Mitä pitäisi tehdä? (asuntolaina-asiaa)
Eli olemme ostaneet avomieheni kanssa talon, josta mies omistaa yli puolet ja mä alle. Jos mies vaikka kuolee, joudunko mä lapseni kanssa talosta pihalle, koska mulla ei ole varaa maksaa avomiehen osuutta talosta? Meillä ei ole yhteisiä lapsia vaan lapset ovat mun edellisestä suhteesta. Miten pitäisi toimia? Henkivakuutus miehelle tms.?
Kommentit (9)
mutta emme vielä. Mä en ole vielä siihen valmis menneisyydestäni johtuen. Haluan olla hetken näin. Mutta joku juttu tähän asuntoasiaan liittyen meidän täytyy tehdä...
ap
Testamentti kannattaa siitä asunnosta tehdä. Meillä ainakin pankissa aikoinaan kirjoittivat sen valmiiksi, kun oltiin samassa tilanteessa eli avoparina. Jos ette halua, niin testamentissa ei tosiaan tarvitse tehdä mitään muuta kuin sopia asunnosta kuolemantapauksessa. Jos ei ole testamenttia, niin teidät kummatkin perii kummankin lähisukulaiset mikäli teillä ei ole yhteisiä lapsia. Toki voi ottaa siihen henkivakuutuksenkin päälle ja se kannattaakin.
Testamentin päämerkitys on tuossa tilanteessa se, että avoleskeksi jäävä voi tehdä asunnon suhteen tarvittavat päätökset yksin. Henkivakuutus takaa tietty sen, että on rahaa maksaa vaikka sitten asuntolainaa.
jos teillä on paljon velkaa talosta. Laina pysyy ihan yhtä isona riippumatta siitä saatko talon omistukseesi jos miehesi kuolee ja se laina on maksettava. Kannattaa siis ottaa myös henkivakuutus molemmille.
Tämä on kyllä tiedossa. Enkä kyllä yksin taloon haluaisi jäädäkään. Mies taas selviytyy mun lainoista vielä omiensakin lisäksi.
ap
Borgå72:
Joka tapauksesa lesken asema on melko vahva eli saanet jäädä taloosi asumaan.
Näin olisi silloin, jos ap olisi naimisissa miehensä kanssa. Mutta koska kysymyksessä on avoliitto, ap:llä ei ole mitään oikeuksia jäädä asumaan ko. taloon. Miehen sukulaiset (= miehen lapset, jos heitä on, jos ei ole niin sitten miehen vanhemmat) perivät miehen ja saavat tehdä omalle osalle talostaan ihan mitä haluavat. Jos avoleski ja miehen sukulaiset eivät pääse talon kohtalosta yksimielisyyteen, niin se myydään ja rahat jaetaan omistussuhteessa.
Naimisiinmeno olisi tosiaan taloudellisesti järkevin ratkaisu tässä tilanteessa. Mutta jos se ei käy, niin sitten on syytä hankkia sekä testamentti että henkivakuutus (joka kattaa perintöverot, jotka ovat selvästi suuremmat kuin aviopuolisolla olisi). Henkivakuutuksessa pitää muistaa merkitä avopuoliso edunsaajaksi. Muuten nekin rahat voivat mennä miehen sukulaisille.
Ehdota miehellesi keskinäistä testamenttia.
Joka tapauksesa lesken asema on melko vahva eli saanet jäädä taloosi asumaan.