Sh! Perustele yksityiskohtaisesti miksi sinun kuuluu ansaita enemman kuin yliopistosta valmistunut ja vaativampaa tyota tekeva sosiaalityontekijan?
Anekdoottina että sosiaalityöntekijöistä on HUUTAVA pula!
Kommentit (60)
Vierailija:
alipalkatuille naisvaltaisille aloille kuten stt:t, lto:t ym.
Potilaasta vastuu on AINA lääkärillä ja sosiaalityössä sosiaalityöntekijällä.
Sairaanhoitajalla ei ole missään tilanteissa pakkovaltaa kuten sosiaalityöntekijällä ja lääkärillä. Sosiaalityöntekijä ja myös sosiaaliohjaaja (jolla on samanarvoinen koulutustaso) ovat AINA itse vastuussa asiakastyön prosesseista ja yksilöön kohdistuvista toimenpiteistä.
Vierailija:
potilaan hengestä on vastuussa lääkäri, ei hoitaja. Jos ette usko niin tutustukaa lakitekstiin =)Hoitsujen logiikalla lääkärit voisi passittaa timbuktuun kun hoitajat kantavat kaiken vastuun ja tekevät kaikki päätöksen. Jihaa.
Ja sitten tuolla numero 37 tai jotain huutelee taas siitä, että moraalitonta kiristää ihmishengillä tms.
Jos hoitajat ovat täysin mitättömässä roolissa tässä ihan konkreettisessa henkien säilyttämisessä, niin miten niillä irtisanoutumisilla voidaan sitten tappaa ihmisiä. Selittäkää, mä en vaan saa näitä asioita samaan yhtälöön.
Vierailija:
kevyttä istumatyötä eivätkä ole vastuussa potilaiden hengestä. Jos yhteiskunnan asioita hoidettaisiin kunnolla niin näitä sossutanttoja voitaisiin vähentää entisestään...kyllä sairaanhoitajat on ansainneet korotuksensa! Varmaan sosiaalityössä näkee elänän nurjaa puolta mutta sitä näkee myös sairaanhoitajan työssä, joten yhtään sen raskaampaa se ei ole henkisestikkään. Itse antaisin siivous ym raskasta ruumiillista työtä tekevillekkin paremman palkan kun kaikenmaailman konttoreissa istuville korkeastikoulutetuille ammattiryhmille, joiden työ ei juuri rassaa muuta kuin istumalihaksia!
Aitoa kunnon työtä tulisi arvostaa enemmän eikä vain paperinpyöritystä!
Vierailija:
Potilaasta vastuu on AINA lääkärillä ja sosiaalityössä sosiaalityöntekijällä.Sairaanhoitajalla ei ole missään tilanteissa pakkovaltaa kuten sosiaalityöntekijällä ja lääkärillä. Sosiaalityöntekijä ja myös sosiaaliohjaaja (jolla on samanarvoinen koulutustaso) ovat AINA itse vastuussa asiakastyön prosesseista ja yksilöön kohdistuvista toimenpiteistä.
Asiakastyön prosessit sosiaalityössä eivät ole suoranaisesti yhteydessä ihmisen hengissä säilymiseen. Siis konkreettisesti juuri sillä hetkellä. Sosiaalityön prosesseissa tapahtunut virhe ei tapa asiakasta. Sairaanhoitajan hoitotyönprosessissa tapahtunut virhe sen sijaan voi viedä potilaan hengen. Tämä kai se olennaisin ero on.
Vierailija:
Vierailija:
Minä sairaanhoitajana olen kiinnostunut vain omasta sairaanhoitajan palkasta ja se ei ole mielestäni riittävä. Joten olen tyytyväinen, että Tehy yrittää saada aikaiseksi tuntuvat korotukset.
Käsittääkseni täällä ei ole ollut mitään vastakkainasettelua sosiaalityöntekijät vs sairaanhoitajat.
Jos et kykene elämään oman ammatinvalintasi ja sen tuoman palkan kanssa, niin tee hyvä ihminen asialle jotakin, äläkä kiukuttele täällä!
Vierailija:
Vierailija:
Potilaasta vastuu on AINA lääkärillä ja sosiaalityössä sosiaalityöntekijällä.Sairaanhoitajalla ei ole missään tilanteissa pakkovaltaa kuten sosiaalityöntekijällä ja lääkärillä. Sosiaalityöntekijä ja myös sosiaaliohjaaja (jolla on samanarvoinen koulutustaso) ovat AINA itse vastuussa asiakastyön prosesseista ja yksilöön kohdistuvista toimenpiteistä.
Asiakastyön prosessit sosiaalityössä eivät ole suoranaisesti yhteydessä ihmisen hengissä säilymiseen. Siis konkreettisesti juuri sillä hetkellä. Sosiaalityön prosesseissa tapahtunut virhe ei tapa asiakasta. Sairaanhoitajan hoitotyönprosessissa tapahtunut virhe sen sijaan voi viedä potilaan hengen. Tämä kai se olennaisin ero on.
Nyt ei puhuta hoitovirheistä. Se on työnsä tekemättä jättämistä, josta saattaa olla seurauksena kuolema. Mutta näin on monessa muussakin ammatissa ilman että siitä sen vuoksi maksetaan korkempaa palkkaa kuin tehtävänvaativuus on.
Kyse on siitä, ettei sairaanhoitajia ole helppo korvata jos sattuvat irtisanoutumaan oikein joukolla. Jos sossut irtisanoutuisivat joukolla, niin tilalle saataisiin sosiaaliviraston toimistohenkilökuntaa käsittelemään etuuksia ja valmistelemaan huostaanottopäätöksiä. Näinhän itse asiassa jo tehdäänkin monissa kunnissa, eli sossutäti ei ole välttämättä sosiaalityöntekijän koulutuksen saanut vaan joku ihan muu. En väitä, että se olisi oikein, mutta se on todellisuutta.
Kysymys on siis neuvotteluasemasta (suhteessa kuntatyönantajaan). Hoitajilla se on vahva.
mutta hoitsujen ylisuuri korotus vaikuttaa siten, ettei muille alipalkatuille aloille riitä rahaa.
Vierailija:
Jos hoitajat saavat palkankorotukset, se ei ole teiltä pois.
Onpä typerä kysymys.
No miksi teknologiateollisuuden kuuluu saada palkankorotuksensa teistä ettekä huuda sitä vastaan kurkku suorana? Hä (äkäisesti ei ihmettelevästi).
veronmaksajat valitettavasti pysty.
Vierailija:
Onpä typerä kysymys.No miksi teknologiateollisuuden kuuluu saada palkankorotuksensa teistä ettekä huuda sitä vastaan kurkku suorana? Hä (äkäisesti ei ihmettelevästi).
Tehy ei hylännyt sopimusta siksi että muutkin saivat vaan siksi että sopimus oli liian pieni. kuule, ei meitä kiinosta mitä muut saa, pääasia että hoitajat saadaan palkkakuopasta pois.
Vierailija:
Tehy ei hylännyt sopimusta siksi että muutkin saivat vaan siksi että sopimus oli liian pieni. kuule, ei meitä kiinosta mitä muut saa, pääasia että hoitajat saadaan palkkakuopasta pois.
Sh:n keskiansiot ovat n. 2400 ¿. Tuon perusteella suurin osa suomalaisista olisi palkkakuopassa myöskin.
Alalta lähtiessäni palkka oli 1840¿ (ei vuorolisiä tms). Lähtemisen kynnys oli korkea, sillä tykkäsin kovasti työstäni. Mutta olin aivan loppu työn fyysiseen ja henkiseen raskauteen, sijaispulaan, työntekijöiden vaihtumiseen, väkivaltaisiin potilaisiin ja omaisten haistatteluun. Lasten saamisen jälkeen tuntui, ettei voimia riittänyt enää perheelle ja palkka alkoi tuntumaan naurettavan pieneltä työn vaatimuksiin nähden. Vaihdoin kevyempään, helpompaan työhön hämmästyttävän helpolla. Oli useampi paikka, mistä valita.
Mietin vakavasti alalle palaamista nyt kun palkkojen nostoon on paineita. Hyvässä lykyssä avoimet vakanssit saataisiin vihdoin täytettyä ja tarvittava määrä hoitajia hommiin. Työ olisi yhtä vaativaa kuin ennenkin, mutta ainakin sille annettaisiin arvoa edes palkan muodossa.
Mutta työnantaja aavisti aikeeni ja muisti kivalla palkankorotuksella hyvin tehdystä työstä. En aio palata.
Elämä on paljon helpompaa näin. Saan päättää itse työajat ja työpaikalla on rento meininki, hauskaakin. Työtäni arvostetaan, vaikkei se ole läheskään yhtä arvokasta kuin aiemmin tekemäni työ. En kaipaa myöskään naisvaltaisen työpaikan erityispiirteitä. Vain sitä itse potilastyötä, ihmisten auttamista ja kuuntelemista, jossa olin hyvä.
Miksihän tämän kirjoitin. Kai piti alunperin kertoa, että palkka on surkeimmillaan todella kaukana työn vaativuudesta.
Vierailija:
Pointti onkin juuri tässä. Sairaanhoitajan hommia ei voi delegoida muille paitsi ehkä terveydenhoitajille, lähihoitajille ja lääkäreille. Ja heitä on liian vähän paikatakseen joukkoirtisanoutuneiden sairaanhoitajien vajetta.Vierailija:
Vaikka kaikki toimeentulotuki tapaukset meneekin nykyään etuuskäsittelyn kautta niin töitä on silti liikaa sosiaalipuolella. Sosiaalityö kun on muutakin kuin rahan jakamista ja etuuskäsittelyllä esim ei ole laillista valtaa, ilman sosiaalityöntekijän valtuuksia, tehdä yhtään mitään päätöksiä.
Pointti on siinä, että stt voi delegoida ja laatia ohjeistuksen jota joku muu toteuttaa. Tästä näkökulmasta myös sairaanhoitaja on työntekijä, joka toteuttaa lääkärin antamaa ohjeistusta. Sh ei voi päättää potilaan hoidosta eikä lääkityksestä. Sh on vastuussa siitä, että osaa noudattaa annettuja ohjeita, eikö niin?
Jos sosiaalityöntekijällä riittää porukka jolle delegoida hommia, niin hyvä on (ja näinhän vissiin onkin). Lääkärillä taas ei riitä porukkaa, jota ohjeistaa, mikäli hoitajat lakkoilevat tai irtisanoutuvat.
Vierailija:
Vierailija:
.
Pointti on siinä, että stt voi delegoida ja laatia ohjeistuksen jota joku muu toteuttaa. Tästä näkökulmasta myös sairaanhoitaja on työntekijä, joka toteuttaa lääkärin antamaa ohjeistusta. Sh ei voi päättää potilaan hoidosta eikä lääkityksestä. Sh on vastuussa siitä, että osaa noudattaa annettuja ohjeita, eikö niin?
Vierailija:
Jos sosiaalityöntekijällä riittää porukka jolle delegoida hommia, niin hyvä on (ja näinhän vissiin onkin). Lääkärillä taas ei riitä porukkaa, jota ohjeistaa, mikäli hoitajat lakkoilevat tai irtisanoutuvat.Vierailija:
Vierailija:
.
Lakimuutos ensi vuoen alusta määrittelee vielä tiukemmin ettei lastensuojelun sossuna voi toimia kukaan muu kuin riittävän tutkinnon suorittanut
Vierailija: