Joku tuolla vertaa raskauden aikana alkoholin juontia karkkipussin syöntiin!
"Musta on pöljää
että alkoholista tehdään tuommoinen peikko. Ei vauva saa mitään tarpeellista karkeista tai muistakaan "herkuista". Pienet annokset alkoholia eivät ole vaarallisia, joten ihan samalla tavalla musta voi suhtautua kuin vaikka karkkipussiin tms. Tuskin kukaan kuitenkaan koko raskautta syö vaan terveellisesti, oikein ja vauvalle hyödyllistä. Mutta minä en olekaan mikään juoppo, jolle kohtuujuominen tai yhteen (puolikkaaseen) lasiin jättäminen olisi mikään ongelma."
Tämä oli vastaus nro 9 toimituksen Joitko raskaana alkoholia-kysymykseen.
Joku ei nyt ole ymmärtänyt että alkoholi on myrkkyä. Vaikkei karkitkaan varmasti terveellisä lisäaineineen ole, niin ei niistä vauva joudu myrkytystilaan.
Kommentit (67)
MITÄÄN näyttöä ei ole siitä että satunnaisesti juotu viinilasi aiheuttaisi sikiölle haittaa. Olen itse perehtynyt aiheeseen ja keskutellut asiasta kolmen tutun ääkärin kanssa. Kaikki olivat sitä mieltä että turvallisin mielin voi silloin tällöin lasillisen juoda, KUNHAN se jää siihen eikä määrä kasva, muutu päivittäiseksi tms. Mikä onkin se ongelman ydin - Suomessa kun valitettavan harva hallitsee alkoholinkäyttöään..
Meidän vanhempiemme ikäpolvi kummastelee muuten myös tätä hysteriaa. No, minustakin tuli vain hyljeksitty FM äidin suppareita estämään määrätystä iltakonjakista huolimatta :)
Mutta kuulemma kaksi pientä lasia viiniä saa viikossa juoda. Sillä saattaa kuulemma olla myös terveyttä edistävä vaikutus kätilö kertoi.
Itse en ole niin tehnyt, mutta monet mammat täällä tekee niin.
He vähentävät myös tupakointia raskauden aikana, mutta eivät lopeta. Ihan täyspäisiltä suurin osa näistäkin vaikuttaa. Kotiäitejä kaikki.
Kuulutko näihin äiteihin jotka uskovat ettei vauva tunne mitään kohdussa? Miten itseasiassa luulet veren promillemäärän vaikuttavan vasta kehittymässä olevassa kehossa? Uskotko tosiaan ettei vauva ole siellä humalassa viinilasin jälkeen? Jos se ei sinua haittaa niin laitapa heti synnärillä tilkka viiniä tuttipulloon niin nukkuu paremmin.
MITÄÄN näyttöä ei ole siitä että satunnaisesti juotu viinilasi aiheuttaisi sikiölle haittaa. Olen itse perehtynyt aiheeseen ja keskutellut asiasta kolmen tutun ääkärin kanssa. Kaikki olivat sitä mieltä että turvallisin mielin voi silloin tällöin lasillisen juoda, KUNHAN se jää siihen eikä määrä kasva, muutu päivittäiseksi tms. Mikä onkin se ongelman ydin - Suomessa kun valitettavan harva hallitsee alkoholinkäyttöään..
Meidän vanhempiemme ikäpolvi kummastelee muuten myös tätä hysteriaa. No, minustakin tuli vain hyljeksitty FM äidin suppareita estämään määrätystä iltakonjakista huolimatta :)
Inhottava ihminen! todella..
Kuulutko näihin äiteihin jotka uskovat ettei vauva tunne mitään kohdussa? Miten itseasiassa luulet veren promillemäärän vaikuttavan vasta kehittymässä olevassa kehossa? Uskotko tosiaan ettei vauva ole siellä humalassa viinilasin jälkeen? Jos se ei sinua haittaa niin laitapa heti synnärillä tilkka viiniä tuttipulloon niin nukkuu paremmin.
Ja kyllä, alkuun menee tovi ennenkuin sikiö on edes kiinnittynyt, tunto tulee vasta viikoilla 23-> jolloin on jo erillinen verenkiertokin.
Kai se vauva nyt potkiskin jo sen verran jos olis paha olo että ne muutokset huomais.
Niin ei se sitä katso että alkoholista ei olisi ollut mitään haittaa. Ne haitat saattaa ilmeentyä vasta kouluiässä esim. oppimisvaikeuksina.
Mun kuopus on terve, sillä ei ole mitään diagnosia mutta käy nyt erityisluokalla koulua. On ekalla ja on ennustettu että lukemisen kanssa tulisi jotain ongelmaa. Muuten on ihan normaali ja ihana lapsi. Mutta mä en voi olla miettimättä oonko itse aiheuttanut sen juomalla raskausaikana. En juonut kännejä, en juonut usein, mutta sillointällöin, otinko sittenkin liikaa? ja olis varmaan pitänyt olla ottamatta kokonaan kun ei sitä turvallista rajaa ole tiedossa.
Parasta olis kun en olis ottanut ollenkaan, ei tarttis nyt ajatella tälläsiä.
Jos juot 0.33 l pullon vaikkapa siideriä tai syöt saman verran karamelliä niin onhan sinulla varmasti karkista sokerihumala ja huonompi olo ja lapsellasi masussa silloin myös. Kohtuus siis kaikessa. Jokainenhan tekee valintansa kohdallaan itse. Minua ei ainakaan viinilasillinen häirinnyt tai ilettänyt koskaan julkisillakaan paikoilla. Sen enempää en ottanutkaan.
Mitä järkeä edes keskustella tällaisesta aiheesta? Mielestäni lapsella on OIKEUS hyviin elämisen edellytyksiin ja äidin tulee kantaa vastuu niistä nyt ainakin sen aikaa kun lapsi on kohdussa. Jos joku ei voi olla polttamatta / juomatta raskausaikanansa, niin kyllähän se aika huolestuttavaa on.
On turha sanoa, että ei pieni määrä haittaa. Tietenkin se haittaa! Aina on PAREMPI jos ei käytä mitään. Jos tupakoida voisi hyvillä mielin 5 tupakkaa päivässä raskausaikana, niin kuka sen tekisi jos tietää tämän: sikiö vääntelehtii tutkimusten mukaan tuskissaan tupakoinnin ajan ja on sen jälkeen puoli tuntia liikkumatta. Ja tämä jos tapahtuisi minun lapselleni viisi kertaa päivässä, en vain kestä edes ajatusta siitä!
Tietenkin, jos on ollut kova juomaan / polttamaan ennen raskausaikaa, on hyvä jos saa tuota vähennettyä reilusti. Mutta lapsihan se tässä on etusijalla. Ei paljon haluta viinilasillista illallisella, jos tiedän sen, että siitä on haittaa lapselle (vaikka en tarkasti tietäisi mitä ja millaisia).
Pyritään antamaan lapsillemme hyvät elämän eväät jo kohdussa.
On turha sanoa, että ei pieni määrä haittaa. Tietenkin se haittaa! Aina on PAREMPI jos ei käytä mitään. Jos tupakoida voisi hyvillä mielin 5 tupakkaa päivässä raskausaikana, niin kuka sen tekisi jos tietää tämän: sikiö vääntelehtii tutkimusten mukaan tuskissaan tupakoinnin ajan ja on sen jälkeen puoli tuntia liikkumatta.
Mutta vertaamatta nyt näitä kahta asiaa, et pystynyt sinäkään sanomaan mitään haittaa, kiistellä toki voi siitä paremmuudesta.
Mitä te tiedätte loppujenlopuksi ranskan tilanteesta. Ehkä sielläkään ei suositella odottaville alkoholia?
Ja mitä sitten vaikka ranskassa tai jossain juodaan, suomessa ollaan sen verran valistuneempia että tiedetään mitä raskauden aikainen juominen aiheuttaa sikiölle. Alkoholi edes pienessä määrin ei ole suotavaa kun ei kerta siitä turvallisesta rajasta ole varmaa tietoa.
Onko niin että tupakkaakin voi polttaa, kun ei sitä polta paljon? ihan vaan pari päivässä.
Täällä kehotetaan pitämään nollalinjaa raskauden ekalla kolmanneksella mut huom! myös KAHVIN ja TEEN suhteen.
ASIAA!
Joku tosi välkky sanoi et kai se vauva potkis kohdussa jos olis paha olla. Jos vauvasi on huumattu alkoholilla, luuletko tosiaan että se potkii siellä? Miten käy ihmiselle humalassa? Liikkeet hidastuvat.
Mä tulen pitämään raskauteni aikana nollalinjaa. Jos viinilasillinen minussa, 62-kiloisessa naisessa vaikuttaa jo rentouttavasti, en halua ajatella miten se vaikuttaa pieneen sikiöön.
oikeesti, mitä naapuripöydän matami ajattelee. Hankkikoon elämän. Kamalan säikkyjä jotkut...
Jotkut ei osaa kieltaytya homejuustosta, graavilohesta/madista, ulkomaalaisesta salamista, maksasta, jne. Ei kai se nyt mikaan rippuumuuskysymys ole kaikilla, vaan ihan vaan etta mika kieltaytyminen on jarkevaa, mika fanaattista.
Toisaalta, tata pointtia taalla on vaikeaa tajuta: on asioista joiden MAARAA pitaisi raskaudessa rajoittaa koska 'liika on haitasta' (esim. maksa, tai - tietaakseni - alkoholi). Sitten on taas semmoisi asioita joista voi tulla vakavasti sairaaksi (itse ja/tai sikio) ihan vaikka ekasta suupalasta (esim. listeria-vaarat, tai toksoplasmoosi). Siis sekin etta sanotaan 'kaikkea kohtuudella' ei mene minulta kovin hyvin alas.
Itse join HARVOIN esim. puoli lasia viinia, tai puoli lasia kuoharia, en koskaan enempaa samana paivana, ja en koskaan enempaan kuin kerran viikossa, usein saatoi menna useampikin viikko valia). MUTTA en syonyt koskaan mitaan noista lbakteerivaarallisista. Oli niiden suhteen absolutisti, vaikka kylla valilla teki esim. vuohenjuustoa (pastoroimatonta ihanaa) ihan tosi paljon mieli! Olen varmaan siita riippuvainen, pitaisikohan hakeutua hoitoon...?
Mutta en mä silti viitsis juoda kun odotan vauvaa. Näiden jotka juo silloinkin, pitäsi kysyä itseltään että onko ongelmia alkoholin kanssa? Jos ei pysty alkoholista kieltäytyä edes raskausaikana niin onhan sitä oltava jonkilainen ongelma.
Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä itse, ja minä olen tehnyt omani perustuen saatavilla olevaan tietoon sekä tuttujen lääkärien mielipiteeseen. Harvakseltaan siis olen juonut lasillisen laatuviiniä hyvän ruuan kanssa ja joissain juhlissa maljan nostanut raskausaikoina. En ole muuten nähnyt yhtäkään tutkimusta, jossa kerrottaisiin sikiön vääntelehtivän äidin viinilasin juonnin takia. Kun kerran tällaisista tiedätte, laittakaapa lähteet tänne. Tupakka voi olla toinen juttu, mutta siihen asiaan en olekaan perehtynyt.
Kouluikäiset lapsemme ovat muuten luokkansa parhaimmistoa, kuten olin itsekin aikoinani.
Tupakoitsijana voin sanoa, ettei todellakaan ole paikoillaan =)
Sääliksi käy lastasi.]
Olivat nelikiloisia syntyessäänkin, että sellaista....
Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä itse, ja minä olen tehnyt omani perustuen saatavilla olevaan tietoon sekä tuttujen lääkärien mielipiteeseen. Harvakseltaan siis olen juonut lasillisen laatuviiniä hyvän ruuan kanssa ja joissain juhlissa maljan nostanut raskausaikoina. En ole muuten nähnyt yhtäkään tutkimusta, jossa kerrottaisiin sikiön vääntelehtivän äidin viinilasin juonnin takia. Kun kerran tällaisista tiedätte, laittakaapa lähteet tänne. Tupakka voi olla toinen juttu, mutta siihen asiaan en olekaan perehtynyt.
Kouluikäiset lapsemme ovat muuten luokkansa parhaimmistoa, kuten olin itsekin aikoinani.
Siitä ei pääse yli eikä ympäri, ihan sama mitä sun lääkäri tuttusi sanoo. Mitä ilmeisemmin hekin ovat niitä jotka lipittelevät alkoholia raskaana ollessaan jos ovat naisia. Mä en rupeis riskeeraamaan lasteni terveyttä, mutta jokainen valitsee tietenkin itse juoko vai ei.
Sääliksi käy lastasi.]
Olivat nelikiloisia syntyessäänkin, että sellaista....
Suomessa demonisoidaan asioita joista ei ole mitään haittaa jotta pelkäävät ihmiset ei tekisi seuraavaa askelta.
Ei pieni annos alkoholia ole vaarallista.
Tosi pitkään alkoholia on käytetty lääkkeenä ja jopa ihan tutkitusti todettu olevan haitatonta.
Tiesittekö muuten että liialliseen veden juontiinkin kuolee. Suola konsentraatio kun näet laskee.
"Ja kyllä, alkuun menee tovi ennenkuin sikiö on edes kiinnittynyt, tunto tulee vasta viikoilla 23-> jolloin on jo erillinen verenkiertokin."
Siis alkoholi ja lääkitykset ei enää vaikuta sikiöön rv 23 jälkeen?
Kurjaa että lasten hyvinvointiin voidaan kiinnittää huomiota pakolla vasta kun ovat kohdusta ulkona. Siihen asti ovat äidin armolla joka "tietää" että vaikka viinilasi vaikuttaa häneen, siitä ei ole haittaa lapselle. Vaikka ainoa haitta olisi se että vauva humaltuu, niin eikö se j***lauta ole tarpeeksi? Eihän niin saa tehdä kohdun ulkopuolella olevalle vauvallekaan.
Mutta en mä silti viitsis juoda kun odotan vauvaa. Näiden jotka juo silloinkin, pitäsi kysyä itseltään että onko ongelmia alkoholin kanssa? Jos ei pysty alkoholista kieltäytyä edes raskausaikana niin onhan sitä oltava jonkilainen ongelma.