Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla lapset hoidossa vaikka itse kotona vauvan kanssa!

Vierailija
18.10.2007 |

Niin ihan asiallisesti ja mielenkiinnosta kysyn että mitä teette kaikki päivät???

Mulla 3v5kk, 2v3kk ja 6kk vanha vauva. Kun kuopusta rupesin odottamaan ajattelin jättää isommat hoitoon. Tulimme sitten kuitenkin toisiin aatoksiin ja nyt näin puolen vuoden jälkeen olen huokaillut että jos isommat olisivat olleet hoidossa,vaikka vaan puolipäivääkin, niin mulla olisi ollut kuolettavan tylsää.

Vauva on kyllä helppo, tosin nukkuu äärettömän vähän. Isoinkaan ei nuku enään päikkäreitä. Ajoittain tämä tuntuu raskaalta, mutta pääsääntöisesti on kivaa kun on koko ajan tekemistä ja päivät menevät hulinalla eteenpäin tän porukan kanssa ja kuskaamisessa eri kerhoihin jne.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aikana minä siivoan, käyn kaupassa, salilla, kampaajalla, ostoksilla, silitän ja siis hoidan kaikki juoksevat asiat. Iltapäivällä haen lapset lounaan jälkeen jolloin me pienemmän päiväunien jälkeen käymme harrastuksissa, tapaamme ystäviä, menemme puistoon ja leikimme. Iltapäivisin ei siivota tai hoidella asioita ja silloin tehdään jotain kivaa yhdessä. Musta tämä ratkaisu on tosi hyvä. Mieheni on töissä ja hänen ei tarvitse osallistua kotitöihin paitsi viikonloppusin jos jotain on.

Vierailija
22/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 lasta, 5,5 vuotias, 4-vuotias ja kuopus on vuoden ikäinen. Vanhemmat lapset ovat 3 päivää viikossa hoidossa n. 9 - 15, syövät siis aamupalan kotona.

Ja mitäkö teen noina " vapaapäivinäni" . Siivoan, silitän koko perheen vaatteet, myös lasten, laitan ruokaa isoja annoksia, leivon. Ja mikä tärkein: hoidan kaikki lasten vaateostokset noina vapaapäivinä. En halua tuhlata viikonloppuja kauppakeskuksissa juoksemiseen, vaan hoidan lasten vaateostokset paljon mieluummin arkisin viikolla, kun kaupoissakin on rauhallisempaa. Rakastan pukea lapseni kauniisiin vaatteisiin ja ostosten teko on huomattavasti helpompaa yhden rattaissa istuvan lapsen kanssa, kuin kaikkien kolmen lapsen kanssa. Illat ja viikonloput sitten ulkoilemme, leikimme, olemme yhdessä koko perhe. Koti on siisti, ja lapset eivät syö eineksiä vaan hyvää ja monipuolista kotiruokaa. Lapset ovat tyytyväisiä, vanhemmat ovat tyytyväisiä ja koko perhe voi hyvin. Niin ja isä osallistuu illalla kotitöihin ja lasten kanssa olemiseen. Laittaa esim. iltapalan koko perheelle ja viettää aikaa lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasan eineksiä.

Ja tiedoksi vaan, että lapset on eläviä ihmisiä, ei nukkeleikkeihin tarkoitettu.

Vierailija
24/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä mitä tilanteessasi tekisin. Jos tosiaan asut paikkakunnalla jolla ei ole kerhoja eikä todella ketään kaveriperheitäkään kotona, niin haastavaahan se on. En tosin jotenkin ehkä tajunnut, että tällaisia paikkakuntia voi olla...Miten muuten teidän paikkakunnalla riittää lapsia päiväkotiin, jos kerran ketkään eivät ole kotona?

On äidin tehtävä järjestää lapselle MYÖS muuta toimintaa kuin pelkkää kotona oloa. On selvä, että 3,5 vuotias tarvitsee myös sosiaalista kanssa käymistä muidenkin kuin äidin kanssa. Ideaalitapauksessa lapsi on kotona ja sitten muu toiminta on sopivan aktiivista, jotta lapsi kehittyy. TÄmä yhdistelmä hakkaa luonnollisesti päiväkodin satanolla.

Ymmärrän hyvin perheiden eri tarpeita. Jos on sairautta jne. niin ymmärrän, että isommalle sisarukselle voi olla parempi mennä päiväkotiin. Ns. normaalitapauksessa en hoitoonvientiä tajua yhtään, jos perusteina käytetään " äiti tarvitsee omaa aikaa" -tyyppisiä lausahduksia. JOs näin on, niin miksi lapsia on ylipäänsä haluttu? Poikkeustapaus voisi olla esim. yksinhuoltaja, jolla ei ole lainkaan sukua tai ystäviä auttamassa. Silloin päiväkotiin vieminen voisi olla ainoa tapa saada omaa aikaa, sillä jollain tavoin äitikin sitä tarvitsee. Onneksi hyvin harvalla asiat ovat näin huonosti, että päiväkoti on ainoa tapa saada omaa aikaa.

Vierailija:

olen aina ollut näitä fanaattisia äitejä, jotka ovat, jos ei nyt aivan tuominneet niin ainakin kummeksuneet äitejä, joiden vanhemmat lapset on hoidossa äidin ollessa vauvan kanssa kotona. Nyt kuitenkïn oma tilanne on se, että 3 ja puolivuotias vilkas poikani lähes hyppii seinille tylsyydestä. Ei ole koskaan ollut hoidossa ja näin pienellä paikkakunnalla ei ole kerhoja tai muutakaan seuraa päiväsaikaan. Haluaisin kovasti pitää lapsen vielä kotona, mutta onko se enää lapsen etu? Lapsi on koko ajan tylsissään ja silmät oikein loistaa silloin harvoin kun pääsee ikäiseensä seuraan leikkimään...

Vierailija
25/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, jos sinun lastesi päiväkodissa syödään eineksiä. Meidän lasten päiväkodissa on oma keittäjä, joka valmistaa ruoan itse.

Ja nukkeleikkejä meillä leikitään kovasti, mutta nukeilla. Lapset ovat lapsia, tosin puhtaita ja kauniista puettuja.

Yst. terveisin 23

Vierailija
26/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei työnnä lapsiaaan koko päiväiseen hoitoon heti kun lapsi täyttää 3 vuotta. Tässä syy oman ajan tarpeeseen. Voisin myös kysyä sinulta et miksi teet lapsia jos aiot kuitenkin palata työelämään ja hoidattaa lapsesi muualla. Velvollisuutesi on hoitaa lapsiasi kunne he ovat aikuisia. Lapset tarvitsevat äitiään vielä kouluikäisinäkin. Ota tämäkin pointti huomioon

Vierailija
27/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 4v tyttö raukkaparka tarhassa. Vein klo.10 ja haetaan n.klo.16.

Ja joo meilläkin on virallisesti " kokopäiväpaikka" , vaikka käytännössä 3pv viikossa usein tuon 10-16.

Kokopäiväpaikkaa pidetään, koska vauvan kanssa joudutaan silloin tällöin, yllättäenkin, olemaan sairaalassa, eikä hätähoitajia meillä ole. Ja muutenkin voi joskus olla sellaista menoa että tarvii olla pidempään tarhassa.

Suurin syy että tyttö tarhassa on oikeasti se, että viihtyy siellä niin hyvin, ja silmät loistaen nauttii kavereiden kanssa leikkimisestä. Joka kerta pitää maanitella ja peräti käskeä kotiin, ja tyttö sanoo " äiti miksi sä tulit niin aikaisin, meillä on leikit kesken" .

Vastapainona sitten kotipäivät, jolloin puuhastelemme yhdessä. Tai tyttö keksii ominpäin tekemistä kun hoidan vauvaa..tai mankuu ettei ole tekemistä..(mikä sekin on välillä ihan terveellistä-muttei koko ajan)

No meni jo ohi aiheesta. ;)

Mitä siis teen? No. Käyn neuvolassa/sairaalassa vauvan kanssa, olen mukana kun jumppari käy kaksi kertaa viikossa vauvaa jumppaamassa.

Muuten ihan siivoan, teen ruokaa, käyn vaunukävelyillä ilman että raahaan perässäni matelevaa 4-vuotiasta, pesen pyykkiä, saatan JOPA kölliä hetken sohvalla ja juoda kupin kahvia ja lukea lehteä jos vauva nukkuu. :) Eikä ole tylsää vaan nautin. Nautin sitten taas vuorostaan molemmista lapsista ja siitä härdellistä niinä päivinä kun on sen vuoro.

Vierailija
28/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule, kyllä ne keittäjät tarjoaa nimenomaan osan ruoasta eineksiä. Katsopa joskus sitä ruokalistaa. Ja nukkeleikiltä tuo elämäsi kuulostaa.

Pynttäät ja vaatetat ja kuskaat näytillä.

24

Vierailija
29/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kukaan voi oikeasti olla niin elämäänsä kyllästynyt että haukkuu muita äitejä huonoiksi äideiksi jos tämä vie lapsensa päivähoitoon?

Miksi täällä niin moni ahdistuu kiljumaan asiasta joka viikko? Miten lapsen hoitopäätös on niin monelle niin vaikea asia hyväksyä? Suomessa on paljon lapsia jotka ahdistuvat kotona sen kyllästyneen äidin kanssa ja ovat sitten aikuisinakin sisäänpäinkääntyneitä, ujoja ja uusista tilanteista ahdistuvia kun ei lapsena ennen 7.v tarvinnut oppia vuorovaikutusta kun äidin kanssa vaan leivottiin pullaa kotona.

Äiti joka on tyytyväinen omaan elämäänsä ei täällä kilju ja hauku muita jotka ovat tehneet erilaisia päätöksiä oman elämänsä osalta. Kannattaisiko katsoa peiliin ja miettiä hetki mikä niin ahdistaa. koska se ei ole oikeaa sääliä tuntematonta muksua kohtaan vaan jotain ihan muuta!

Ja ei. lapseni ei ole tarhassa.

Vierailija
30/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleishumaani ihminen - kuka tahansa - toteaa, että 2-vuotias ei kuulu kokopäivähoitoon, jos äiti on kotona.

Vierailija
31/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ala kauheasti väittämään kanssasi tuosta päiväkotien ruokailusta, kun mulla ei ole tietoa kuin omien lasteni päiväkodin ruoasta. Päiväkoti on yksityinen ja keittäjä ei tosiaankaan käytä eineksiä.

Ja mitä nukkekotielämään tulee, niin jos siivoaminen, leipominen, ruoanlaitto ja silittäminen on mielestäsi sellaista, niin kerropa mulle, että minkälaista sitten on mielestäsi ns. arkinen, tavallinen elämä. Ja mihin niitä lapsia kuskataan näytille? Me ollaan yleensä ihan kotona, mitä nyt kirjastossa ja uimahallissa käydään... Vastaustasi odotellen ja edelleen ystävällisin terveisin 24 = 26

Vierailija
32/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoita yhtään sen enempää, etteikö keittäjä käyttäisi eineksiä. Sinne tulee todennäköisesti ihan ne samat pinaattiletut ja lihapullat kuin muuallekin.

Vierailija
33/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sillä aikaa ruokaa ja hoidan pyykit, joskus jumpaan ja joskus laiskottelen netissä (kuten nyt:)

Hoidan pienemmän (5kk) neuvolat ja kauppareissut myös tuolla aikaa.

On kivaa kun hakee hyväntuulisen ja riittävästi raitista ilmaa saaneen lapsen jonka kanssa on sitten aikaa lueskella jne kun kotihommat on hoidettu.

Lisäksi se lapsikin saa oikeasti niitä kavereita jne sieltä puistosta ja tykkää sinne mennä.

Suosittelen!

Vierailija
34/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit alku viestini sanoin että myös me olimme laittamassa isompia aluksi puolipäivä hoitoon.

Enkä millään pahalla tarkoita, ihmettelen vaan miten ihmiset aikaansa viettävät.

Minä saan kerran viikossa kaksi isompaa hoitoon isomummille ja jos vauva ei silloin nuku niin eipä sitä kummempaa pysty oikein tekemään. Joten sitten seurustelen vain yklsin vauvan kanssa. Mutta tämäkin on jotenkin vähän tylsää. Mielummin puuhaan lasten kanssa,kaikkien kolmen kun hikipäässä siivoon ja teen muuta.

Iltaisin sitten saan sitä omaa aikaa kun mies tulee kotiin. Meillä toimii se oikein kivasti,siinäkin yksi syy miksi viihdyn lasteni kanssa.

Meillä myös paljon kerhoja ja muita virikkeitä,kunhan vain lapseni jaksan niihin viedä.

Muuten en tuomitse ketään, ehkä helsingissä asuvat jotka sanovat että lapset tarvitsevat päiväkodista virikkeitä mitä itse ei pysty tarjoamaan.

Täällä on kyllä niin paljon kaikkea jos vain itse viittii lähteä ja tehdä.

Mutta ymmärrän ihan täysin kaikki pikkupaikkakuntalaisten lasten hoitoon viennit jos ei ole kavereita eikä muutakaan tekemistä.

ap

Vierailija
35/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopus juuri 1v kotona. isoimmalla leikkiterapiaa kerranviikossa pk:ssa.

tänä aikana siivoan, teen ostoksia ja käyn pienen kanssa sairaalassa. perussairauksia löytyy useita. ja koska mieheni on poissa viikot niin oma pääkin lepää hetken kun saan siivota rauhassa pienimmän ollessa päiväunilla.

Vierailija
36/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla on 3 lasta, 5,5 vuotias, 4-vuotias ja kuopus on vuoden ikäinen. Vanhemmat lapset ovat 3 päivää viikossa hoidossa n. 9 - 15, syövät siis aamupalan kotona.

Ja mitäkö teen noina " vapaapäivinäni" . Siivoan, silitän koko perheen vaatteet, myös lasten, laitan ruokaa isoja annoksia, leivon. Ja mikä tärkein: hoidan kaikki lasten vaateostokset noina vapaapäivinä. En halua tuhlata viikonloppuja kauppakeskuksissa juoksemiseen, vaan hoidan lasten vaateostokset paljon mieluummin arkisin viikolla, kun kaupoissakin on rauhallisempaa. Rakastan pukea lapseni kauniisiin vaatteisiin ja ostosten teko on huomattavasti helpompaa yhden rattaissa istuvan lapsen kanssa, kuin kaikkien kolmen lapsen kanssa. Illat ja viikonloput sitten ulkoilemme, leikimme, olemme yhdessä koko perhe. Koti on siisti, ja lapset eivät syö eineksiä vaan hyvää ja monipuolista kotiruokaa. Lapset ovat tyytyväisiä, vanhemmat ovat tyytyväisiä ja koko perhe voi hyvin. Niin ja isä osallistuu illalla kotitöihin ja lasten kanssa olemiseen. Laittaa esim. iltapalan koko perheelle ja viettää aikaa lasten kanssa.

Vierailija
37/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ymmärtäisin jos joku olisi rehellisesti sanonut ettei jaksa, ettei yksinkertaisesti jaksa muutaman pienen kanssa. Mutta kun verhotaan se ettei jaksa omia lapsiaan hoitaa sillä että on sitä ja tätä tekemistä,mitkä normaalisti voi hoitaa lasten hoidon yhteydessä tai jättää iltaan kun isäkin on kotona.

En siis vieläkään ymmärrä ja ehkä mun ei tarvitsekkaan, sitä että miksi tehdään lapsia 1-3 v erolla ja sitten ei niille pystytä tarjoamaan virikkeitä tai tekemistä. Jos tekis vaikka max tolla 3 v ikäerolla niin kyllä nyt vauvan ja 3 v:n kanssa kerkeaa touhuamaan vaikka mitä, Ja vauvan,3v ja eskarilaisen.

Miksi siis tehdä lapsia noin usein, sitä en ymmärrä....

Vierailija
38/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä laittaisin kaikki nuo 4 isompaa tarhaan niin olisi meillä kyllä taloudellinen katastrofi lähellä. Ei tarvitsisi olla kuin kaksikaan isompaa niin ei pärjättäis millään.

Vai onko nämä kaikki niitä nolla luokkalaisia??

Vierailija
39/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 3v hoidossa 2pv/vko

...ja silloin yleensä siivoan !!!

jaksaa sitten taas paremmin uhmaikäisen kanssa ja koti pysyy

siistinä. jää sitten viikonloppu aikaa vaan yhdessäoloon koko perheen kesken.

Vierailija
40/42 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4- vuotiaan osa-aikahoidon ehkä ymmärtäisin, mutta en noin pienen kokopäivähoitoa.

JOsäiti on kylästynyt kotona, eikä häntä vaan huvita hoitaa lapsiaan, niin onko niitä lapsia pakko hankkia ? ja masennus ja huvittomuus on mielestäni eriasia.