Soitin tänään hoitavan tahon apulaisylilääkärille joka prpvpsoitui täysin puhelustani.
Tunsin suunnatonta myötähäpeää hänen puolestaan. Kysin asiallisesti mikä vastuu hoitotaholla on kuntoni seurannasta ja esim. lääke ja työkuntoselvitykset. Miten voidaan selvittää työkuntoani jos en siellä käy.
Kysyin onko kohtuutonta pyytää 1x kk käyntiä " tsekkauskäyntiä" .
Kuulemma on. Minun pitää olla itse aktiivinen ja lähteä vain kotoota!?
Joo, masennus on diagnoosi, mutta arvatkaa miten aktviinen olen ollut joka suhteen + en todellakaan ole jämähtänyt kotiin, liikun käyn terapiassa (yksityinen) tapaan ystäviä, kuskaan lapsia treeneihin, teen vapaaehtoistyötä vanhainkodissa jne.
Että kehtaisi sanoa sen kaikkein kliseisimmän " lähde pois kotoa, lähde liikkeelle" . Penäsin hoitotahon vastuuta hoidostani jos en kerta edes käy siellä seurattavana. Sanoi, ettei voi puhua kauempaa puhelimessa..
Ja vielä itse soitti minulle (luulin että soittaa silloin hyvänä hetkenä) kun olin jättänyt viestin.
Onko asiallista? Ja voin kuvitella miten huonoa hoitoa ihmiset saavat jotka eivät osaa vaatia. Minä olen oppinut enkä hitsi vie luovuta! Tässä maassa mikään ei ole alimpaa kastia kuin masentunut ti vanhus tai pahimmassa tapauksessa masentunut vanhus!
Puistattaa!
Kommentit (86)
Kikkailusta puhui lääkärini esimies tänään, että on pakko kirjoittaa lausuntoihin rankempia juttuja että saadaan menemään hommat läpi.
Itse en tätä hyväksy. Asioitani on väristelty tahallisesti Kelaan ja siihen olisi tarvittu minun suostumus.
Minulla on ainakin mennyt luotto virkamiehiin tämän jälkeen.
Onneksi olen nokkela ja osaan ottaa selvää asioista ja vaatia oikeuksiani ja lukea lakia. Se, että minulla on vakavaa traumaa ja kriisiä ei tee minusta älyllisesti heikkoa. Toiset sitten ovat tyhmiä ilman vaikeaa elämäntilannettakin.
Pahoittlen niiden puolesta jotka eivät samaan kykene (laitoksessa olevat vanhukset, kehtiysvammaiset jne)
ihan ilman kikkailua ja nokkeluuttakin.
Olen uhri törkeälle väkivaltateolle, josta juuri ja juri selvisin hengissä. Sanoinkin aikaisemmin, että fyysistä minäänikin vielä kuntoutetaan, koska luunmurtumia oli laajasti ja kaikki ei ole parantunut niin kuin olisi toivottu.
ap
fyysisen sairauden takia. Sinä olet selvästi vihainen siitä rikoksesta ja purat nyt sitä kiukkua ihan joka paikkaan. Usko huviksesi, että kyllä ne on ennenkin tuollaista hoitaneet ja tietävät, että se vie aikaa ja näkevät enemmän kuin sinä nyt hahmotat.
Minulla toipumiseen meni vuosikausia.
Oikeasti ap. Kerran kuussa on liiiiian usein. Eihän sellaista seurantaa saa kuin potilaat joilla on todella vaikea tilanne. Enkä minäkään oikein tajua höpinöitäsi..
avoimuutta, ja sitä 1x kuussa käyntiä. mielestäni en ole kohtuuton.
Noh, huomenna ylilääkärille puhelu ja kuuntelen hänen mietteensä hoidon tarpeesta tilanteessani. koska Kela on selvästi minulle kertonut mitä odottavat hoitotaholta, myös hoitava lääkäri on kelalle hoitosuunnitelmaan listannut, että kävisin hänen luonaan säännöllisesti.
Tämä ei ole toteutunut ja haluan tiedustella miksi?
Tämä on pointti.
ap
Ja eikö teidän mielestä ideaali ole että jokainen avohuollon potilas kävisi 1x kuussa näyttämässä naamaansa vaikka sen 15min.
Eikö se hitto vie olisi hyvä tavoite?!
ap
että sinä olet perin juurin säikähtänyt sitä voimattomuuden ja avuttomuuden tunnetta, joka tuollaisesta rikoksesta seuraa ja haluat siksi nyt kontrolloida kaikkea mahdollista, mitä sinulle tapahtuu.
Kauhea byrokratia, eikä noista käynneistä olisi käytännössä mitään hyötyä.
ps. sairaalajaksolta kun poistuin mulle luvattiin avohuollossa vaikka mitä tukia, MITÄÄN luvatuista en ole saanut.
Että silleen.
ap
ymmärrän sikäli myös tuon lääkärin tunnereaktion
käydä kerran kuussa. Ja mitä tarkoitat byrokratialla? Jos asiaks käy psyk. sh:lla kertomassa kerran kuussa mitä kuuluu.
ap
Arvaa mikä homma on pyörittää varttitunnin ajanvarauslistaa.
Ja ne jotka jotain tarvitsevat, eivät vartissa mitään apua ehdi saada.
Et taida tietää millä tolalla mt-potilaiden hoito Suomessa on?
Sinun ongelmasi tuntuvat melko pieniltä sen rinnalla mitä muuta joillakin on. Ikävää, mutta prorisointi on päivän sana.
Se on ammatin varjopuolia kuten myös monen muun ammatin.
Etkö sitä ole hokannut? Mitä teet työksesi, läähätät kotona puhelimeen?
ap
Mitä se hoitaja antaa sulle enemmän kuin terapeutti? Miten muuten terapeuttisi suhtautuu asiaan?
Yleensä ei pitäisi käydä kahdelle henkilölle ruotimassa noin tiiviisti asioitaan. Se häiritsee terapeuttista yhteistyötä.
Se sairaanhoitaja ei voi tehdä sen enempää kuin sinä itsekään. Sinä itse seuraat lääkityksesi tehoa ja ilmoitat, jos se ei ole riittävä tai jos lääkitystä voisi vähentää. Sinä itse varaat ajan lääkärille jos tarvitset vielä sairauslomaa. Et tarvitse siihen sairaanhoitajaa. Mikä osa tässä on niin vaikeaa? Seurantaan riittää se, että sinulla on jokin paikka, jonne voit tarvittaessa ottaa yhteyttä ja jonne helposti pääset. Sinulla on jo tällainen hoitokontakti.
Mitä sinä siltä sairaanhoitajalta haluat? Sylihoitoa?
s. hoitajan luona. Minusta kerran kuussa olisi kohtuullista. Terapeuttini ei edelleen ota kantaa lääkitykseen eikä työkykyyn. Ja jotta työkykä voitaisiin arvioida tulisi minua kaiketi tavata?!
ap
Ok, olet oikeassa. Todellakin tarvitsisit hoitoa...
Vierailija:
Mikä prorisointi?! Hih! Jos et käytä sivistyssanoja kun et vaan OSAA! Idiootti!
olet laitoksen seurannassa ja pääset sinne tarvittaessa ja sen 7 kuukauden loppupuolella olisi viimeistään käynti. Mikä tässä on niin vaikeaa?
jos sairausloma tilanteesi on tuo. Minä sairastin syvää masennusta ja sairaslomat kirjoitettiin vuoden pätkissä.