Mies tempaisi Halloween-kerjääjien kanssa ;)
En ollut itse eilen kotona mutta mies kertoi, että oven taakse oli ilmaantunut sitkeä kerjäysporukka, lähemmäs 10 kpl noin 8-10 vuotiasta lasta. Meillä ei ole yleensä pyhäinpäivänä avattu ovea kerjäläisille kun emme jaksa ruveta selittämään lapsille miksi on sopimatonta kerjätä, uhkailla ja käyttäytyä huonosti kun perimmältäänhän vika kuitenkin on vanhemmissa jotka moisen sallivat.
No, tämäpä porukka oli ensin aikansa soittanut ovikelloa. Kun ovea ei aukaistu niin olivat ruvenneet potkimaan sitä. Kun potkiminenkaan ei ollut tehonnut niin olivat lähteneet kiertämään taloa ja hakkaamaan ikkunoita. Sitten olivat palanneet ovelle pimputtamaan ovikelloa.
No, mies oli tästä suivaantunut ja mennyt viimein avaamaan oven ja kysynyt että tietävätkö lapset mikä päivä tänään on. Olivat yrittäneet änkyttää jotain karkeista ja kepposista niin mies oli sitten selittänyt ipanoille koko jutun pyhäinpäivästä ja sen taustasta, merkityksestä, tavoista jne. (mies on pappi, joten selitys oli varmaan aika perusteellinen).
Sitten hän oli vielä kysynyt että olivatko lapset mielestään käyttäytyneet hyvin pimpotellessaan, potkiessaan ja hakatessaan ikkunoita ja kertonut että nimenomaan kyseisenä päivänä kerjääminen ja uhkailu sekä pukeutuminen luurangoiksi ja viikatemiehiksi on erityisen epäsopivaa ja huonoa käytöstä.
Lopuksi hän oli onneksi vielä sanonut lapsille että eihän tämä heidän vikansa ole vaan niiden aikuisten vika jotka eivät ole heille asiaa kertoneet ja tervetuloa meille virpomaan sitten pääsiäisenä.
No joo, minä nauroin katketakseni kun mies äsken jutun kertoi. Ipanat olivat kuulema vavisseet kuin haavanlehdet tuossa portailla, mutta saavatpahan kasvatusta edes jostain jos ei kotona älytä sitä antaa :-) Saas nähdä tulevatko pääsiäisenä.
Kommentit (124)
Ihmisiä vaan on niin joka junaan. Onneksi kannoitte kortenne kekoon ja valistitte lapsia asiassa, jossa heillä oli sivistyksen mentävä aukko.
Minäkin haluaisin kuulla 102:n vastauksen alkuperäiselle.
AP kirjoittaa tosi järkevästi ja myös tuolla toisessakin ketjussa tosi asiallisesti papeista ja pappien vaimoista.
Ärsyttävää kun jokaikistä kirjoitusta tällä palstalla haukutaan provoksi.
http: //www. vauva-lehti. fi/ keskustele/tm. asp? appid=92&m=11662853&p=1&tmode=1&smode=1
Ei noin asiantuntevasti osaa eikä jaksa kirjoittaa kukaan provoilija, kyllä ap on ihan oikealla asialla.
Hän jopa näki, että lapsia on tulossa. Tiesi mistä leikistä on kysymys.
Jos hän olisi toiminut oikein, ovikellon rimputtelu olisi päätynyt kaikkia osapuolia tyydyttävästi. Nyt se päätty pelkkään kaaokseen ja lasten leikki päättyi surullisesti.
Kenen syytä on, että näitä uskonnolisia ilmiöitä on pilvinpimein? Aivan AIKUISTEN!!! Ei lapselle saa tuputtaa näkemyksiään, jos ne loukkaavat lapsen ihmisyyttä tai alkuperää.
Nämä lapset eivät tienneet tehneensä väärin tai menneensä yli rajan. Koska media ja aikuiset luovat nämä säännöt, mitä saa tehdä ja mitä ei. Kaupat ovat pullollaan rekvisiittaa jota myydään lapsille. Kuje tai karkki on leikin nimi. Tässä leikissä lapselle annetaan lupa olla mörkö/kummitus ja hirviö kerran vuodessa. Lapsi tietää ettei kummituksia ole olemassa tämä on leikkiä.
On tietysti olemassa JOPA aikuisia miehiä jotka uskovat henkiolentoihin, mutta se onkin jo toinen juttu.
sen verran kummallisissa yhteyksissä provoa aina tarjotaan.
Tämä aloitus ei taatusti ollut provo ja sen nyt näkee jokainen ketjua lukeva!
mutta pappi ei käyttäytyis noin ja akka vielä ilakoisi sillä..
Minusta se olisi kyllä paljon kummallisempaa kuin se että pappi toimisi noin. Minusta tuo AP:n miehen toiminta oli ihan asiallista ja normaalia aikuisen ihmisen käytöstä, en ymmärrä miksei tuollaista voisi täällä kertoa.
Jos ap haluaisi provoilla niin kai hän nyt olisi vähän hurjemman tarinan keksinyt ja jättänyt kertomatta miehensä ammatin?
Ja se ettei ovea avata ja lapset huomaavat, että kotona ollaan, EI oikeuta " leikkiä" huligaania ja potkia ovia ja hakata ikkunoita.
Meillä ainakin isoäiti olisi ollut suunniltaan kesken päivällistä tälläisestä!
Eli ei mitään puolusteluja, lapset toimivat väärin, ap:n mies ketjun mukaan täysin oikein. Ja piste.
He eivät ole mitään hulikaaneja, jos niin luulet. Vai kuvitteletko sinä, että he toimivat päivittäin potkien ihmisten ovia.
Tämä uskonnollinen tapa tulee jäädäkseen.
Vierailija:
Hän jopa näki, että lapsia on tulossa. Tiesi mistä leikistä on kysymys.Jos hän olisi toiminut oikein, ovikellon rimputtelu olisi päätynyt kaikkia osapuolia tyydyttävästi. Nyt se päätty pelkkään kaaokseen ja lasten leikki päättyi surullisesti.
Kenen syytä on, että näitä uskonnolisia ilmiöitä on pilvinpimein? Aivan AIKUISTEN!!! Ei lapselle saa tuputtaa näkemyksiään, jos ne loukkaavat lapsen ihmisyyttä tai alkuperää.
Nämä lapset eivät tienneet tehneensä väärin tai menneensä yli rajan. Koska media ja aikuiset luovat nämä säännöt, mitä saa tehdä ja mitä ei. Kaupat ovat pullollaan rekvisiittaa jota myydään lapsille. Kuje tai karkki on leikin nimi. Tässä leikissä lapselle annetaan lupa olla mörkö/kummitus ja hirviö kerran vuodessa. Lapsi tietää ettei kummituksia ole olemassa tämä on leikkiä.
On tietysti olemassa JOPA aikuisia miehiä jotka uskovat henkiolentoihin, mutta se onkin jo toinen juttu.
Ensinnäkin sellainen seikka, että kaikki ihmiset eivät pidä siitä, että ovikello rimputetaan ja vaikka ihminen olisi kotona, hän ei välttämättä juuri sillä hetkellä pääse avaamaan ovea. Toisekseen, on syytä korostaa lapsille, että toisen kotirauhaa EI RIKOTA potkimalla ovea tai hakkaamalla ikkunoihin. Tuon ikäisten lasten pitäisi tietää jo tämä. Kyllä on kotikasvatuksessa vialla jotain ja pahasti, jos ei tiedetä. Ihmettelen suuresti, että kotona ei pikku keppostelijoita ohjeisteta, että jos ei ovea avata, niin sitten siirrytään mukisematta eteenpäin. Jos näillä lapsilla olisi ollut edes alkeelliset käytöstavat hallussa, niin koko episodilta olisi vältytty.
Kenen syytä sitten on, että jälleen kerran tällainen amerikkalainen krääsäjuhla yritetään saada osaksi suomalaista yhteiskuntaa? Markkinavoimien tietysti. Omasta mielestäni minulla ja monilla muillakin on oikeus elää kotonaan ilman, että ovella ramppaa jatkuvasti lapsia kerjäämässä karkkia. Mitäpä jos vaihteeksi yrittäisit sellaista ratkaisua, että ostat ne karkit lapsellesi itse? Järkkää vaikka naamiaiset, niin saavat pukeutua.
Nämä lapset eivät nähtävästi tienneet tekevänsä väärin. Lapsia siitä ei voi syyttää, sillä syy on vanhemmissa. Vanhemmissa, jotka curlaavalla kasvatustyylillään eivät opeta lapsia kunnioittamaan muita ihmisiä. Tästä sitten seuraa se, että muiden on tehtävä se kasvatustyö äiskän ja iskän puolesta. Ei ihme, että vavistaan kuin haavanlehdet, jos ei ole koskaan kuullut sanaa " ei" aikuisen suusta. Sanonpa vain, että tuon ikäiselle oli jo aikakin kuulla.
Lapselle tämä keppostelu on varmasti leikkiä, mutta omalla kohdallani en sietäisi sitä, että ovia potkitaan ja ikkunoihin paukutellaan, jos ovea ei avata. Leikki ei anna oikeutta toimia väärin, kun se leikki ei menekään niin kuin oli ajatellut. Itse olisin ottanut lasten nimet ylös ja tehnyt ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta. Olisivat vanhemmat saaneet selvitellä asian lastensuojelun kanssa.
Kekrin viettoon kuului, että " nuoriso" kierteli talosta taloon " pukeutuneina" (resursseista johtuen tämä tarkoitti esim. takkia väärinpäin päälle puettuna) ja saamassa kestitystä.
Eli jos tässä nyt pitää kinastella kumpi tapa viettää loka/marraskuun vaihdetta - pyhäinpäivän hiljentyminen vai halloweenin " riekkuminen" - on jollain lailla oikeampi, niin kekrillä on ainakin pidemmät perinteet.
Vierailija:
suomessa juhlitaan perinteisesti pyhäinpäivää ja ennen vanhaan kekriä. Tietääkseni kummankaan viettoon ei kuulu karkin kerjääminen ovilla.
Minä en lähde tähän Halloween-hömpötykseen mukaan. Minulla pyhäinpäivä on rauhoittumista varten.
Oven avaamisesta kysyisin, onko sekin jokin uusi curlingilmiö?
Kyllä minulle on opetettu, että ovi avataan aina vieraille, olivat ne sitten lapsia tai aikuisia. Tai oli vierailu lyhyt tai pitkä. Sivistykseen kuuluu avata ovi ja kysyä mitä vieraalla on asiaa.
Kuvittele itsesi tilanteeseen, että soitat ovikelloa. Asukas, isänta tai emäntä katselee vain ikkunasta vihaisesti toivettasi päästä sisään tai juttusille?
Eikö se kerro aika paljon talon asukkaasta.
Muuten on turha mennä pimpottamaan. Kyllä se kuulkaa vaan on niin, että harvalle tuo karkki tai kepponen on tuttu, ainakaan täällä missä me asutaan..
Vierailija:
Oven avaamisesta kysyisin, onko sekin jokin uusi curlingilmiö?
Kyllä minulle on opetettu, että ovi avataan aina vieraille, olivat ne sitten lapsia tai aikuisia. Tai oli vierailu lyhyt tai pitkä. Sivistykseen kuuluu avata ovi ja kysyä mitä vieraalla on asiaa.Kuvittele itsesi tilanteeseen, että soitat ovikelloa. Asukas, isänta tai emäntä katselee vain ikkunasta vihaisesti toivettasi päästä sisään tai juttusille?
Eikö se kerro aika paljon talon asukkaasta.
Lapset tekivät väärin, koska kotikasvatus on mitä ilmeisimmin ollut puutteellista. Sinänsä tietysti lapset voidaan nähdä uhreina. Onneksi ap:n mieheltä löytyi sen verran selkärankaa, että ojensi näitä lapsia. Hyvää tekee niille.
Minulle taasen on opetettu, että ovea ei avata vieraille, vain tutuille. Minulle ei sen sijaan opetettu, että oven potkiminen tai ikkunoiden hakkaaminen olisi sallittua, jos jostain syystä ovea ei voi / halua avata. Ehkä tämä omituisuus sitten juontaa 70-luvulta, jolloin itse olin lapsi.
Kertoo aika paljon näiden lasten kotioloista, jos edes alkeellisimpia käytöstapoja ei ole kouluikään mennessä opetettu. Sääliksi käy.
Vierailija:
3 Haloween on yksi päivä vuodessa ei joka viikonloppu.
Jospa olemme juuri pyhäinpäivänä päättäneet kokoontua perheen ja sukulaisten kanssa yhteiselle aterialle. Ei siinä huvita hyppiä edestakaisin karkkia jakelemassa kerjääville lapsille. Saatikka sitten kasvattamassa muiden kakaroita.
Itse täällä Helsingin keskustassa juuri painotan ettei todellakaan avata! Enkä muuten avaa itsekään vaikka olen jo aikuinen!
Maallakaa ei kaiketi voi olla ihan sinisilmäinen enää.
Taitaa täällä nyt olla linjoilla äippä jonka lapsi ja HÄN sai opetuksen, miten on kohteliasta käyttäytyä toisia kunnioittaen. Siksi nämä kummalliset viestit, lapsiuhreista ja laittomuuksista jne.
Valitettavaa, ettette pysty näkemään, että lapsenne toimi väärin ja saivat ohjeistuksen toimia oikein, teidän pitäisi olla kiitollisia, mutta ei..
Kyllä on paha paikka joillekin..
Mutta tässä oli nyt kysymys aikuisesta miehestä joka ei aukaise ovea lapsille, on jo aika outo tapaus.
Maalla on ovet auki. Vieraat tunnetaan ja ja ovi avataan 99,9% kaikille.
Lapsia ei varmasti jätetä oven taakse oli sitten halloween- tai pääsiäisnoita kuteet päällä.
Kylän kummajainen ei avaa ovea. Papin jo virkansa puolesta pitäisi avata ovet kaikille ja erityisesti lapsille.
Taitaa olla leipäpappi kyseessä, joka ei ole enää pappi työajan ulkopuolella.
Tuollaisia vanhempia toivoisi olevan huomattavasti enemmän.