Tehy / sairaanhoitajat välinpitämättömiä
Jos lakkonne alkaa, toivottavasti nukutte yönne hyvin tietäen että potilaan kuolema johtuu teidän itsekkyydestä ja säälimättömyydestä. Pakkoko se on juuri niiden osastojen lakkoilla keiden potilaat ovat eniten kuitenkin teistä riippuvaisia, kyllä pointtinne menisi vähemmälläkin jakeluun eikä ainakaan kenenkään tarvisi menettää omaisiaan.
Kommentit (84)
Vierailija:
kohtuullisuudentaju on nyt pahasti hukassa! Heille luvattiin 13% korotus, mikä on mielestäni paljon kertarysäyksellä. Mutta ei, siitä ei edes neuvoteltu vaan vaaditaan kaksinkertaista summaa! Miettikää, ketkä on sitten maksajia?!
Huomasitko, että lääkärit saivat 17% korotuksen ilman taistelua? Ja heivät tietääkseni palkkakuopassa edes olleet... Tietenkin heille kuuluu koulutuksen ja vastuun vuoksi paljon suurempi palkka kuin hoitajille, mutta luulisi tuollaisen korotuksen tuntuvan kuntienkin kukkarossa.
Niinpä nykyään valmistuva sh on titteliltään sairaanhoitaja AMK. Näkyikö tämä palkassa? Ei.
Entä näkyykö lääkäreiltä siirtyneet työtehtävät heidän palkoissaan? Ei.
Näkyykö siinä palkassa koulutukset, joita käydään jatkuvasti työn kehittämiseksi? Ei.
Ei ole edes paskamaisen työnantajan lisää, kun joutuu vaihtamaan jatkuvasti vuoroja ja tekemään ylipitkiä päiviä/tuplavuoroja.
Osa hoitajista ottaa suuren riskin irtisanoutumalla tarvittaessa. Kyllä he tietävät ettei välttämättä vanhaan duuniin pääse takaisin. Onneksi monella muulla alalla maksetaan paremmin! Hoitajan vastuu loppuu kun työsuhde päättyy.
Tuota nyt uutisoitu pidempää työaikaa voi teettää vain 2vko joten se tuskin auttaa...
Ja uskallan väittää, että 90% hoitajilla on korkea työmoraali. Myönnän, että meitäkin on moneen junaa. Olen työskennellyt sellaisten kanssa jotka kohtelevat törkeästi potilaita. Ja kyllähän tässä väsähtää kun koko ajan haukutaan!!!
Olen entisessä elämässä työskennellyt sairaanhoitajana, enää palkka tai muut asiat eivät kosketa minua henkilökohtaisesti. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että hoitajat ovat ansainneet korotuksensa vaikka minkä kustannuksella. En ymmärrä miksi hoitajien pitäisi uhrautua pienellä palkalla raskaaseen työhön tai muuten ovat vastuuttomia??? Unohtakaa kaikki kutsumukset ja muut, realiteetti on se, että työolot ovat ihan käsittämättömän huonot, työ rankkaa, palkka pieni ja hoitajista pulaa. Miksi joku jaksaisi tuolla yhdistelmällä tehdä töitä. On ihan oikein irtisanoutua, jos työ ei ole itselle inhimillistä. Menkää arvostelijat itse tekemään sitä työtä, älkääkä valittako asioista, joista ette oikeasti tiedä mitään. Yhtä hyvin te voisitte siellä kahvihuoneessa juoda koko päivän kahvia ja välillä sievästi pyörähtää osaston puolella...
säästävät sillä että vähentävät virkoja ja pätkivät työsuhteita lisää
Mäkin olen entisessä elämässäni työskennellyt sairaanhoitajana. En lähtenyt palkan takia, vaan siksi että ala ei tuntunut " omalta" . Olen silti samaa mieltä, että palkka on huono. Olen myös sitä mieltä, että se 13% korotus olisi kuitenkin ollut kohtuullinen. Mielestäni noi hoitajien nyt vaatimat summat ovat järjettömiä!!! Ennemmin kunnat voisivat antaa rahaa siihen, että hoitajia olisi riittävästi ja potilaat pääsisivät ajoissa hoitoon/saisivat asianmukaista hoitoa.
Vierailija:
Olen entisessä elämässä työskennellyt sairaanhoitajana, enää palkka tai muut asiat eivät kosketa minua henkilökohtaisesti. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että hoitajat ovat ansainneet korotuksensa vaikka minkä kustannuksella. En ymmärrä miksi hoitajien pitäisi uhrautua pienellä palkalla raskaaseen työhön tai muuten ovat vastuuttomia??? Unohtakaa kaikki kutsumukset ja muut, realiteetti on se, että työolot ovat ihan käsittämättömän huonot, työ rankkaa, palkka pieni ja hoitajista pulaa. Miksi joku jaksaisi tuolla yhdistelmällä tehdä töitä. On ihan oikein irtisanoutua, jos työ ei ole itselle inhimillistä. Menkää arvostelijat itse tekemään sitä työtä, älkääkä valittako asioista, joista ette oikeasti tiedä mitään. Yhtä hyvin te voisitte siellä kahvihuoneessa juoda koko päivän kahvia ja välillä sievästi pyörähtää osaston puolella...
Se ilmestyi sopivasti samaan aikaan, kun kaupunki sai hoitotakuun toteuttamiseen rahaa, joka ei ollut korvamerkittyä.
Sattumaa?
Tällä haluan vain peräänkuuluttaa sitä, mihin arvojärjestykseen kunnat laittavat asiat. Halutaanko parantaa palveluita vai kunnan imagoa. Ja minkä kustannuksella päätökset tehdään. Hoitajat ovat selvästi päättäneet, ettei heidän selkänahastaan oteta enää yhtään " ylimääräistä" . Näin sen pitää ollakkin. Kuka heidän puoliaan pitäisi jos eivät he itse. Ja kuka pitäisi huolta siitä, että kansalaiset saavat hyvää hoitoa? Päättäjät? Hoitajat? Vai kenties molemmat yhdessä?
Todellista välinpitämättömyyttä kansalaisia kohtaan on antaa terveyspalveluiden rapistua hoitajapulan vuoksi.
Jos olisi poliittista tahtoa, valitolta löytyisi kyllä rahaa hoitajien palkankorotuksiin.
Ja jos joku ei ymmärrä niin palkankorotusten avulla turvataan työntakijöiden ja näin ollen myös hoidon saanti tulevaisuudessakin.
Miesvaltaisilla aloilla on tarjottu lähes samoja prosentteja.
Jokainen, joka osaa laskea, voi miettiä mitä esim. 10% korotus suomalaisen keskituloisen miehen palkkaan tekee ja verrata sitä hoitajille tarjottuun 13% palkankorotukseen.
Jos vertaa esim. 2500¿ tienaavan miehen palkankorotusta siihen, mitä 13% olisi minulle tuonut, niin miehen palkka nousisi euromääräisesti ENEMMÄN vaikka prosentuaalinen korotus onkin pienempi.
Ja minun olisi pitänyt tyytyä tähän HISTORIALLISEN hyvään korotukseen ja kiitellä Kataista tasa-arvotuposta kun arkielämässä putoaisin yhä syvemmälle palkkakuoppaan???
Aika muikea korotus osalle siis, vaikka keskimääräinen korotus olikin 10-11 %.
Pienituloisia ne miehetkin on monesti julkisella sektorilla: poliisit, palomiehet...
Heidän palkkansa ei ole ainakaan yliopistosairaaloissa päätä huimannut.
Vierailija:
Pienituloisia ne miehetkin on monesti julkisella sektorilla: poliisit, palomiehet...
mutta jos perustelee palkankorotusvaatimuksiaan sillä että kaikki miehet tienaavat enemmän niin silloin tullaan huomauttamaan että näin ei ole asianlaita.
Varsin hölmöä on perustella palkankorotustaan sillä että 10 % 2500 tienaavan miehen palkasta on enemmän kuin 10 % 2000 tienaavan naisen palkasta, koska prosenttilasku ei ole sukupuolisidonnaista.
Kaikki tietävät, että naiset tienaavat miehiä vähemmän.
Mm. poliiseilla on hoitajia suuremmat palkat. Milläs se selitetään?
Vierailija:
mutta jos perustelee palkankorotusvaatimuksiaan sillä että kaikki miehet tienaavat enemmän niin silloin tullaan huomauttamaan että näin ei ole asianlaita.Varsin hölmöä on perustella palkankorotustaan sillä että 10 % 2500 tienaavan miehen palkasta on enemmän kuin 10 % 2000 tienaavan naisen palkasta, koska prosenttilasku ei ole sukupuolisidonnaista.
että sairaanhoitajat ovat aina olleet ja ilmeisesti ap;n kaltaisten mielestä heidän tuleekin aina olla hiljaa ja hoitaa vaan tyhjänpäiväinen työnsä pienellä palkalla kitkutellen. Kutsumuksellahan ne laskut maksetaan joo.
Jos tavallinen, päivätyötä tekevä sairaanhoitaja asuu pääkaupunkiseudulla ja on esim 2 lapsen äiti, avioliitossa, asuntolainan ottanut ja muutenkin pakolliset asiansa hoitava niin peruspalkalla ei kerta kaikkiaan tule toimeen!!!!!
On aivan turha mainita ikälisiä tai vuorotyön tuomia lisiä, läheskään kaikki eivät niitä saa.
Jos asuisi jossain pienellä paikkakunnalla ja perisi kartanon jossa asua niin helpompaahan sitten on elellä, tai jos on erityisen hyvätuloinen puoliso.
Ja; NIIN - tosiaan; lapsiahan ei ole pakko " hankkia" ollenkaan, tulevat näillä palkoilla liian kalliiksi.
Ap osoittaa varsin tyylipuhdasta empatian puutetta- ei siinä mitään, helpompaa elämä onkin sinun kaltaisillesi kun ei tarvitse välittää kuin omasta hyvinvoinnistaan.
Niin kauan kun SINÄ et ole palkkakuopassa niin valtakunnassa kaikki hyvin :o)
...että jos Tehyn jäsenten palkat nousee, nousee myös heiltä saadut verotulot, pystyvät he myös kuluttamaan rahaa enemmän ja laittamaan rahan ns. liikkeelle. Vai ajatteletteko että tehyläiset laittavat palkasta korotusosuuden sukanvarteen odottamaan pahaa päivää??