Päiväkoti vai kerhot, kaksoset n. 3v ja pieni vauva
Onko kokemuksia useista isommista lapsista kerhoissa ja tai päiväkodissa ja pieni vauva? Miten koitte esim. kerhoon viemiset ja hakemiset muutamassa tunnissa ja vauva mukana etenkin talvella kun pukemista ja riisumista riittää? Kuinka lapset kokivat oman hetkensä? Entä osapäivähoito 2 tai 3 X viikossa puolipäiväisesti, miten lapset viihtyneet ja kuinka itse koit? Nyt pitäisi hakea päivähoitopaikkaa jos sinne laitettais.
Kommentit (48)
Kaksoset ovat erilaisia kasvatettavia kuin eri-ikäiset sisarukset ja heidän keskinäiselle suhteelle ja henkilökohtaiselle kasvulle saattaa olla hyväksi saada muitakin lapsikontakteja, ihan " omia" kavereita, aikuinen joka kohtelee häntä yksilönä eikä vain nipussa toisena kaksosista, niin kuin monesti perheessä vanhemmat ikävä kyllä heitä kohtelevat (tiedän omasta kokemuksesta). Ja äitinä saat pienen hengähdystauon päivittäin, sillä sitä varmasti tarvitset. Ja tosiaan, yhden vauvan kanssa kotona oleminen on oikeasti äitiysLOMAA :-) t. Maxi-Tupla
Inhoan ns. virikehoitopaikkoja. Laiskojen äitien lapset on niillä paikoilla.
Kiva kuulla myös että kotonakin olo on mennyt jollain mukavasti. Täytyy vain kyllä sanoa, että yhteiskunta on todella mätä, jos se tarjoaa 200e kk hoitopaikkaa, mutta suuriosa ihmisistä on sitä mieltä että sitä ei saa, tai voi käyttää jos vanhempi on kotona. Miksi tällainen järjestelmä on ylipäätänsä sitten toteutettu, jos sitä ei voi kuka tahansa ikään, näköön, rotuun tai on kotiäiti tai ei käyttää ilman pahansuopaisuutta ja sääliä?
Miksei ole sellaisia hoitopaikkoja keksitty joita ei ruokita yhteiskunnan rahoilla, joita vain virikelapset saavat käyttää? Kuka oikein määrittää kenellä oikeus päivähoitoon ja eritotet osittaiseen? Kysehän on siitä, mitä järjestelmiä on maahan luotu. Meidän kunnassa ei valitettavasti mitään yksityisiä ole, ja olen ymmärtänyt nyt ett ihan sama mikä päivähoito se on silti pannassa. Säännöllistä lastenhoitajaa en halua palkata, sillä haluaisin että lapset pääsevät nimenomaan pois kodin seinien sisäpuolelta ja tutustuvat muihin lapsiin sen pari kertaa viikossa, ovathan kotoa jo kolme vuotta olleet.
Töihin on tarkoitus palata kuitenkin jo aika pian. En edelleenkään tiedä vielä mitä tekisimme, onhan tässä vielä aikaa. Jotenkin vain masentaa etukäteen jo ajatuskin siitä että joutuisi selittelemään omia ratkaisujaan, tiedän että niitäkin on. Totuus on, että kaksosten äiti vain toinen tietää mitä elämä kahden kanssa on ollut, ei yksi vauva lisää pakkaa sekoita, mutta kerhoajat tuntuvat liian lyhiltä. Jospa kerhot olisiatkin vähän pidempiä. Miksei sellaista muutosta voisi tehdä?
Sillä kun kerran systeemi sen sallii, niin kauan sitä kannattaa hyödyntää juuri oman perheensä tarpeisiin. Ei sinun tarvitse kellekään selittää teidän perheen ratkaisuja. Esim. meidän päiväkodin henkilökunta suhtautui todella positiivisesti meidän kaksosten osapäivähoitoon, vaikka olinkin vauvan kanssa kotona. He ymmärsivät, miten rankkaa kaksosten kanssa voi olla ja koska kuitenkin olin aika pian palaamassa takaisin töihin ja halusin kuopuksenkin samaan (erinomaisen hyvään) päiväkotiin, oli jotenkin itsestään selvää että näin teemme, kukaan ei sitä kyseenalaistanut. Eikä kukaan koskaan minulle (ainakaan suoraan) siitä mitään sanonut muuallakaan, vaikka aika avoimesti asioistani tuppaan kertomaan vieraammillekin ihmisille. Toisaalta, vieraiden ihmisten mielipiteet eivät ole minua koskaan kiinnostaneet, minulle on kaikkein tärkeintä se, että tiedän mikä on juuri minun lapsilleni ja minun perheelleni paras ratkaisu. Kuuntele sinäkin ap vain omaa (ja perheesi) sydäntä ja tehkää ratkaisu vain niillä perusteilla, ei kenenkään muun, kaikkein vähiten av-palstan, ehdoilla!
ei ole sen takia, ettei niihin olisi varaa juuri kenelläkään. Ei kannata tarjota palvelua, jota juuri kukaan ei osta.
Ja se ainakin helpottaa tätä kotona oloa. Kerho on 30 m päässä kotoamme,joten jos kerhoaika on 2,5h niin saan sen koko ajan ja vähän enemmänkin olla vauvan kanssa rauhassa. Lisäksi asumme onnellisena erittäin paljon lapsia sisältävässä rivariyhteisössä,joten leikkikavereita on todella paljon. Ei ole yksinäistä lapsillamme täällä kotihoidossakaan. Puistoja ja perhekerhoja on paljon jos vain viitsii lähteä ja tosiasiahan on että niihin kannattaa mennä, pääsee vain helpommalla.
Meillä ainakin eletään ihan kolmivuotiaiden ehdoilla, vauva hoidetaan siinä sivussa. Jos asia olisi toisinpäin ei tästä tulis mitään.
T. Aikaisemmin kirjoitellut 3v4kk vanhojen kaksosten ja 5kk vanhan vauvan äiti.
Sen huomaa puolustelevasta kannasta päivähoitoa kohtaan. Mutta jos rahaa riittää maksaa kahden hoitopaikat niin mikäs siinä sitten, en sitä minä tuomitse. Ärsytti vain tuo vihainen kanta tuohon päiväkoti asiaan.
mutta tämä yksi henkilö on takertunut omiin lukemisiinsa, josta ei meinaa päästä nyt ylitse millään.
Osa välissä olevista (asiaan liittyvistä) kommenteistani on omiani ja luen mielenkiinnolla muiden vastaavia