Te joilla lapset hoidossa vaikka itse kotona vauvan kanssa!
Niin ihan asiallisesti ja mielenkiinnosta kysyn että mitä teette kaikki päivät???
Mulla 3v5kk, 2v3kk ja 6kk vanha vauva. Kun kuopusta rupesin odottamaan ajattelin jättää isommat hoitoon. Tulimme sitten kuitenkin toisiin aatoksiin ja nyt näin puolen vuoden jälkeen olen huokaillut että jos isommat olisivat olleet hoidossa,vaikka vaan puolipäivääkin, niin mulla olisi ollut kuolettavan tylsää.
Vauva on kyllä helppo, tosin nukkuu äärettömän vähän. Isoinkaan ei nuku enään päikkäreitä. Ajoittain tämä tuntuu raskaalta, mutta pääsääntöisesti on kivaa kun on koko ajan tekemistä ja päivät menevät hulinalla eteenpäin tän porukan kanssa ja kuskaamisessa eri kerhoihin jne.
Kommentit (42)
jos laiskana makailisin. Tai voisinhan minä tietysti siivota kaikki päivät ja puunata paikkoja, mutta en näe siinä elämäntarkoitustani... :=)
1-vuotiaan kanssa hoitovapaalla kotona. Vietän kahdenkeskistä aikaa kuopuksen kanssa (hänen syntymän jälkeen vuorovaikutus jäi lähes kokonaan väliin huonon kuntoni/synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi). Esikoinen siis aloitti hoidon vasta hetki sitten, eli en viskannut häntä hoitoon suoraan vauvan synnyttyä vaan noin vuosi oltiin kolmistaan, ja koettiin aika kovia.
Mutta siis asiaan, laatuaika ja jakamaton huomio kuopukselle. Ja sillä välin kun hän nukkuu, niin minä usein siivoilen, jotta kun esikoinen tulee kotiin, tähän ei tarvitse käyttää yhtään aikaa. Lisäksi teen usein isomman satsin ruokaa valmiiksi, kun kerrankin saan siihen aikaa. Mutta myös yksi tärkeä tehtävä on nyt mahdollinen: OMA AIKA!! Joskus ihan vain pötköttelen, luen kirjaa, istun tietokoneella ym.
ei äideillä ole omaa aikaa, muuten kuin lapsen kustannuksella.
Vierailija:
ei äideillä ole omaa aikaa, muuten kuin lapsen kustannuksella.
ei todellakaan ole kokopäivähoidossa, jos " äiti" on kotona!
Se on niin monta kertaa tällä palstalla kerrottu, että niin se on ;)
Ensinnäkin, oma aika on oleellinen osa äidin hyvinvointia. Ilman sitä ainakin minä hyppisin seinille alta aikayksikön. Enkä missään vaiheessa kirjoittanut, että ottaisin omaa aikaa kaikella uhalla, lapsen kustannuksella. Lapsellehan se suurin hyöty äidin jaksamisesta lopulta tarjoutuu.
Toisekseen, luulen, että jokainen tuntee itse parhaiten oman lapsensa. Milloin on oikea aika aloittaa päivähoito. Tai mikä tärkeintä, milloin lapsi EI ole siihen valmis. Meille esim. tarjottiin kriisipaikkaa esikoiselle jo heti vauvan synnyttyä, mutta silloin aika, ja syyt, olisivat olleet väärät. Ja miksi ajatellaan, että päiväkoti olisi lapselle pahasta? Meidän tapauksessa esikoinen rakastaa aamuisin nähdä kaverit, hoitajat ovat aivan ihania, ja sopeutuminen on sujunut yli odotusten. Enkai häntä sinne veisi, jos hän siitä kärsisi.
jos 2-vuotias on ennemmin koko päivän päivähoidossa kuin sinun kanssasi.
josolisin nuoremman kanssa kotona. Sairauden/masennuksen aikana ok, mutta muuten todella itsekästä toimintaa. Huono äiti olet !
Hoidan kaikki lapseni tällä hetkellä kotona. Vanhin käy kerhossa. Paljon paremmin jaksaisin, jos edes vanhin lapsi olisi hoidossa. Jotenkin vanhemmat lapset vaatii jo niin paljon kaikenlaista aktiviteettia, että hoito voisi olla hyvä vaihtoehto. Mutta tykkään kyllä hoitaa lapsiani kotona, aika vai ei meinaa aina riittää kaikkeen. Hoitoon vieminen ihan järkevä ratkaisu. Tosin päiväkodeissa ja perhepäivähoitajat aina hieman ihmettelevät näitä vanhempia, jotka vievät isompia lapsiaan hoitoon ja vauva jää kotiin äidin kanssa.
Ja kruuni kiiltä ap:llä! Tänne asti säteilee. Onnea sulle vaan!
mun lapset on puolipäiväsesti hoidossa oppimassa englantia. muuten jäisivät jälkeen ikäryhmästään sillä aikaa kun olen kotona n vuoden vauvan kanssa
joka kerta, kun täällä puhutaan aiheesta. Sama virsi samoin sanoin.
mutta ei todellakaan kokopäivähoitoa! Meillä 5-vuotias on eskarissa, 3-vuotias kolmesti viikossa kerhossa, lisäksi on yhteinen harrastus.
2-vuotias ei kyllä kaipaa mitään muuta kuin kotia!
sinulla on asiat noin. Mukava. Sinulle siis tuo paljon sisältöä elämään se että olet koko ajan lastesi kanssa. Se on ihan ok. Onhan se mukavaa olla omien lasten kanssa ja hoitaa niitä.
Kuitenkin elämäntilanteet ovat jokaisella perheellä erilaiset. Toisille on jopa parempi että ne lapset menee hoitoon (vaikka nyt pari päivää viikossa).
Joissakin perheissä ei ole isää, toisissa ei äitiä. Kolmannessa voi olla sairautta. Neljännessä holisti ongelmia.
Jossakin tapauksissa lapset itse kaipaavat tai tarvitsevat vaikka jonkun vamman takia virikehoito.
Ihmettelen tätä monesti täällä av:llä et miten ihmiset on niiiiiin KAPEA katseisia. Nähdään vain ja ainoastaan yksi tapa elää.
ja keskimmäinen parina päivänä kerhoon.
Tilanteita on niin erilaisia, mutta nelosella ei ole kyllä mitään järkeviä perusteluja esikoisen kokopäivähoidolle, itsekästä on. Ollaan tämmöstä pullamössö ikäluokkaa, kaiken pitää olla niin helppoa.
olen aina ollut näitä fanaattisia äitejä, jotka ovat, jos ei nyt aivan tuominneet niin ainakin kummeksuneet äitejä, joiden vanhemmat lapset on hoidossa äidin ollessa vauvan kanssa kotona. Nyt kuitenkïn oma tilanne on se, että 3 ja puolivuotias vilkas poikani lähes hyppii seinille tylsyydestä. Ei ole koskaan ollut hoidossa ja näin pienellä paikkakunnalla ei ole kerhoja tai muutakaan seuraa päiväsaikaan. Haluaisin kovasti pitää lapsen vielä kotona, mutta onko se enää lapsen etu? Lapsi on koko ajan tylsissään ja silmät oikein loistaa silloin harvoin kun pääsee ikäiseensä seuraan leikkimään...
Niin ja 18 jatkaa.
Minun kaksi lasta käyvät kolmesti viikossa muutaman tunnin hoidossa että oppivat ennen koulun alkua ruotsia. Asutaan siis Ruotsissa. Kotona puhutaan vain ja ainoastaan suomea.
Minä sit laiskana makaan kotona nämä kolme päivää.;)
Meillä ei ole täällä yhtään sukulaisia eikä minkäänlaista tukiverkkoa. On ihanaa että saan välillä omaa aikaa ja rauhassa hoitaa vauvaa ja siivota.
Täällä ei tarvitse kelleen perustella ja selitellä että miks vien lapset hoitoon. Täällä 99% ihmisistä kun tekee niin että säilyttävät tarhapaikan lapselle. Jos olet työtön tai vanhempainlomalla niin lapsi on sen 15h/viikko hoidossa.
Ja minun lapset nauttivat tarhassa olosta. Täällä kyllä on enempi henkilökuntaa ja vähemmän lapsia ryhmässä entä Suomessa, että hyvät oltavat on!
isompi menisi joka päivä tarhaan jos vain saisi. Paras kaveri on siellä.
Ja minun lapsista tulee kaksi kielisiä. Se on aivan mahtavaa!
...ja silloin yleensä siivoan aamusta iltaan. Ja kuule ei todellakaan ole tekemisen puute! Ja sitten kun poika on kotona, teemme kaikkea muuta kuin siivoamme. mukavasti rytmitetty viikko, pysyy kotikin siistinä.