Päästättekö 4-vuotiaanne liikkumaan yksin? Esim. omalla
asuinalueellanne paikasta toiseen? Tai pitemmällekin.
Tarkoitan pitemmälle kuin omalle pihalle tai kotikadulle?
Meillä on rajana 4-vuotiaalla ollut se, että omassa pihassa ja kotikadulla (päättyvä tie) saa olla, mutta pitemmälle ei saa mennä ilman aikuisia. Lähellä on isompi tie jolla kulkee myös raskasliikennettä jonkin verran.
4-vuotiaamme on kuitenkin varsin yksinäinen, lukuunottamatta pienempiä sisaruksiaan, koska muut 4-5-vuotiaat saavat pyöräillä missä haluavat. Saavat mennä vaikka toiseen päähän kortteliakin ja tulla kotiin sitten kun haluavat tai muut kaverit menevät sisälle.
Lähellä on kuitenkin tuon isomman tien lisäksi myös vesistöä, ja siksi olen nämä rajat laittanut.
Tuntuu kuitenkin että olen ainoa joka niitä rajoja pitää tuon ikäisille?
Taidan olla nipo, mutta mielestäni on huolestuttavaa jos tuon ikäinen saa olla 2-3 tuntiakin niin ettei perheen aikuiset edes tiedä välttämättä missä hän on.
Kommentit (35)
ikkunalle tsekkaan mitä puuhaa jne..
Nyt neiti on Eskarissa ja saa olla omalla pihalla max 30minsaa ja käydään usein katsomassa mitä puuhaa.
Toinen on yli 3½v ja enkä todellakaan anna heidän olla keskenään pihalla!!!!
Esikoisella on hieman vastuuta omasta olostaan pihalla, mutta edelleen oon hysteerimutsi ja pelkään, että hänelle sattuu siellä jotain.
Yksin ei lähdetä kotipihalta mihinkään!!!
No ei ainakaan saa kavereita sillä että yksinään kulkee. Eiköhän niitä sitten saa vaikka puistossa kun käydää vanhempien kanssa...ja loput taitaakin olla sit päiväkodeissa päivät. En usko todellakaan että kavereita saa sillä että yksinään tuolla kulkee ja törmää toiseen yksinäiseen 4 vuotiaaseen kulkijaan...ei ainakaan meiän kylällä.
En kanssa kestäisi sitä syyllisyyden taakkaa jos jotain tapahtuisi. Meillä on rajat pojalla ja niitä tottelee. (ja poika täyttää just koht 5)
Eskariin mennessä olen ehkä valmis hieman löysäämään hihnaa mutta siihen on vielä vuosi aikaa ja vuodessa kehittyy jo huimasti.
Meilläkin on tuttavissa niitä joiden lapset ovat ympäri kyliä ja vanhemmat soittavat tuntien päästä että missä ollaan? No taatustikaan jos on hukkunut jonnekin ojaan tai lampeen tai mereen ei se mukula enää vastaa että missä ollaan. Puhelimesta on tullut uusi lapsenvahti jota minäkin varmasti tulen jossain määrin hyödyntämään mutta joku järki pitää siinäkin olla.
Vierailija:
No ei ainakaan saa kavereita sillä että yksinään kulkee. Eiköhän niitä sitten saa vaikka puistossa kun käydää vanhempien kanssa...ja loput taitaakin olla sit päiväkodeissa päivät. En usko todellakaan että kavereita saa sillä että yksinään tuolla kulkee ja törmää toiseen yksinäiseen 4 vuotiaaseen kulkijaan...ei ainakaan meiän kylällä.
t.8
Vierailija:
Saa olla useammankin tunnin kauempana kotoaan jos vain haluaa. Äitinsä ei edes katsomassa käy näkyykö tyttöä missään. Saa tulla kotiin sitten kun haluaa. Ne lapset joiden pihoissa tämä tyttö oleilee, eivät kyllä saa moista tehdä.
Luulen että keskustelun alottaja provo muutenkin...johan lastensuojeluki kiinnostuisi äkkiä jos yksinäisiä neljävuotiaita kulkisi pitkin katuja!!!
Perään ei paljon kysellä, mutta viime kesänäkin eräät aikuiset tästä korttelista isoon ääneen ihmettelivät kenenkä lapsi tämä on kun on koko aamupäivän ollut heidän pihallaan ja noin pieni vielä. Että missä asuu ja eikö äiti jo huolestu? Toivat sitten kotipihalleen takaisin:(
Mua nolottais jo moinen.
Asutaan rauhallisella okt-alueella, jossa tiellä ei ole läpikulkuliikennettä. Oma pihakin on iso. Tällä viikolla vasta reviiri laajeni jalkakäytävälle asti 50 metrin matkalta.
Jos asuisimme kerrostalossa, en päästäisi lasta yksin leikkimään edes yhteiselle pihalle. Vaikka näkisin leikkipihan ikkunasta.
Omalla pihalla saa olla (omakotitalo), mutta silloinkin seuraile kyllä ikkunasta lapsen puuhia. Tielle ei saa mennä, vaikka se rauhallinen onkin.
Meidän 4 v ei saa pyöräillä edes omalla pihalla yksin, siinä on omat ja naapurin auto vaarassa kolhiintua. Puhumattakaan sitten niistä vaaroista, joita 4-vuotiaalle koituisi siitä jos lähtisi autotielle yksin pyöräilemään.
Vierailija:
Ei, mutta yksin kun fillaroi pitkin poikin, niin näkee jos jollain pihalla on lapsia niin sinne sitten sekaan vaan
Joten miten voisi 4 vuotias osata kun koululaisillakin se on vielä hakusessa.
Meillä tytöt 7- ja 4-vuotiaat saavat leikkiä keskenään kerrostalomme pihalla ja mennä myös kahden naapuritalon pihoille leikkimään. Kaikkiin pihoihin näkyy meiltä ikkunasta, eikä ole teiden ylityksiä tms. parkkipaikat toki ovat pihoissa, joten hieman autoliikennettä kuitenkin. Yksin en kuitenkaan päästäisi 4-vuotiasta tuonne pihalle. Isompi saa jo käydä hieman kauempanakin, mutta vain kun pikkusisko ei leiki hänen kanssaan pihalla. Paljon on kavereita näissä kaikissa taloissa ja touhua riittää. En kyllä päästäisi tyttöjä kaksin mihinkään missä pitää teitä ylittää tms. Jos jotain sattuisi ja vanhempi sisarus olisi vastuussa pienemmästä, olisi se syyllisyys aika iso taakka lapsen kantaa.
sisältä. Vain siinä saa olla yksikseen.
Mä olen useammankin kerran pelastanut näitä ' ihan hyvin pärjääviä' 4-vuotiaita kerrostalon parkkiksilta peruuttavien autojen takaa.
Vierailija: