Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ensin on NEUVOLAKÄYNTI ja sitten vasta ULTRAÄÄNITUTKIMUS?

Vierailija
28.10.2008 |

Ekaa odottelen ja olen miettinyt, että miksi ensin on yli tunnin neuvolakäynti, jossa täytellään papereita toisen perään, otetaan kokeita ja pissanäytteitä ja haastatellaan tulevaa äitiä ja isää. Sitten vasta muutaman viikon päästä neuvolakäynnistä on ultra, jossa vasta todetaan raskaus todeksi, siis ettei ole tuulimuna tms.

Mikä järki tässä on?? Eikö olisi paljon järkevämpää tehdä ultra ensin, jotta tietää, että lapsi on oikeasti tulossa. Ja vasta sen jälkeen neuvolaan, jossa olisi jotain järkeä puhua odotuksesta ja toiveista, kun oikeasti tietää odottavansa.

Tietääkö kukaan tähän mitään järkevää selitystä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on nyt niin, että nykypäivänä varhaisultrat ovat mahdollista ja hyvä niin. Ei sellainen äiti mikään vauhkoontunut yli-hysteerinen äiti ole, vaan moderni äiti, joka osaa käyttää palveluita hyödyksi.

Ja kumpi nyt tulee kalliimmaksi, neuvolakäynti (yli 1h neuvolatädin työaikaa), labrakokeet, pissakokeet yms. + ultra, jossa ehkä todetaan, ettei raskaus ole oikeanlainen VAI että pääsisi varhaisultraan (esim. terveyshoitajan tekemä), jossa pystyttäisiin alle ½ tunnissa toteamaan onko kaikki niinkuin pitääkin?

Eikä ne saakelin ultramasiinatkaan ilmaisia ole! Koittakaa nyt jaksaa housuissanne pari ylimääräistä viikkoa, sitähän se koko raskausaika on: odottamista!

Vierailija
22/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuraskauden ultrassa toteamassa, onko kaikki hyvin ja näkyykö syke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset viikot on alkiolle kuitenkin todella tärkeitä, ja olisinpa halunnut tietää, ettei maksalaatikkoa saa syödä. Tai että foolihappoa tulisi syödä jo 6kk ennen raskautta. Tai mitkä lääkkeet on kiellettyjä. ym. ym.

Terveydenhoitajan kanssa keskustellessa olis selvinnyt moni asia. Itse raskaushan alkaa/ loppuu/ kehittyy kohdussa sitten ihan omia aikojaan. Siihen ei voi vaikuttaa.

Se, että puhuu terveydenhoitajan kanssa ennakkoon, ei tarkoita sitä, että heti pitäis mennä kehtoa ostamaan...

Vierailija
24/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi käydä yksityisellä ultrassa jos haluaa.

Minä odotan toista ja kävin yksityisessä neuvolassa varhaisraskauden ultrassa ja sitten vasta julkisen puolen neuvolassa.

Vierailija
25/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi kouluttaa henkilökunta.

Ainakaan täällä missä itse asun (pk-seudulla), ei yhdessäkään neuvolassa ole ultralaitteita. Tuskin ovat mitään halpoja hankintahinnaltaan, joten mistä ap ja muut aikoisivat hankkia ne rahat niiden ostamiseen?

Vierailija
26/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun valtaosalle porukasta kuitenkin pitää tehdä se ensimmäinen neuvolakäyntikin kaikkine labrakokeineen yms.

Ja kumpi nyt tulee kalliimmaksi, neuvolakäynti (yli 1h neuvolatädin työaikaa), labrakokeet, pissakokeet yms. + ultra, jossa ehkä todetaan, ettei raskaus ole oikeanlainen VAI että pääsisi varhaisultraan (esim. terveyshoitajan tekemä), jossa pystyttäisiin alle ½ tunnissa toteamaan onko kaikki niinkuin pitääkin?

Vierailija
27/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa siis.

Vierailija
28/28 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurikunnassa ovat jokunen vuosi sitten käyneet ultrassa, nyt yliopistosairaalassa (jossa mun ultrat tehtiin perussairauden takia). Ja rakenneultraan piti meillä odotella silloin kun olin itse raskaana, meillä kun ei tarjottu NP-ultraa ollenkaan.

Että yksityiselle olis pitänyt mennä sekä varhaisraskauden- että NP-ultraan jos olis halunnut.