Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?

Vierailija
20.10.2007 |

Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?

Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..

Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).

Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.

Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!

Kommentit (264)

Vierailija
41/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityinen päiväkoti ei tarkoita, että se on jotenkin parempi. Siellä ei kukaan puutu tekemisiin. Lapset syö halpoja lihiksiä ja valmis hampurilaisia. Siellä ei tunneta sanaa sijainen. Ei ole mitään kunnon toimintaa. Tädit on elämään kyllästyneitä idiootteja, jotka ei edes tykkää lapsista. Oma lapseni itki joka päivä kun vein hänet yksityiseen päiväkotiin. Nyt kunnallisessa päiväkodissa lapseni saa kunnon ruokaa, hoitoa ja tekemistä HALVEMMALLA!! Jos jotain " parempaa" haet yksityisestä, niin valitettavasti se on vaan se kalliimpi hinta ( ja se, että voit kehua lapsesi käyvän yksityistä päiväkotia, joka on parempi...hah)

Vierailija
42/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja missä muka vielä pitää maata nukkarissa kaksi tuntia, jos uni ei tule???? Sekä omassa että lapseni päiväkodissa noustaan leikkimään rauhallisia leikkejä satu- ja musiikinkuunteluhetken (n. 30 min.) jälkeen, jos uni ei tule!

Ja ei, en todellakaan vie lastani päiväkotiin seitsemäksi niinä aamuina, kun työni alkaa vasta kymmeneltä. Vien siten, että ehtii aamutoimintaan mukaan, mutta tämäkin on ihan henkilökohtainen valinta. Ryhmä ei kärsi siitä millään lailla, jos vanhemmat haluavat syödä rauhassa lapsen kanssa kotona aamupalan, kun se joskus on mahdollista.

Itse vien lapseni nyt kun ikää on jo lähes 4v aina siten, että ehtii toimintaan, koska hän nauttii ryhmähetkistä ja ohjatusta toiminnasta. Mutta kun lapseni oli vielä 2 - 3v, vein vasta silloin, kun itsekin menin töihin suoraan. Silloin lapsi ei niin ohjatuista hetkistä saanut vielä paljoa irti.

Nämä asiat on tapana aina keskustella päiväkodin henkilökunnan kanssa, ja yritetään löytää se OMAN lapsen kannalta paras vaihtoehto. Kellään ei ole minusta oikeutta tuomita toisten ratkaisuja, harvoin ne laiskuudesta johtuvat. (kuljetusongelmat jen ovat yksi sio tekijä lastan tuomisaikaan liittyen)

Itse työssäni en ole koskaan kokenut ohjatun tuokion häiriintyvän, jos lapsi tuodaan kesken kaiken. Hän sujahtaa oamlle paikalleen, ja solahtaa mukaan toimintaan. Joku nipo äiti niskaan hengittämässä voisi sitä vastoin ollakin häiriöksi :) anteeksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

yksityinen päiväkoti ei tarkoita, että se on jotenkin parempi. Siellä ei kukaan puutu tekemisiin. Lapset syö halpoja lihiksiä ja valmis hampurilaisia. Siellä ei tunneta sanaa sijainen. Ei ole mitään kunnon toimintaa. Tädit on elämään kyllästyneitä idiootteja, jotka ei edes tykkää lapsista. Oma lapseni itki joka päivä kun vein hänet yksityiseen päiväkotiin. Nyt kunnallisessa päiväkodissa lapseni saa kunnon ruokaa, hoitoa ja tekemistä HALVEMMALLA!! Jos jotain " parempaa" haet yksityisestä, niin valitettavasti se on vaan se kalliimpi hinta ( ja se, että voit kehua lapsesi käyvän yksityistä päiväkotia, joka on parempi...hah)

t. kolmen lapsen säännöllinen äiti

Vierailija
44/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viet lainkaan hoitoon, kun se ottaa jo nyt noin koville?

Vierailija
45/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä kuten jo maintsin tarjotaan luomuruokaa pääsääntöisesti lapsia on 42 ja kasvatusnäkökulma on selkeä ja sillä on selvät kehykset.

Ja kuten edelleen painotan siellä vanhemmat sitoutuvat tuomaan lapsen ennen klo 9 (aamupiiri) ja hakemaan ennen 17.

Ja miksi leuhkisin missä lapseni on päiväkodissa? Onpa täällä taas älykästä ajatustenvaihtajia, huokaus.

On mielestäni ihan selvä, että helmiä ja mätiö omenia löytyy skeä kunnan, että yksityisen puolelta, sen takia kannattaa tutustua eri paikkoihin jos sellaiseen on mahdollisuus. Meillä on (me järjestimme myös työmme niin, että käytämme tähän aikaa). Emmem laita lastamme ihan mihin vaan..

ap

Vierailija
46/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meille sanottiin yksityisessä, että itse tehdään kaikki ja suositaan luomua. Kun olen vuorotyöläinen ja vein lapseni usein suoraan syömään (olimme heränneet seitsemän jälkeen), niin siellä oli joko hampurilaisia, lihiksiä tai valmis lihapullia ja makaroonia, ei ikinä salaattia. Ruokalistoja he eivät suostuneet laittamaan esille. Välipalaksi oli lihiksiä tai sulaavanukas, kaupasta ostettu. Aamulla riisimuroja.

Vierailija
47/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä päiväkodissa 1-3v ryhmässä nukkarissa ollaan 2h. Joten tämä lapsi joutui kärvistelemään sen 2h siellä vaikkei väsyttänyt (tietenkään).

Te saatte hoitaa lapsianne miten hoidatte ja missä hoidatte, ihmettelen vaan, ettei säännöllinen rytmi ole monelle vanhemmalle tärkeä asia.

ap

Vierailija
48/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei millään lailla kärsi, jos hänet viedään päiväkotiin vasta aamupalan jälkeen tai vaikka vasta ulkoilemaan. Päiväkotiryhmä ei ole niin kiinteä yhteisö, että yhden tai useammankaan jäsenen puuttuminen toiminnasta vaarantaisi sen hyvinvoinnin. Päin vastoin on hienoa, jos joskus ryhmät ovat pienempiä ja aikuisilla yhdelle lapselle enemmän aikaa.

Ja toivottavasti missään ei makuuteta lapsia valveilla kahta tuntia. Tunnin jaksaa kyllä myöhemminkin tullut levätä.

Vierailija
49/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin toteutuu. Päiväkotia ja sen kasvatusajatusta tukee myös rahallisesti opetusvirasto. Päiväkoteja tällä suuntauksella on noin 5 suomessa ja joka vuosi taitaa tulla suunnilleen yksi lisää.

Hyväksi havaittu.

Ja kuten jo totesin, tiedän hyvin ettei yksityiseltä saa monestikaan parempaa, mutta nyt tässä tilanteessa saa, vaikkakin se on aika kaukana, mutta taidamme silti viedä lapsemme sinne. Täytyy sovitella työaikoja.

ap

Vierailija
50/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavuorossa oleva vanhempi ei välttämättä enää näe lastaan hereillä aamun jälkeen, joten yhteinen pitkä aamu on päivän ainoa yhdessäolon hetki.

Vierailija
51/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapseni tarhaan samalla kun itse menen töihin. Heräämme aamulla 7-8 aikaan. Mieheni hakee lapsen pois tarhasta neljän jälkeen. Miksi veisin lapseni klo. 8 tarhaan jos itse olen kotona yhteentoista? Tulisi pienelle aika pitkä päivä. Niin ja säästämme tietenkin näin maksuissa, koska hoitopäivä ketää alle 7 h. Parempi lapselle ja parempi kukkarolle.

Vierailija
52/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen päivärytmin säilyttämistä säännöllisenä... Noh, kukin tavallaan. ;)

Vierailija
53/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatusajatus vastaa hyvin pitkälti meidän omiamme. Minua vaan jäi se pieni 3v mietityttämään joka oli herännyt klo 10, lounaalle 11 ja sitten nukkariin 2 tunniksi. : (

Asiahan on ihan eri jos lapsen kanssa herätään aamulla, eikä aamupäivästä. Kertoohan sekin, että jos 3v herää 10 niin on hän silloin valvonut pitkään.

Vielä sen verran, KUNNIOITAN jokaista vuorotyöläistä! Olin ennen lapsia ja silloin se vielä meni, mutta enää en jaksaisi tai pystyisi sovittamaan arkea vuorotyöläisenä.

Nämä asiat ei ole aina helppoja, eikä tarkoitukseni ollut soimata ketään, mutta ymmärrän jos kirjoitus suututti. Toisalta olihan kirjoitukseni tarkoituskin herättää keskustelua tärkeästä asiasta (mielestäni tärkeästä).

ap

Vierailija
54/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sovittua työaikani 8-14 eli 6 tuntiseksi. Ei nyt tarvitse siellä ihan älyttömyyksiä huudella sentään! Höh!

ap

Vierailija
55/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turhaa valittaa mainitsemistasi asioista, kun kerran olet viemassa niin pienta hoitoon. hoitaisit kotona, niin saisit valvottua etta selkeat kehykset sailyvat... voi elama mita porukkaa...

Vierailija
56/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai eikö siinä ystäväsi huippu-päiväkodissa ole lounaan jälkeen enää mitään ohjelmaa, odotetaan vaan vanhempia?

Oikeasti, mitä eroa on sillä häiriintyykö aamuohjelma (kuten esimerkiksi tämä ap:n ihannoima aamupiiri) vai iltapäiväohjelma???

Vierailija
57/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita itse huomasin hoidossa olevan? Tämä menee taas tälläiseksi kettuiluksi kun joillain on huono omatunto tms.

Mulla ei ole, mun vastuu on valita lapselleni paras tarjolla olevista hoitopaikoista ja jos mikään ei tunnu olevan tarpeeksi hyvä niin jään kotiin. Tästä on sovittu miehen kanssa.

Tämä on minusta vaan hirmu tärkeä asia! (pienten lasten ja isompienkin lasten säännnöllinen arki)! Meillä on myös teini-ikäinen jolla myös on säännöllinen unirytmi, ruokarytmi jne. Suurin ongelma koulussa on kuulemma uniset, nälkäiset teinit. Opettaja otti sen esiin vanhempainillassa.

ap

Vierailija
58/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaahan se on lapselle että saa viettää aamua äidin kanssa kotona eikä kiskota anivarhain ylös ja hylätä päiväkotiin vaikka ei olisi pakko. Lyhyempi päivä on aina parempi.

Vierailija
59/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten ulos. Eikös näin.. Kyllä toiminta (askartelu, retket, ohjatut toiminnat ajoittuvat aamupäivään). Sen tietää kaikki joilla lapset on hoidossa, vai ettekö?

ap

Vierailija
60/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päiväkodissa edes hyväksyttäisi sitä, että lapset on siellä jatkuvasti pidempiä päiviä kuin on pakko.