Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

/><\=-=/><\ HELMIEN' 06 lokakuu /><\=-=/><\

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonnu78 on ainakin aika ekspertti maitoallergian suhteen.

Lisätietoja löytyy esim. sivuilta http://www.poliklinikka.fi/?page=4598627&search=maitoallergia

KL.

Vierailija
82/86 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ry

http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/tieto/maitoallergia.htm

KL.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta: Mä olin yli puoli vuotta maidottomalla ruokavaliolla tuon Joonan allergian takia. KL olikin jo laittanut pari hyvää linkkiä aiheesta. Kannattaa olla tarkkana juuri noiden kaseini, kaseinaatti, hera ym. merkintöjen kanssa tuoteselosteissa, ovat maidon ainesosia. Mä ja Joona ainakin jouduttiin, tai Jomppu edelleen, olemaan myös täysin ilman naudanlihaa, koska siinä on samankaltainen proteiini kuin lehmänmaidossa. Jos et saanut siitä ohjetta, niin kannattaa kysyä sieltä, missä allergia selvisi että saako teillä käyttää nautaa. Jos tulee jotain kysyttävää, niin voin yrittää auttaa.

Me ollaan just huomenna menossa Joonan kanssa sinne maitoaltistukseen, saas nähdä mikä on tuomio.

Joona on alkanut puhumaan aivan hirveästi ja koko ajan. Pikkuautoilla ajaessa huutelee: " isi ajaa, pois tieltä" . Ja eilen kun oltiin lähdössä mun porukoilta, niin sanoi mummille:" omaan kotiin" . Ja tänään päiväunille mennessä laittoi käden mun paidan alle ja sanoi: " lakas tissi" . Puhuu kyllä selvästi enemmän kuin veljensä tässä iässä ja ainakin mun mielestä puhuu tosi selvästi, vaikkei R-kirjainta osaakaan sanoa.

nonnu78 ja ipanat

Vierailija
84/86 |
19.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Kuumetta ja pientä Tarik:ia... Mutta hyvä että tulee sitten selvyys ihottumaan ja eikö poitsu joskus jopa oksennellutkin(vai muistanko ihan omiani?)... Voimisia!!!

FannyK kirjoitti raskausdementtiastaan... Anteeksi, mua hymyilytti :) Mulla on tätä äitiysdementtiaa ja välillä aika pahana, mutta hyvä laittaa sen piikkiin!

KL, Onnellista pojan odotusta, enää reilu viikko=) Toivottavasti sait selkä-vaivoihin apua fyssareilta!

Ostin pitkän tauon jlk noita Talk-muruja, ne on nyt Hepun herkkua! Yhtenä iltana söi ison lautasellisen puuroa ja toisena iltana lusikallisen puuroa ja 2 rusinaa ja hyvin nukkui yönsä=) Kait nuo mukelot tietää mitä pitää syödä ja kuinka paljon(siis " kunnollista" ruokaa)...? Ja puuroa yritän silti myös tarjoilla aamuin-illoin.

Jokos ootte joululahjat ostaneet(muutkin kuin KL:)? Minä olen yleensä hirmu aikaisin saanut lahjat ostettua, mutta nyt ei ole vielä mitään... APUA... Mitäs meinaatte Helmi-tontuille ostaa?

Annoin edellis päivänä ensimmäistä kertaa Einolle purkkaa:) Ihan tavis jenkkiä, siitä puolet. Ja ihmeekseni sitä pureskeli todella kauan, mutta kun meni leikkimään, siinä tiimellyksessä nielaisi sen. Mutta muilla kerroilla on antanut purkan poiskin, kun olen pyytänyt!

niin ja eka kulma hammas putkahti näkyviin. Ja kokoajan heppu kaivaa suutaan sormellaan tai kieli möllää suussa, uutta hammasta ihmetellen:)

Vierailija
85/86 |
19.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, taas paistaa aurinko, kun kirjoitan =) Oltiin aamupäivällä 1,5 h ulkona ja ihana ilma oli. Oltiin vaihteeksi omalla (tai taloyhtiön) pihalla ja siinä on sellainen pieni mäki (=tie), josta lapset tykkäävät laskea potkumopoilla yms. Meidän esikoinen, joka on n. 110 cm pitkä, on aika hassun näköinen potkumopon kyydissä. Toivottavasti ei housujen polvet kulu puhki, kun sillä huristaa vuoden tauon jälkeen. Helmi ei vielä osaa kunnolla ajaa tolla potkumopolla, vaan jalat meinaa koko ajan jäädä niiden pyörien alle, mutta tota mäkeä tykkää sillä laskea. Jos ois eka lapsi, en varmaan antais edes laskea, kun on niin vaarallisen näköistä. Mutta kun tyttö näkee muiden tekevän samoin, niin eihän sitä saa siitä pidettyä pois millään. Yks ilta, kun oli jo ihan pimeää ja oltiin pihalla ja Helmi halusi taas mennä laskemaan potkumopolla, laski vahingossa talon vieressä olevaan puskaan tai sellaisen koristepuun alimpien oksien alle. Vähän mua nauratti, mutta Helmiä ei. Kotona Helmi huristelee taitavasti esikoisen vanhalla potkuautolla. Poika sai sen 1-vuotiaana ja edelleen vajaa 4,5-vuotiaana ajaa sillä päivittäin. Vielä keväällä poika liikkui melkein aina kotona vaan tolla potkuautolla, mutta nyt Helmikin saa onneksi ajaa sillä. Tykkääkö muut Helmikset potkuautoista tai -mopoista?

Mulla meni sunnuntainen vapaapäivä oikein hyvin! Ensin istuin 3 tuntia rauhassa tässä konella ja kun vihdoin pääsin sinne lenkille, alkoi tietenkin satamaan. Mulla ei ole vedenpitäviä lenkkivaatteita ja kun 45 min päästä tulin kotiin, oli märät housut liimautunut ihanasti jalkoihin kiinni =) En sitten suihkun ja ruoan jälkeen ehtinytkään enää muuta tehdä kuin katsoin nauhalta kaksi ohjelmaa ja niiden perään vielä yhden TV:stä. Eli kaikki pienet rästihommat, joita en saa ikinä tehtyä, jäi nytkin tekemättä... Pitää ennen joulua ottaa vielä uusiksi toi äidin vapaapäivä.

Mun piti silloin viimeksi kirjoittaa, kun Helmi oli harvinaisen kaatuilevalla päällä viime viikolla. Helmi kun ei ole paljon enää itseään satutellut, niin viime viikolla satutti kahden päivän aikana enemmän kuin varmaan puoleen vuoteen yhteensä. Ensin kaatui puistossa ja sai toisen silmän alle punaisen ruhjeen. Samana iltana tippui sohvan käsinojalta lattialle ja myöhemmin illalla jätti sormensa meidän rapunoven (tai siis kotioven) väliin ja huusi kuin ois tapettu. Seuraavana päivänä tippui päälleen puiston pyörän kyydistä ja sai uuden ruhjeen naamaansa ja sitten kaatui vielä hiekkalaatikolla ja kolhaisi nenänsä, joten naamassa oli sitten kolmessa kohdassa punaiset ruhjeet/naarmut. Sen jälkeen elämä on onneksi sujunut ilman pahempia kolhuja.

Meillä esikoinen ei suostuisi enää syömään ollenkaan puuroja (on taas vuoden joutunut niitä syömään, sitä ennen oli varmaan puoli vuotta kokonaan syömättä), mutta Helmin takia " pakotan" pojan syömään joka toinen ilta puuroa. Joka toinen ilta ja aina aamuisin saavat sitten jotain muuta ja Helmillä se on yleensä jugurtti tai viili, joista tykkää kamalasti. Helmi ei syö juuri ollenkaan leipää (ehkä kaksi palaa kuussa), joten sen takia haluaisin, että tyttö söisi enemmän puuroa. Mutta jos poika ei syö puuroa, ei syö Helmikään ja joka ilta en saisi poikaa millään tavalla syömään puuroa. Onneksi Helmikin tykkää noista Talk Muru -muroista, joten niistä saa samat kuidut yms. kuin puuroista.

Helmi on saanut ksylitol-pastillin n. vuoden ikäisestä saakka aina ruokailun jälkeen ja muistaa sen myös joka kerta pyytää, mutta nyt viime viikkoina on pastillin syöminen mennyt ihan pelleilyksi. Aikaisemmin Helmi pisti sen kerralla suuhun ja imeskeli nätisti, mutta nykyään pitää pastillin kädessä ja imeskelee sitä siitä. Olenkin välillä antanut Helmille sitten puolikkaan purkan ja sitä Helmi sitten söisi niin, että jyrsisi siitä aina pienen pienen murun, jota pureskelee aikansa ja haukkaa sitten lisää. Yleensä työnnän purkan sitten kokonaan Helmin suuhun (sen puolikkaan) ja silloin Helmi tajuaa, miten sitä pitää syödä. Kaksi kertaa olen saanut purkan Helmin suusta roskiin, muilla kerroilla tyttö on ehtinyt nielaista sen.

Meitsi lähtee kohta kaupungille ja sitten kaverille tyttöjen iltaan. Kotiin aion tulla kyllä hyvissä ajoin, koska en tykkää kulkea yöllä yksin ulkona täällä " korvessa" .

Nyt pitäis varmaan mennä leikkimään pojan kanssa ennen kuin Helmi herää n. 10 min päästä. Viikonloppuja kaikille!

T:Fassiloora ja Helmi

Vierailija
86/86 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eilen huomasin pojan hampaita harjatessa, että kaikki 4 kulmahammasta onkin jo putkahtaneet... (Oon tainnut hieman heikosti harjailla muina päivinä, kun en o huomannut...) Ei onneksi ollut siis kovin rankkaa tuo kulmahampujen tulo! Kun ei äippä edes huomannut mitään ylimmääräisiä kiukutteluja ym:)

Fassilooran " oma-päivä" kuulosti mukavalta! Ja sellaiset rästi hommat kuuluukin unohtaa tuollaisena päivänä! Eino ei ole kovin innoissaan potku mopostaan. Koska meidän piha on sepeliä/soraa ja nurmikkoa, ei pääse potkuttelemaan sen kanssa pihalla. Mutta sisällä on potku auto, jonka kanssa menee ja hienosti kynnyksien yli nostaa biilinsä.

Mukavaa sunnuntaita!