Miksi ihmeessä pph lapset käyvät päiväkerhossa??
En ymmärrä, eikö heillä muutenkin ole virikkeitä ihan tarpeeksi? Vievät vain turhaan kotihoidossa olevilta lapsilta paikkoja. Kertokaa minulle te jotka keksitte siihen jotain järkevää vastausta. Minä en siihen ole löytänyt vastausta.
Kommentit (22)
lapset oppivat toimimaan isossa ryhmässä,
vai hoitolapsia? Kyllähän se ihan perusteltua on, jos hoidossa on vain pieniä ja yksi, kaksi isompaa. Oppivat ryhmätoimintaa. Ihailtavaa, jos hoitaja saa kuskattua ja kaiken junailtua!
Ainakin täällä helsingissä pph:t ravaa kaikenmaailman paikoissa joissa on muitakin hoitajia lapsineen. Muutan kerran viikossa ainakin. Siis ihan kerhohuoneissa ja muissa päiväkodeissa lapsineen. Kyllähän ne lapset siinäkin oppivat ryhmässä toimimista.
Mun mielestä vaan on niin väärin kun tällä meidänkin alueella on paljon lapsia ja kerhoja supistetaan koko ajan ja silti nämä jo hoidossa olevat lapset pääsevät näihin kerhoihin kun yli 3 vuotiaita kotihoitolaisia on jonossa pilvin pimein. Se on väärin mun mielestä!!!
ap
eli siksi, että oppisivat toimimaan ryhmässä ja saisivat ikäistään seuraa (pph:llahan saattaa olla hyvin eri-ikäisiä lapsia). Oman poikani käydessä pph:lla, kävi hän kerran viikossa pph:n mukana päiväkerhossa. Tuo oli aivan huippujuttu. Vähän lisää virikettä muuten aika tavanomaisiin päiviin.
Helsingissä on pilvin pimein tekemistä ja paikkoja myös kotiäidin lapsille.
käy myös joskus hoitolastensa kanssa seurakunnan perhekerhossa. Kerho on siis avoin, eikä hän vie paikkaa keneltäkään. Minusta tämä ei ole ollenkaan paha asia. Usein hän on kerhossa silloin, kun eivät muuten pääse ulkoilemaan esim. sateen tai pakkasen takia.
Minusta on kunnioitettavaa, että viitsii kuitenkin viedä lapsia johonkin, eikä värjöttele sisällä koko päivää.
ne pph:illa olevat vähän isommat lapset. koska muuten heitä ei täällä ole missään. Yli 2-vuotiaat kun on kaikki ilmeisesti hoidossa.
Ja todellakin tarjonta on Helsingissä tosi runsas, jopa yltäkylläistä! Kysytyimpiin juttuihin vain tietty pitää osata ilmoittautua ajoissa.
Mun puolesta käyköön missä tahansa seurakunnan tai muun kerhossa jos se on kaikille avoin. Mutta nämä kerhot johon pääsee alta 10 lasta ja joissa on tarkoitus olla ilman vanhempaa niin mun mielestä niihin ei taritsisi tulla. Kyllä täällä Helsingissä voi muutakin tehdä kuin viedä paikka kotihoitolapselta joka saattaa olla hänen äidin ainut vapaahetki koko aikana. Itselläni 2 vanhempaa ovat kyllä kerhossa 2 kertaa viikossa 2,5h kerrallaan. Mutta kun tässä on niin monta muuta lasta jotka oikeesti tarvitsisivat sen paikan ja äidit vähän helpotusta edes joskus arkeen.
ap
täälläpäin ei ainakaan ole niihin mitään tunkua, eikä kukaan katso kieroon, jos joku pph jaksaa kuskata.
ja joskus vanhemmat ovat halunneet lapsensa päiväkerhoon. Jos järjestelyt onnistuvat, hän hoitaa viemiset ja hakemiset. En muista koskaan nähneeni, että joku toinen lapsi olisi tullut tilalle.
Meillä 10 hengen ryhmästä 4 on pph lapsia. Ja heti tässä meidän taloyhtiössä odottaa 3 yli kolme vuotiasta paikkaa,sekä muutama kohta justiinsa 3 v täyttävää ja varmasti tässä muissakin yhtiöissä jotka ovat tässä 100 m säteellä niin on kotiäitejä jotka voisivat haluta kerhopaikan.
Mutta oikeesti on hyvä että olemme ainut paikka,on mukavampi ajatella ettei ole niin montaa lasta jotka odottaa turhaan paikkaa:)
ap
mutta pari vuotta sitten oli perhe-ja päiväkerhot puolillaan pph:n hoitolapsia. Veivät todellakin muiden paikat. Ikinä saanut mitään järkevää vastausta,miten voi olla sallittua!!!!!!!!!
kotiäidin lapsi olisi arvokkaampi. Miksi hänellä olisi etuoikeus kerhopaikkaan?
Usein on niin että jotakin toimintaa on rajoitetusti kaikille. Sellaista sattuu. Ketä ehtii ensin hakea saa paikan.
Jos on kotona kaiket päivät voi vallan mainiosti kuskata niitä lapsiaan vaikka kauempana oleviin kerhoihin yms. harrastusjuttuihin eikä parkua sitä menetettyä lähipaikkaa.
Oikeastaan hankalampi olisi perhepäivähoitajan työnsä ohella kuskata hoitolapsiaan kauas.
Minun on hyvin vaikea uskoa että Helsingin kokoisessa paikassa ei löytäisi kerrassaan mitään toimintaa lapselleen.
Itse olin kotiäitinä suuressa kaupungissa ja minusta toimintaa oli yllin kyllin. Ei ihan meidän lähellä, mutta kyllä minä sitä osasin etsiä.
Ja tämä siksi, koska pph:lla muut ovat paljon nuorempia ja lisäksi päiväkerhoryhmä opettaa lapselle isommassa ryhmässä toimimista ja erilaisten lasten kanssa olemista. Ja vielä tämän lisäksi kerhotäti on sosiaalikasvattaja, joten myös kasvatuksellinen näkökulma on tärkeä mun mielestä, koska pph taas on ihan tavallinen iäkkäämpi perheenäiti (ei siis mitään koulutusta), mutta kuitenkin tosi ihana täti. :-)
Jopa alle 3 v tarvitsevat sitä virikettä ja vaihtelua. Yli 3 v vielä enemmän.
viikossa ikäistensä seurassa ja seurakunnan kerhossa harrastetaan taas vähän erilaisia asioita kuin ryhmiksessä. Vanhemmathan maksavat tuon kerhomaksun hoitomaksun lisäksi.
Halusin hänet srk:n päiväkerhoon nimenomaan siksi, että pph:lla on tällä hetkellä muut lapset alle 2v. Omani oppii toimimaan ryhmässä ja saa samanikäistä seuraa. Päiväkotiin en häntä halua vaihtaa, koska hoitaja on aivan loistava.
Ainakin meillä kysyttiin perusteluja kerhohakemuksessa ja käsittääkseni tällä alueella kaikki halukkaat pääsivätkin.
Joten turhaa vaivaa pph:lta kuljetella kerhoihin sitä nuorempia. Toki kerho voi olla ' kiva' nuoremmillekin, mutta ei mitenkään välttämätön.
On hoidossa 3pv viikossa koiranhajuisessa kerrostaloläävässä, seurana 2 yli 1,5v nuorempaa lasta (oma siis 4v). Haettiin tarhapaikkaa ja tämä oli tulos.
Muistaakseni pph:lle maksetaan vaan vieraista lapsista, ei omista, joten pph:n palkka näin parempi, kun saa enemmän maksullisia lapsia hoitoonsa. Tosin joutuu tietenkin sitten maksamaan tarhamaksuja, eli en tiedä jääkö tuossa kuinka paljon voiton puolelle.
Ite en kyllä pystyis omia viemään hoitoon päästäkseni hoitaamaan vieraita lapsia. Tän takia mä en olekaan enää päiväkodissa töissä, alkoi tekemään niin pahaa, että piti vaihtaa alaa. Omat hoidossa pitkää päivää ja ite hoidan sillä aikaa vieraita pentuja. :(