Lapseni itki lohduttomasti, katseli ikkunasta muiden lasten Halloween bileitä, häntä ei kutsuttu!
Lapseni on vilkas tapaus ja sen vuoksi syrjitty. Hänet jätetään usein leikkien ulkopuolelle ja monesti juuri tavallisten lasten vanhempien toiveesta. Miten osaan kasvattaa lapsestani ehyen vahvan ihmisen? Auttakaa ja antakaa vinkkejä miten pettymysten jatkuva kokeminen auttaa pientä lasta kasvamaan hyvän itsetunnon omaavaksi, eikä ikuiseksi luuseriksi?
Kommentit (162)
Sehän on kuin avoin valtakirja kiusaamisen. Aivana kammottavia nämä vanhemmat, joiden mielestä niin voi tehdä.
Tottakai kutustaan eina perhaat akverit ja sitten katsotaan miten on tilaa, mutta pidän itse AINA huolen siitä, että joukko on sellainen, että siinä ei jätetä ketään ainakaan yksin ulkopuolelle, oli kyse mistä hyvänsä.
nimittelet paskaläjäksi, massamurhaajaksi yms. Onko sinulla edes mitään pätevyyttä tuohon? Lapsella saattaa olla jotain neurobiologista häikkää ja siihen ei todellakaan auta jonkun aikuisen miehen uhittelu, että potkaisee tätä lasta päähän..huh, huh!
Ole aikuinen ja kerro huolesi päiväkodissa, vetoa lastensuojelulakiin, että lapsella on oikeus turvalliseen ympäristöön..
heitti maitolaatikon minua päin niin että otsaan tikattiin 17 tikkiä. Nykyään tuo poika on vankilassa....
Valitettavasti tällaiset asiat voi ennustaa vaikkei aina ko vanhempi sitä suostukaan näkemään siinä tilanteessa. On todella surullista ettei tämäkään lapsi saa ansaitsemaansa apua sen vuoksi että oma äiti estää sen.... Oletteko harkinneet lastensuojeluilmoitusta?
Vierailija:
Tämä lapsi tuli päiväkotiin elokuun alussa, ja päiväkoti on kyllä jo reagoinut edes jotenkin. On erityislastentarhanopettajan seurantaa, ja henkilökohtaista avustajaa on anottu. Mutta minä luulen, että ennen joulua tämä lapsi on lastenpsykiatrisella hoidossa. Toivon sitä, en vain oman lapseni ja hänen hoitokavereidensa, vaan myös kyseisen lapsen itsensä takia, ettei hänestä ihan oikeasti tulisi isona mitään massamurhaajaa. Lapsen äiti vaan on sitä mieltä, että lapsi on normaaali, vilkas ja REIPAS vaan, ja reagoi uuteen hoitopaikkaan tuolla lailla. Mutta ei äidilläkään ole minkäänlaista kontrollia lapseensa, verinaarmuja se hänenkin kasvoihinsa raapii ja repii tukottain hiuksia. Lapsella on ongelmia, se on selvää, ja äiti tekee hallaa lapselleen kun ei suostu myöntämään sitä ja ottamaan apua vastaan.
Mutta: ihan sama, onko lapsella kirjaindiagnoosi, onko hän psyykkisesti sairas, vaiko terve mutta tuhma lapsi, yhtä lailla hänen lyöntinsä, potkimisensa, raapimisensa, hiuksista repimisensä ja puremisensa silti sattuu!
Kiitos ihanien isovanhempien, meidän ei tarvitse viedä lastamme hoitoon joka arkipäivä <3Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Yhtään potkijaa, kiroilijaa, haukkujaa, lällättelijää, lyöjää, tukistajaa, jne emme kaipaa pilaamaan lapsemme juhlia. Päiväkodissa tällaista lasta on pakko sietää (taas on kamalat hampaanjäljet tytön käsivarressa, ja maanantaina lelupäivänä tämä pikku paskaläjä oli tahallaan rikkonut tyttömme Barbien vaatteet, edellisviikolla repi kaulakorun tyttömme kaulasta niin että kaulaan jäi kipeät jäljet ja kultaketju meni poikki) mutta mikään mahti maailmassa ei saa minua kutsumaan häntä meille kotiin, kiusaamaan lastani ja muita lapsia, terrorisoimaan, hajoittamaan paikkoja, pilaamaan kaikkien muiden ilon.
Eli jos ja kun vaihtoehdot on hyvä mieli meidän lapselle ja hänen kavereilleen mutta paha mieli tälle häirikkö-ongelmalapselle, tai paha mieli, pelkoa, kipua ja itkua meidän lapselle ja hänen kavereilleen mutta hyvä mieli tälle pikkuterroristille, niin mitäs luulette, kumpi vaihtoehto valitaan?
Olette totaalisen tekopyhiä jos väitätte, että te kyllä kutsuisitte tällaisen lapsen juhliin ettekä jättäisi ulkopuolelle!
Varmaan tämän lapsen äiti pitää meitä julmina, tai ehkä hän tuntee lapsensa niin hyvin että ymmärtää. Luulisi ymmärtävän. Ei lapsesta turhaan tule harmia joka ikinen päivä päiväkodista, ja perheelle korvausvaatimuksia muiden rikotusta omaisuudesta.että lto on epäpätevä jne. Sääliksi käy todella tätä poikaa ja isoveljeään... Tosin olosuhteetkin on todella heikot, isä asuu eri maassa ja tapaa harvoin poikia eikä äiti osaa laittaa rajoja eikä ymmärrä lasten parasta. Mutta tätä poikaa ei kutsuta enää synttäreille! En todella aio pilata lapseni onnellista päivää sillä että joku adhd hirviöllä ei tulisi paha mieli.... Ehkä joku kerta kutsutaan kylään yksin mutta ei enää muuten!
Henkilökunta ei selvästikään pysty takaamaan lapsemme turvallisuutta päiväkodissa (lähes joka päivä tulee jotain vammoja, kiitos tämän yhden tulevan sarjamurhaajan) ja tällaista ei vain voi sietää. Me vanhemmat (lapsemme ei ole ainoa uhri) olemme nousemassa barrikadeille: joko tämä hullu pentu lähtee, tai sitten lähtee meidän muiden lapset.
Kyseinen lapsi on oikeasti psykiatrisen hoidon tarpeessa. Hänen elämänsä on pelkkää huutoa ja toisten kaikin tavoin vahingoittamista. Hän tulee jopa hakkaamaan meitä aikuisia kun viemme lapsiamme hoitoon. Erään lapsen isä sanoi potkaisevansa päähän ja lujaa, jos tämä lapsi vielä kerrankin tulee lyömään, raapimaan tai puremaan häntä tai hänen lastaan.TÄLLAINEN LAPSI TÄYTYY POISTAA NORMAALISTA RYHMÄSTÄ! Tällainen käyttäytyminen on jo patologista.
Otan osaa! Teette ihan oikein puuttuessanne oman lapsenne turvallisuuteen. Missä päin Suomea? Ettei vaan Espoossa...
Siis yksi todella raju kaveri. Hakkasi ja töni. Otti vielä meidän lapset silmätikukseen ja kerran kerkesin nähdä kun potkaisi (siis ihan kunnon karatepotku) oman lapseni sellaisen pikkumopon selästä alas. Lapset pelkäsivät jäädä hoitoon. Itku oli hysteeristä (varsinkin pienemmän lapsen). Ensin hoitajat päättivät, että ongelmat loppuvat kun meidän lapset siirretään. Vastalauseistani huolimatta näin tehtiin?? Vaan yllätys, yllätys kiusaaminen jatkui ja siirtyi vain toisiin lapsiin. Sitten onneksi päiväkoti reagoi ja lapsi siirrettiin toiseen paikkaan. En tiedä miten siellä menee, mutta ryhmäkoko on pienempi ja siellä on yksi ylimääräinen erityslastentarhaopettaja. Mutta tässä tapauksessa olen huomaavinani, että myös vanhemmissa on jotain outoa... Rajoja ei ole, nukkumaanmenoaikoja ei ole, mistään ei kielletä! Voi vitsi mua sapettaa. Tiedän, että lapsi on ihan kiva tyyppi kun hänen kanssaan juttelee ja olen jutellutkin mutta jos äiti ja isä antaa ymmärtää, että hakkaaminen on sallittua niin siitähän ei hyvää seuraa...
Vierailija:
Joka puree ja raapii, sylkee päälle, repii hiuksista, tönii, potkii, heittelee päiväkodin eteisessä kenkiä lapseni ja minun päälle, ei osaa puhua kuin karjumalla mielipuolen lailla? MIKSI minun pitäisi pärjätä hänen kanssaan? Hän ei ole minun lapseni. Eikä hänen kanssaan pärjää edes hänen oma äitinsä (isää tuskin onkaan). Tekopyhää tai ei, mutta minun ei tarvitse pärjätä tuollaisen kanssa, ei tarvitse kutsua häntä kotiini, eikä tarvitse alkaa häntä kasvattamaan tai välittää hänen tunteistaan, koska HÄN EI OLE MINUN ja Luojalle kiitos siitä!Vierailija:
Juu,voi teitä tekopyhiä aikuisia kans-Paskaläjät ym sanat lentelee lapsista puhuttaessa.
ja toki kun ei pärjätä vaativampien lasten kans,niin jätetään ulkopuolelle
Etpä tietenkään kun niin mustavalkosesti ajattelet! Ja mitäs sun itsekkään tarttee mitään muuta ajatella kun omaa napaas!
joiden kanssa leikkii, jos otetaan leikkeihin. Lapseni ei sinne väkisin kyllä mene ja itse aina ottaa kaikki mukaan leikkeihin. Turha kai odottaa juuri sinunkaltaisen vanhemman lapsilta samanlaista tasavertaisuutta.
Sinun on vaikea asettua asemaani, mutta arvostan näkökulmaasi, se antaa minulle helpotusta ymmärtää miksi kävi niinkuin alunperin kerroin. Ehkä sitten kun sinun lapsellesi tapahtuu samalla tavalla osaat ajatella asiaa toisella tavalla.
ap
nimitellä paskaläjäks ym koska vaikeaahan se olis osata laajentaa sitä omaa mustavalkosuuttaan
ymmärrän ap:ta, ja teitä vanhempia jotka kamppailette lastenneturvallisuuden puolesta päiväkodeissa.
Ihan sama, mitä neurologisia tai psykologisia ongelmia lapsella on, ei tuollaista lasta voi pitää muiden kanssa samassa ryhmässä.
Valitan pienuuttani, mutta en voi puhua kovin lämpimästi lapsesta, joka on 3 kuukauden aikana repinyt tyttöni hiuksia niin paljon että kampaajakin kauhistui (hiukset on silminnähden ohentuneet, on kaljuja kohtia), purrut häntä lujaa ainakin kymmenen kertaa (veri roiskuu, tartuntariskiä en uskalla ajatellakaan, onneksi lapsemme on rokotettu hepatiittiä vastaan), lyönyt häntä useasti joka kerta hoidossa ollessaan, potkinut päivittäin, rikkonut hänen vaatteitaan ja lelujaan, lyönyt häntä lapiolla ja ämpärillä useasti, työntänyt hänet alas penkiltä, heittänyt häntä ruokalautasella, tönäissyt hänet wc-pöntöltä alas, raapinut useita verinaarmuja hänen kasvoihinsa ja vartaloonsa, puhumattakaan henkisestä väkivallasta (paskapää, kusipää, vitun tyhmä, idiootti, jne) ja siitä pelosta mitä ennen niin reipas lapsemme YMMÄRRETTÄVÄSTI tuntee mennessään hoitoon. Meillä on tyttölapsi, vähän yli 3-vuotias, pieni ja siro. Tämä kiusaaja on poikalapsi, ikää 4,5 v ja painoa varmaan 25 kg. Eli kyllä, vihaan häntä, ja jos se tekee minusta huonon ihmisen niin olkoon sitten niin.
Olen soittanut päivähoidon ohjaajalle, sosiaalikeskuksen johtajalle (vastaavat kunnallisesta päivähoidosta), neuvolaan, lastensuojeluilmoitus on tehty, ja tosiaan minä ja monet vanhemmat olemme puhuneet tästä päivittäin päiväkodissa, mutta he ovat neuvottomia. Ei tätä lasta voi käskeä jäämään pois päiväkodista, ei häntä voi sitoa kiinni tuoliin päivän ajaksi, ja kun pojan äitikin on mikä on (ei myönnä pojassaan olevan mitään vikaa, poika kuulemma on vaan niin villi ja reipas ja tottakai uusi päiväkoti hämmentää) niin tilanne ei juuri nyt etene mihinkään.
Me pidämmekin lapsemme kotona aina kun mahdollista, mutta emme me voi töitämme jättää tällaisen lapsen takia. Olen jo hakenut tytölle paikkaa toisesta päiväkodista mutta siellä ei ole tilaa tällä hetkellä. Jos tämä häirikkö ei pian lähde, palkkaan vaikka hoitajan meille kotiin, mutta lastani ei enää saa pahoinpidellä.
Vierailija:
nimittelet paskaläjäksi, massamurhaajaksi yms. Onko sinulla edes mitään pätevyyttä tuohon? Lapsella saattaa olla jotain neurobiologista häikkää ja siihen ei todellakaan auta jonkun aikuisen miehen uhittelu, että potkaisee tätä lasta päähän..huh, huh!Ole aikuinen ja kerro huolesi päiväkodissa, vetoa lastensuojelulakiin, että lapsella on oikeus turvalliseen ympäristöön..
Vierailija:
Ihan sama, mitä neurologisia tai psykologisia ongelmia lapsella on, ei tuollaista lasta voi pitää muiden kanssa samassa ryhmässä.
Valitan pienuuttani, mutta en voi puhua kovin lämpimästi lapsesta, joka on 3 kuukauden aikana repinyt tyttöni hiuksia niin paljon että kampaajakin kauhistui (hiukset on silminnähden ohentuneet, on kaljuja kohtia), purrut häntä lujaa ainakin kymmenen kertaa (veri roiskuu, tartuntariskiä en uskalla ajatellakaan, onneksi lapsemme on rokotettu hepatiittiä vastaan), lyönyt häntä useasti joka kerta hoidossa ollessaan, potkinut päivittäin, rikkonut hänen vaatteitaan ja lelujaan, lyönyt häntä lapiolla ja ämpärillä useasti, työntänyt hänet alas penkiltä, heittänyt häntä ruokalautasella, tönäissyt hänet wc-pöntöltä alas, raapinut useita verinaarmuja hänen kasvoihinsa ja vartaloonsa, puhumattakaan henkisestä väkivallasta (paskapää, kusipää, vitun tyhmä, idiootti, jne) ja siitä pelosta mitä ennen niin reipas lapsemme YMMÄRRETTÄVÄSTI tuntee mennessään hoitoon. Meillä on tyttölapsi, vähän yli 3-vuotias, pieni ja siro. Tämä kiusaaja on poikalapsi, ikää 4,5 v ja painoa varmaan 25 kg. Eli kyllä, vihaan häntä, ja jos se tekee minusta huonon ihmisen niin olkoon sitten niin.
Olen soittanut päivähoidon ohjaajalle, sosiaalikeskuksen johtajalle (vastaavat kunnallisesta päivähoidosta), neuvolaan, lastensuojeluilmoitus on tehty, ja tosiaan minä ja monet vanhemmat olemme puhuneet tästä päivittäin päiväkodissa, mutta he ovat neuvottomia. Ei tätä lasta voi käskeä jäämään pois päiväkodista, ei häntä voi sitoa kiinni tuoliin päivän ajaksi, ja kun pojan äitikin on mikä on (ei myönnä pojassaan olevan mitään vikaa, poika kuulemma on vaan niin villi ja reipas ja tottakai uusi päiväkoti hämmentää) niin tilanne ei juuri nyt etene mihinkään.
Me pidämmekin lapsemme kotona aina kun mahdollista, mutta emme me voi töitämme jättää tällaisen lapsen takia. Olen jo hakenut tytölle paikkaa toisesta päiväkodista mutta siellä ei ole tilaa tällä hetkellä. Jos tämä häirikkö ei pian lähde, palkkaan vaikka hoitajan meille kotiin, mutta lastani ei enää saa pahoinpidellä.Vierailija:
nimittelet paskaläjäksi, massamurhaajaksi yms. Onko sinulla edes mitään pätevyyttä tuohon? Lapsella saattaa olla jotain neurobiologista häikkää ja siihen ei todellakaan auta jonkun aikuisen miehen uhittelu, että potkaisee tätä lasta päähän..huh, huh!Ole aikuinen ja kerro huolesi päiväkodissa, vetoa lastensuojelulakiin, että lapsella on oikeus turvalliseen ympäristöön..
Minun mielestäni on tärkeää yrittää ottaa kaikki huomioon, kovin vaikeata se tosin on nykymaailmassa kun lapset oireilevat yhä pahemmin ja pahemmin.
Ikävää ap:n pojalle, mutta en nyt ihan toivottomanakaan näe tilannetta. Nyt kannattaa käydä ihan kunnollinen keskustelu pojan kanssa miksi kutsua ei mahdollisesti tullut ja jos olet rohkea, ap, niin kysy näiltä vanhemmilta miksi poikaasi pidetään ulkopuolella. Kun kysyt suoraan ja asenteella että olet valmis vastaanottamaan myös negatiivisen palautteen, niin eiköhän asia ala selvitä. Eiköhän myös nämä vanhemmat ala kiinnittää enemmän huomioita omiin lapsiinsa ja valintoihinsa kun nostat kissan pöydälle ja haluat parantaa tilannetta nykyisestään.
Silloin muilla tulee rauha siitä, että tilanne on menossa parempaan suuntaan. Voihan olla että parin vuoden päästä ovat lapsesi parhaita kavereita
Vai sanoisitko sinä lapsellesi, että koska Jamilla on vaikeaa ja SYY siihen miksi hän tekee noin, ei auta muu kuin kärsiä ja ymmärtää?
Se, että lapsi on ehkä sairas, ei anna hänelle oikeutta terrorisoida muita, eikä poista hänen uhriensa kipua ja pelkoa! Tällainen lapsi ei kuulu tavalliseen päiväkotiin, piste.
Vierailija:
Vierailija:
Joka puree ja raapii, sylkee päälle, repii hiuksista, tönii, potkii, heittelee päiväkodin eteisessä kenkiä lapseni ja minun päälle, ei osaa puhua kuin karjumalla mielipuolen lailla? MIKSI minun pitäisi pärjätä hänen kanssaan? Hän ei ole minun lapseni. Eikä hänen kanssaan pärjää edes hänen oma äitinsä (isää tuskin onkaan). Tekopyhää tai ei, mutta minun ei tarvitse pärjätä tuollaisen kanssa, ei tarvitse kutsua häntä kotiini, eikä tarvitse alkaa häntä kasvattamaan tai välittää hänen tunteistaan, koska HÄN EI OLE MINUN ja Luojalle kiitos siitä!Vierailija:
Juu,voi teitä tekopyhiä aikuisia kans-Paskaläjät ym sanat lentelee lapsista puhuttaessa.
ja toki kun ei pärjätä vaativampien lasten kans,niin jätetään ulkopuolelleEtpä tietenkään kun niin mustavalkosesti ajattelet! Ja mitäs sun itsekkään tarttee mitään muuta ajatella kun omaa napaas!
kuvailemasi kaltainen tapaus. Tilanne on tosi vaikea ja vaatisi jo pikaista selvittämistä. Minun lapseni on enemmänkin ollut ylisosiaalinen ja vilkas ja tuon tason ilkeyksiin ei hänen meriittinsä riitä. Harmittaa tosi paljon tyttösi puolesta, voi pientä naperoa..En ymmärrä miten päiväkoti voi olla noin voimaton asian suhteen.
Ap
mutta jos lapsi on väärässä paikassa koska esim ei ole paikkaa erityisryhmässä tms - ei ole loppupeleissä lapsen vika eikä siis päiväkodinkaan,vaan johtuu muista syistä!
On varmasti vaikeaa - mutta häirikölle itselleenkin olis paljon parempi olla paikassa,missä hän saa tarvitsemaansa apua ja sitäpaitsi kun tarpeeksi monet vanhemmat " vaativat" vaikka avustajaa tälle lapselle niin se on hankittava tms
Ja myös monta kauhistunutta, vihaista, epätoivoista ja itkuista keskustelua, niin lapsen ryhmän hoitajien, päiväkodin johtajan kuin muiden lasten vanhempienkin kanssa. Mutta vaikka me keskustelisimme miten asiallisesti, ei se poista sitä tosiseikkaa, että lapsemme saavat kokea rajua fyysistä väkivaltaa päiväkodissa tämän yhden ongelmatapauksen vuoksi.
Ja vaikka miten laajentaisin näkökantaani ja mustavalkoisuuttani, lapseeni sattuisi silti kun hänen kimppuunsa seuraavan kerran käydään.
Vierailija:
Niin,eipä taida 70 osata asialliseen keskusteluun henkilökunnan kanssa vaan osaa mielummin
nimitellä paskaläjäks ym koska vaikeaahan se olis osata laajentaa sitä omaa mustavalkosuuttaan
Mutta sellainen on tulossa. Joskus, ehkä. Poistaako se muka ongelman, en usko.
Vierailija:
On varmasti vaikeaa - mutta häirikölle itselleenkin olis paljon parempi olla paikassa,missä hän saa tarvitsemaansa apua ja sitäpaitsi kun tarpeeksi monet vanhemmat " vaativat" vaikka avustajaa tälle lapselle niin se on hankittava tms
ja ymmärretään, mutta muiden lasten vanhempia ei sitten kuunnella missään.
Kerroin tuossa jo aikaisemmin. Ettei vain olisi sama tyyppi siellä uudessa päiväkodissa... Useat muutkin lapset vaihtoivat hoitopaikkaa vanhempien toivomuksesta kun omat lapset pelkäsivät niin kauheasti jäädä hoitoon. Minäkin olen hieman ymmälläni, että tämä lapsi sai niin kauhean paljon pahaa aikaiseksi. Miksi hoitajat eivät saaneet lasta kuriin? Mun lapsi tässä vielä kerran jutteli tästä tapauksesta ja hänelle oli jäänyt sellainen kuva, että tällä villillä lapsella on LUPA lyödä toisia? Tämä keskustelu meni nyt ihan toisille urille...
Toimeen voi tulla, ts. jutella niitä näitä koulussa tai töissä, mutta silti ei ole pakko kutsua ketään kotiinsa, viettää vapaa-aikaa kenenkään kanssa, jos ei halua. Niin se vaan on.