelloon vastaamattomuus tarkoittaa sitä ettei kiinnosta.
Mies oli lasten kanssa keittiössä syömässä ja keittiön ikkunasta näkee ulko-ovelle joten hän kyllä näki aivan hyvin keitä siellä oli. Keittiöstä näki myös tielle jossa lapset olivat kokoontuneet hetkeä aiemmin postilaatikkomme luokse. Yksi syy hitaaseen oven avaamiseen oli varmaan tuo tilanne jossa mies oli täystyöllistetty lasten ruokailun kanssa.
AP
Vierailija:
Pappi toimi myöskin laittomasti koska on kysymys alaikäisistä pienistä lapsista.Omat vanhemmat kasvattaa ei pappi eikä lukkari, niin kuin 100-vuotta sitten.
Taidat olla tynnyrissä kasvanut.
Ja muuten, ovien potkiminen ja ikkunoiden hakkaaminen haiskahtaa minusta jo laittomuudelta eli kotirauhan rikkomiselta. Rikollisia tässä ovat lapset. Minä olisi soittanut lastensuojeluun ja pyytänyt viemään kyseiset rikollisen alut huostaan.
Vierailija:
Suomen laki kieltää aika tarkasti " koko kylä kasvattaa" metodin. Pappi toimi myöskin laittomasti koska on kysymys alaikäisistä pienistä lapsista.Omat vanhemmat kasvattaa ei pappi eikä lukkari, niin kuin 100-vuotta sitten.
Taidat olla tynnyrissä kasvanut.
Miehen ammatin kertominen, lasten kutsuminen ipanoiksi ja sen kertominen että vapisivat kuin haavanlehdet.
Tuo ipanoiksi kutsuminen ja tärisemiselle nauraminen meni vähän yli ap:lta muuten ihan ok puuttuminen varmaankin, kertomisen perusteella.
Onneksi tuo ilkivalta kohdistui ihmisiin jotka pystyi puolustamaan itseään, eikä vanhukselle joka on yksin ja pelkää.
... Mielipiteitä hän on saanut ja yllättävän negatiivisia miehen toimintaan nähden. Itse olisin luultavimmin mennyt avaamaan oven ja kertonut, että perheessämme ei pyhäinpäivää vietetä amerikkalaisen perinteen mukaan, vaan muistellaan suomalaiseen tapaan edesmenneitä (lapsille olisin käyttänyt sanaa " kuolleita) omaisia, sukulaisia ja ystäviä sekä sodassa kaatuneita. Olisin selittänyt myös, että toivon, ettei perhettämme pyhäinpäivänä häiritä, sillä pyhäinpäivä on meille perheen juhla, jota kunnioitamme hiljentymällä ja rauhoittumalla arjen kiireestä. Olisin toivottanut lapsille hyvää pyhäinpäivää ja kehottanut heitä antamaan ihmisille pyhäinpäivän rauhan.
En kuitenkaan näe pahana AP:n miehen tapaakaan hoitaa asia. Ko. lapset kyllä jatkossa muistavat antaa AP:n perheelle pyhäinpäivänrauhan.
Olen myös sitämieltä, että mikäli lasten omat vanhemmat eivät ole opastaneet lapsiaan asianmukaiseen toisten kotirauhaa kunnioittavaan käytökseen, on " koko kylä kasvattaa" -metodi ainoa mahdollinen lähestymistapa asiaan.
Haluaisin myös kirjoittajilta 46 ja 41 tietää, missä kohtaa Suomen laissa on pykälä, joka ehdottomasti kieltää " koko kylä kasvattaa" lähestymistavan. Sen tiedän, että kehenkään ei saa käydä käsiksi, mutta ohjata ja opastaa saa pitääkin sellaisia ihmisiä (sekä lapsia että aikuisia), joilla eivät ole hallussaan normaalit kohteliaat käytöstavat tai jotka eivät ymmärrä laillisia keinoja toimia tässä yhteiskunnassa. Ohjaaminen ja opastus l. kasvatus EI pidä sisällään vieraiden (tai omillekaan) mukuloille huutamista tai tiuskimista...
T: äiti 33-v
Kutsun omia lapsiakin ipanoiksi, meilläpäin se ei ole negatiivinen ilmaisu (kuten esim. kakara), vaan sellainen " hellittelynimi" .
Miehen ammatin kertominen tosiaankin näytti olleen virhe.
Tuo " vapisivat kuin haavanlehdet" oli suora lainaus miehen kertomuksesta, se on sellainen miehen humoristinen tapa kertoa asiasta, ei mitenkään negatiivinen. Ihan samalla tavalla hän voisi todeta omasta lapsesta.
AP
Pappi tesi miten leikkiä leikitään, mutta hän ei ahdasmielisyytensä takia halunnut olla mukana. Hänen mielestä lapsia tuli rangaista, pitää portailla saarna, josta pienimmät eivät ymmärtäneet yhtään mitään.
Pelottelu oli sen luontoista, että pappi ja papin rouva ovat varmoja etteivät lapset enää uskalla tulla soittamaan ovikelloa ja pyytämään mitään, vaikka kyseessä olisi " oikea" hätä.