Kertokaa, miksi tulen huonovointiseksi kaurapuurosta
Lapsuudessa aamulla syötiin kaurapuuroa ja muistan, kuinka mahani oli sen jälkeen aina kipeä ja sekaisin. Nyt vuosien jälkeen olen yrittänyt aloittaa puuron syönnin uudelleen, mutta sama ilmiö toistuu. Mahassa kiertää muutaman tunnin ja on sellainen yleisesti epämiellyttävä olo. Päässäkin vähän kivistää. Muuten kaura sopii mulle hyvin, syön päivittäin 100 % kauraleipää. Olen kokeillut luomukaurahiutaleet ja tavalliset ja molemmissa sama juttu. :/
Mistä tämä voi johtua?
Kommentit (77)
Miten mielenkiintoinen ketju! Mulla aivan samoja kokemuksia. Kaurasta paha olo ja närästys. Nyt loppui kauran syönti kyllä. Jo vuosia olen syönyt aamiaiseksi jälkiuunileipää, leikkeleitä, juustoa ja kahvia. Pitää nälän satavarmasti yhteen, kahteen saakka...Kaura on ylimainostettu juttu. Ylipäätään syön keskieurooppalaisittain, koska siellä vuosia asuin. Suomalainen ruokavalio ei ole maailman paras, vaikka sitä hehkutetaan.
On hullua, että lääkäritkin pitävät kaurapuuroa vatsaystävällisenä ruokana! Vähätellään, jos sanoo mahan tulevan siitä(kin) kipeäksi.
Meillä kaurapuuro keitetään ihan kattilassa liedellä pidemmän kaavan mukaan eli hauduttaen. Elovena on ainoa mitä käytetään. Paksua puuro ei saa olla, vaan sen täytyy olla hieman löysähköä. Puuro syödään voisilmän sekä kinkkuleivän kera. Vatsaongelmia meillä ei tällä tavalla laitetusta puurosta ole tullut.
Itselläni tulee maha kipeäksi kaurapuurosta. Vajaa tunti syönnistä kylmä hiki ja vatsanväänteet, tässä vaiheessa pakko olla vessan lähellä sillä kaikki tulee läpi. Ja yhenäkin oireet helpottaa. Kauraleipä ja muut kauratuotteet kyllä sopivat.
Tämä oireilu kuulostaa aivan tyypilliseltä dumping- oireyhtymältä. Mahalaukku tyhjenee pohjukaissuoleen liian nopeasti, joka tuo mukanaan kipuja, pahoinvointia ja yleisoireita, kuten sydämentykytystä. Vika ei sinänsä ole ruuassa, jotasyötte, se ei ole mrkytettyä, kuten osa epäili, vaan mahasuolikanavan toimintavirheestä. Puuro tulee helposti syötyä liian äkkiä, ilman että sitä kunnolla pueskelee. Amylaasia ei erity tarpeeksi ruokasulaan ja siksi ruoka sulaa hitaammin. Kun huonosti suussa viipynyt ruoka hotkaistaan, mahavenyttyyliian äkkiäjase saa sen kouristelemaan ja tyhjenemään äkkiä suoleen ilman, että se olisiollutmahalaukussa tarpeeksi pitkään. Syökääsiis hitaastija rauhassa, niin tämäkin oire voi helpottua, vaikkei ehkä kokonaan poistukaan.
Oon luullut olevani ainoa. Kukaan ei oikein usko kun sanon et kaurapuuron jälkeen tulee kuvotus ja pahoinvointi mihin parhaiten auttaa kun syö esim leipää. Vaikka hetki sitten vatsa oli täynnä. 100% kauraleipä kuitenkin sopii!
Mulla itellä on se että syön viljatuotteita ilman ongelmaa, myös kauraa, mutta kaurapuuro aiheuttaa oksennus-refleksin. Tykkään mausta, mutta heti kun menee kurkusta alas niin se refleksi on järkky. Ja on ollu ihan lapsesta asti. Kiva sitten lun kotona oli sääntö että kaikki pitää syödä.
Mulle tulee aina huono olo kaurapuuron syömisestä ja nälkä on melkein heti taas sen syömisen jälkeen.
Mulla myös tulee huono olo ja vatsakipu kaurapuurosta. Usein myös nousee ylös nieleminen jälkeen, närästää? Ärsyttää kun tuntuu että oon ainoa, monet kaverit ja sukulaiset syö joka aamu kaurapuuroa ja mainostaa sen terveellisyyttä. Aikanaan myös raskausdiabeteksen hoitoon neuvottiin syömään kaurapuuroa, mutta en todellakaan syönyt. Kauraleipää pystyn kyllä syömään, mutta puuro (ihan sama miten laitettuna ja millä "mausteilla") aiheuttaa oireita. Onneks ei oo pakko syödä, mutta ärsyttää kun Suomessa sitä mainostetaan maailman terveellisempänä aineksena.
Mitä ihmettä? Taidatte olla luulotautisia.
En pysty käyttämään mitään kauratuotteita. Mahaväänteitä, limakalvoturvotusta. Alkoi nuorempana närästyksestä...
Sama juttu täällä, samoin nälkä tulee ihan järkyttävän nopeasti, joskus jopa alle tunnissa ja nälkä on todella kova, kouristaa ihan. Muistan jo lapsena kun tuli todella huono olo puurosta mutta silti oli pakko syödä. Ei väliä mikä puuro, kaikista tulee samat oireet. Minua puuro myös janottaa, vaikka ei laittaisi suolaa ollenkaan. Ei se vaan kaikille sovi. Säälittää lapset joiden on sitä pakko syödä, mutta eivät osaa ilmaista huonoa oloaan niin että vanhemmat tajuaisivat mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oireilu kuulostaa aivan tyypilliseltä dumping- oireyhtymältä. Mahalaukku tyhjenee pohjukaissuoleen liian nopeasti, joka tuo mukanaan kipuja, pahoinvointia ja yleisoireita, kuten sydämentykytystä. Vika ei sinänsä ole ruuassa, jotasyötte, se ei ole mrkytettyä, kuten osa epäili, vaan mahasuolikanavan toimintavirheestä. Puuro tulee helposti syötyä liian äkkiä, ilman että sitä kunnolla pueskelee. Amylaasia ei erity tarpeeksi ruokasulaan ja siksi ruoka sulaa hitaammin. Kun huonosti suussa viipynyt ruoka hotkaistaan, mahavenyttyyliian äkkiäjase saa sen kouristelemaan ja tyhjenemään äkkiä suoleen ilman, että se olisiollutmahalaukussa tarpeeksi pitkään. Syökääsiis hitaastija rauhassa, niin tämäkin oire voi helpottua, vaikkei ehkä kokonaan poistukaan.
Eikö manna- ja riisipuuron pitäisi aiheuttaa samanlaisia oireita 🤔
Täällä av:lla niin parjattu ruis on paras vilja: pitää verensokerin tasaisena ja nälän loitolla. Vanha kansa ei turhaan kehu ruisleipää. Isojen kaupalliyen leipomoiden kuten ruisleivissä on vaan 50 % vehnää, joten kannattaa ostaa pienleipomoiden tuotteita.
Ruispuuro on myös namia, ajattelin vaihtaa kaurapuuron siihen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä av:lla niin parjattu ruis on paras vilja: pitää verensokerin tasaisena ja nälän loitolla. Vanha kansa ei turhaan kehu ruisleipää. Isojen kaupalliyen leipomoiden kuten ruisleivissä on vaan 50 % vehnää, joten kannattaa ostaa pienleipomoiden tuotteita.
Ruispuuro on myös namia, ajattelin vaihtaa kaurapuuron siihen.
*Siis kaupallisten
Kaurapuurolle ei kyllä ole tarkoitus tapahtua juuri mitään mahassa. Tärkkelys hajoaa vasta ohutsuolessa.
Mulle tulee kaurapuurosta polttava vesiripuli. Toistunut joka kerta usean vuoden ajan. Ja sit on vatsa.kipeenä kun suolisto kramppaa.
Samaa ei tuu 4viljan hiutaleista. Laitan itse vetwwn puuron ja 1-3dl hiutaleita. Joka kerta sama juttu. Puuro tulee ulos ihan kuin olis paha vatsatauti :/
En luota enää kaurapuuroon olipa miten edullista tai terveellistä tahansa.
Minulle syötettiin pentuna kaurapuuroa, tietenkin. Sain ihan tarpeekseni! Kaurapuuro haiseekin ihan pissalle, oletteko huomanneet?
Mies tekee itselleen aamuisin kaurapuuron ja yritti tuputtaa sitä minullekin. Pitkin hampain muutaman kerran söin ja sitten sanoin, että pidä puuros, minä en enää syö! Maistuu vastenmieliselle.
Mulle äiti aikanaan opetti, että kaurapuuroa pitää keittää ilman kantta ja hauduttaa kauan, kunnes siitä lähtee semmoinen tietty kitkerä maku pois. Sitten se sulaisi paremmin. Moni pitää sitä nopeana pikaruokana.
Sama on kyllä mullakin, että nälkää se vain vahvistaa. Itsellä myös tekee saman kuin pullakin, että suuhun jää jotenkin epämiellyttävä jälkimaku ja tekee mieli pestä heti hampaat. En tiedä olenko ainoa lajiani tässä suhteessa.
Miettikää lasten aamupaloja päiväkodeissa ja taaperoitten iltavellejä yms...