mite jotku pärjää sillä kotihoidontuella? en ymmärrä. pitää olla miehellä hyvät tulot,vai?
Kommentit (106)
Kyllä sitä pärjää kun vain tekee päätöksen että lapset hoidetaan kotona :)
Minäkin surin että miten sitä pärjää rahallisesti, mutta kyllä tämä tästä, kun vaihtoehtona olisi ollut lasten hoitoon vieminen. Päätös on vain sisäistettävä ja elettävä sen mukaan.
Meilläkin juuri valmistunut omakotitalo lainoineen, käyttökustannukset eivät ole ihan halpoja, lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto. Ja sitten kaikki vakuutukset ja muut laskut. Ja uusi autokin meillä on, ja osamaksua vielä vähän jäljellä. Ruoka ja vaatteet yms...
Eli ei enää paljon sisustella, onneksi kerkesin laittaa nätiksi kun ylimääräistä vielä oli ;) Ja vaatteitakin riittää.
Ja mies ei tienaa mitenkään ihmeesti, käteen jää reilut 2000 eur/kk tällä hetkellä, ja pelkkiin lainoihin menee n. 1200/kk
Kituuttamiseksi toki tätä kutsun, mutta kyllä tämän jaksaa kun saa hoitaa itse lapset kotona :) TSEMPPIÄ KAIKILLE TÄMÄN TIEN VALINNEILLE :)
Esim huutiksen kautta saa aina rahat uusiin merkkivaatteisiin alennuksesta kun myy käytetyt oikeaan aikaan.
Minä olen kotihoidontuella ja mieheni on opiskelija. Saamme lisäksi asumistukea ja lapsilisät. Sossustakin saisi vielä rahaa jos hakisi, mutta sossun luukulle en halua mennä.
Pienet menot ovat avainasemassa, ei se mitä toinen vanhemmista tienaa.
kaikki säästöt käytetty ja luottokortit nollas..... eli ei sillä pärjää jos jotain haluaa tehdä....
kyllä meillä ei vaan onnistuisi, vaikka ei söisi, vaatettaisi lapsia, ja elisi pimeässä. Kotihoidontuki menisi kokonaan jo pelkkään yhtiövastikkeeseen.
Vierailija:
kyllä meillä ei vaan onnistuisi, vaikka ei söisi, vaatettaisi lapsia, ja elisi pimeässä. Kotihoidontuki menisi kokonaan jo pelkkään yhtiövastikkeeseen.
jos tekee jotain lisähommia, niitähän tehdään usein iltaisin. Parempi perheelle siinä tapauksessa laittaa lapsi päivähoitoon ja mennä itse töihin, niin näkee äitikin perhettään.
Ainakin alle 2-vuotiaalle on aina parempi olla kotona, vaikka sitten vanhempien kanssa vuorotellen.
52
Minä opiskelin täyspäivätyön ohella. Kesällä kesälomalla olin kursseja ja iltaisin. Eli en näe mitään estettä, miksei onnistuisi lapsenhoidon ohella.
ei niille tunneille sentään lapsia voi mukaan ottaa.
eikä kaikki lue opettajiksi...
Nythän ei ole kyse koko opiskeluajasta, vaan osasta.
Mies jäi hoitovapaalle, mutta ei meille tullut tiukkaa. Ja kun oli kuitenkin rajoitetusta ajasta kyse, pystyi esim. joitain isompia hankintoja siirtämään.
kyllä ne on opettajaopiskelijoilla joka vuosi. Ja vaikka ei olisi koko harjoittelua, ei lapsia voi luennoille ja tentteihinkään viedä. 115
Silti sitä opetusharjoittelua ei ole koko ajan. Iso osa pedagogisista opinnoista on kirjatenttejä.
kaikilla opiskelijoilla ei ole niin isoja lapsia, että pärjäävät niiden tenttien ajan yksinään kotona.
Kotihoidontuki minulle n.350e/kk (ei kuntalisää) ja miehelle työttömyys päiväraha n.450e/kk. Tietysti saatiin asumistukia ja soskustakin toimeentulotukea. Mutta kyllä aika tiukkaa oli silti. Velkaa ei ole mutta auto löytyy. Ei kosakan nälkää nähty ja lapsellekkin saatiin ihan hyvin vaateet mitä tarvittii (myös ihan uutta) Itselle tuli vähemmän ostettua vaatetta sitten.
Nyt on onneksi tilanen toinen, miehellä oma firma. Itse olen nyt vanheimpainvapaalla joten käteen jää minullakin reilu 1300e/kk. Alkuvuodesta taas tippuu kotihoidontuelle, mutta kotiin on aikomus silti jäädä. En pientä lasta halua hoitoon viedä vaikka miehen firmassa minullekkin töitä olisi.
onhan se selvä, että yhden tai kahden pienen lapsen perhe useimmiten pärjää muutaman vuoden vähän pienemmillä tuloilla, kun lapset eivät vielä kuluta juuri mitään, ja menoista voi vähän tinkiä. Monet pärjäävät pidempäänkin, jos miehellä sattuu olemaan hyvä palkka. Jos perheessä on useampi lapsi, opinto- tai asuntolainaakin on tullut hankittua, tai lapset ovat jo osa isompia, on kulutkin usein niin suuret, että ei vättämättä tule toimeen yhden palkalla, vaikka miten haluaisi. Joidenkin on pakko maksaa ihan kaikki kulut, joillakin perheillä lasten kuluihin ja harrastuksiin osallistuvat isovanhemmatkin. Kaikilla ei vain ole varaa asua vuokralla, eikä yhteiskunnallakaan kai varaa siihen, että kukaan ei kouluttaudu ammattiin ja tee työtä, vaan kaikki ovat vain kotona. Perheillä kun ei ole samanlainen taloudellinen tilanne, eivätkä kaikki käy töissä maksaakseen linnoja ja kahta autoa, vaikka moni täällä niin kai ajatteleekin.
Miehelle jää käteen kuukaudessa n2200e. Asunto ja autolainakin löytyy.