Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa, miksi tulen huonovointiseksi kaurapuurosta

Vierailija
04.01.2013 |

Lapsuudessa aamulla syötiin kaurapuuroa ja muistan, kuinka mahani oli sen jälkeen aina kipeä ja sekaisin. Nyt vuosien jälkeen olen yrittänyt aloittaa puuron syönnin uudelleen, mutta sama ilmiö toistuu. Mahassa kiertää muutaman tunnin ja on sellainen yleisesti epämiellyttävä olo. Päässäkin vähän kivistää. Muuten kaura sopii mulle hyvin, syön päivittäin 100 % kauraleipää. Olen kokeillut luomukaurahiutaleet ja tavalliset ja molemmissa sama juttu. :/

Mistä tämä voi johtua?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miksi, mutta mulla kaurapuuro tuntuu aluksi laskevan rajustikin verensokeria, ja se nousee vasta myöhemmin. Mulla tosin oireet ovat ihan eri kun sulla, matalan verensokerin oireet: heikotus, kipinöinti silmissä ja nälkä. Nykyään syön liotettua kauraa ja sekoitan siihen rahkaa, hunajaa ja sitruunaa. Sitä mä siedän paremmin.

Random fact: Mä kuulin paikallisilta luomuviljelijöiltä, että maailman paras kaura tulee Suomesta. On paremman makuista ja lyhyen kasvukauden takia on paljon proteiinipitoisempaa kuin täällä Keski-Euroopassa. 

Vierailija
62/77 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan samat oireet, kuin aloittajalla. En ole myöskään ikinä tajunnut, mistä ne johtuvat, koska pystyn kuitenkin syömään kauraleipää. (Kaura on muutenkin ainoa vilja, jota syön.)

Puurosta tuli usein vähän huono olo, mutta söin sitä kuitenkin aina silloin tällöin. Kaurapuuro on niin terveellisen maineessa, että ajattelin pitkään, että oireet johtuivat jostain muusta.

Pari vuotta sitten kuitenkin tajusin, ettei kaurapuuro todellakaan ole minua varten. Minulla oli tärkeä päivä töissä ja olin herännyt tavallista aikaisemmin, että ehdin rauhassa heräillä ja syödä aamiaista. Keitin kaurapuuroa, jonka söin maidon, hunajan ja kanelin kanssa, kuten usein muutenkin. Kaikki ainekset olivat tuoreita ja hiutaleetkin luomuja, pidempään haudutettavia. Ehkä vartin kuluttua aamiaisesta minulle tuli niin huono olo, että juoksin suoraan vessaan oksentamaan. Vatsaa korvensi niin älyttömästi, että jäin makailemaan kylppärin lattialle ja yökkäilin useampaan otteeseen. Sain juuri ja juuri hilattua itseni töihin, mutta olo oli kuin merisairaalla, enkä ollut todellakaan parhaimmillani. Olo alkoi helpottaa vasta iltapäivällä.

Tämän jälkeen en ole puuroon koskenut, vaikka en edelleenkään ymmärrä, mikä reaktion aiheutti. Ei vain sovi minulle, eikä näköjään monelle muullekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oneksi löysin tämän ketjun. Minä olen syönyt vuosia kaurapuuroa . Närästämään alkoi noin muutama kuukausi sitten syytä haettiin kaikista syömistäni ruoasta , mutta en osanut epäillä kaurapuuroa , joka lopulta aiheutti närästyksen . Kiitos tästä keskustelu ketjusta.

Vierailija
64/77 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikelle voi olla allerginen, miksi sitten ei kauralle?

Kauran pöly on ainakin myrkkyä useimpien iholle.

Vierailija
65/77 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän keskustelun, kun googlasin onko muilla oireita kaurapuurosta. Välillä olen varma, että oireet tulevat vain pikahiutalepuurosta, mutta tänään taas aamuinen puuro (normihiutale 2,5min mikro) väänsi vatsaa jo melkein 15min syömisestä. Kivulias vääntö, kestää max 20min ja sitten on ohi. Nälkää puuro ei pidä... muuten en kauratuotteita oikein ole syönyt, nikn en tiedä mikä tätä aamuisin välillä aiheuttaa

Vierailija
66/77 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkaa kans oksettaa, jopa hikoiluttaa.

Vierailija
67/77 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule huonovointiseksi kaurapuurosta, mutta nälkää se ei pidä. Tunnin päästä kamala nälkä. Kaurapuuro on hyvää, mutta syön nykyisin aamupalaksi ruisleipää kinkulla tai juustolla. Nälkä pysyy pois useamman tunnin.

Vierailija
68/77 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuurosta tulee todennäköisesti ainakin itselle ripuli. Siksi olen päättänyt, että en syö kaurapuuroa enää. Ehkä ohrapuuroa sitten. Mutta saas nähdä. Kaurapuuro on kyllä muuten hyvä, kun siinä on hyvin energiaa. Mutta ei se taida ainakaan itselle sopia ja siis on samoja kokemuksia kuin muillakin. Kaurapuuron sopimattomuudessa kaikille on jotakin vielä selvittämätöntä. Gluteenista oireeni tuskin johtuvat, koska vehnästä ei ole tullut koskaan mitään ongelmia. On kuitenkin omituista, että kauraleipä taas sopii, mutta puurosta tulee ripuli. Omituista. On.

Vierailija
69/77 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
70/77 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä puuro myöskään pidä nälkää.

Ensin tulee vatsakipu ja nälkä on jo ennen kymmentä ja joutuu kärvistelemään lounaaseen saakka maha muristen.

1-2 viipaletta ruisleipää taas pitää nälän poissa eikä edes lounaalla ole kiljuva nälkä.

Enkä ole allerginen millekään viljalle, en edes kauralle. Puuro vaan ei kertakaikkiaan sovi minulle.

u

Tähän semmoinen kommentti että sehän on tutkittu tosiasia että hiilihydraatit eivät pidä näläntunnetta poissa vaan siihen vaaditaan proteiniia jonka suoliston yläpäässä olevat aistimet tunnistavat ja poistavat näin nälän tunteen.

Testattiin työmiehillä dokumentissa kuinka kauan kestää ennenkuin tulee nälkä kun lisättiin vain 10% lisää proteiinia aamupalaan. Se oli tunteja.

Ja kaurapuuro ei sisällä juurikaan proteiinia.

Vierailija
71/77 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä miksi, mutta mulla kaurapuuro tuntuu aluksi laskevan rajustikin verensokeria, ja se nousee vasta myöhemmin. Mulla tosin oireet ovat ihan eri kun sulla, matalan verensokerin oireet: heikotus, kipinöinti silmissä ja nälkä. Nykyään syön liotettua kauraa ja sekoitan siihen rahkaa, hunajaa ja sitruunaa. Sitä mä siedän paremmin.

Random fact: Mä kuulin paikallisilta luomuviljelijöiltä, että maailman paras kaura tulee Suomesta. On paremman makuista ja lyhyen kasvukauden takia on paljon proteiinipitoisempaa kuin täällä Keski-Euroopassa. 

Mulla on nämä oireet: heikotus, väsymys, pääkipu, silmissä painaa ja näkökenttä tuntuu pienemmältä ja silmät tuntuu menevän ristiin, pääkipu, pyörrytys ja vatsa kurnii. Olen yrittänyt parantaa kaurapuuroani lisäämällä raejuustoa ja marjoja ja tilkan öljyä, mutta ei apua. Täytyy ehkä kokeilla lisätä keitetty kananmuna. Tai sit vaan siirtyä takaisin leipään.

Vierailija
72/77 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura on hapan. Ei ole hyvä herkkävatsaisille tai jos tulee helposti närästystä. Vaihda hirssipuuroon. Löytyy hiutaleina, on myös gluteeniton. Parempaa. Lisukkeeksi esim. vähän raejuustoa ja marjoja, tilkka öljyä tai voisilmä. Hyvää ja vatsa kiittää. 

Vierailija
73/77 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin juuri kaurapuuroa. Söin myös yhden voileivän, jonka päällä salaattia ja tomaattia. Join lasillisen mustikkakeittoa. Vatsassa hyvä olo, kävin aikaisemmin kakalla. 

Vierailija
74/77 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä puuro myöskään pidä nälkää.

Ensin tulee vatsakipu ja nälkä on jo ennen kymmentä ja joutuu kärvistelemään lounaaseen saakka maha muristen.

1-2 viipaletta ruisleipää taas pitää nälän poissa eikä edes lounaalla ole kiljuva nälkä.

Enkä ole allerginen millekään viljalle, en edes kauralle. Puuro vaan ei kertakaikkiaan sovi minulle.

u

Tähän semmoinen kommentti että sehän on tutkittu tosiasia että hiilihydraatit eivät pidä näläntunnetta poissa vaan siihen vaaditaan proteiniia jonka suoliston yläpäässä olevat aistimet tunnistavat ja poistavat näin nälän tunteen.

Testattiin työmiehillä dokumentissa kuinka kauan kestää ennenkuin tulee nälkä kun lisättiin vain 10% lisää proteiinia aamupalaan. Se oli tunteja.

Ja kaurapuuro ei sisällä juurikaan proteiinia.

100 g veteen keitettya kaurapuuroa sisältää 14 % proteiinia.

Vierailija
76/77 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se onkin joillekin liian kuidukasta ja hapanta? Happamuus ja liika kuitu saa vatsan sekaisin herkästi sekä närästys vaivaa.

Vertailu ravintoarvoista:

Kaurahiutale, gluteeniton:

Ravintoarvoilmoitus per100g/100ml

RI*Energiaa 1548 kJ / 370 kcal   Rasvaa 6,5 g Rasvaa, josta tyydyttyneitä rasvoja 1,3 g 

Hiilihydraattia 58 g   Hiilihydraattia, joista sokereita 1 g   Ravintokuitua 11 g  Proteiinia 14 g   Suolaa 0 g

Hirssihiutale, gluteeniton

Energia / KJ 1566  /  370 Kcal  Rasva  3,3 g- josta tyydyttyneitä 0,9 g   Hiilihydraatit 72 g- josta sokereita 1,4 g

Ravintokuitu 2 g Proteiini 13 g    Suola 0,01 g

Lisätkää emäksistä ruokaa aterioille. Keho kiittää. 

Mitä seuraa happamuuden lisääntymisestä?

Tyypillisiin oireisiin lukeutuvat päänsärky, allergiaoireet, ihottumat, poskiontelotulehdukset, sekä jatkuva flunssakierre. Vähitellen heikentyneet elintoiminnot ilmenevät mm. kilpirauhasen, maksan, munuaisten ja lisämunuaisten toimintahäiriöinä. 

Ravinteiden heikon imeytymisen myötä myös immuniteetti heikkenee ja altistaa kehon tulehduksille, tartunnoille ja monille nykysairauksille, osteoporoosi mukaan luettuna. Energiatason heikkeneminen voi myös johtua elimistön liian korkeasta happamuustilasta, niin ikään myös nopea ikääntyminen ja sen myötä lukuisia muita terveyteen liittyviä ongelmia.

Happoa tuottavia ruokia:

Liha

Maitovalmisteet

Kananmuna

Vilja, erityisesti valkoinen

Emästä tuottavia ruokia:

Kasvikset

Hedelmät

Marjat

Kaakao

Peruna

Olen humannut esim. kaurapuuron ja kananmunan aamiaisella aiheuttavan kipua nivelissä. Joten se yhdistelmä on pois tai lisäksi paljon marjoja kumoamaan happamuutta. Kannattaa tutkia asiaa ja kokeilla, etsiä itselleen sopiva ruokavalio. 

Vierailija
77/77 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi