Lapseni itki lohduttomasti, katseli ikkunasta muiden lasten Halloween bileitä, häntä ei kutsuttu!
Lapseni on vilkas tapaus ja sen vuoksi syrjitty. Hänet jätetään usein leikkien ulkopuolelle ja monesti juuri tavallisten lasten vanhempien toiveesta. Miten osaan kasvattaa lapsestani ehyen vahvan ihmisen? Auttakaa ja antakaa vinkkejä miten pettymysten jatkuva kokeminen auttaa pientä lasta kasvamaan hyvän itsetunnon omaavaksi, eikä ikuiseksi luuseriksi?
Kommentit (162)
Oheistan lapseni niin, että juhliin kutsutaan kaverit. Ei automaattisesti vaikka koko luokkaa. Jos kerran vuodessa vietetään välitunti yhdessä/ei koskaan olla koulun jälkeen yhdessä niin ei täyty kriteeri.
En haluaisi, että oma lapseni kutsuttaisiin säälistä tai vain siksi, että hän olisi ainoa, jota ei kutsuta. Sekin " kiintiömäisyys" näkyy kuitenkin usein myös kohtelussa itse juhlassa (saa leikeissä huonoimman roolin ym.).
En edelleenkään käsitä, miksi lapsen pitäisi kutsua sellaisia juhliinsa, joista hän ei pidä?
Painotan edelleen, että toimeen on tultava kaikkien kanssa - niin koulussa kuin vapaa-ajallakin. Koulussa ketään ei saa jättää yksin eikä kiusata (lällättelemällä tai muutenkaan).
Vapaa-ajalla leikitään niiden kanssa keiden kanssa halutaan. Kaikki kutsutut eivät aina ole edes luokkakavereita!
34
Tällaisissa vaikessa tilanteissa minusta on väärin jättää lapsia selviämään yksin oman tai toisen häiriköinnin kanssa. Itse ole lopulta tehnyt sen, että rajoitan omia lapsiani olemasta erään lapsen kanssa. Tämä typykkä aiheuttaa joka kerran pienen katastrofin. Koen kuitenkin, että olisi epäeettistä hylätä ihminen kokonaan. Siispä rajoitetusti annan heidän leikkiä yhdessä. Sitten jäkikäteen ja välillä yhdessäolon aikanakin jooudun käymään läpi asioita.
Vierailija:
En edelleenkään käsitä, miksi lapsen pitäisi kutsua sellaisia juhliinsa, joista hän ei pidä?
34
Se, että jättää yhden kutsumatta vaan koska ei pidä jostain, on äärimmäistä moukkamaisuutta. Sitten pitää katsoa sitä vieraslistaa vähän tarkemmin, ja kutsua pienempi porukka, mutta yhtä ei saa jättää ulkopuolelle. Ei vaan saa.
Vierailija:
(Koko luokkaa ei voinut kutsua jo tilanahtauden takia).Kaikki pojat - yhtä lukuunottamatta - kutsuttiin. Miksi tätä yhtä ei kutsuttu?
Kyseessä on vilkas kaveri, joka on taipuvainen kiusaamiseenkin. Lapseni PELKÄÄ häntä, vaikka ko. lapsi ei juuri häneen olekaan kepposiaan ym. kohdistanut. Kyseinen lapsi kuulemma huutaa ja kirkkuu niin paljon, että korviin sattuu.
Miksi minun pitäisi pakottaa lapseni kutsumaan sellainen vieras, jota hän pelkää?
Jos toivoisin pahaa vaan sulle niin soisin että sun lapsesi olisi joku kerta se yksi ainoa jota ei kutsuta " jo tilanahtauden takia" .
Helvetin urpo.
Vierailija:
Minä jätin kutsumatta poikani eskarista yhden hyvin hiljaisen ja syrjäänvetäytyvän pojan oman lapseni toivomuksesta. Tästä hissukasta ei kuulemma ole mitään iloa, koska hän ei osallistu muidne leikkeihin. Kuulemma pyytää jatkuvasti aikuisia rauhoittamaan menoa ja hiljentämään ääntä.Ajattelin, että ei ehkä haluakaan juhliin, kun päivätkin eskarissa ovat " liikaa" .
Ai että siitä hissukasta ei ole mitään iloa. Kuule siitä on varmaan esim. vanhemmilleen paljon iloa.
Mutta sitähän sinä itsekeskeinen ja empatiakyvytön idiootti et voi ymmärtää.
Vierailija:
Aikuinen ihminen jättää yhden kutsumatta tiedostaen, että hän on ainut joka jää kutsun ulkopuolelle. =( Voi, mihin tämä maailma on menossa, kun jo aikuisetkin käyttäytyy tuolla tavoin..Itse sanoisin lapselleni lukumäärän kuinka monta saa kutsua ja huomioisin sen, ettei kukaan jää YKSIN ulkopuolelle. Toinen vaihtoehto olisi, että kutsuttaisiin kaikki ketään syrjimättä.
Itse tunsin suunnatonta ylpeyttä juuri tänään, kun lapseni ystävät olivat päättäneet, että yksi jää leikin ulkopuolelle. Poikani oli sanonut, että kaikkien kuuluu päästä mukaan ja tämä syrjittykin pääsi kuin pääsikin leikkiin mukaan. Lapsella ikää vasta 6 vuotta, mutta alusta asti on opetettu, että ketään ei jätetä yksin.
Muistakaa aina, että se lapsi voi jonain päivänä olla omanne, jota ei huolita mukaan. Lapset voivat olla julmia, mutta vanhempien tehtäviin kuuluu ohjata heitä. Ja mitä se haittaisi jos pippaloihin tulisi villi lapsi? Kai sitä voisi aikuisena valvoa hieman ja ohjata eteenpäin?
Itse olen huomannut sen että villeimmätkin pojat rauhoittuvat kun aikuisella (varsinkin vähän vieraammalla aikuisella) on tarpeeksi auktoriteettia. Eikä vaan piipitetä että ollaanpa nyt rauhassa...
Nykyään vaan tuntuu että ei vaan viitsitä, halutaan päästä helpolla.
Minä, minä, minä, minä... se on monen motto tänä päivänä.
Yhtä poikaa lukuunottamatta koko luokka on ollut tervetullut. Tämä kutsumatta jätetty poika on kiusannut poikaani jo eskarista lähtien. Potkinut, repinyt vaatteita, kampannut, potkinut selkään ja paiskonut ovea suoraan poikaani päin. En ymmärrä miksi pitäisi tämä häirikkö poika kutsua ? Muutkaan poikani luokalta eivät kutsu tätä häirikköä juhliinsa. Koulu ei saanut tätä kiusaamista loppumaan, joten tein rikosilmoituksen viime keväänä. Kiusaajan vanhempien mielestä heidän pojassaan ei ollut koskaan vika, milloin syy oli reksissä, milloin opettajassa ja milloin kiusatussa.
Tänä kesänä ONNEKSI tämä kiusaaja perheineen muutti pois.
Poikani on nyt 6 lk:lla.
jos hänet olisi kutsuttu mukaan, olisi hän ehkä kokenut kuuluvansa joukkoon, ja lopettanut kiusaamisen. Syytä varmasti on muissakin kuin vain tässä pojassa.
Vierailija:
En haluaisi, että oma lapseni kutsuttaisiin säälistä tai vain siksi, että hän olisi ainoa, jota ei kutsuta. Sekin " kiintiömäisyys" näkyy kuitenkin usein myös kohtelussa itse juhlassa (saa leikeissä huonoimman roolin ym.).En edelleenkään käsitä, miksi lapsen pitäisi kutsua sellaisia juhliinsa, joista hän ei pidä?
Painotan edelleen, että toimeen on tultava kaikkien kanssa - niin koulussa kuin vapaa-ajallakin. Koulussa ketään ei saa jättää yksin eikä kiusata (lällättelemällä tai muutenkaan).
Vapaa-ajalla leikitään niiden kanssa keiden kanssa halutaan. Kaikki kutsutut eivät aina ole edes luokkakavereita!34
Olen juuri saman mieltä.
Vierailija:
Ei kenenkään tarvitse olla säälistä toisen kanssa. Kyllä jokaisen lapsen on ansaittava ne kaverit ja uskon että myös ADHD-lapsilla on mahdollisuus hyviin kaverisuhteisiin, kunhan vanhemmat ainakin aluksi toimivat suhdeopastajina, ja opettavat lasta olemaan muiden kanssa niin että kaverit hyväksyy mukisematta mukaan.
ja että niiden erilaistenkin lasten kanssa voi olla kaveri.
SINUN normaalilapsen vanhempana pitää tämä opettaa lapsellesi.
Kirjoituksestasi päätellen tosin se on sinulle todennäköisesti mahdotonta.
Tälle pojalle ei auta puhe. Vaikka hänelle sanoo että lopeta, niin samantien voi potkasta jotain vaikka mahaan. Opettajia löi minkä ehti. Luuletko todellakin että ADHD lapsi voi lopettaa häirikkökäyttäytymisen jos vanhemmat eivät siihen mitenkään puutu vaan suorastaan kannustavat ?
Apua, en ole mikään leikkiekspertti, jotain kivaa pitäisi kehittää, onko MITÄÄN ehdotuksia? Auttakaa, siihen on vain 2 päivää!
ja te syrjijät: pitäkää huoli siitä, että jos lapsenne ei pidä jostain henkilöstä, eikä kutsu tätä juhliinsa, niin hän EI LAULA SIITÄ PITKIN KYLIÄ!!! En kutsunut sitä, kun se on niin ja niin tyhmä jne.!! Muutkin lapset alkavat sitten syrjimään tätä yhtä, eikä kukaan sitten viitsi kutsua häntä!! Jos ei jostain tykkää, eikä häntä kutsu, niin ok, kunhan ei tartuta tuota moukkamaista käytöstä muihin!
Valot sammuksiin ja etsijälle taskulamppu käteen.
Vierailija:
Yhtään potkijaa, kiroilijaa, haukkujaa, lällättelijää, lyöjää, tukistajaa, jne emme kaipaa pilaamaan lapsemme juhlia. Päiväkodissa tällaista lasta on pakko sietää (taas on kamalat hampaanjäljet tytön käsivarressa, ja maanantaina lelupäivänä tämä pikku paskaläjä oli tahallaan rikkonut tyttömme Barbien vaatteet, edellisviikolla repi kaulakorun tyttömme kaulasta niin että kaulaan jäi kipeät jäljet ja kultaketju meni poikki) mutta mikään mahti maailmassa ei saa minua kutsumaan häntä meille kotiin, kiusaamaan lastani ja muita lapsia, terrorisoimaan, hajoittamaan paikkoja, pilaamaan kaikkien muiden ilon.
Eli jos ja kun vaihtoehdot on hyvä mieli meidän lapselle ja hänen kavereilleen mutta paha mieli tälle häirikkö-ongelmalapselle, tai paha mieli, pelkoa, kipua ja itkua meidän lapselle ja hänen kavereilleen mutta hyvä mieli tälle pikkuterroristille, niin mitäs luulette, kumpi vaihtoehto valitaan?
Olette totaalisen tekopyhiä jos väitätte, että te kyllä kutsuisitte tällaisen lapsen juhliin ettekä jättäisi ulkopuolelle!
Varmaan tämän lapsen äiti pitää meitä julmina, tai ehkä hän tuntee lapsensa niin hyvin että ymmärtää. Luulisi ymmärtävän. Ei lapsesta turhaan tule harmia joka ikinen päivä päiväkodista, ja perheelle korvausvaatimuksia muiden rikotusta omaisuudesta.
Ja teidän pikku enkelinnehän ei tietysti ikinä tee mitään, esim. provosoi ketään tmv.
Vaikka niin tekisi, niin se ei oikeuta lyömään ja repimään.
Vierailija:
Se, että jättää yhden kutsumatta vaan koska ei pidä jostain, on äärimmäistä moukkamaisuutta. Sitten pitää katsoa sitä vieraslistaa vähän tarkemmin, ja kutsua pienempi porukka, mutta yhtä ei saa jättää ulkopuolelle. Ei vaan saa.
vanhemmiltaan käytökselleen siunauksen! En jaksa uskoa, että ne kaikki syrjityt on mitään kamalia adhd-tapauksia, he ovat vaan hieman erilaisia ehkä kuin peruslapsi, ja siksi muut lapset syrjii. Ja vanhemmat suostuu tähän???? No, lohdutukseksi kaikille syrjittyjen vanhemmille voi sanoa, että lähes järjestäen kaikki maailmantähdet ja kuuluisuudet ovat olleet lapsena kiusattuja ja syrjittyjä, juuri sen takia, koska ovat olleet erilaisia - ja juuri siksi heistä aikuisena on tullut tähtiä!! Nämä perustavislapset on sit niitä kaupankassoja ;).
että ap:n lapsi ei ole väkivaltainen vaan sosiaalinen ja vilkas. monet adhd lapset on hauskoja kavereita, eivätkä todellakaan käy kenenkään käsiksi.
t.sivusta seurannut!