IVF-marraskuu lapsettomille
Moi kaikille
Rohkenen aloittaa IVF-ketjun niille, jotka ovat aivan lapsettomia. Ymmärrän kyllä, että " lapsellinen lapsettomuus" , sekundäärinen lapsettomuus tai millä tahansa nimellä sitä kutsutaankin, on myös raskasta. Mutta itselläni on nyt sellainen vaihe, että haluaisin jakaa ajatuksiania niiden kanssa, joilla ei ole vielä yhtään lasta.
Alkää te " toisen lapsen lapsettomuudesta" kärsivät loukkaantuko tästä. Tai jos loukkaannutte, en voi sille mitään. Tarkoitukseni ei missään nimessä ole vähätellä teidän tilannetta.
Mutta katsotaan nyt, tuleeko tähän pinoon ketään ;o)
Tarkemmat tiedot itsestäni myöhemmin. Tosin löytyvät vähän sieltä sun täältä jo nyt tällä palstalla ;o) Minulle on suunnitteilla julkisen puolen 3. IVF viikolla 47. Yksi raskaus takana, josta km 07/07. Lapsettomuuden suurin syy on endo.
Nyt jään jännityksellä odottamaan, saadaanko oma pino.
Tsemppiä kaikille lapsettomille, olipa lapsettomuus sitten totaalista tai sekundäärista.
Vehnis
Kommentit (96)
Tatjuska, sullapa on kunnon " kanala" siellä! Mahtavaa!
Tao-tao, ollaan me mun mielestä joskus aiemminkin oltu samassa aikataulussa. Toivottavasti jää molemmilla tähän :-) Siis että tämän jälkeen vaan lasketaan viikkoja 40+.
Vehnis, tosi hyvä että olet hakenut apua kun on siltä tuntunut! Liian moni kärvistelee yksin siihen asti että pimahtaa lopullisesti.
(.) kävi pikku yllätys: kuukautiset alkoikin jo eilen, vaikka piti olla vasta viikon päästä! Joten nyt sitten aikataulu hyppäsi kunnolla eteenpäin, perjantaina aloitetaan ne clomit ja keskiviikkona on sekä ultra että puregonien aloitus. Huisaa...
häijy pelottelu! Onneks kuitenkin tajus että ne siirtyy ihan helposti (meilläkin matkusti nestemäisessä typessä Helsingistä Jyväskylään maanantaina).
Vika ultra oli eilen ja oikella puolella oli menty sitten jo hyperin puolelle, maanantain jälkeen oli vaan tullu uusia pieniä rakkuloita paljon ja ainoastaan parioli jaksanu kasvaa vähän, mutta ei riittävästi. vasemmalla oli kaikki ok, ja hyvin oli rakkulat kasvanu. Lääkärin kanssa päädyttiin kuitenkin viemään hoito loppuun saakka, koska noista irtisanomisista kun ei tiedä, jos ne toteutuu niin Kys:llä koko poli menee kiinni sen ajaksi ja kaikki hoidot siirtyy keväälle. Joten eilen oli piikitön päivä ja tänään ja huomenna annos vain 37,5IU, tiistaina punktio. Anteeksi omanapaisuus, mutta, hieman on mieli maassa jo nyt, että miten kaikki loppujen lopuksi menee.
Kaikille ihanaa viikoloppua, minäkin yritän löytää taas tsemppivaihteen päälle.
-tatjuska-
Mutta jäikö sinne yhtään niistä kymmenestä, jotka oli jo lupaavan laisia viimeksi? Toivotaan nyt parasta, peukut on pystyssä sulle db db db
Moi!
Kyllä hyvänkokoisiakin mukana on pysyny vasemmalla puolella oli 6 ja oikealta löytyi aavistus pienempiä noin 4, lääkäri ei oikein pystyny laskemaan, kun niitä pieniä oli tuhottomasti eli on kai niitä näillä näkymin tulos se 10, toivotaan vaan että ehtivät kasvaa tiistaihin mennessä tarpeeksi ja kypsymään. Mutta täähän on vasta eka yritys, joten jos ei onnistu niin seuraavalla kertaa tietää ainakin tuon vasteen että annos voi olla pienempi alusta asti.
Yritän nyt vaan pitää tsemppiä päällä, olokin on jo parempi, kun eilen oli piikitön päivä.
Mukavaa viikonloppua!
Sunnuntaita kaikille
Mitäs teille kuuluu? Tiuhtiaisen aikataulu sitten nopeutuikin. Hyvä, että yksi odotteluväli tuli lyhyemmäksi! Pidetää peukkuja Tatjuskalle, että ei mene pahasti hyperin puolelle ja tsemppiä punktioon. Muista pyytää tarpeeksi lääkkeitä, niitä kyllä saa sen verran, ettei tarvii kipuilla ;o)
Mulla alkoi menkat viimeyönä eli huomenna aloitan Gonalin ja perjantaiksi pitäis saada ultra. Jännittää se, että onko se toinen munasrarja palautunut ¿punktioetäisyydelle¿ vai onko jäänyt kohdun taakse. Toivottavasti ei¿
Onneksi mulla on hyvä terapeutti ja käynneistä on ollut apua, toisin kuin Geislalla. Riippuu tosi paljon omasta ja terapeutin välisestä kemiasta, onko terapiasta apua vai ei. Toivottavasti Geisla jaksat nyt paremmin. Niin, toisinaan jaksaa ja toisinaan ei¿ Tiedän tunteen ;o(
Tässä tämäkin näin lyhykäisyydessään.
Kirjoittakaa kuulumisia kun huvittaa ja tsemppiä kaikille!
Ja mukavaa alkavaa viikkoa!
Vehnis
Itsellä ei mitään erikoista. Ihana ja rentouttava loma takana, viikon päästä tiistaina nollaultra, siihen asti yritän olla niin kuin en olisikaan =)
Niin, paitsi että olen per*ele päättänyt olla raskaana kuuden viikon päästä! =)
Huh. Mä jo luulin että nää clomit menee helposti, että kropa on tottunut jo kaikkiin hormoniheittoihin, mutta nyt sit alkoi tänään kaikki nää hiton kuumat aallot ja keskittymiskyvyttömyys yms. AARGHH! Huomenna nollaultra (?) ja illalla puregonia mahaan. Jippiaijee. Että mua ihan oikeesti raivostuttaa taas olla tässä pisteessä, viimeksi kuitenkin tuli alkioita vaikka miten paljon ja melkein jokaisesta alkoi raskaus! Ja se sitten omasta navasta ja nurina seis.
Miten Vehniksen piikittely on mennyt? Toivottavasti munasarja palaa oikealle kohdalle! Kurjaa, jos on tuollai jemmassa. Ei sitä varmaan voisi vatsanpeitteiden läpikään punktioida?
Tatjuska, menikö punktio ihan ok? Saitko tarpeeksi mömmöjä, eihän ollut hyperiä? Nyt sitten ne piinaavat odotushetket, että hedelmöittyykö, jakautuuko... Pidä ajan tasalla, toivottavasti kaikki meni hyvin ja MUISTA JUODA!
Entäpä muut, onko mieli hyvä ja kunto kohdallaan?
Morjensta vaan..
Mulla siis elämäni eka punktio takana, ja tuloksena kaksi kypsää munasolua. Eipä paljoo naurata. Ja lisäksi pakkasessa olleesta kivespalasta ei löytynyt liikkuvia siittiöitä. Jäivät sulattelemaan kolmea muuta palaa, jotka olivat vielä horkassa. Jos niistä ei ole löytynyt liikkuvia, niin kokeilevat liikkumattomilla, sama kai mitä kokeilevat, koska muniksia ei voi yksinään pakastaa. hieman vetää mieltä matalaksi. Hoitajat olivat kyllä aivan ihania, ne kans pitävät peukkuja että näkevät mut torstaina, kun alkio/t siirretään, jos siis siirrettävää on. Lääkitykset olivat liiankin hyviä, hoitaja joutui välillä muistuttamaan miten hengitetään.. :) ja lieko siitä johtunut kun lepohuoneessa jälleen oksensin, niin kuin monet kerrat jonkun toimenpiteen (leikkauksen) jälkeen..
Tälläkertaa vain omanapaista tilitystä.. suonette anteeksi.
Hei vaan kaikille!
Eli siis siirrettävää emme saaneet, molemmat munasolut viallisia, toinen oli hajonnut pesuvaiheessa, luultavimmin ylikypsä ja toinen oli epämuodostunut. Lääkäri arveli että se yksi piikitön päivä oli tehnyt tehtävänsä. Seuraava hoitokierros varattu alustavasti maaliskuulle. Tässä välissä tehdään kai joitain kokeita mulle, kun eihän mulle ole tehty kuin ne perusverikokeet. Kun lääkäri keskitty reilun vuoden verran selvittämään ja hoitamaan miehen siittiöntuotantoo. Sitä kyllä mieskin ihmetteli jo aiemmin. Eli tää nyt oli tällänen harjoituskierros. Harmittaahan se ettei onnistunu, mutta pettymys ois ollu suurempi jos testi ois näyttäny negaa tai että ois saanu sen keskenmenon.
Päätettiin jo miehen kanssa että mennään perjantaina syömään hyvin ravintolaan ja nautitaan yhdessäolosta.
Nyt siirryn syrjään hetkeksi, käyn kyllä lukemassa teidän kuulumisia aika ajoin..
Olen tosi pahoillani sun puolesta!
Siis ihan persiistä!
Ihan hirmuisesti voimia sinulle ja miehellesi, en voi kun yrittää kuvitella, miltä teistä nyt tuntuu.
Iiiso lohtuhali ja onnea ja voimia ja kaikkea hyvää jatkossa!
Tao_Tao
Olipa ihan valtavan surullisia uutisia täällä Tatjuskalla. Miten voikin mennä koko homma noin mönkään kaikin tavoin. Olen tosi pahoillani teidän puolesta! Peukut ja varpaat pystyyn että maaliskuuhun mennessä tilanne on parempi molemmilla ja tietoa lisää. Lohtuhalit ja tosiaan, nauttikaa toisistanne!
Mulla oli ihan hyvä klinikkakäynti eilen. Lääkäri totesi etät on mulla kovin herkät munasarjat, oli jo pelkillä clomeilla alkanut ilmeisesti kehittää muniksenalkuja. Tiistaina seuraava ultra. Vähän mua nauratti illalla kun piti pistää se puregon ja mä muistelin siitä ekasta kerrasta että se oli ihan kamalaa ja ai ai kun piikitys sattuu enkä puolen tunnin säätämisenkään jälkeen voinut pistää ite vaan puoliso joutui taas - no eihän se tuntunut yhtään miltään... Ei pisto eikä aine. Kai mun nahka on sitten tän kaiken piikittelyn jälkeen (h-hoitojen lisäksi B12 lihakseen 4xvuodessa, Klexane päivittäin nahan alle raskaana ollessa - nää kirppaa ihan oikeesti) niin parkkiintunut että tommoset tunnu missään! Sitä orgalutrania mä vielä jännitän kun reiteen on ihan eri asia pistää, se on " oikea ruisku" pidemmällä neulalla plus olen siitä saanut kerran aika pahan reaktion.
Mites muut?
Tänään oli nollaultra ja yllätys oli melkoinen kun piikit alkaakin jo tänään. Tänään 13 pv sumujen kanssa. Olen tähän mennessä joka kerralla sumutellut vähintään 3 viikkoa.
Jeps, eli tänään illalla eka puregon piikki ja tiistaina seuraava ultra ja verikoe. Mä olin eka kerralla lähellä hyperiä puregonin kanssa joten 125 otan 4 eka päivää ja sit 5. päivä 100. Täytyy toivoa että hyvin menee.
Eipäs tässä kummempia, nukkunu olen ku pikkulapsi, mitään ei jaksa kun sumut vie voimat. Tänään onneksi sitten sai puolittaa annosta joten eiköhän nää voimat tuu takas pikku hiljaa.. Tai ainakin toivotaan. Tsemppiä muille ja jaksamista toisille joilla ei ole mennyt ihan niin kuin ois toivonut ja suunnitellut.. Halauksin Geisla
Olin perjantaina follikkeliultrassa. Lääkäri, Tampereen Väestöliiton Eero Varila on aivan mieletön! Hän on ymmärrettävä, rauhallinen ja erittäin asiantunteva. Olen todella kiitollinen, että pääsin hänen hoitoonsa. Hän lupasi nyt hoitaa minua koko matkan.
No, kun minusta on kyse, niin munasarjani olivat reagoineet stimulaatioon täysin odottamattomalla tavalla edellisiin hoitoihin verrattuna. Näkyvillä oli kaksi tosi kookasta 16 ja 18mm follikkelia ja 5-7 pientä, joista pienin oli vasta 6mm. Eli vaihteluväli on valtava. On pieni riski, että suuremmat follikkelit puhkeavat ja ¿vievät pienemmät mukanaan¿, jolloin ei päästä punktioon.... Tosi hienoa...
Mutta lääkärillä oli ehdottaa lääke, joka voisi auttaa tässä tilanteessa. Se on kuulemma aika uusi, mutta tulokset ovat olleet hyviä. Eli tästä päivästä lähtien pistän itseni kolme piikkiä (jipii.....). Sain uutta lääkettä, jonka pitäis stimuloida noita pienempiä follikkeleja. Tämä lääkehän ei tietenkään ole Kela-korvattava ja maksaa 50¿/piikki ja nyt ainakin kaksi päivää pitää sitä käyttää. Näissä hoidoissahan mitään ei voida luvata, senhän me kaikki tiedämme.
Maanantaina on uusi ultra ja jos asiat ovat menneet suunnitelmien mukaan, melko varmasti keskiviikkona punktio.
Ai niin, jotain hyvääkin: vasen munasarjani oli palautunut paikoilleen ja oli itse asiassa erittäin helposti punkteerattavassa paikassa! Kyllä positiiviset uutiset ovat tervetulleita.
Vielä lähtiessä hoitaja neuvoi kärsivällisesti piikityksen. Tuo uusi lääke on sekoitettava itse, kuten Pregnyl ja Pregnylin ja jopa Orgalutranit olen pistättämässä terkkarissa... tämä hoitaja neuvoi ja kannusti siihen, että pystyn laittamaan ne itsekin. Mulla kun ei ole piikkikammoa, onneksi! Ja niinhän se meni: tänään piikitin itseäni kolmella eri aineella ja erilaisella tavalla ¿ ja hienosti meni. Olen ylpeä itsestäni ;o)
No, nythän onkin maanantai ja ultra takana. Tällä kertaa tilanne munasarjoissa näytti hyvältä ja punktio on keskiviikkona klo 10. Toivotaan, ettäfollikkeleista löytyy myös muniksia, jotka myös hedelmöittyvät ja lähteävat jakaantumaan!
Kyllä oli taas positiivinen kokemus tämäkin lääkärikerta. Siis niin positiivinen, kun näissä hommissa voi olla. Mutta uskon senkin vaikuttavan tulokseen, millaiseksi potilas hoidon kokee ja millainen on potilas-lääkäri-suhden.
Tesmppiä ja jaksamisia kaikille!
Vehnis
Mitkäs on Geislan tuntemukset tällä hetkellä?
Monta mutkaa on sullakin Vehnis kyllä ollut matkassa. Onnea aivan valtavasti keskiviikkoiseen punktioon! Toivotaan että saatte hyvän saaliin.
).( tänään hain Puregonia apteekista. Lääkäri oli kirjoittanut sitä vaan yhden ampullin, viimeksi pistelin niitä kolme kappaletta muistaakseni?? Miksihän silleen? Huomenna nollaultra, sielläpä se kai selviää.
Kaksi viikkoa h-hetkeen, tuntuu, että se on hirmuisen lähellä, ja että aika on mennyt tosi nopeasti. Synarelat eivät ole aiheuttaneet oikeastaan mitään oireita, luojan kiitos.
Kovasti tsemppiä kaikille.
Oon hiljaisesti taustaillut tässä jonkin aikaa, joten tässä pikapäivitystä eli omaa napaa:
synarela alkoi 29.10. ja on tuonut tullessaan kuumat aallot, hirvittävän turvotuksen sekä kitalaen ärtymisen (joo, en tajua, miten voi vaikuttaa noin, mutta ainoa selitys kitalaen kivulle on tää sumuttelu). 9 päivää sumuja siis takana ja reilu viikko nollaultraan. Menkkojen kuuluis alkaa tänään, mutta vain pieniä merkkejä havaittu, yleensä alkaa jo muutama päivä ennen h-hetkeä tuhruttelu. Ilmeisesti sumut pitkittää kiertoa?
Tehy-tilanne voi vielä keskeyttää meidän hoidot sumuihin, jos pistoksia ei päästä aloittamaan ennen mahdollisia irtisanoutumisia...olen kuulolla... :(
Periaatteessa lyhyt aika, mutta IVF:ssä piiitkä viikko!
Huomenna olisi pitänyt alkaa piikit, ja odotinkin sitä jo ihan innoissani. Mutta ei, kun ei ole lääkäri töissä sinä päivänä, kun meillä olisi ollut punktio. Hitto että ärsyttää!!!
Tao-tao: erittäin ikävää nää kaikki viivytykset. meillä on tän tohelon lääkärin takia on siirtyny tää homma jo ihan tarpeeks joten melkeen olin ihmeissäni että päästiin aloittaan tää hoito ees nyt...
tätä puregonia ajattelin kun siitä kirjoitit... niitähän on 3 eri kokoa. pienin on muistaakseni 300iu ja suurin 900iu. jos oisit saanu tällä kertaa sen isoimman?? muuten en ymmärrä miksi sait vain yhden. mun annokset on kai ollu aika pieniä verrattuna muihin mitä tässä nyt lueskelin aikasempia. eli 4 eka päivää 125iu ja nyt sitte 2pv 100iu. huomenna on toinen ultra/verikoe ja uskon että tällä 100iu jatketaan. mut 2 ampullia tarvin kuitenki, eli tuskin riittää ees yks 900iu jos sun annokset ei ole tosi pieniä. näillä näkymin ois sitte punktio ens viikolla.
tiistain ultrassa näky yhteensä kymmenkunta rakkulaa jotka oli n. 10-12mm ja kasvoivat kuulemma tasasta tahtia. eli hyvin menee. huomenna siis meen toiseen ultraan ja uskon että jotain edistystä on tapahtunut koska tuolla alakerrassa sen verran kivistelee ja tuntuu...
kaikkein ihmeellisintä minusta on se että olen ollut niin mielettömän rauhallinen tän asian suhteen. aikaisempina kertoina olen ollut kuin tulisilla hiilillä, yöt ja päivät miettinyt näitä asioita ja " suunnitellut" , stressannut ja jännittänyt. vaikka kaikkeni yritin etten olisi niin tehnyt..
nyt olen suurinpiirtein " unohtanut" koko hoidon ja nukkunut. taivas, että tää suprecur on taas mua koetellut. ehkä hyväkin niin että olen voinut ja saanut nukkua.
no kello vetelee taas mitä vetelee, meillä ruotsissa se nyt on tunnin teitä jäljessä mutta kuitenkin lähemmäs puoli ykstoista illalla... ennätys pitkään aikaan! ;D mut nyt menee silmät ristiin, pakko lähteä nukkumaan.
kuulostellaan paremmin huomenna kun toinen ultra käyty.
paljon tsemppiä ja positiivisia ajatuksia teille kaikille! Halit!
ti ultrassa vain kaksi oli lähtenyt kasvamaan kunnolla ja niistä toinen oli jo 21 mm eli se varmaan menee ylikypsäksi. Vähän lisättiin annosta ja ma on punktio, mutta enpä olekaan tällä kertaa kovin luottavainen saaliin suhteen. Kai se clomi-yhdistelmä alkuun sai mulla homman sekasin. Anteeksi, aika omanapainen valitus tällä kertaa, mutta potuttaa vieläkin niin ettei nyt jaksa muuta.
Kirjoitan pikaisesti, paneudun palstaan myöhemmin tai huomenna paremmalla ajalla.
Uudet: tervetuloa joukkoon!!!
Onneksi Tao_tao pääsitten sitten yksityiselle hoitoon! Olen todella iloinen, että siirryttiin nyt yksityiselle, vaikka maksumieheksi joudummekin itse. Meillä olisi punktio+siirrot olleet siis julkisen puolella Tays:ssa juuri viikolla 47, enkä todellakaan jaksaisi sitä, että niitä ei tehtäisi mahdollisten irtisanomisten takia!!! Tod.näk. meillekin olis soitettu, että sumuttelut saa lopettaa... Silloin olis varmaan pää hajonnut....
Mua on tässä tunteiden vuoristoradassa auttanut sairasloma, joka on jatkunut jo 7viikkoa ja jatkuu edelleen ja aivan ihana terapeutti. Jaksoin aikani " omillani" , mutta kun työssäkin tuli vastoinkäymisiä aika pahasti, tuntui että nyt on saatava apua. Ja onneksi sain! Yksityiseltä tietty..... ;o) Nyt haen Kelan maksusitoumusta terapiaan, en tosin tiedä saanko...
Mutta kukin siis jaksaa tavallaan! Kunhan vain ei yritä olla liian urhea, siitä ei hyvää seuraa.
Nyt pitää mennä tekee sapuskaa ;o)
Palaan taas
Voimia kaikille paljon!
Vehnis