Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?
Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?
Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..
Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).
Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.
Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!
Kommentit (264)
Vierailija:
Vierailija:
yhden opettajan johdolla sanomaan hyvät huomenet ja samalla monesti käydään kalenteri läpi, lauletaan ja puhutaan päivän ohjelmasta. Se on opetustuokio ja kyllä muilla lapsilla ja opettajalla on oikeus siihen että tämä käydään läpi rauhassa. Kyllä se häiritsee jos joudut esim. aamulaulun keskeyttämään 3 kertaa kun koko ajan joku ramppaa ovesta sisään. Ja monesti vanhemmat vielä alkavat juttelemaan lapsensa asioista tms. Sen jäkeen menee taas muutama minutti saada porukka kuuntelemman ja keskittymään ja taas aloitat alusta...
vedetään aamupiiri ja lapset tulevat siihen sitten kun tulevat. Aamuvuorolainen vetää piirin, päivävuorolainen tulee töihin silloin ja kattaa pöydät sillä välin ja ottaa eteisessä tulevat lapset vastaan. Hän ohjaa tulevat aamupiiriin eikä kukaan häiriinny.
Hiukan organnisointikykyä ei ole pahitteeksi näköjään monellekaan.
3-4 vuotiaiden osastolla. Pikkuisilla ei mitään aamuhetkeä ole.
Olen silti tyytyväinen, että asenne on enemmänkin perhelähtöistä kun yhteiskunnallista. En todellakaan laittaisi lastani päiväkotiin, joka määräisi tiukat tuonti- ja hakuajat, tiukkaakin tiukemmat tuokiot ja nukkuma-ajat.
Onhan tietysti henkilökunnalle helpompaa hoitaa koko ryhmää ' klönttinä' ja määrätä perheille tiukat säännöt, kun esim nykyisen mallin mukaan perhe- ja yksilökeskeisesti.
Sitä paitsi kyse on asenteesta, jos esimekiksi lapsi tulee klo 9:15 hoitoon niin jonkun mielestä lapsi myöhästyy ja jonkun mielestä lapsen pehe elää oman luontevan aikataulunsa mukaan.
Päivähoito ja tuokiot (kuten aamupiiri, jossa esim katsotaan päivämäää ja päivän sää) on usein nostettu korkeammalle jalustalle kun onkaan, mutta hyvä niin, ainakin henkilökunnalle:)
Vierailija:
no kiihkeistä kommenteista päättelisin ettei " provoni" mennyt hukalle.
Ehkä joku alkoi ajattelemaan, että siellä hoitopaikoissa on muidenkin lapsia ja hoitoihmiset on aika kovilla ilman niitä jatkuvasti myöhästelijöitäkin. Sanoihna tässä ketjussa lto myös oman kantansa näihin jotka tulee aamupiiriin kesken. Kyllä se nyt vaan häiritsee.
Ja koska ainakin yksi alkoi jo vaipua epätoivon partaalle " muka tunnistettuaan minut" voisin sanoa, että en minä 6-0 hävinnyt suinkaan..
; )Hyvää yötä, itse kirjoitan tässä samalla muutamaa pöytäkirjaa puhtaaksi ja menee varmasti vielä pitkään joten täällä ollaan jos jollain on kysymyksiä tai haluaa purkaa agressioita..
ap
" Kaikkien etu on että lapsi saa olla niin paljon vanhempien kanssa kuin mahdollista, ei se että hän saa olla mahdollisimman aikaisin aamulla päiväkodissa"
luettuani utelisin että mikä ihme on AAMUPIIRI?!
Vierailija:
luettuani utelisin että mikä ihme on AAMUPIIRI?!
Jokainen lapsi on jo omalla ruokapaikalla odottamassa ruokaa ja siinä puhutaan esim merkkipäivistä, menneestä viikonlopusta jne. ja lauletaan päälle.
Aamupiiri päiväkodissa on tärkeämpi tapahtuma kuin kotona oleminen vanhempien kanssa. Kunnioittakaamme aamupiiriä, amen.
Minusta on mahtavaa, että on monenlaisia hoitotahoja tarjolla ja suurin osa perheistä löytää mieleisensä + lapsen hoitaminen kodin ulkopuolella on todella edullista verrattuina muihin maihin.
Se mitä kritisoin on se, että sovituista ajoista ei pidetä kiinni. Kesken aamupiirin esim. meneminen häiritsee varsinkin jos lapsella on vielä siirtymässä virtaa tai vanhempi jää puhumaan aamupiirin vetäjän kanssa.
En kuvittele ollenkaan olevani enemmistössä, olen sen huomannut jo monta vuotta sitten. Itse löysimme päiväkodin lapsellemme joka on sanellut säännöt miten tuodaan ja perustellut sen toiminnan keskeytymättömyydellä, arvostan sitä. Kaikki ei, ei sen kummempaa.
Jokainen päiväkoti ja yhteisö luo omat säännöt ja toimintatavat, näitä olisi tarkoituksenmukaista kunnioittaa yhtiesön jäsenenä, eikö vain?
Eli jos omassa hoitopaikassanne lapsenne on tervetullut millloin vain niin silloin kaikki on hyvin, mutta jos on rajoituksia niin huomioikaa ne.
En nyt muista mitä muuta minulta kysyttiin, mutta tästä oli minulla nyt asiassa kyse. Eilen yöllä tämä meni vaan aika ikäväksi tämä keskustelu, joten päätin pitää taukoa.
Eli vielä kerran: aloitukseni on sekoitusta oman lapseni harjoittelua alku syksyltä + kolmen tuttavani kertomia esimerkkejä.
Itse en ole tämän hetkiseen päivähoitoryhmäkokoon tyytyväinen sen takia vaihdamme pienempään ryhmään ja hoitomuotoon jossa on selkeämpi viikkojärjestys. Koska myönnän itse nautin rutiineista ja olen huomannut lapsienkin nauttivan, vaikka se ei poista sitä etteikö jokainen päivä olisi erilainen, tänäänkin lähdettiin yks kaks 50km päähän viettämään kaunista päivää kun tuli ex tempore kutsu.
Ap (ja missään vaiheessa en ole halunnut ketään loukata, jos joku on mielipiteistäni loukkaantunut olen pahoillani, se ei ole mitenkään ollut tarkoitus)! Perheen ja työn yhteensovittaminen on monesti tosi haastavaa!
Onneksi meidän päiväkodissa aamulla on vapaata leikkiä aamupalaan asti, minkä jälkeen lähdetään ulos.
Työvuoroista johtuen vien lapsen milloin 6.30, toisinaan klo 11 lounaalle. Joskus lapsi menee klo 9 suoraan pihalle.
Oi autuas armas jos joku aamupiiri jäis väliin....ahahaaaaaaa......
Vierailija:
Vierailija:
ja sitten ulos. Eikös näin.. Kyllä toiminta (askartelu, retket, ohjatut toiminnat ajoittuvat aamupäivään). Sen tietää kaikki joilla lapset on hoidossa, vai ettekö?ap
Tuskin missään päiväkodissa on välipala heti päikkäreiltä nousun jälkeen.
Meidän pojan tarhassa päikkäreiltä sai nousta yhdeltä, välipala on klo 14.15. Että reilu tunti jää aikaa touhuta siinä välillä.
Välipala on syöty puoli kolmelta, ja sen jälkeen on puoli tuntia - tunti aikaa vapaasti leikkiä ennen ulkoilua. Ulos menevät kolmen, puoli neljän aikoihin. Ja sama rytmi nyt eskarissa.
Ihan yhtälailla ne lasten leikit keskeytyy kun välipalan jälkeen jo monesti haetaan osa lapsista pois. Ei se leikin keskeytyminen ole yhtään vähäpätöisempi asia kuin aamupiirin keskeytyminen.
Kaikki vaan eivät urputa joka asiasta niinkuin näköjään sinä ap.
Ja teinistäni eLkää murehtiko, herää kouluun lukkarin mukaan mutta 4 aamua viidestä alkaa klo 8 joten aikanien on aamu, se on sellaista kun päivät on pitkät.
Minä en usko ollenkaan että seuraava päiväkoti vieroksuu meitä aisakkaina koska me noudatamme samamanlaista periaatteita kuin he.
He saavat valita yksityisenä palveluntuottajina asiakkaat jotka sopivat profiiliin.
Minusta päiväkodit voisitavat enenmmä suoraan sanoa, mitä odottavat vanhemmilta, kyräily ja katseiden vaihto kollegoiden kanssa oon ihan turhaa. Samoin turhaa se selän takana puhuminen on ja hämmästely ihmisten itsekkyydestä. Siitä on turha puhua tuttaville, pitää kertoa siellä pk:ssa mitä odotetaan, jotta vanhemmat osaa toimia/tai vaihtaa hoitomuotoa.
ap
samamanlaiset aisakkaat... Ymmärrän, tasokas on tuleva päiväkotinne.
Olemme varmistuneet henkilöllisyydestäsi, ja toimenpiteisiin osaltasi on jo ryhdytty.
Vierailemasi päiväkodin henkilökunta.
Rupea huomenna hoitamaan lapsillesi sijoituspaikkaa.
Sinä et kuulosta kovinkaan terveeltä ja tasapainoiselta ihmiseltä.
jos ei keksitä mitään vasta aletaan solvaamaan ja keksimään " sinut on tunnistettu" ! Voi Pylly! Mitä jos onkin!? Ketä olen loukannut? Ketä olen tunnistettavasti mainunnut?
ps. Lakia myös lukenut ap.
(taitaa olla laiskoille virkikeäityileille kova paikka, huomata, ettei niiden myöhästelyistä tykätä, kun ei koko virikelapsista tykätä!
Vierailija:
jos ei keksitä mitään vasta aletaan solvaamaan ja keksimään " sinut on tunnistettu" ! Voi Pylly! Mitä jos onkin!? Ketä olen loukannut? Ketä olen tunnistettavasti mainunnut?ps. Lakia myös lukenut ap.
(taitaa olla laiskoille virkikeäityileille kova paikka, huomata, ettei niiden myöhästelyistä tykätä, kun ei koko virikelapsista tykätä!
ja lapsille voidaan tarjota tasapainoista ympäristöä kasvamiselle ja äidille tukitoimia vanhemmuuteen.
Et sinä lakia olekaan rikkonut, mutta maineesi on mennyt.
Vierailija: