IVF-marraskuu lapsettomille
Moi kaikille
Rohkenen aloittaa IVF-ketjun niille, jotka ovat aivan lapsettomia. Ymmärrän kyllä, että " lapsellinen lapsettomuus" , sekundäärinen lapsettomuus tai millä tahansa nimellä sitä kutsutaankin, on myös raskasta. Mutta itselläni on nyt sellainen vaihe, että haluaisin jakaa ajatuksiania niiden kanssa, joilla ei ole vielä yhtään lasta.
Alkää te " toisen lapsen lapsettomuudesta" kärsivät loukkaantuko tästä. Tai jos loukkaannutte, en voi sille mitään. Tarkoitukseni ei missään nimessä ole vähätellä teidän tilannetta.
Mutta katsotaan nyt, tuleeko tähän pinoon ketään ;o)
Tarkemmat tiedot itsestäni myöhemmin. Tosin löytyvät vähän sieltä sun täältä jo nyt tällä palstalla ;o) Minulle on suunnitteilla julkisen puolen 3. IVF viikolla 47. Yksi raskaus takana, josta km 07/07. Lapsettomuuden suurin syy on endo.
Nyt jään jännityksellä odottamaan, saadaanko oma pino.
Tsemppiä kaikille lapsettomille, olipa lapsettomuus sitten totaalista tai sekundäärista.
Vehnis
Kommentit (96)
Ihan älyttömästi onnea!! Ihan odotin että pääsen koneelle kattomaan onko se Vehnis plussannu =) hauska jännätä muitenki puolesta.
Itsellä on vielä piinapäiviä jäljellä ihan liikaa...(30.11)
Mutta nyt jotenki tuntuu siltä että vois vaikka onnistuakki kun lukee näitä ihania plussa uutisia =)
Tissit on yhä edelleen kipeät ja tuntuu sellasia nippailuja ja vihlasuja joka päivä, mikä toivon mukaan on hyvä merkki...
Listaappa Vehnis heti kaikki mahdolliset ja mahdottomat oireet mitä sulla on ollu??? ;)
Nyt vaan plussaa sitte koko porukalle niin hyvä tulee =))
tottakai piti yks testi tehdä.. eihän siinä aluks mitään näkyny mutta myöhemmin siinä näkyy kyllä selkeesti haamuviiva myös siinä toisessa ikkunassa =) onko siihen uskomista että se siitä vaikka vahvistuis??? ;)
Kertokaa vaa kokemuksianne, täältä ihan varmaan löytyy muitaki malttamattomia=)
wiivi pp8
Onnea Vehnis plussasta!! piti tulla onnittelemaan sua, kun satuin huomaamaan kuulumisesi. En tiedä, muistatko mua, mutta meillä oli samoihin aikoihin km. Me ollaan nyt hoitotauolla, mutta ensi vuonna tarkoitus jatkaa hoitoja.
Ihan huippua mitä täältä " löysinkään" - valtavan suuret onnittelut teille molemmille!!!! Nyt se sitten on totta teilläkin, toivottavasti kaikki menee koko matkan hyvin!!!
Noista lugeista: mä käytin tuoresiirrossa lugeja aina tuonne kahdeksannelle raskausviikolle asti. Kävin siis varhaisraskauden ultrassa rv7+1 ja silloin sitten alettiin vähitellen lopettamaan, pari päivää vähennettiin ja sitten lopetettiin kokonaan. Mä ymmärsin lääkärin puheista, että ennen rv8 pitäisi lopettaa, mutta siis raskauden jatkumisen kannalta se oli kai sitten tärkeää jatkaa niitä tuonne asti. Mutta passissahan sitä yhdistelmää Zumenon+Luget ois jatkettu rv11 asti, jos olisi niin onnellisesti käynyt että plussa ois tullut. Joten ei siitä ainakaan haittaa ole jos niitä käytät!!!!
Onnea nyt vielä ja nauti jokaisesta sekunnista niin pahoine oloineen kuin muinekin oireineen!!!! :)
Vautsi, Vehnis, onnea matkaan! Ja kai Wiivillekin voi jo varovaisesti toivotella... :)
Kiva kuulla, että noi hoidit voi ihan oikeesti toimia, vaikka tilanne tuntuisi kovin toivottomalta. Meillä on nimittäin sellaista epäonnea ollut matkassa että alkaa vaikuttaa vähän epätoivoiselta koko homma. Nyt ollaan onneksi yksityisellä hyvässä hoidossa, mutta tositoimiin päästään lyhyen kaavan mukaan vasta vuoden vaihteen jälkeen viikolla 1. Julkisella mulle oli annettu väärää lääkettä hormonitasoihin nähden ja niinpä se Synarela-sumuttelu ei tehonnut oikein. Mutta eihän me siellä julkisen puolella käytykään tilannetta mitenkään läpi vaan homma hoidettiin täysin rutiinilla. Jos en olis käynyt yksityisellä, tilanne tuskin olis muuttunut muutamaan kiertoon. Eli mä putosin tästä marraskuun IVF-jonosta nyt sitten tammikuulle. Taustailen, mutta tuskinpa aktiivisesti tänne kirjoittelen, kun mitään ei ole odotettavissa muutamaan viikkoon. Taaskaan.
Tsemppiä matkaan kaikille pinoutujille, antakaa plussatuulien puhaltaa!
Kiitos kaikille onnitteluista ¿ toivottavasti kaikki menee nyt hyvin.... !!!!!
Lugeista: lopetin luget, koska mua hoitava lääkäri (joka on kuulemma erittäin hyvä näissä hommissa, käy mm. luennoimassa paljon ja hänen juttujaan on paljon lehdissä, Eero Varila) oli sanonut, että ei tarvitse jatkaa. Vähän tietty ihmetyttää, miksi moni muu lääkäri suosittaa jatkamista juuri tuonne rv8 asti ja tämä on eri mieltä. Mutta päätettiin mieheni kanssa luottaa nyt tähän lääkäriin, niin kun alusta asti.
Wiivi1973: oireita ovat olleet
-hirmu nälkä koko ajan ja aina pitää syödä jotain suolasta ja rasvasta (vaikkei kai sais...) koska muuten tulee paha olo .--- huono oloa pitkin päivää, välillä yökkäilen pahasti, mutta tähän asti olen onnistunut olemaan oksentamatta
- rinnat on tosi kipeet, tuntuu että räjähtää
- vilutusta edelleen aika ajoin
- vihlomista mahassa, eniten kun käännyn sängyssä, venyttelen tai lähden liikkeelle
- pientä päänsärkyä
- hirmu väsymys
Kyllä mun alavatsaa aika ajoin jomottaakin ja toi jomotus välillä vähän huolestuttaa. Mutta kun mistään ei voi oikein mitään päätellä. Sekin saattaa kuulua asiaan. Pe-iltana (olin karonkassa ja tanssin), mua vihloi aika lailla oikean munasarjan puolelta ja tietty mietin peloissani, mitä se on. Mutta se oli aamulla mennyt ohi.
Tuosta sun raskaustestistä: toivotaan tosiaan plussaa!!! Pregnyl-piikkihän näkyy plussana jonkin aikaa, en vain tiedä kuinka kauan. En nyt missään nimessä halua ¿lannistaa¿ sua!!!!!!!!! Mutta muistithan sen? Mutta toisaalta, saattaahan se oikea plussakin alkaa jo näkyä!
Satumarika: muistan sinut kyllä. Kiva kuulla susta! Yritä nyt nauttia siitä, ettei tarvii laskea koko ajan kaikkea ja odottaa kaikkea, jos pystyt. Ja sitten tsemppiä uusiin hoitoihin!
Naksu: kiva kuulla sinusta! Toivon kovasti voimia ;o) Ja kirjoittelehan sitten taas, miten menee. Kyllä mä sitten jostain sut esille kaivan. Tai sitten aloitetaan taas ¿oma pino¿, jos ei toisiamme muuten huomata.
WM1974: hyvä, kun menitte yksityiselle!!! Kyllä tuolla julkisella tosiaan aivan liikaa tehdään samojen kaavojen mukaan hoidot kaikille. Luulisi, että siellä tajuttais edes se, että eihän se ole valtiolle taloudellisesti kannattavaa. Muuta kun en eivät ehkä tajua ¿ eivät ainakaan asian inhimillistä puoleta, eivät ainakaan joka paikassa. Tsemppiä ensi vuodelle.
Ja sitten vielä omaa napaa: nautin kyllä kaikista oireista, vaikka kaikki ei olekaan ihan nautittavia ;o) Yritän myös olla pelkäämättä, mutta heinäkuun km väkisin välillä pilkistää mieleen.... vähän on auttanut se, kun luget lopetin. Ei tarvii sen takia joka heti asiaa muistaa ja välillä huomaa jopa ¿unohtaneensa¿ sen, kunnes taas yököttää. Mun ystävä, joka saa vauvan tammikuussa (takana 4km:ää) kertoi, että hänellä oli välillä alkuraskaudessa niin pahoja vatsakipuja, että mietti ¿tässäkö tämäkin nyt on¿, mutta edelleen kaikki on hyvin. Hänen siskollaan oli tullut raskauden aikana kuukautiset muistaakseni 6kk ja kivut olleet todella kovat ¿ ja terve lapsi syntyi! Siksipä ei pitäis huolestua ennen aikojaan. Yritän nauttia raskaudesta ja ehkä on syytä huolestua vasta jos on pahaa verenvuotoa tai siinä vaiheessa, jos pikkuinen todella todetaan menehtyneeksi. Yritän ajatella niin, että se mitä ajattelee tapahtuu ja siksipä mietin, että millainen auto meidän pitää ostaa, jotta karvatassu, tuplat ja kaikkien tarvikkeet mahtuu autoon ;o) Mutta ei se helppoa ole.
Voimahalit kaikille ja odottelen lisää plussia!
Vehnis
Kääks kun olen odottanut kuinka sun kävi! Olen tuolla km puolella vartoillut. Mutta mä tiesin!!!!!!!!!
valtavasti ONNITTELUHALEJA!!!! nyt ihan törkeän hirveästi vauvaliimaa ja onnea matkaan!! Ja muista, vaikka vuotoa tulisi, niin toivoa tosiaan on. Vaikka itseltä meni toinen silloin 7.vkolla kesken, ja luovuin toivosta, niin kuten tiedät, Verneri kulkee mukana yhä edelleen!! Ja sattuupa potkimaan sinulle terveisiä ihan vimmatusti! : )
Ai että mun tuli hyvä mieli!
Palaahan meidän yksityispinoon jonain päivänä kertoilemaan kuulumisia, kun ehdit ja jaksat!
<3 Miikuli ja verneri 28+4
Eilen loppui oireet. Siis lakkasi ruoka kiinnostamasta, ei enää ököttänyt ja rinnat alkoi tuntua tyhjemmiltä. Ei ole enää yhtä kipeät. Tänään on sitten jo vähän tiputellut. Joten ei siis enää ole kiire testailemaan, jos sieltä joku haamu vielä tulisi niin perjantaihin mennessä takuulla haalenee. On mennyt aika lailla itkeskelyksi tämä päivä. Ja siltä varalta että joku kiiruhtaa lohduttamaan että mitä vaan voi vielä tapahtua; tiedän sen olevan teoreettisesti mahdollista mutta myös olen edellisten neljän raskauden aikana oppinut tietämään tarkkaan koska olen ja koska en ole raskaana. Nyt tuntuu hyvin voimakkaasti jälkimmäiseltä.
Wiiville kanssa varovaiset onnittelut, hienoa että oli edes haamu, toivottavasti se siitä vahvistuu eikä ole enää pregnylin haamuja!
No en sano niin :o(
Ikävää, en osaa muuta sanoa. Itke vain niin paljon kun itkettää ja suutukin siinä jossain vaiheessa. Tunne mitä ikinä haluat! Mutta käy kertomassa kuulumisia, jos jaksat. Ja jos vaikka olis muutakin kerrottavaa jossain vaiheessa.
Halaus ja rutistus
Tiedän, helppo mun on nyt näin sanoa...
Vehnis
toiseen, epäonnisten joukkoon..
Mulla alko vuoto tänään ja se tuntuu kun elämä ois loppunu tähän.
Itkukaan ei tule on niin paha olla. Ihan turta olo.
Olen niin pahoillani... tiedän, että mikään mitä sanon, ei lohduta.
Vaikka minä olenkin " onnellisesti" raskaana, on tässä vielä monta mutkaa edessä. Ja edellisen raskauden päätyminen keskenmenoon jännittää... Mutta tietenkin minulla on asiat " paremmin" kun sinulla.
Nyt en muista, monesko hoito teillä on kyseessä? Aika harvoin ensimmäisestä, tai edes toisesta, valitettavasti plussataan. Eivät nämäkään sanat lohduta, tiedän.. Joten nyt lopetan, ja toivotan sinulle kovasti voimia! Itku tulee aikanaan, vihakin tulee aikanaan.
Tee nyt vain asioita, jotka tuntuvat hyvältä.
Halaus, Vehnis
ja niin se vain on. töihin pitäs perjantaina jaksaa ja siellä on meidän 12 porukan ryhmässä 3 onnellisesti raskaana. puheet liitty vain ja ainoastaan odottamiseen. valitettavasti...
niin ja niistä yrityksistä, niin meille tää oli 4. ifv+icsi hoito. siinä välissä 1 pas. Meille siirrettiin 3. ja tällä kerralla on peräti 2 alkiota siirretty. ja ihan turhaan kukaan sanoo että jospa se toinen ois siellä vielä jäljellä. mun KAIKKI oireet on hävinny (meinaan ku alussa oli tissit niin kipeet jne jne), jäljellä on vaan menkkakivut.
On varmasti tosi vaikeeta kohdata ne raskaana olevat naiset.
En oikein osaa mitenkään lohduttaa tai neuvoa. Toivon vain jaksamista Sinulle. Ilmeisesti työpaikassasi ei tiedetä tilannettasi? Meidän tuttavapiirissä ja mun työpaikalla on koko ajan tiedetty tilanne. Siksi mun on ollut " helpohko" olla, kun ihmiset vähän miettivät mitä ja milloin sanovat. Mutta mä olen muutenkin niin kovin avointa tyyppiä
Lugethan voivat aiheuttaa aluksi " raskausoireita" , ennen kun elimistö " tasaantuu" . Ja sitten oireet voivat alkaa myöhemmin uudelleen, tai sitten eivät.
Mulla on tosiaan asiat niin hyvin, että olen plussannut. Mutta kyllä mä kuuntelen kroppaani aika tarkkaan ja joka kerta kun ei yökötä vähään aikaan, meinaan huolestua. Hullua... mutta ymmärrät varmaa, mistä puhun.
Oikein paljon voimia toivottaen
Vehnis
Nyt on ihan ällikkä-olo, ei tullut enää uni. Nimittäin se testi oli ihan kirkas ja selkeä plussa ilman epäilyksen häivää tai tulkinnan varaa. Että voihan äly, ikinä eläessäni en ole ollut näin onnellinen siitä että olin väärässä.
Nyt sitten on odotettavissa hirmuinen pelko pepussa että pysyykö raskaus loppuun ja onko oikeassa paikassa. Mutta ei oikeastaan vielä juuri nyt, nyt on vain onnellinen ja tyrmistynyt olo! Huh.
täytyy olla hieno tunne olla väärässä! ;) oikein oikein paljon onnea! tunne on varmaan sanoin kuvaamaton! voi kun olisin itse joskus sinun tilassasi... nauti olostasi! :)
Kiitos, ja tehän jatkatte plussatuulia, eikös!!!!!!?????
Otin tossa muutaman tunnin unte, en oikein yöllä saanut nukuttua. Äskön tilasin pitsaan, koska mitään muuta ei tee mieli, tuntuu etten voi syödä mitään muuta - on aikamoisen paha olo, ollut koko päivän. Varmaan osittain raskaudesta ja osittain jännityksestä.
Soitin juuri klinikalle ja kysyin, mitä teen Lugejen kanssa. Hoitaja selvittää, kun mun potilastietoihin ei oltu kirjoitettu mitään asiasta. Hän sanoi, että mun oma lääkäri on sitä mieltä, ettei tuoresiirroissa tarvii jatkaa Lugeja plussan jälkeen, mutta toinen lääkäri voi olla vähän eri mieltä. Kiva homma... Sanoin, että juttelee tämän toisen lääkärin kanssa ja tekevät sellaisen päätöksen, joka on mulle paras! Lugejen jatkamisesta ei tässä vaiheessa ole enää haittaa. Jostain olen lukenut, että tutkimuksissa ollaan eri mieltä siitä, kannattaako niitä jatkaa joidenkin tiettyjen viikkojen jälkeen. Sitten niistä vosi olla jopa haittaa??? No, kai se hoitsu jossain vaiheessa soittaa.
Yritän nyt nauttia täysin rinnoin (tuntuvat todella täysiltä ;o) ja unohtaa aikaiemman km:n. Nautin raskaudesta niin kauan kun olen raskaana. Piste. Ja edelleen toivon, että molemmat matkustajat pysyy matkassa.... ;o)
Käyn kyllä täällä lukemassa ja kirjoittelemassa kulumisia. Ja voimahaleja!
Vehnis