Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa, miksi tulen huonovointiseksi kaurapuurosta

Vierailija
04.01.2013 |

Lapsuudessa aamulla syötiin kaurapuuroa ja muistan, kuinka mahani oli sen jälkeen aina kipeä ja sekaisin. Nyt vuosien jälkeen olen yrittänyt aloittaa puuron syönnin uudelleen, mutta sama ilmiö toistuu. Mahassa kiertää muutaman tunnin ja on sellainen yleisesti epämiellyttävä olo. Päässäkin vähän kivistää. Muuten kaura sopii mulle hyvin, syön päivittäin 100 % kauraleipää. Olen kokeillut luomukaurahiutaleet ja tavalliset ja molemmissa sama juttu. :/

Mistä tämä voi johtua?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun oireena tajuton närästys. Lisäksi niin hullulta kuin se kuulostaa, mulle on tullut siitä kihtioireita. Syy-yhteys on ihan selvä: kun syö kaurapuuroa, niin alkaa nipistely ukkovarpaassa.

Näin ei käy aina, mutta välillä. Jotenkin liittyy määrään ja siihen, onko puuro tarpeeksi kosteaa vai tullut liikaa hiutaleita.

Musta on tosi outoa, kauranhan pitäisi olla terveellisyyden huippu. Olen miettinyt, että onko syy siinä, että puuro on pikakaurahiutaletta.

Vierailija
2/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön sitten laktoosittoman maidon kanssa, joka sopii mulle. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlainen olo tulee kaikista laaduista. Mies ei saa mitään oireita, vaan kaikki menee. Lapsuudessa oli vielä se älyttömyys, että äitini aina painotti, että puuro on hyväksi vatsalle. Onneksi monena aamuna oltiin ihan vaan ruisleipälinjalla. ap

mun oireena tajuton närästys. Lisäksi niin hullulta kuin se kuulostaa, mulle on tullut siitä kihtioireita. Syy-yhteys on ihan selvä: kun syö kaurapuuroa, niin alkaa nipistely ukkovarpaassa.

Näin ei käy aina, mutta välillä. Jotenkin liittyy määrään ja siihen, onko puuro tarpeeksi kosteaa vai tullut liikaa hiutaleita.

Musta on tosi outoa, kauranhan pitäisi olla terveellisyyden huippu. Olen miettinyt, että onko syy siinä, että puuro on pikakaurahiutaletta.

Vierailija
4/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle tulee suorastaan poltot ja ripuli jos syön puuroa...

Vierailija
5/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa sama juttu, oli puuro mikä tahansa, niin tulee koko päiväksi närästävä ja "tunkkainen", hieman oksettavakin olo, eikä mitään muuta ruokaa oikein pysty syömään kuin vasta illalla.

Vierailija
6/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tästä ole mitään yleistä puhetta. Pitäisi muka syödä puuroa terveellisenä ja edullisena ruokana, mutta ei sanota, että puuro ei sovi kaikille. Miksi?

Vierailija
7/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä puuro myöskään pidä nälkää.

Ensin tulee vatsakipu ja nälkä on jo ennen kymmentä ja joutuu kärvistelemään lounaaseen saakka maha muristen.

1-2 viipaletta ruisleipää taas pitää nälän poissa eikä edes lounaalla ole kiljuva nälkä.

Enkä ole allerginen millekään viljalle, en edes kauralle. Puuro vaan ei kertakaikkiaan sovi minulle.

Vierailija
8/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tulee vatsakipu ja nälkä on jo ennen kymmentä ja joutuu kärvistelemään lounaaseen saakka maha muristen.

1-2 viipaletta ruisleipää taas pitää nälän poissa eikä edes lounaalla ole kiljuva nälkä.

Enkä ole allerginen millekään viljalle, en edes kauralle. Puuro vaan ei kertakaikkiaan sovi minulle.

Myös sitä seuraava nälkä on jotenkin parempi kuin muuta syömällä.

Vierailija
9/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kummallista ettei puuro pidä nälkää. Ihan sama juttu mulla. Miksi sitä kuitenkin syötetään kaikille lapsille?

Vierailija
10/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä kaurapuuroa, maha tulee kipeäksi ja nälkä vaivaa heti kohta. Kunnon ohrapuuro menettelee.

En ymmärrä, miksi sitä kaurapuuron ylivertaisuutta voidaan niin hehkuttaa, vaikka se ei kaikille sovi, tai kenelle se ylipäätään sopii?

Vierailija
11/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten joutuu nolostelemaan, kun sanoo, ettei ottaisi puuroa. Ihan kuin olisi jotenkin huono ihminen, kun ei kaurapuurolla kulje!

En kestä kaurapuuroa, maha tulee kipeäksi ja nälkä vaivaa heti kohta. Kunnon ohrapuuro menettelee.

En ymmärrä, miksi sitä kaurapuuron ylivertaisuutta voidaan niin hehkuttaa, vaikka se ei kaikille sovi, tai kenelle se ylipäätään sopii?

Vierailija
12/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3h joudun ramppaamaan vessassa, maha menee kuralle ja tuntuu siltä, ettei kykene lähtemään töihinkään..

Olen siis lopettanut sen syömisen. En syötä lapsillekaan.

Vierailija
13/77 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee siis aamulla sellainen höntti olo kun syön puuroa. Ja sit 2h vaan pysyy nälkä poissa, ei todellakaan ees 3-4h että lounaaseen asti pysyis. Mun tytöllä sama. Vatsa turpoo ja sattuu. Ja siis ihan sama keittääkö luomusta, pikana, veteen, maitoon.

Vierailija
14/77 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai jatkaako se? En tiedä. Erikoista tosiaan, että aina puhutaan, kuinka puuro on hyväksi vatsalle, pitää tiellä, täyttää mahan jne. Mutta jo näin moni tässä ketjussa kuvailee samantapaisia oireita.

Itsellänikin on monta tuntia huono olo aamupuuron jälkeen, jos joskus on erehtynyt sitä syömään.

Vierailija
15/77 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouhtua johtua jostain kuitujen hetkellisestä "yliannostuksesta"

Kaurassahan on sekä liukenevia että liukenemattomia kuituja, ei kai se kaura itsessää mitää oireita aiheuta, mutta jos vaikka puuroksi keitettynä koostumus on sen verran erilainen, että maha tulee ihan kipiäksi? tiedä häntä kunhan arvailen..

Vierailija
16/77 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouhtua johtua jostain kuitujen hetkellisestä "yliannostuksesta"

Minä ainakin saan liian vähän kuituja ja siksi otan kuitulisää joka aterian yhteydessä. Puurosta tulee huono olo koko kroppaan. :(

Vierailija
17/77 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin oikein tutkimuksissakin, kun en heti älynnyt, mistä tuo päivittäinen helvetillinen vaiva johtuu. Tähystettiin ym., ja lääkärin vakaa mielipide oli, että minulla on alkava vatsahaava, vaikkei siitä näkynyt mitään merkkiä. Lääkärin mielestä vaiva ei missään nimessä voinut johtua kaurasta, koska se sopii kaikille, myös joillekin keliaakikoille. Itsekseni ajattelin, että vaiva oli alkanut samaan aikaan kun olin päättänyt aloittaa kaurapuuron syönnin aamupalaksi, eikä maksaisi mitään, vaikka kokeilisin puuron poisjättämistä hetken aikaa. Lopetettuani kaurapuuron syönnin vaiva hävisi heti. Mahavaiva tulee myös kauraleivistä, kaurakekseistä ja kauramuroista. Kaikki muut viljat käyvät, ja meillä syödäänkin vellit mannavellinä. Vehnä on minulle parhaiten sopiva vilja, myös ruis-vehnää voin syödä vaivatta.

Minäkään en ymmärrä, miksi joka paikassa hehkutetaan kauran erinomaisuutta. En todellakaan usko olevani maan päällä ainoa ihminen, jonka vatsa ei siedä kauraa vaikka muut viljat menettelevät. Johan tästä ketjustakin on löytynyt monta muuta samanlaista.

Vierailija
18/77 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljon enemmänkin jos tekisi kyselyn asiasta! Mikäköhän tuossa puurossa tekee huonon olon?

Vierailija
19/77 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kyllä kauan syödä sitä kun sitä pidetään muka niin vatsaystävällisenä!

Vierailija
20/77 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2013 klo 18:16"]

[/quote]

Nostin tämän ketjun kun etsin tietoa samasta asiasta. Olen aloittanut kaurapuuron syömisen aamupalaksi yliopisto opintojeni aloituksesta johtuen, että jaksan luennolla. Seuraus on kuitenkin hillitön vatsahapposhow kolmeksi ensimmäiseksi tunniksi, närästys ja painon tunne rinnassa. Olen huomannut että kaikki vehnätuotteet ja kaura aiheuttavat ilmaa, turvotusta ja närästystä ja en todellakaan voi syödä puuroja tai edes leseitä. Lisäksi puuron syötyä ei tule kylläiseksi kuin ensimmäiseksi tunniksi. En ymmärrä puuron hehkutusta, olen tehnyt sitä mikrossa, hellalla, maitoon ja veteen ja laktoosittomaan maitoon ja kokeillut täysjyvää, pikakauraa, moniviljaa, luomua yms. puurolajeja mutta kaikissa sama juttu.

On jotenkin todella vastuutonta tuputtaa sitä puuroa ihmisille kuin jotain ihmeainetta, kun se todellisuudessa voi pilata ihmisen terveyden. Kuinkahan montakymmentä tuhatta suomalaista keski-ikäistä miestäkin Suomessa on jotka ovat vedelleet vehnästä vuodesta 1960 ja potevat hillittömiä vatsavaivoja. Ehdottomasti Suomessa pitäisi tutkia enemmän viljan vaaroja, tarpeeksi kauan kestäneet refluksioireet saattavat pilata elämänhalun, ja lääkärit määräävät vain lääkettä. Närästyslääkettä ja ruisleipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi