Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä kaikista laskuista?

Vierailija
21.05.2008 |

Minun ja mieheni tulot ( sisältäen elatusmaksut, lapsilisät, miehen palkan ja kotihoitontuen ) ovat yhteensä n 1900e/kk käteen. Tuntuu ettei selvitä mitenkään :(

laskuja on perinnässä ja ulosotossa, lisäksi vielä lainoja. Lapsia kaksi ja kolmas tulossa. Itse olen ollut niin huonossa kunnossa etten ole päässyt töihin eikä tietysti kukaan olisi mua huolinut raskaana ollessani. Kaikki tuntuu kaatuvan päälle. en saa sovittua lainoja tai maksuja ja korko juoksee kokoajan. palkasta on pakko jättää elämiseen, laskuihin ei tunnu jäävän mitään!!! en tiedä miten tämä on mahdollista :( kadun sitä että päätin jäädä kotiin hoitamaan lapsia, koska sen takia tähän tilanteeseen olemme joutuneetkin :´( onko enää mitään toivoa? miten te muut olette järjestäneet tämmöiset tilanteet?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain tehdä hullusti töitä, niellä ylpeytensä, ja sopia asioita. Mitä työtä miehesi tekee? Olisiko hänellä mahdollisuus parempipalkkaisiin hommiin? Voiko lainoista maksaa tietyn ajan vain pelkkiä korkoja?

Laske kaikki menot. Tee tiukka budjetti, ja esim. viikon ruokalista etukäteen. Itse olen opiskellut kauan, kun lapset pieniä, ja elänyt VIELÄ PALJON TIUKEMMIN. Ruuassa voi säästää eniten. Voisin kirjoittaa kirjan säästövinkeistä....

Kaikki ylimääräiset menot on yksinkertaisesti karsittava. LAskut ym lainat pitää kuitenkin hoitaa. Älä koskaan hoida lainaa uudella lainalla, pikavipeillä tms.

Olisiko sinulla mahdollisuus esim. tehdä jotain iltatyötä? Kuinka pitkällä raskaus?

Vierailija
2/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se paljoo hyödytä kun siitä jää plussalle vaan 200e/kk joten olen nyt kotona ja opiskelen hoitovapaan ohella. Ulosotossa on joku 30 000e kun ne on noin 4 vuotta siellä kasvaneet korkoa. Ottaa päähän kun en tiedä milloin niitä pystyn edes alkaa lyhentämään kun hyvä jos nyt rahat riittää ees ruokaan ja pakollisiin laskuihin... Kaipa mä sitten joskus perinnölläni kuittaan velat pois... ahistaa kyllä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainoista ei ole mahdollisuutta maksaa korkoja, ja ne lainat eivät ole se suurin ongelma vaan ne perinnät ja ulosotot. Mies on ollut tuossa työpaikassa 5kk ja se on tähän mennessä paras paikka minkä on saanut, palkka 2euroa parempi kuin aikasemmin, joustavat myös työajoissa kun lapset sairastivat. Viikonloppu töitä siellä ei saa tehdä kuin 1krt kuussa joten siitä ei saa jatkuvaa tuloa :( Menoja taas on hirveästi, lapsille jatkuvasti vaatetusta ja silti tuntuu että aina on pientä. Kirppareille pääsen harvoin ja netistä tilaaminenkin maksaa. lehtiä ei meille tule, paitsi lapsille puuhapete ( 35e/vuosi ). teen ruokaa itse mutten tiedä mihin meidän rahat menevät, mielestäni emme tuhlaa. Mutta mulle iskee helposti paniikki jos kaappi ei ole täynnä ruokaa :( toinen lapsistamme on siis vaipoissa ja erikoismaidoissa joten se verottaa ruokalaskua ja toinen on laktoosittomalla. vauva on nyt mahassa viikoilla 18 ja olen oksentanut tähän saakka kokoajan. Iltatyötä en voisi tehdä koska miehellä vuoro työ :( näitä asioita valvon ja mietin kaikki yöt... päivällä ei meinaa silmät pysyä auki.

ap

Vierailija
4/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lohduttava kuulla että en ole yksin...

Minulla vain yksi lapsi. Asun avokin kanssa jolla paljon lainaa. Itselläni maksuja ulosotossa ja perintätoimistoissa. Teen töitä mutta kun maksaa tuhanteen paikkaan velkoja niin lopulta käteen jää bussilippuun tarvittava raha että pääsee töihin. Ja uudet laskut jää hoitamatta. Loputon kierre ja unet on karisseet jo monta vuotta sitten.

Vierailija
5/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uudelle tulokkaalle sama juttu, eli heti alusta kestovaipat, niin ainaskin siinä säästää rutkasti.

Vierailija
6/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen osaa tehdä itselleen budjetin ja laskemaan riittääkö rahat vai ei.

Kirjaa kuukauden ajan ylös kaikki kulut, ihan kaikki. Sen jälkeen karsit kaiken ylimääräisen. Ei lehtitilauksia, tarpeeton kännykkähöpötys pois, hitaampi =halvempi nettiyhteys riittänee yms. Itse näet kuukauden kuluttua mitkä ovat ne turhat rahanreijät. Jos ei vieläkään pysty karsimaan menoja tuloja vastaavaksi niin ei muuta kun kämppä myyntiin, maksa velat pois ja aloita puhtaalta pöydältä. Muuten olet loppuikäs kusessa lainojen ja ulosottojen kanssa.

Vierailija
7/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös uudet ja tulevat laskut jäävät hoitamatta koska ei ole rahaa mistä ottaa. Katsoin töitäkin taas muttei mitään, enkä tiedä pystyisinkö edes niitä hoitamaan. Tuleva vauva joutuu olemaan varmaan ilman vaunuja ja vaatteita koska ei niihinkään ole rahaa, jos maksaa laskuja, tai sitten pitää taas jättää jotain maksamatta :( itkee tekis mieli aamusta iltaan.

ap

Vierailija
8/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. täälläkin lahjoitetaan palstalla oli lahjoitettavana ihan ok kuntoiset vaunut (mitä itse katselin) mutta hurjan haalistuneet vaan. Mutta kyllä niissä olisi päässyt varmaan ihan hyvin silti.

Ja kierrätyskeskuksissa, yms. on paljon vaunuja tarjolla edullisesti.

Malli ei sitten välttämättä ole sitä uusinta, mutta ajavat varmaan asiansa.

Ja vauvan vaatteita nyt on tosi monella ylimääräisiä, ja antavat varmaan mielellään tarvitsevalle.

Ainut mikä tässä pitää niellä on ylpeytensä ja kysellä ja osata ehkä pyytääkin.

Vierailija
9/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo vuokralla. Käyn vain kerran viikossa kaupassa ja ostan viikon ruoat. Lisäystä vain jos maito loppuu tms.

Lehtiä ei tule. Kännykässä prepaid liittymä. Halvimman nettiyhteyden maksaa avokki.

Eli turhia reikiä ei ole.

Ainakaan minulla. Terv. olikse kutonen vai vitonen

Vierailija
10/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi ihmeessä se tuleva vauva tarvitsisi vaunut ja vaatteita, niinkuin sanot, eikö edellisiltä ole jäljellä? Jääkaapin ei tarvitse olla "täynnä ruokaa" - eihän teillä vaan mene yhtään - siis yhtään - ruokaa roskiin?

Vierailija
11/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, jos tilanne on muutenkin jo noin toivoton, pitää vielä alkaa tehdä siihen tilanteeseen uusi lapsi??!!??

Ensin kannattais laittaa perusasiat kuntoon, JA SITTEN VASTA alkaa miettiä uutta vauvaa.

Vierailija
12/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunuja tai vaatteita ollenkaan?

Vierailija
13/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokraan, sähköön ym. pakolliseen, eli kuinka paljon jää niiden jälkeen jää käyttöön kuussa? Itse opiskelen ja mies perushommissa, meillä kolme lasta, tulot varmaan aika samaa luokkaa ja ihan hyvin tuntuu riittävän. Ei tietty matkustella kummemmin, mutta tämä nyt on vain muutaman vuoden välivaihe meidän elämässä (olen alaa vaihtamassa). Nyt kun aloitin joulun jälkeen osa-aikatyön, niin tuntuu että muutama satanen kuussa "ylimääräistä" on jo luksusta. Meillä on kyllä tarkka budjetti millä eletään, hyvin kun suunnittelee niin pitäisi ap:n tuolla summalla elää ihan kohtuullisesti. Oletko käynyt kunnan velkaneuvonnassa juttelemassa?

Vierailija
14/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN voi joutua tuohon jamaan...???

Mitä laskuja on maksamatta? Yleensä laskuihin voi sopia lisää maksuaikaa, miksi ne ovat ulosotossa...? Jos meinaa mennä ulosottoon, miksei vaikka lainaa kaverilta/pankista rahoja ja hoida laskut pois ENNEN luottotietojen menoa...

Veikkaan että ap:lla on osamaksulla ostettu taulu-tv olohuoneessa, velaksi ostettu auto pihassa, ja postimyynnistä luotolla tilatut kalliit lakana sängyssä...

Vierailija
15/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli noin kerran vuodessa on haettu rahaa srk:n diakonilta. On saatu sieltä myös ruokapaketteja. Siellä ei kysellä mihin uskontokuntaan kuuluu ja menoissa ne ottaa huomioon lehtitilaukset yms. mitä sossussa ei huomioida.

Tällä hetkellä meidän 5 henkisessä perheessä tulot on enintään 1900 e ja siitä maksetaan asuntolaina ja auton käyttökulut sekä vakuutukset. Auto saatiin vanhemmiltani.

Miehellä ulosotossa jotain vanhoja juttuja, mut onneks ulosottomies muistaa vain joulunalla veronpalautuspäivänä. =)

Vierailija
16/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika velkaneuvojalle, jonka kanssa käytte läpi kaikki menot ja tulot, hän auttaa tekemään suunnitelman miten tämä sotku saadaan aukaistua. Pyydä seurakunnan diakoniatyöntekijää käymään ja kaada huolesi hänen niskaansa, saat ainakin kuuntelijan + konkreettisena apuna EU-ruokakasseja, käytettyjä hyväkuntoisia vaatteita lapsille ja itsellesikin, jos tarvitset. Kannattaa ottaa yhteyttä myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistykseen, josta yleensä löytyy auttamishaluisia ihmisiä (vaateapua, ruoka-apua).

Sosiaalitoimistoonkin kannattaa varata aika, vaikka tulonne näyttävät olevankin sellaiset, että tuskin toimeentulotukea voitte saadakaan.

Turhaa tietysti enää spekuloida, kun vahinko on jo tapahtunut, mutta ettekö velkaa ottaessanne tehneet laskelmia velanmaksukyvystänne ?

Kun tämä vyyhti on saatu purettua, niin kannattaa pyrkiä elämään niin, että kuluttaa vain sen minkä tienaa.

Vierailija
17/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa koti kunnolla kaikesta roinasta ja laita myyntiin huutikseen, pientä tai vähän isompaakin lisätienestiä.

Vierailija
18/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät ymmärrä että "pienistä summista" kasvaa iso virta. Ostetaan Ellokselta 200eurolla, huonekaluja osamaksulla 1500eurolla, autolainaa 10´000euroa, kännykkä kytkykaupalla, pesukone 500eurolla kun ei jaksa pyykkituvassa rampata jne.

Noita sitten kun lyhennetään 20e/kk+ 100e/kk+ 250e/kk+ 30e/kk +50e/kk =350e/kk! (Ja päälle vielä korot!)

Siihen päälle vuokra, bensa/bussikortti, ruoka, vaatteet, pesuaineet, mahdolliset lääkkeet ymv. pakolliset kulut, niin kalliiksi tulee ne "pienet summat". Varsinkin kun korko juoksee---> varsinainen velkasumma ei käytännössä lyhene lainkaan jos maksaa vain sitä minimi osamaksua.

Vierailija
19/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimi KUUKAUSIERÄÄ, ei osamaksua;)

Vierailija
20/35 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestissä 11 asuu vuokralla mutta viestissä 16 maksaa asuntolainaa....

Joku seko liikkeellä ja päivälääkitys ottamatta ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi