Joku tuolla vertaa raskauden aikana alkoholin juontia karkkipussin syöntiin!
"Musta on pöljää
että alkoholista tehdään tuommoinen peikko. Ei vauva saa mitään tarpeellista karkeista tai muistakaan "herkuista". Pienet annokset alkoholia eivät ole vaarallisia, joten ihan samalla tavalla musta voi suhtautua kuin vaikka karkkipussiin tms. Tuskin kukaan kuitenkaan koko raskautta syö vaan terveellisesti, oikein ja vauvalle hyödyllistä. Mutta minä en olekaan mikään juoppo, jolle kohtuujuominen tai yhteen (puolikkaaseen) lasiin jättäminen olisi mikään ongelma."
Tämä oli vastaus nro 9 toimituksen Joitko raskaana alkoholia-kysymykseen.
Joku ei nyt ole ymmärtänyt että alkoholi on myrkkyä. Vaikkei karkitkaan varmasti terveellisä lisäaineineen ole, niin ei niistä vauva joudu myrkytystilaan.
Kommentit (67)
Vaikkei nyt ikuisia jälkiä lapseen se alkoholi aiheuttaisikaan? Miksi tieten tahtoen kukaan äiti haluaa aiheuttaa vauvalle huonovointisuutta? Kyllähän jokainen tietää kuinka kauheaa on voida pahoin?
Vaikkei nyt ikuisia jälkiä lapseen se alkoholi aiheuttaisikaan? Miksi tieten tahtoen kukaan äiti haluaa aiheuttaa vauvalle huonovointisuutta? Kyllähän jokainen tietää kuinka kauheaa on voida pahoin?
Oletteko te kaikki totaalikieltäytyjät/ totaalikieltäjät alkoholisteja tai alkoholistiperheistä? Ihan kiinnostuksesta kysyn, en pahalla.
raskaana ollessa, mutta ei tehnyt mieli. Eikä tapoihini kuulu ei-raskaanakaan juoda jos ei maistu, joten helppo oli välttää alkoholia.
Syövät liikaa yksipuolista ravintoa, liian vähän kasviksia jne.
että "läskimammoilla" tulisi syötyä sen verran että tarpeelliset vitamiinitkin täyttyy.
eivätkä ajattele lasta ollenkaan. Tosi itsekästä! Orvoksihan se lapsi sitten jää. Ylipainohan on tappavaa!
ei, en ole itse mikään juoppo. raskausaikana en juonut alkoa yhtään.
Kuulutko näihin äiteihin jotka uskovat ettei vauva tunne mitään kohdussa? Miten itseasiassa luulet veren promillemäärän vaikuttavan vasta kehittymässä olevassa kehossa? Uskotko tosiaan ettei vauva ole siellä humalassa viinilasin jälkeen? Jos se ei sinua haittaa niin laitapa heti synnärillä tilkka viiniä tuttipulloon niin nukkuu paremmin.
Kirjoitustaitosi nimittäin viittaa jokseenkin vakaviin oppimishäiriöihin.
ja pidän todellakin nolla linjan. En missään nimessä halua jälkikäteen miettiä jos lapselle ilmaantuisi joskus joku "häiriö", että johtusko se mahdollisesti siitä alkoholista tai tupakasta. Ainakin sen suhteen voisi olla hyvillä mielin kun tietää, ettei ole "käyttänyt" mitään ylimääräistä,
Kaverini on allerginen vaikka mille (kala, sitruuna, kloori jne). Hänen äitinsä on polttanut punaista malboroa koko raskausajan niin kyllä siinä väistämättä mietti johtuuko allergiat kessuttelusta.
Ja järjetöntä on verrata mitä muissa maissa saa tehdä ja mitä ei
Muilla mailla ei olekkaan resursseja tutkia alkoholin vaikutusta....
Suomi kun on oikeasti varsin pieni kansakunta
Turvallista rajaa ei ole pystytty missään tutkimuksissa määrittelemään. Esim. Jenkeissä muistetaan aina mainita, ettei turvallista rajaa tunneta ja parasta on olla käyttämättä yhtään alkoholia.
Alkoholi on keskushermostomyrkky, sillä ei ole mitään positiivisia vaikutuksia sikiön kehitykselle. Sikiön promillemäärä on sama kuin äidin. Vaikka äiti ei tuntisi olevansa humalassa, tulee muistaa, että äidin maksa polttaa alkoholia toisin kuin sikiön. Esim 0,5 promillen humala ei äidistä välttämättä ole humala, mutta sikiölle se totisesti sitä on!
Lukekaapa linkistä tuore tutkimustulos.
Äidin alkoholin kohtuukäyttö ei vaaraksi sikiölle:
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id106143.html
Toiset meistä osaa juoda alkoholia kohtuudella, jolloin ei tarvitse heittäytyä hysteeriseksi totaalikieltäytyjäksi.
Eli aika normaalia alkoholikäyttäytymistä olen kotona nähnyt.
Itse normaalitilassa eli ei raskaana juon viikonloppuisin sen saunasiiderin tai lasin/pari viiniä ja joskus juhlana tai viikonloppuna viiniä ruualla. Samoin mieheni. Mielestäni olemma kohtuukäyttäjiä. Nyt raskaana ei vaan tee mieli alkoholia ja kun sitä ei suositella raskausaikana on sama olla ilman.
Taisin kuopusta odottaessa juoda muutaman kulauksen miehen saunakaljasta kun se haisi nenään niin hyvältä :)
... että porukat täällä puolustelee ryypiskelyään raskausaikana. Haittaa tai ei, mutta ei se ainakaan hyväksi lapselle ole. Saahan sitä jälkiviisaana sitten todeta kuinka luokassa ovat välkkyjä ja syntyissään nelikilosia. Mutta hyvä olo siellä kohdussa ei varmaan ole ollut.
Sitäpaitsi, miksi lisätä riskejä? Eikö tuo lapsensaanti ole sen verran iso ja ihana asia, että tekee mieli tehdä kaikki hyvä sen eteen?
No, turha kai tässä on yrittää takoo järkee paksuihin kalloihin. Itse olen kuitenkin onnellinen siitä, että pystyn olemaan raskauden aikana erossa alkoholista, tupakasta ja muista sikiölle haitallisista aineista.
Nämä perustelut on tosiaan outoja, tyyliin: heittelinhän mä uhmista seinään aikoinaan, mutta ei se näytä siitä liiemmin kärsineen, on ihan FM nykyään. Tai juu, ravistelin mä vauvaani, mutta ei se sanonut, että se sattuu. Ihan normaali lapsi tätä nykyä. Musta aikuisen vastuuseen kuuluu, että välttää tekemästä lapsilleen haitallisia asioita ja tarvittaessa luopuu omasta hyvästään lapsen hyvinvoinnin vuoksi. Eikö se ole itsestään selvää?
ja pidän todellakin nolla linjan. En missään nimessä halua jälkikäteen miettiä jos lapselle ilmaantuisi joskus joku "häiriö", että johtusko se mahdollisesti siitä alkoholista tai tupakasta. Ainakin sen suhteen voisi olla hyvillä mielin kun tietää, ettei ole "käyttänyt" mitään ylimääräistä,
Kaverini on allerginen vaikka mille (kala, sitruuna, kloori jne). Hänen äitinsä on polttanut punaista malboroa koko raskausajan niin kyllä siinä väistämättä mietti johtuuko allergiat kessuttelusta.
"Nämä perustelut on tosiaan outoja, tyyliin: heittelinhän mä uhmista seinään aikoinaan, mutta ei se näytä siitä liiemmin kärsineen, on ihan FM nykyään. Tai juu, ravistelin mä vauvaani, mutta ei se sanonut, että se sattuu. Ihan normaali lapsi tätä nykyä. Musta aikuisen vastuuseen kuuluu, että välttää tekemästä lapsilleen haitallisia asioita ja tarvittaessa luopuu omasta hyvästään lapsen hyvinvoinnin vuoksi. Eikö se ole itsestään selvää?"
haitallista niin ei ole! Mikä siinä on niin vaikea uskoa :O
Ja edelleenkin puhutaan siis pienistä annoksista harvakseltaan eikä mistään dokaamisesta! Eikö teille tosiaan ole näillä mitään eroa?
ja katsokaapa vaan tuolla liikkuvia läskimammoja jotka mässyttää karkkia ja rasvaista ruokaa. Lukuiset tutkimuset osoittavat haitalliset seuraukset sikiölle.
Muualla maailmassa on paljon erilaista kuin täällä Suomessa. Ettekö luota oman maanne kykyyn huolehtia omistaan? Tuskin mitään rajoituksia tehdä jos niillä ei ole jotain faktapohjaa takana.
TUrha on puolustella ettei omasta polttamisesta ja juomisesta tullut lapselle mitään, tutkimusten prosentit kertovat kuinka paljon muilla on vaikuttanut. Tottakai aina on niitä joille tupakointi tai juominen ole tuonut ongelmaa, mutta osalle se tuo ja aikamoisen riskin äidit ottavat tekemällä näitä asioita.
Itseäni naurattaa äidit jotka polttavat raskausaikana, mutta sitten vauva-aikana vältellään puhaltelemasta vaunuihin, syödään mynthonia ettei henki haise jne. Miksi tehdä tälläisiä asioita jos on sitä mieltä ettei tupakasta ole vaaraa vauvalle??
Itse olen polttanut, ja jokaisen imetyksen jälkeen taas aloittanut, ja jokaisen raskauden alettua taas lopettanut. Juon kerran kuussa tai kahdessa, joten en ole mikään pulmunen itsekkään, mutten ikinä olisi riskeerannut vauvaani mahassa asuessaan näillä asioilla.
että "läskimammoilla" tulisi syötyä sen verran että tarpeelliset vitamiinitkin täyttyy. Mutta alkoholista vauvalle tulee paha olo ja se on tarpeeksi iso syy miksi en juonut. Ehkä joku voi ajatella ettei vauvan pahoinvoinnista ole haittaa, mutta minulla tekee pahaa ajatella että olen aiheuttanut lasillisella vauvalle pahoinvointia. Niin itsekäs en ollut. Tahallaan en hänelle ole aiheuttanut pahoinvointia syntymän jälkeenkään.
Nyt en vaan tiedä mistä päästä pitäis vähentää, jotta vois tulis vähemmän juotua.