Työnvälitys painostaa, mitä teen?
Olin työtaitokartoituksessa ja yhtäkkiä he siellä hoksasivat että olen joskus lukenut venäjää. Luin koulussa venäjää peräti 5 vuotta, mutta kirjoitusten jälkeen, eli vuodesta 1980, en ole sitä kieltä tarvinnut yhtään kertaa. Nyt työvälitys haluaisi että hakisin töitä avoimella hakemuksella ja markkinoisin itseäni venäjänkielentaitoisena, huh, huh!
He olivat asiasta ihan innoissaan ja vakuuttivat että kyllä se kielitaito siellä tallella on, palautuu kun hieman kertaa. Itse en koe että olisin koskaan mainittua kieltä edes välttävästi osannut, kirjoituksissakin kirjoitin a:n.
Mitä teen, en voi lähettää yrityksille hakemuksia, jossa mainostan kielitaitoani, jota ei todellisuudessa ole? Ja miten suhtautuu työkkäri, kun he painostaen kehoittivat minua aloittamaan venäjän-kielen kertauksen ja ei suoraan sanottuna yhtään kiinnosta. Ja palautuuko joku olematon kielitaito ja kuinka paljon siihen saa tehdä töitä, epäilen että paljon.
Kommentit (11)
Ja en todellakaan ala itseäni mainostamaan venäjänkielentaitoisena kun en kerta sitä ole!
ap
Ja totta kai olen valmis kertaamaan ja opiskelemaankin mutta en ikinä usko että voisin edes sen jälkeen markkinoida itseäni venäjää osaavana työntekijänä, en.
Mutta täytyy tehdä ne avoimet hakemukset hyvin varovaisesti mitä tulee siihen venäjän osaamiseen.
ap
Huh - lähtötaso sattui olemaan vielä aika kirjava. Ja suurin osa oli pitänyt muutaman vuoden taukoa ennen näitä saksan kursseja.
Kyllä saksa parani, mutta kauaksi jäivät opettajan tavoitteet.
Kielen oppisi vain menemällä maahan pariksi vuodeksi.
Kun työkkärit kuitenkin järjestävät työvoimapoliittista koulutusta. Ja viime vuonna jäi näitä koulutusrahoja käyttämättäkin.
Oma mielenterveyteni nousi heti, kun jäin pois työkkärin kirjoilta. Töitäkin on riittänyt ihan hyvin.
Mutta kuitenkin olen hieman skeptinen!
ap
pitkän saksan ja takuulla en osaa sitä enää ollenkaan. Ihan unohtunut. Kirjoitin 1982.
Ja työttömät saa joka paikassa myös alennukset.
Vierailija:
Ja työttömät saa joka paikassa myös alennukset.
Ja lukiossa ne kurssit ovat puoli-ilmaisia joka tapauksessa. Puhumattakaan itseopiskelusta. Mikä estää kertaamasta itsekseen kirjaston matskuilla? Venäjästä on hyviä tv-kielikurssejakin kaseteilla.
niin ei tule väärinkäsityksiä