Meneekö päiväkodista jotain tietoja koululle?
Kommentit (114)
En ole opettaja enkä edes pk:ssa töissä, mutta tuntuu kauhealta jos joku suhtautuu lapsensa hoitajiin noin vainoharhaisesti.
Mutta niitä virheellisiä tietoja ei kannata päästää leviämään maailmalle.
" Mitään tietoja ei luovuteta koska ne on kuitenkin vääriä ja opettajat ja lastentarhanopettajat haluavat vain leimata lapsia eikä kukaan niistä tiedä mistään mitään" niin kyllä se minusta on vainoharhaista.
Tottakai omat tiedot saa ja pitääkin tarkistaa, mutta muistettava on että
a)lapset käyttäytyvät eri tavall kotona kuin tarhassa/koulussa
b)vanhemmatkaan eivät ole objektiivisia...
Jos on eri mieltä tiedoista, niin kai siitä voi keskustella?
Ja ennenkuin kukaan kysyy, niin ei, en ole lto enkä ope.
-98 (?)
Vierailija:
Sinunkin vastauksestasi huokuu jotenkin sellainen vastenmielinen varmuus siitä, että vanhemmat ovat aina väärässä.
Itse asiassa minulla on ollut paljonkin eriäviä mielipiteitä lastani hoitavien tahojen kanssa lapseni kehityksestä.
Omasta mielestäni toki tunnen oman lapseni parhaiten, mutta ymmärrän, ettei hänen käytöksensä ole samanlaista esimerkiksi päiväkodissa kuin kotona. Päiväkodissa myös vaaditaan taitoja, jotka itse koen aika turhaksi. Mutta silti lapseni on ne opittava.
En silti käsitä miksi kieltäisin tiedonsiirron. Ammattitaidottimia ihmisiä toki tulee välillä vastaan, mutta suurimmaksi osaksi uskon ammattikasvattajien olevan ihan päteviä alallaan.
Ammattimainen opettaja on mahdollisimman objektiivinen ja tasapuolinen. Sitä niissä opettajakouluissa opetetaan.
Ammattitaitoa ja objektiivisuutta. Ei edes teoriassa saa kyseenalaistaa järjestelmää ilman että loukkaannutaan verisesti (todella ammattitaitoista) ja aletaan äyskiä.
Vierailija:
Ammattitaitoa ja objektiivisuutta. Ei edes teoriassa saa kyseenalaistaa järjestelmää ilman että loukkaannutaan verisesti (todella ammattitaitoista) ja aletaan äyskiä.
115 ei ole opettaja, joten mitä ammattimaisuutta hänestä pitäisi huokua?
Eikä se ole mahdollista, että koulun tai päiväkodin henkilökunta olisi missään asiassa sokea tai väärässä, eihän? He ovat täydellisiä ihmisiä, joilla ei ole ennakkoluuloja eikä erehtymisen mahdollisuuksia, ja vanhemmat ovat aina täysin väärässä lapsensa suhteen.
Yksi tärkeä syy siihen, miksi tietojen luovuttaminen halutaan kieltää, on se, että henkilökunta ei kuuntele eikä huomioi vanhempien käsityksiä lapsestaan vaan heidän asenteensa on juuri tuo sama kuin sinulla: Vanhemmat ovat hankalia ihmisiä ja perin juurin väärässä, jos he ovat eri mieltä kuin minä.
Itse asiassa minulla on ollut paljonkin eriäviä mielipiteitä lastani hoitavien tahojen kanssa lapseni kehityksestä.
Omasta mielestäni toki tunnen oman lapseni parhaiten, mutta ymmärrän, ettei hänen käytöksensä ole samanlaista esimerkiksi päiväkodissa kuin kotona. Päiväkodissa myös vaaditaan taitoja, jotka itse koen aika turhaksi. Mutta silti lapseni on ne opittava.
En silti käsitä miksi kieltäisin tiedonsiirron. Ammattitaidottimia ihmisiä toki tulee välillä vastaan, mutta suurimmaksi osaksi uskon ammattikasvattajien olevan ihan päteviä alallaan.
[/quote]
t: 105
Itsepä olette polkunne valinneet. Onnea sille!
mutta kuten sanottu, eivät vanhemmatkaan ole objektiivisia.
En ihan oikeasti usko, että jonkun yhden lapsen kohdalle KAIKKI lto:t, opet, psykologit ym. olisivat epäpäteviä.
Minä kun olen kirjoittanut vain osan näistä viesteistä.
Ei kai tietojen siirrossa mitään pahaa olisi eikä sitä olisi mitään syytä kieltää, jos päiväkodin henkilökunta olisi onnistunut herättämään vanhempien ja lapsen luottamuksen, mutta jos on jo todettu, että neuvolaan kirjoitetut palautteet ovat täynnä virheellisiä tietoja ja lapsen negatiivista leimaamista, niin ei ole mitään syytä olettaa, että kouluun kirjoitettu palaute olisi sen rakentavampi ja hyödyllisempi ja opettajat tulevat toimeen paremmin ilman sitä.
että se yksi lto joka kirjoittaa viestin lapsesta osoittaa oman asenteellisuutensa viestin sisällössä, ja opettaja ei sitä osaa sellaisena lukea, koska vanhemmat ovat aina väärässä ja päiväkodin henkilökunta ammattimaista, objektiivista ja lapsen puolella.
Toisinaan he näkevät siellä negatiivisia juttuja, joita ei ilmene kotona ja toisinaan minä olen huomannut kotona sellaisia negatiivisia juttuja, joita ei ole pk:ssa tavattu. Ei me kyseenalaisteta toisten havaintoja, vaan keskustelemme aiheesta.
Toisella lapsellamme on ollut kehitysviivästymää ja vaikka havainnot kotona ja koulussa ovat olleet välillä erilaisia, olen joutunut toteamaan, että pk ei ole koskaan valehdellut (liioitellut/vähätellyt) lapseni asioita. Joskus minusta on siltä tuntunut, mutta aikaa myöten olen huomannut heidän olleen oikeassa.
av opetti taas jotain uutta mulle, en todellakaan muista, miten negatiivisia ja itsetärkeitä ihmisiä on olemassa ja mistä kaikesta otetaan ongelmaa ja jaksetaan valittaa... oikei alko v********n.
Jos olisin antanut lapseni olla vielä siinä päiväkodissa niin varmasti henkilökunta olisi saanut minut vielä uskomaan siihen itsekin ja olisi leimannut lapsen negatiivisesti vanhemmankin silmissä. Melkein niin nytkin jo kävi, onneksi kuitenkin onnistui päiväkodin vaihto, ja huomasin, että lapsi tulee toisenlaisessa ympäristössä paljon paremmin toimeen ja saa positiivistakin palautetta. Uudesta päiväkodista ei ollut pahaa sanaa sanottavana, ja heidän palautteitaan ei ollut syytä kieltää lähettämästä kouluun. Mutta ekan päiväkodin henkilökunnan en olisi kyllä antanut kirjoittaa riviäkään koululle.
Lapsen taidoista keskusteltiin lukuisissa palavereissa ja kerroin heille, mitä lapsi kotona osaa, mutta se ei vaikuttanut mihinkään ja samat tiedot lapsen osaamattomuudesta copypastetettiin mukana vielä seuraaviinkin palautteihin.
kaiken negatiivisen ja omasta mielipiteestä eroavan arvostelun vääräksi on kauhea.
Se kenen lapsi ei päiväkodissa osannut tehdä nuppipalapeliä: ehkä hän ei todella päiväkodissa osannutkaan. Ei ehkä pystynyt keskittymään tms.
Jos hän ei päiväkodissa sanaut ainoatakaan palapeliä koottua niin toki hoitajat uskoivat, ettei lapsi osaa palapeliä tehdä.
Ei siellä koulussa mitään jumalia ole töissä. Ihan tavallisia inhimillisiä ihmisiä, joilla on omat rajoituksensa. Jokaisella omat painolastinsa, elämänkokemuksensa ja ennakkoluulonsa. Siellä on joukossa rasisteja, ääriammattitaidottomia, elämän katkeroittamia... Ja ilmeisesti sitten vielä myös typeriä haihattelevia idealistejakin. Ja ne ne vasta vaarallisia on.
Hitunen realismia, kiitos!
99