Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko henkilökohtaisen avustajan duuni vain siivota?

Vierailija
12.07.2013 |

luulin työhön kuuluvan muutakin kuin 3h viikossa siivoamista?!

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mielisairas, joka oletti että en edes saa paria minuuttia tehdä mitään muuta kuin tyontää hänen pyöräätuoliaan- jos erehdyin lyhyesti vastaamaan tärkeään puheluun se oli maailmanloppu. kahvitaukoja ei ollut mutta mitään omia asioita ei saanut hoitaa paria minuuttia, alkoi tuntumaan että nenän niistäminen kestää liian kauan itselläni. Etsi huonoja asioita, ja soitti työajat edellisenä päivänä aikaisintaan, vain silloin kun hänelle itselleen ne sopi. Muita en olisi saanut avustaa koska ei ehkä sovi hänen aikatauluunsa. huh huh. että näille annetaan sitten työnantajan velvollisuudet, kun ei onnistu edes työvuorolistat.

pajon on kuitenkin erilaisia.

Vierailija
2/69 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin heittää oman kokemuksen tähän keskusteluun! Itse olen henkilökohtaisena avustajana pyörätuolissa olevalle vanhalle naisihmiselle. Vaikka mies on kotona, autan aamulla sängystä, puen, käytän vessassa, käytän suihkussa, teen ruokaa, siivoan kerran viikossa, laitan koirille ruokaa, laitan paplareita, saatan tehdä vaikka manikyyrin, oion verhoja, pyykkään, viikkaan, tiskaan, ilalla yökkäriin ja sänkyyn, kaikkea. Jos työtunteja on niin silloin tosiaan tehdään töitä eikä pelkästään kenata.

Toki minäkin välillä vain katson telkkaria avustettavan kanssa kun ei mitään tekemistä ole. Eihän kukaan kotonakaan koko ajan jotain tee, välillä vain lueskellaan lehtä :) Tykkään tästä työstä! Toki mukava asiakas tuo työhön niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teetkö tuon siivoamisen lisäksi myös jotain muuta? Mikä työaika sinulla on? Itse olen tehnyt avustajan hommia kolmisen vuotta ja kyllä myös se siivous on työnkuvaan kuulunut muiden hommien lisäksi.

Vierailija
4/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en siivonnut koskaan, sitä varten oli siivooja. Avustin jokapäiväisissä jutuissa, toimin autokuskina, lykin pyörätuolissa sinne ja tänne, pissitin koiria, joskus harvoin laitoin ruokaa. Tiedän, että osalla henkilökohtainen avustaja on sama kuin perheen palvelija, mutta minä en ole sellaiseen suostunut.

Vierailija
5/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammainen työnantaja saa itse määritellä työn kuvan, kyllä se voi noin vähillä tunneilla olla pelkästään siivoamista.

Vierailija
6/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olen vain siivonnut! matot ulos jokakerta ym. siivoukset.   

AP

Vierailija
7/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olen vain siivonnut! matot ulos jokakerta ym. siivoukset.   

AP

Vierailija
8/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vammaiselle vain ilmainen kotiorja. Vaikka vaimo oli täysin toimiva, minä tein ruuat, hoidin lapset, siivosin, pesin mattoja, järjestelin varastoa jne. Perhe grillaili ja rentoutui ja meikäläinen ahersi, varsinaisia hoidollisia toimenpiteitä oli tosi vähän. (Työhön piti olla hoitajan koulutus koska siihen kuului "vaativia hoidollisia toimenpiteitä", jotka sitten olivatkin pyllyn pesu ja insuliinin pisto.)

Vierailija
9/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:33"]

Minä olin vammaiselle vain ilmainen kotiorja. Vaikka vaimo oli täysin toimiva, minä tein ruuat, hoidin lapset, siivosin, pesin mattoja, järjestelin varastoa jne. Perhe grillaili ja rentoutui ja meikäläinen ahersi, varsinaisia hoidollisia toimenpiteitä oli tosi vähän. (Työhön piti olla hoitajan koulutus koska siihen kuului "vaativia hoidollisia toimenpiteitä", jotka sitten olivatkin pyllyn pesu ja insuliinin pisto.)

[/quote]

Minulla yritettiin samaa. Ilmoitin, että hoidan lapset vain, jos ovat samassa huoneessa asiakkaan kanssa eli toimin asiakkaan käsinä ja jalkoina. Siitä tuli hirveä riita, sillä "miten nyt pääsen päiväunille, jos täytyy lapset vahtia". Sama siivoamisen kanssa eli siivosin äärettömän huonosti ja hitaasti ihan vain siksi, että vaimon sotkujen siivoaminen ei kuulu miehen avustajalle.

Vierailija
10/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajalle kuuluu tehtävät, joita hänen työnantajansa, eli avustettava hänelle päättää. Tehtäviä, joita avustettava itsekin saattaisi hoitaa. Kertooko sanapari "henkilökohtainen avustaja" mitään? Jos avustettavalla vanhemmalla on lapsia, lasten käyttäminen leikkikentällä tai metsässä ei välttämättä avustettavalta onnistu, vaikka kuuluu vanhempien tehtäviin. Lain perusedellytys avustajalle on, että avustettava kykenee itse määrittelemään tarpeen ja tehtävät.

Jos annetut tehtävät häiritsevät, kannattaa kertoa avustettavalle suoraan, eikä hidastaa töitä. Avustettavalle lasketaan avustettavat tunnit normaalin joutuisuuden mukaan. Etenkin siivous on avustettavalle tärkeä apu ja se mitä jää tekemättä, avustettava ei yleensä pysty itse hoitamaan. 3 tuntia viikossa on todella vähän avustusta kenelle vaan avustusta tarvitsevalle, joten jos sen hukkaa, koska itse ei näe tehtävän tarvetta, on väärässä paikassa töissä. Kai avustajat omankin kodin siivoavat? Miksi mennä toista avustamaan, jos ei avustakaan?

Vierailija
11/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kyllä se vaimonkin sotkun siivoaminen kuuluu hommiisi. Sinun tehtävänä on tehdä niitä mitä mies, avustettava tekisi itse jos pystyisi. Jos vaimo on terve ja töissä ja mies sairas / vammainen, kuuluu kotihommat sinulle. Olet avustettavan käsien jatke.

Vierailija
12/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:33"]

[/quote]

Eli olisitko halunnut sitten grillata ja rentoutua työaikanasi? Yleensä avustaja on kotona perheen vapaa-aikana, eli kun perhe on kotona eikä töissä. Pitäisikö avustettavan perheen järjestää jotain avustajan hyväksymää tehtävää vapaa-ajalleen?

Vai etkö itse koskaan grillaa? Kyllä vammaiselle kuuluu oikeus grillata ja avustajan tehtävä auttaa kotona liittyy nimenomaan siihen, että vammainen saa myös tehdä sellaista, mihin ei normaalisti kykenisi. Avustettavan perhe joutuu jo muutenkin avustamaan vammaista päivittäisissä rutiineissa. 

Vierailija
13/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:53"]

Höpö höpö. Kyllä se vaimonkin sotkun siivoaminen kuuluu hommiisi. Sinun tehtävänä on tehdä niitä mitä mies, avustettava tekisi itse jos pystyisi. Jos vaimo on terve ja töissä ja mies sairas / vammainen, kuuluu kotihommat sinulle. Olet avustettavan käsien jatke.

[/quote]

Vaimo oli kotona, mies oli kotona. Vaimo ei todellakaan tehnyt mitään kotitöitä vaan vetosi, että mies tekisi, jos voisi. Siinä vaiheessa kun piti ryhtyä vetoketjuja vaihtamaan, oli pakko mieheltä kysyä, miten se tehdään. Ei osannut. En vaihtanut, vaikka osasin.

Vierailija
14/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:53"]

Avustajalle kuuluu tehtävät, joita hänen työnantajansa, eli avustettava hänelle päättää. Tehtäviä, joita avustettava itsekin saattaisi hoitaa. Kertooko sanapari "henkilökohtainen avustaja" mitään? Jos avustettavalla vanhemmalla on lapsia, lasten käyttäminen leikkikentällä tai metsässä ei välttämättä avustettavalta onnistu, vaikka kuuluu vanhempien tehtäviin. Lain perusedellytys avustajalle on, että avustettava kykenee itse määrittelemään tarpeen ja tehtävät.

Jos annetut tehtävät häiritsevät, kannattaa kertoa avustettavalle suoraan, eikä hidastaa töitä. Avustettavalle lasketaan avustettavat tunnit normaalin joutuisuuden mukaan. Etenkin siivous on avustettavalle tärkeä apu ja se mitä jää tekemättä, avustettava ei yleensä pysty itse hoitamaan. 3 tuntia viikossa on todella vähän avustusta kenelle vaan avustusta tarvitsevalle, joten jos sen hukkaa, koska itse ei näe tehtävän tarvetta, on väärässä paikassa töissä. Kai avustajat omankin kodin siivoavat? Miksi mennä toista avustamaan, jos ei avustakaan?

[/quote]

Henkilökohtaisen avustajan tulee avustaa yhtä henkilöä, ei koko perhettä. Sanooko sana henkilökohtainen sinulle mitään?

Vierailija
15/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:06"]

Henkilökohtaisen avustajan tulee avustaa yhtä henkilöä, ei koko perhettä. Sanooko sana henkilökohtainen sinulle mitään?

[/quote]

Henkilökohtainen avustaja on avustettavan henkilökohtainen työntekijä. Tehtävät ovat mitä avustettava pyytää, ei mitä avustettava avustajan mielestä tarvitsee. Henkilökohtainen avustaja määrätään, jotta henkilö kykenee elämään yhdenvertaisesti. Esimerkiksi avustettava itse ei välttämättä pääse käyttämään lapsia vammansa takia harrastuksissa, joten avustaja voi tehdä sitä, jos avustettava pyytää. Ruoanlaitto perheelle on normaali tehtävä, jota perheenjäsenet usein tekevät vuorotellen, mutta avustettava ei välttämättä vammansa takia kykene tekemään. Ei perheissä laiteta ruokaa vain yhdelle henkilölle.

Avustaja on avustettavan kädet, joiden käytöstä avustettava itse päättää.

Vierailija
16/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:06"]

[/quote]

Henkilökohtainen tarkoittaa, että puoliso ei anna tehtäviä, vaan avustettava itse. Toki tehtävät voivat olla puolison ja avustettavan keskenään sopimia.

Vierailija
17/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten lisääntymässä määrin tuo, että henkilökohtaisia avustajia palkataan kotiin ja yritettään pitää ihan orjina. Joku porsaanreikä on laissa, kun tuntuu, että mitä typerimmät sairaudet menee läpi. Jos kotona on terve puoliso sairaan lisäksi niin rajansa se kaikella mitä tekee.

Olen ollut joskus henkilökohtaisena avustajana. Homma toimi aikansa. SItten alkoi tulla ongelmia. Isoin ongelma oli perheen nainen. Mustasukkaisuus jylläsi. Turhasta. Joo lopetin aika pian. EN jaksanut sitä.

Vierailija
18/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tähän nyt liittyy se, että grillaako avustaja ikinä? Jos terve vaimo grillailee ja avustaja raataa kotiorjana, siis tekee vaimon hommia, niin eikö se ole vähän väärin? Kait se vaimo voisi omat pyykkinsä pestä ja grillata sen jälkeen, niinhän jokainen meistä terveistäkin tekee?

Vierailija
19/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:19"]

On muuten lisääntymässä määrin tuo, että henkilökohtaisia avustajia palkataan kotiin ja yritettään pitää ihan orjina. Joku porsaanreikä on laissa, kun tuntuu, että mitä typerimmät sairaudet menee läpi. Jos kotona on terve puoliso sairaan lisäksi niin rajansa se kaikella mitä tekee.

[/quote]

Tuo on subjektiivinen näkemyksesi, joka ei perustu mihinkään. Avustajaa ei saa helposti tarpeeseenkaan. Katso vaikka tilastoja kuinka vähän mitään apuja on tarjottu vammaisille, vanhuksille tai taakan alla oleville perheille. Sosiaalitoimi leikkaa kaikessa jossa on mahdollista. Kenenkään ei tarvitse mennä toisen avustajaksi palkatta orjaksi, vaan avustajille maksetaan sopimusten mukaista palkkaa. Jos työ ei maistu, eli jos ei halua siivota, laittaa ruokaa tai avustaa, silloin kannattaa hakea muita töitä. Avustajan kuuluu auttaa.

Vierailija
20/69 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:29"]

Miten tähän nyt liittyy se, että grillaako avustaja ikinä? Jos terve vaimo grillailee ja avustaja raataa kotiorjana, siis tekee vaimon hommia, niin eikö se ole vähän väärin? Kait se vaimo voisi omat pyykkinsä pestä ja grillata sen jälkeen, niinhän jokainen meistä terveistäkin tekee?

[/quote]

Onko jossain lueteltu terveen vaimon hommat? Eikö avustettavien vaimot saa grillata?

Eli miehen avustaja ei saa tehdä naisten hommia, kuten siivousta, tiskausta, ruoanlaittoa, pyykkäystä jne, koska ne kuuluu vaimoille? Oletko huomioinut montako tuntia se terve vaimo on päivittäin ja viikottain auttamassa avustettavaa kun et itse ole paikalla?

Avustaja tekee juuri sitä, mitä avustajalle sanotaan. Jos vaimo ei ole avustettava, miten se ylipäätään kuuluu avustajalle, mitä vaimo tekee silloin, kun on siellä paikalla? Avustajanko pitäisi katsoa miehen kanssa sohvalla telkkaria, kun vaimo tekee ruokaa?