Joku tuolla vertaa raskauden aikana alkoholin juontia karkkipussin syöntiin!
"Musta on pöljää
että alkoholista tehdään tuommoinen peikko. Ei vauva saa mitään tarpeellista karkeista tai muistakaan "herkuista". Pienet annokset alkoholia eivät ole vaarallisia, joten ihan samalla tavalla musta voi suhtautua kuin vaikka karkkipussiin tms. Tuskin kukaan kuitenkaan koko raskautta syö vaan terveellisesti, oikein ja vauvalle hyödyllistä. Mutta minä en olekaan mikään juoppo, jolle kohtuujuominen tai yhteen (puolikkaaseen) lasiin jättäminen olisi mikään ongelma."
Tämä oli vastaus nro 9 toimituksen Joitko raskaana alkoholia-kysymykseen.
Joku ei nyt ole ymmärtänyt että alkoholi on myrkkyä. Vaikkei karkitkaan varmasti terveellisä lisäaineineen ole, niin ei niistä vauva joudu myrkytystilaan.
Kommentit (67)
Oletteko te kaikki totaalikieltäytyjät/ totaalikieltäjät alkoholisteja tai alkoholistiperheistä? Ihan kiinnostuksesta kysyn, en pahalla.
En ole, mun vanhemmat joi saunakaljat ja viikonloppuisin ruualla viiniä. Kahvin kanssa konjakkia ( esim. juhlapäivänä tai viikonloppuna) jne. Eli aika normaalia alkoholikäyttäytymistä olen kotona nähnyt.
Itse normaalitilassa eli ei raskaana juon viikonloppuisin sen saunasiiderin tai lasin/pari viiniä ja joskus juhlana tai viikonloppuna viiniä ruualla. Samoin mieheni. Mielestäni olemma kohtuukäyttäjiä. Nyt raskaana ei vaan tee mieli alkoholia ja kun sitä ei suositella raskausaikana on sama olla ilman.
Aika hullu vertaus. Ei alkoholinkäyttöä raskausaikana voi puolustella mitenkään. Nollalinja on silloin se ainoa oikea. Toki jokainen voi itselleen uskotella mitä haluaa.
... että porukat täällä puolustelee ryypiskelyään raskausaikana. Haittaa tai ei, mutta ei se ainakaan hyväksi lapselle ole. Saahan sitä jälkiviisaana sitten todeta kuinka luokassa ovat välkkyjä ja syntyissään nelikilosia. Mutta hyvä olo siellä kohdussa ei varmaan ole ollut.
Sitäpaitsi, miksi lisätä riskejä? Eikö tuo lapsensaanti ole sen verran iso ja ihana asia, että tekee mieli tehdä kaikki hyvä sen eteen?
No, turha kai tässä on yrittää takoo järkee paksuihin kalloihin. Itse olen kuitenkin onnellinen siitä, että pystyn olemaan raskauden aikana erossa alkoholista, tupakasta ja muista sikiölle haitallisista aineista.
voin kertoa että jopa täällä, viinimaassa, sécurité sociale eli paikallinen terveysviranomainen/kela suosittelee vahvasti nollalinjaa alkoholin suhteen.
kyllä tiedustelisin, että ette nyt jättäisi jotain olennaista mainitsematta? Nimittäin tutulleni, joka myös Ranskassa asui, sanottiin raskausaikana, että ehdottomasti ei alkoholia, mutta viinia saa juoda puoli kannullista päivässä :-).
Ja yleisesti keskusteluun kommentoisin, että ihmeellistä terminologiaa ihmiset täällä käyttävät: ryyppämistä on heti, jos ottaa tilkankaan viiniä...
Kukin tekee, niin kuin oikeaksi kokee. Itse olin ensimmäiset kolme kuukautta nollalinjalla ja sen jälkeen otin puoli lasillista silloin tällöin. Minusta viini nyt vain kuuluu hyvän ruoan kanssa yhteen ja olen enempi taipuvainen uskomaan niitä tutkimuksia, joissa sanotaan, että moisesta käytöstä ei ole mitään haittaa.
Ja niitä fas-lapsia ei todellakaan saada satunnaisilla puolikkailla viinilaseilla.
Taalla vaihtui muutama vuosi sitten suositus nollalinjaan. Ennen sita oli tuo "silloin talloin lasillinen ruuan kanssa". Vaan kun joka maahan mahtuu idiootteja, jotka ei tajua missa raja kulkee, siksi nollalinja. Sen kun ei pitaisi olla vaikeaa ymmartaa... 0 = ei yhtaan.
Henkilokohtaisesti en voisi juoda tippaakaan raskausaikana, kun en alkoholia syntyman jalkeenkaan lapselleni anna.
Joten kylla vaan tuo alkaa olla saanto ymparimaailman nykyaan. Joten ehka kaikkien olisi aika alkaa noudattamaan sita.
Jos haluaa juoda, niin aina sitä jonkun syyn keksii, ei sitä estä edes kohdussa oleva oma lapsi.